Varför kontorslandskap byggs trots att det är dåligt
53 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
plåtmonster skrev:Men vad handlar den om kortfattat? vad är dess poäng?
Från länken.
In the Initech office, the insecure Peter Gibbons hates his job and the abusive Division VP Bill Lumbergh that has just hired two consultants to downsize the company. His best friends are the software engineers Michael Bolton and Samir Nagheenanajar that also hate Initech, and his next door neighbor Lawrence. His girlfriend Anne is cheating on him but she convinces Peter to visit the hypnotherapist Dr. Swanson. Peter tells how miserable his life is and Dr. Swanson hypnotizes him and he goes into a state of ecstasy. However, Dr. Swanson dies immediately after giving the hypnotic suggestion to Peter. He dates the waitress Joanna and changes his attitude in the company, being promoted by the consultants. When he discovers that Michael and Samir will be fired, they decide to plant a virus in the account system to embezzle fraction of cents in each financial operation into Peter's account. However Michael commits a mistake in the software and instead of decimals, they steal a large amount....
Om kontorslandskap i Vetenskapens värld i TV2.
http://www.svtplay.se/video/1969438/avsnitt-13svt skrev:Allt fler arbetar i öppna kontorslandskap, hur påverkar det vår arbetsförmåga? --- Vetenskapens värld tar sig an vardagen omkring oss och tar reda på vad forskningen säger. Programledare: Victoria Dyring.
På mitt förra och sista jobb var det tämligen tydligt att cheferna ville ha fullständig kontroll över effektiviteten. Själva satt de i en glasbur mitt i "landskapet" och kunde genast ingripa om det blev för mycket småprat och för lite action i något hörn av lokalen. (Dvs trivsel.)
Till er som idag kämpar på dagligen (och vantrivs grymt) i denna typ av felaktigt konstruerade arbetslokaler vill jag bara säja:
Se er 65:e födelsedag som en högvinst! Om ni bara har turen att få vara någotsånär friska, så har ni sen 20 år framför er efter 65 (om ni blir "normalgamla") utan en enda liten chef i sikte!
Det kan faktiskt bli de bästa 20 åren i ert liv.
Pengar till gröten ramlar in punktligt varje månad - och man kan göra precis vad man vill på dagarna!
Så tro inte att det är trist att bli pangis. Tvärtom.
Till er som idag kämpar på dagligen (och vantrivs grymt) i denna typ av felaktigt konstruerade arbetslokaler vill jag bara säja:
Se er 65:e födelsedag som en högvinst! Om ni bara har turen att få vara någotsånär friska, så har ni sen 20 år framför er efter 65 (om ni blir "normalgamla") utan en enda liten chef i sikte!
Det kan faktiskt bli de bästa 20 åren i ert liv.
Pengar till gröten ramlar in punktligt varje månad - och man kan göra precis vad man vill på dagarna!
Så tro inte att det är trist att bli pangis. Tvärtom.
Vad slags jobb vart det?
Låter som att man bör ordna sitt liv så att man kan tjäna pengar utan mänsklig kontakt..
Låter som att man bör ordna sitt liv så att man kan tjäna pengar utan mänsklig kontakt..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det framgick i Vetenskapens värld att det som var allra jobbigast att höra var andra människors prat som var nätt och jämt hörbart. Vi är biologiskt programmerade att lystra till vad andra människor säger, och därför kan vi inte låta bli att försöka uppfatta vad som sägs, vilket tröttar och distraherar. Ett allmänt sorl funkade mycket bättre.
När kontorslandskap ska införas kan det vara läge för en aspergare att komma ut ur garderoben. Men det går kanske inte så bra för alla som för Cécile:
Men en förutsättning är nog att man har en speciell kompetens som uppskattas av arbetsgivaren.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tre ... 376508.svdSvD 2006-12-06 skrev:Cheferna har också visat stor förståelse för hennes speciella behov. Cécile behöver exempelvis inte längre delta i de ångestskapande mötena och när arbetsplatsen skulle göras om till ett öppet kontorslandskap, fick Cécile ett eget rum.
Som en följd av Aspergers syndrom har hon nämligen perceptionsstörningar, vilket innebär att hon har svårt att sortera ljud- och synintryck. Cécile beskriver det som ett slags kortslutning mellan olika ”sinneskanaler”. Om hon exempelvis utsätts för många synintryck har hon svårt att samtidigt ta in information via hörseln.
---
Översättningsbyrån har alltså fått anpassa arbetsförhållandena en del efter Céciles speciella behov, men de har också nytta av hennes speciella kompetenser.
Men en förutsättning är nog att man har en speciell kompetens som uppskattas av arbetsgivaren.
Den speciella kompetens jag hade som gjorde företaget jag jobbade på framgångsrikt räckte inte för den nye ägaren...Alien skrev:Men en förutsättning är nog att man har en speciell kompetens som uppskattas av arbetsgivaren
Det senaste är det flexibla, "aktivitetsbaserade" kontoret, där man inte ens har en egen arbetsplats:
Först egna rum, sedan kontorslandskap, sedan kontorslandskap + flexibilitet.
