Hur lika är män och kvinnor?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2014-09-12 20:05:24

Hittar ingen tråd att posta i men finns en bra så slå gärna ihop.

Det har kommit upp rätt mycket om likhetsfeminism och särartsfeminism. Då kan man ju undra hur lika män och kvinnor egentligen är. Och jag inser att man kan se på det från olika synvinklar och få fram helt olika svar.

Jämför man med andra djur (vad gäller fysik), så kan man dra slutsatsen att man och kvinna faktiskt är ganska lika varann. Det kanske låter chockartat eftersom vi är lite myopiska mot vår egen art, men kollar man runt så finns det djurarter där man knappt fattar att hona och hanne är samma art för de ser så olika ut. Sedan finns det djurarter där man måste kolla mellan bakbenen för att ens se, för de är så lika varann.

I detta perspektiv så är man och kvinna ganska lika. De har samma färg, hårfärg osv, storleksmässigt är mannen något större, starkare och tyngre. Kroppsformen kan skilja avsevärt mellan man och kvinna men inte på ett svartvitt sätt utan mer som ett spektrum. Dvs alla kvinnor är inte ultrakurviga och alla män har inte samma form. Även vad gäller storlek så finns ett spektrum med överlappning. Tar man ett genomsnitt så är mannen längre än kvinnan men det hindrar inte att det finns kvinnor som är längre än män.

Det finns de som hävdar att män och kvinnor bara skiljer i fysiken och att mentalt är män och kvinnor lika. Tror det beror på att man innan överdrivit skillnader, att män helt enkelt inte kan ta hand om barn och att kvinnor ansetts inte kunna hantera matte, vetenskap eller skriva litteratur. Det är ju rätt enkelt att genomskåda detta och inse att det var sociala konstruktioner som gjorde att män och kvinnor inte "kunde". Det har ju t o m varit så illa att man ansett att endast män har en själ.

Så kastar man ut sånt så ligger det nära till hands att anse att män och kvinnor är lika varandra mentalt. De klarar ju trots allt samma uppgifter med inslag av teori. Så långt är ju allt väl men folk börjar protestera om man säger att män och kvinnor har likadant psyke. Eftersom vi fortfarande inte lever helt jämlikt så skulle man kunna förklara olikheterna i psyket med uppfostran och förväntning.

Fortfarande protesterar folk och jag tror personligen med rätta. Det finns skillnader. Men jag tror att det krävs att man ser likheterna först och skillnaderna sedan i samhället utveckling. För det verkar vara så vi funkar som art, en slags pendel som slår fram och tillbaka mot extremer innan man hittar en balans. Även ens eget tänkande funkar ju så ibland.

När man forskar på mäns och kvinnors olikhet mentalt verkar tre saker sticka upp. Pojkar verkar något mer fysiskt aktiva än flickor. Mäns våld är fysiskt medan kvinnors våld är psykiskt. Män och kvinnor ser det tredimensionella rummet olika med olika visuospatiala strategier. Det finns säkert annat också.

Vad gäller t ex matte verkar män och kvinnor lika bra med samma förutsättningar. Båda könen kan skapa konst och litteratur (vilket naturligtvis inte går att mäta på samma sätt eftersom smak spelar in).

Personligen tycker jag att det vore underligt om hjärnan som faktiskt tillhör kroppen skulle vara lika mellan män och kvinnor, när det finns kroppsliga skillnader. Vad gäller djur verkar de mentala skillnaderna mellan könen bero på art, vissa djurslag skiljer sig i beteende väldigt mycket mellan hona och hanne, och vissa skiljer sig mindre.

Så att det finns mentala skillnader mellan män och kvinnor som grupp tror jag på. Men det innebär ju inte att alla män är mentalt lika varandra och att alla kvinnor är mentalt lika varandra. Det är här jag tycker det blir jobbigt och stereotypt ibland, att någon gör så för hon är kvinna eller han gör så för så tänker alla män. Men man kan ju tro på skillnader fördenskull, vilket alla inte fattar, även om man inte köper det stereotypiska.

Män är längre än kvinnor. Sant. En stereotyp skulle vara att säga att alla män är längre än alla kvinnor. Eller att det är mer "rätt" för en man att vara lång. Sådana rätt och fel finns inte i naturen. Eftersom det finns stora individskillnader. En lång kvinna är inte fel.

På samma sätt tror jag att ett manligt och ett kvinnligt tänkande går i varandra. Även om man skulle finna sanningar för könsgruppen som sådan behöver det inte innebära att det gäller för individen. Det finns bevisligen vissa kvinnor som är mer fysiskt våldsamma än vissa män. Och vissa kvinnor som fickparkerar bättre än vissa män. Vissa flickor som är mer aktiva än vissa pojkar. Precis som vissa män är kortare än vissa kvinnor. Könsskillnader i psyket måste också vara ett spektrum, tror jag iallafall. Annat vore väldigt underligt.

