Direktdemokraterna är det enda parti du kan rösta på!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav gadas » 2014-08-31 11:05:05

En sanning med modifikation förstås, inte för att man kan rösta på andra partier, utan för att man bara kan rösta i olika frågor - om man nu inte vill överlåta sin rösträtt till en politiker med ett helt åsiktspaket som man tvingas godkänna.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav DIProgan » 2014-08-31 11:54:49

Vad jag minns från dem är att det kändes luddigt hur de skulle lösa de tekniska bitarna. När vi inte ens har fått internetröstning för att man tycker det är för osäkert så ska detta parti vila hela demokratin på nätet? Nä, en dag i framtiden kanske men än så länge känns det inte säkert.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav gadas » 2014-08-31 23:09:30

DIProgan skrev:Vad jag minns från dem är att det kändes luddigt hur de skulle lösa de tekniska bitarna. När vi inte ens har fått internetröstning för att man tycker det är för osäkert så ska detta parti vila hela demokratin på nätet? Nä, en dag i framtiden kanske men än så länge känns det inte säkert.

Lugn, de lär inte komma in i riksdagen något av de närmaste valen. Det viktiga nu är att sprida kännedom om detta enda alternativ och att bygga upp en väljarbas - det finns ingen anledning att försena detta i fyra år.

Rösta nu för att få rösta sedan!
gadas

Inläggav Hettan » 2014-09-01 1:11:55

Jag har redan blivit medlem sedan i vintras och kommer rösta på direktdemokrati i år. Varför lägga sin röst på partiet som ligger närmast en? Som att 1 röst kommer göra skillnad... Folk tänker jävligt ologiskt haha.

Bättre att lägga sin röst på något som verkligen tilltalar en, skit samma om ditt parti vinner eller inte...

Men folk vill vara på den vinnande sidan? Eller hur är det egentligen?
Hettan

Anslöt: 2013-05-13

Inläggav Huggorm » 2014-09-01 6:34:38

DIProgan skrev:Vad jag minns från dem är att det kändes luddigt hur de skulle lösa de tekniska bitarna. När vi inte ens har fått internetröstning för att man tycker det är för osäkert så ska detta parti vila hela demokratin på nätet? Nä, en dag i framtiden kanske men än så länge känns det inte säkert.
Systemet finns ju redan i Schweiz så vi kan nog köpa tekniken därifrån om vi inte kan lösa det själv. Tekniskt ser jag inga problem att införa direktdemokrati, däremot skulle ju politiken bli olik den som förs idag så de etablerade politikerna kommer göra vad de kan för att hindra direktdemokrati.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav DIProgan » 2014-09-01 11:41:04

Ja en ställningsföreträdare som inte röstade enligt utsago skulle ju genast åka i soptunnan.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav kvicksilver » 2014-09-01 12:20:48

Huggorm skrev:
Systemet finns ju redan i Schweiz så vi kan nog köpa tekniken därifrån om vi inte kan lösa det själv. Tekniskt ser jag inga problem att införa direktdemokrati, däremot skulle ju politiken bli olik den som förs idag så de etablerade politikerna kommer göra vad de kan för att hindra direktdemokrati.

Finns i Estland med. Schweiz är dock bara på prov.

Hur fungerar det rent praktiskt då, säkerhetsmässigt? Finns ju stor risk för att det kan manipuleras på något plan, jämfört med dagens manuella röstningar, hackningar, DDOS, etc etc.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav gadas » 2014-09-01 14:24:20

Hettan skrev:Jag har redan blivit medlem sedan i vintras och kommer rösta på direktdemokrati i år. Varför lägga sin röst på partiet som ligger närmast en? Som att 1 röst kommer göra skillnad... Folk tänker jävligt ologiskt haha.

Bättre att lägga sin röst på något som verkligen tilltalar en, skit samma om ditt parti vinner eller inte...

Men folk vill vara på den vinnande sidan? Eller hur är det egentligen?

:-)049

Härligt att det finns fler demokrater redan här på forumet - då ska det väl bli fler än 76 röster den här gången!

Men nu är det hög tid att se till att fler får reda på att partiet finns - lika hopplöst som det är att lansera ett nytt parti, lika fördelaktigt är det för ett parti som folk redan letat efter...
gadas

Inläggav gadas » 2014-09-01 14:26:17

Huggorm skrev:Tekniskt ser jag inga problem att införa direktdemokrati, däremot skulle ju politiken bli olik den som förs idag så de etablerade politikerna kommer göra vad de kan för att hindra direktdemokrati.

Ja, ju mer skit vi får, ju närmare vet vi att vi kommit!
gadas

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-09-14 12:19:27

Enligt källa:
Direktdemokraterna, förkortas DD, är ett politiskt direktdemokratiskt parti som grundades 2014 och vill genomföra allmän rösträtt även i sakfrågor. Direktdemokraterna är en sammanslagning av de tre direktdemokratiska partierna Demoex i Vallentuna, Äkta Demokrati från Värmdö och Aktiv Demokrati som startades i Linköping.[1]

Det politiska partiet Demoex fick ett mandat i Vallentunas kommunfullmäktige i de samtliga tre valen till kommunalfullmäktige som har skett mellan åren 2002 och 2010.

Visste inte om att de existerade förrän senaste timmen.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Inläggav Rutabaga » 2014-09-14 13:57:03

Jag har också röstat på Direktdemokraterna i riksdagsvalet :-)Happy Känns lite som en blankröst i och med att de knappast kommer få särskilt många röster, men de är de enda jag kan rösta på med gott samvete.
Rutabaga
Ny medlem

Anslöt: 2014-09-07

Inläggav Miche » 2014-09-14 14:13:33

Det är ju faktiskt så att om de får en procent av rösterna så kommer de att få röstsedlar upptryckta till valet därpå. Även om de inte når en procent så kommer de att redovisas och därmed få lite "reklam" så fler kanske upptäcker partiet och dess program.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav petrus » 2015-06-27 6:04:17

Systemet måste utväxlas och Direktdemokraterna skulle kunna bidra till det.

Men man måste koppla ihop riksdagsvalet och rösträtten i partiet för att få upp trovärdigheten, frågan är hur?
petrus

Anslöt: 2012-08-24

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in