Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav RainAllDay » 2014-09-11 14:47:13

... Men inte av en läkare, utan av min handläggare på Försäkringskassan i samband med ett möte på Arbetsförmedlingen. En läkare som skrivit ett läkarutlåtande å mina vägnar hade nämligen skrivit "Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad" som en av mina bidiagnoser. Så vi med Asperger eller atypisk autism klassificeras alltså som utvecklingsstörda i genomgripande mening? Det var mer än vad jag visste.. Jag finner det också märkligt att man kan vara utvecklingsstörd när man inte är störd i sin utveckling på något plan.
RainAllDay
Ny medlem

Anslöt: 2014-02-04

Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav Savanten Svante » 2014-09-11 14:52:11

Jag har också genomgripande störning i utvecklingen.

Och mitt nya medlemskort i mensa landade i brevlådan häromdan. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav plåtmonster » 2014-09-11 15:01:07

Du får svara med "Min läkare har tyvärr en genomgripande enkelspårighet, riktigt ospecificerad förståelse för det som är annorlunda. Om han vore intelligent som jag skulle han förstå." :P

Gör Mensa något kul?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Hettan » 2014-09-11 15:09:54

plåtmonster skrev:Gör Mensa något kul?

Det har jag med undrat över, tror de flesta som är med är det för att visa alla hur classy de är ;)
Hettan

Anslöt: 2013-05-13

Re: Hej, idag fick jag veta att jag är utvecklingsstörd!

Inläggav tahlia » 2014-09-11 15:12:43

Vi har onekligen en genomgripande störning i utvecklingen som rör t.ex den sociala biten. Många har heller inte utvecklats normalt rent motoriskt. Utveckling handlar inte bara om intelligens.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav RainAllDay » 2014-09-11 15:32:13

tahlia skrev:Vi har onekligen en genomgripande störning i utvecklingen som rör t.ex den sociala biten. Många har heller inte utvecklats normalt rent motoriskt. Utveckling handlar inte bara om intelligens.

"Vi har onekligen en genomgripande störning i utvecklingen som rör t.ex den sociala biten" - Kan så vara, men.. Är inte diagnosen "Genomgripande utvecklingsstörning" extremt missvisande? Den medicinskt okunnige får ju en viss föreställning angående denna diagnosbeskrivning, så att säga...

Jag hade aldrig hört talas om denna beskrivning förrän min handläggare läste upp den för mig. Det kändes lite som en kalldusch att få höra att man har detta från någon som saknar medicinsk insikt/kunskap. Min handläggare hade alltså gått runt med föreställningen om att jag är lite halvt retarderad. Kändes lagom förnedrande :( + som att jag blivit omyndigförklarad från läkaren som skrivit läkarutlåtandet och inte ens informerat mig och/eller handläggaren om vad sjutton han menar. Usch!
RainAllDay
Ny medlem

Inläggav plåtmonster » 2014-09-11 15:38:23

tahlia skrev:Vi har onekligen en genomgripande störning i utvecklingen som rör t.ex den sociala biten.

Du kanske har rätt. Men eftersom diagnosuttrycket hamnar i händerna på folk utan mental nogrannhet så blir det problem och en mer specifik formulering vore bättre.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2014-09-11 15:49:32

Hettan skrev:

Det har jag med undrat över, tror de flesta som är med är det för att visa alla hur classy de är ;)

Det där låter som Jantelagen, "du ska inte tro att du är något".

Kanske de är med för att få umgås med personer som diskuterar intressanta saker.

Här är en tidigare tråd om just Mensa: mensa-t98.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-11 16:37:20

RainAllDay skrev:"Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad" som en av mina bidiagnoser.

Savanten Svante skrev:Jag har också genomgripande störning i utvecklingen.

Dessa två är inte synonymer!

Genomgripande störningar i utvecklingen eller Autismspektrumtillstånd är ett samlingsnamn för de neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med gemensamma begränsningar inom de tre områdena social interaktion, kommunikation och föreställningsförmåga.

Utvecklingsstörning, förståndshandikapp eller begåvningshandikapp är när en människas kognition inte utvecklas normalt. Man har inte samma förutsättningar som andra för att förstå, lära sig nya saker och uttrycka sina tankar och känslor. De medicinska uttrycken för utvecklingsstörning är mental retardation eller psykisk utvecklingsstörning. Utvecklingsstörning är en svårare form av inlärningssvårigheter.

källa wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida

En av er är efterbliven och en av er har autismspektrumtypiska begränsningar inom 3 områden enligt era texter!.

Så om du RainAllDay har Aspergers syndrom har nog din läkare skrivit fel. För man kan inte ha AS och förståndshandikapp samtidigt, då ska man ha en annan autismspektrumdiagnos tex Kanners syndrom eller nåt.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Huggorm » 2014-09-11 16:37:44

Hettan skrev:
Jag gick med för att få vete hur det var, men blev besviken och gick ur nästa år. Det var inte ett dugg intressant som frimurarna eller bilderberg eller något sådant.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Savanten Svante » 2014-09-11 16:38:52

Hettan skrev:

Det finns lite specialavdelningar för särskilda intressen. Special Interest Group. Låter lagom aspigt va?

Annars har jag nog faktiskt mest gått på pubmötena. Då träffas man och snackar skit.

Mest aspigt, inte så classy. Fast medlemstidningen heter "legatus mensae". Det låter flashigt. Finska tidningen heter "mensalainen". Inte lika flashigt :)

LM5_medium.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav geocache » 2014-09-11 18:32:06

Och mitt nya medlemskort i mensa landade i brevlådan häromdan. :)

:D
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav RainAllDay » 2014-09-11 23:37:37

sugrövmanövern skrev:
RainAllDay skrev:"Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad" som en av mina bidiagnoser.