Vårt samhälle är väldigt individualistiskt. Därför tycker jag det är viktigt att vi får utvecklas mentalt som vi "är". Vare sig skuffas in i en könsroll ELLER tillsägas att män och kvinnor inte får göra saker som ansetts typiska för deras kön. Jag tror att vi har kommit till en punkt där vi har "råd" att inse att det mesta, inklusive mentala könskillnader är ett spektrum.

Om jag baserar feminism på detta så kan det ju vare sig bli likhetsfeminism eller särartsfeminism?

Vad tycker ni?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-12 20:36:44

Skulle snarare kalla det sunt förnuft, riktig jämställdhet och individualism! :-)Happy
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Inläggav kiddie » 2014-09-13 0:48:13

Tack för att du läste. Det blev ungefär tre gånger så långt som jag hade tänkt. :-)051
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-13 3:22:05

kiddie skrev:Tack för att du läste. Det blev ungefär tre gånger så långt som jag hade tänkt. :-)051

Det brukar bli så för mig med när jag skriver. Redan som barn i lågstadiet skrev jag överdrivet långt. Mamma letade aldrig efter mitt namn på arbeten när vi skulle visa vad vi hade gjort, hon letade efter det tio gånger så långa arbetet i jämförelse med resten av klassens... :lol:

Synd dock att ingen annan har läst/kommenterat. Tycker det är en intressant fråga att veta hur andra med samma/liknande diagnoser tänker kring. Tror nog att många förespråkar individualism då vi oftast är udda och mindre benägna att vilja göra som "alla andra". :-)063
BloodyPirate

Inläggav plåtmonster » 2014-09-13 3:35:05

Många med asperger gör nog som de gillar och hurvida andra gillar det är irrelevant till största delen.

Det man kan fundera över är om det nu är skillnad på män och kvinnor innanför pannbenet och dessutom något som är relativt lätt att se. Så borde varje tänkande varelse fråga sig om det kan finnas fler skillnader. Som kanske både har större betydelse och dessutom kanske inte syns. Så kanske vi kanske kommer att se något parti i stil med "asperianskt initiativ" (AI) ..

Det roliga är att många av dessa grupperingar som skall bryta normer. Oftast bara byter de mot en annan kombination av nya normer.. :D
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2014-09-13 4:30:45

Nej, vi är inte särskilt lika.

Eftersom vi är biologiska varelser som inte fortplantar oss genom partenogenes eller fotosyntes.
Vi är heller inte hermafroditer som sniglarna och kan därför inte betraktas som könsneutrum, populärt kallat hen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav plåtmonster » 2014-09-13 11:59:49

Det är nog ingen som fortplantar sig med fotosyntes ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Mountain_lion » 2014-09-13 14:44:06

Psykiskt blir vi alltmer lika i den bemärkelsen att vi sakta, dock alltför sakta, får mer jämlika förutsättningar i livet. Kan göra mer lika livsval. Sedan kommer det alltid att finnas olikheter mellan personligheter, men de är mindre avhängiga om man är man eller kvinna.

Så fram för jämlikheten att få leva sitt liv som man vill och har förutsättningar för. Det är den sanna jämlikheten.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav manne » 2014-09-13 16:34:15

manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav slackern » 2014-09-13 18:40:22

slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-13 18:47:58

BloodyPirate

Inläggav manne » 2014-09-13 18:49:47

http://www.youtube.com/watch?v=M_uIzI-I9xM

nej då enligt fi så beror allt på könsmakts ordningen i samhället och olika patriarkala konfilkter.
manne

Inläggav antonius » 2014-09-13 18:50:12

Tjejer får man ju tjejbaciller från, de vet ju typ alla ju... :-)003
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 18:51:15

antonius skrev:Tjejer får man ju tjejbaciller från, de vet ju typ alla ju... :-)003

Rätt goa baciller :D
Dandelo

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav slackern » 2014-09-13 18:52:08

Dandelo skrev:
antonius skrev:Tjejer får man ju tjejbaciller från, de vet ju typ alla ju... :-)003

Håller jag fullkomligt med om.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Dandelo » 2014-09-13 18:54:00

slackern skrev:
Dandelo skrev:

Håller jag fullkomligt med om.

Ibland kan man ju faktiskt riskera tex en förkylning, If you get some, alltså, och välja baciller ändå.
Dandelo

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav manne » 2014-09-13 18:55:02

nej så är det inte men lika könen inte..men man skall respektera kvinnor ändå.
manne

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in