Dessa två är inte synonymer!

Genomgripande störningar i utvecklingen eller Autismspektrumtillstånd är ett samlingsnamn för de neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med gemensamma begränsningar inom de tre områdena social interaktion, kommunikation och föreställningsförmåga.

Utvecklingsstörning, förståndshandikapp eller begåvningshandikapp är när en människas kognition inte utvecklas normalt. Man har inte samma förutsättningar som andra för att förstå, lära sig nya saker och uttrycka sina tankar och känslor. De medicinska uttrycken för utvecklingsstörning är mental retardation eller psykisk utvecklingsstörning. Utvecklingsstörning är en svårare form av inlärningssvårigheter.

källa wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida

En av er är efterbliven och en av er har autismspektrumtypiska begränsningar inom 3 områden enligt era texter!.

Så om du RainAllDay har Aspergers syndrom har nog din läkare skrivit fel. För man kan inte ha AS och förståndshandikapp samtidigt, då ska man ha en annan autismspektrumdiagnos tex Kanners syndrom eller nåt.

Du har fel angående båda diagnoserna. Varken "Genomgripande utvecklingsstörning" eller "Genomgripande störningar i utvecklingen" är synonymt med förståndshandikapp eller mental retardation. "Genomgripande utvecklingsstörning" är dessutom en "ny" skrivning för atypisk autism, fick jag veta idag. Läs på lite mer och djupare innan du skriver som du gör, tack :-)Happy
RainAllDay
Ny medlem

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-11 23:45:20

RainAllDay skrev:Du har fel angående båda diagnoserna. Varken "Genomgripande utvecklingsstörning" eller "Genomgripande störningar i utvecklingen" är synonymt med förståndshandikapp eller mental retardation. "Genomgripande utvecklingsstörning" är dessutom en "ny" skrivning för atypisk autism, fick jag veta idag. Läs på lite mer och djupare innan du skriver som du gör, tack :-)Happy

Jaha, men varför skrev du inte det direkt då? Alltså varför skrev du ens ett inlägg om du redan vet allting?
sugrövmanövern

Inläggav RainAllDay » 2014-09-11 23:46:20

sugrövmanövern skrev:
RainAllDay skrev:Du har fel angående båda diagnoserna. Varken "Genomgripande utvecklingsstörning" eller "Genomgripande störningar i utvecklingen" är synonymt med förståndshandikapp eller mental retardation. "Genomgripande utvecklingsstörning" är dessutom en "ny"skrivning för atypisk autism, fick jag veta idag. Läs på lite mer och djupare innan du skriver som du gör, tack :-)Happy

Jaha, men varför skrev du inte det direkt då?

För att jag inte visste det direkt :-p
RainAllDay
Ny medlem

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-12 0:02:45

Men andemeningen blir ju då att atypisk autism är att man är dum i huvudet på ett ospecificerbart sätt, emedan Asperger är ett finare syndrom, mer rent och med specificerbara brister?

Då har de gömt ett slags förståndshandikapp i NYA atypisk autism, så den blir den nya slask och modediagnosen hädanefter?

För det finns ju många med Aspergers som jag anser är likställda intelligensmässigt med förståndshandikappade individer.
sugrövmanövern

Inläggav Alien » 2014-09-12 0:23:50

Men atypisk autism betyder ju bara att man inte uppfyller alla kriterier för autism el AS. Den säger inget om intelligens.
Alien
Moderator

Inläggav dasunbedingte » 2014-09-12 5:08:39

Born to be mongolid. <3

I ICD-10 så hamnar AST (AS, Autism) under F84 som går under benämningen Genomgripande utvecklingsstörningar.

Är en person tillräckligt nedsatt för diagnos, då kan hen betraktas som störd.

dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-12 14:33:46

dasunbedingte skrev:
I ICD-10 så hamnar AST (AS, Autism) under F84 som går under benämningen Genomgripande utvecklingsstörningar.
Därmed är alla som har en autismspektrumstörning utvecklingsstörda. Jag brukar ju säga att jag är förståndshandikappad för att vinna sympatier. Ex.vis när jag behöver hjälp att förstå saker pg min grava oförmåga att lära och förstå samt räkna ut och inte blir trodd för att jag verkar för normal.

Så då kan jag fortsätta kalla mig själv efterbliven och förståndshandikappad och utvecklingsstörd med gott samvete oavsett vad finAspergarna säger.
sugrövmanövern

Inläggav kullan » 2014-09-12 15:02:12

Sugis: utvecklingsstörning innebär inte alltid att man är förståndshandikappad. Du är ju inte dum i huvudet.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-12 15:18:07

kullan skrev:Sugis: utvecklingsstörning innebär inte alltid att man är förståndshandikappad. Du är ju inte dum i huvudet.
Inte alltid nej :-)Happy . Men i mitt fall tror jag att det rör sig om ett förståndshandikapp.

Jag har börjat lägga märke till det de få gånger jag pratar med folk utanför internet, att jag får höra att jag tänker konstigt tex.

Troligen har min mångåriga isolering dolt min kraftigt bristande intelligens. Snackar man inte med någon märks det inte av.
sugrövmanövern

Inläggav Maggi » 2014-09-12 19:31:43

RainAllDay: du verkar ju inte vara utvecklingsstörd, om man utgår från det du just skrivit. Det har ju hänt att man satt en sån diagnos helt felaktigt! Kanske en klantig läkare? Ta kontakt med mottagningen och be om en förklaring
Förstår om du mår dåligt av ett sånt utlåtande!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav Alien » 2014-09-12 19:34:32

Maggi, utvecklingsstörd är inte samma sak som förståndshandikappad. Även om det jämställs i dagligt tal.
Alien
Moderator

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in