Låter ju bra att man kan få jobba hemma, men nog skulle jag sakna en trygg plats som var "min".
De flesta var emot men har nu blivit omvända.
Det verkar också vara det papperslösa kontoret, eftersom man t ex inte antecknar något vid möten utan skriven in det direkt på datorn. Inte heller ska man boa in sig med familjefoton.
Cheferna kan förstås inte kontrollera hur mycket de anställda jobbar när de är på olika ställen i huset och ibland hemma:
http://www.dn.se/insidan/hogarna-av-sak ... ess-okade/DN Insidan 2014-05-20 skrev:Jobbet är inte en plats där man ska befinna sig under en viss tid på dygnet – utan något som man gör. Det är de grundläggande principerna för ”det nya arbetslivet”, eller DNA som det kallas, som sprider sig som en löpeld i offentliga förvaltningar, företag och organisationer.
Insidan åkte ut till Microsofts huvudkontor i Akalla i nordvästra Stockholm som ligger i frontlinjen för den förändrade arbetsfilosofin som forskare spår kommer att ersätta dagens öppna kontorslandskap.
Först egna rum, sedan kontorslandskap, sedan kontorslandskap + flexibilitet.
Tidigare satt medarbetarna i ett öppet kontorslandskap. Men för snart tre år sedan märkte man att tekniken hade utvecklats så pass mycket att fler och fler medarbetare valde att jobba på andra platser än vid sina fasta skrivbord, för att få lugn och ro och kunna fokusera. En del försökte boka mötesrum. Men rummen blev snabbt uppbokade.
Ledningen började misstänka att de 650 fasta skrivborden, på den 11 600 kvadratmeter stora kontorsytan, kanske egentligen var ett gigantiskt resursslöseri.
Murmans arkitekter anlitades och det resulterade i ett aktivitetsbaserat kontor. Var och en av de 600 medarbetarna inklusive vd har nu fått ett eget skåp som är 25 gånger 50 centimeter. De har försetts med den senaste tekniska mjuk- och hårdvaran för att inte vara bundna till en stationär arbetsplats.
När de kommer till jobbet väljer de en tillfällig plats som passar för de arbetsuppgifter de ska utföra för stunden. Det gäller alla, utom några få undantag som till exempel receptionisterna.
---
På markplanet har man försökt skapa ett torg med en huvudgata och ett kafé. Här finns olika formella och informella mötesplatser och arbetsplatser där också besökare kan arbeta medan de väntar.
Låter ju bra att man kan få jobba hemma, men nog skulle jag sakna en trygg plats som var "min".
De flesta var emot men har nu blivit omvända.
När förändringen skulle genomföras var det mycket protester hos personalen. En del ville sitta vid ett visst skrivbord av sociala orsaker och andra trodde att platserna snabbt skulle bli upptagna om de inte kom till jobbet sju på morgonen.
I dag kan man konstatera att det alltid finns platser att arbeta på, trots att kontorsytan har minskat med 30 procent.
---
En av dem som var kritiska till en början var löneadministratören Maria Grönqvist. Hon var den enda på Microsoft som hade eget rum eftersom hon arbetar med konfidentiell information om de anställda, till exempel löner.
När hon flyttade ut använde hon först särskilda skydd för att andra inte skulle kunna se hennes skärm. Nu har hon skippat skydden och sitter i stället i ett bås med speciella datorskärmar om hon arbetar med löner och annat konfidentiellt.
När hon läser eller svarar på mejl brukar hon sätta sig i den litet stimmigare miljön på ”torget”.
– I dag skulle jag aldrig vilja tillbaka till det gamla, säger hon.
Det verkar också vara det papperslösa kontoret, eftersom man t ex inte antecknar något vid möten utan skriven in det direkt på datorn. Inte heller ska man boa in sig med familjefoton.
Cheferna kan förstås inte kontrollera hur mycket de anställda jobbar när de är på olika ställen i huset och ibland hemma:
–Det enda man som chef ska hålla reda på är målstyrning och resultat. Det är detta som är det nya sättet att arbeta på, och som gör chefter till bra ledare - inte att räkna in sina anställda på morgonen bara för att man vill ha dem framför sig.
– Arbete handlar om att producera. Den som gör det får vara i fred.
Det flexibla kontoret, något pretto kallat Det Nya Arbetslivet, griper omkring sig.
Bättre service till Nackaborna, säger chefen. Ingen tjänsteman sitter längre inne i sitt låsta rum med viktiga akter. Alla akter arkiveras på nätet, så flera kan komma åt dem. Då kunde man kasta bort pärmarna och ingen behövde längre någon egen bokhylla. Antalet skrivbord är 80% av antalet anställda. Kommunen sparar mycket lokalyta.
Men om man nu inte arbetar hemma, på kafé el med några få andra i ett speciellt "resursrum", då blir ju det flexibla kontoret förvillande likt ett vanligt kontorslandskap. Kommer man tillräckligt tidigt så kan man t o m få sitta på samma plats varje dag. Så är det för Katrin:
Katrin misstänker att det mest handlar om att spara pengar:
Oj, att hon törs säga något sådant i tidningen! När jag ifrågasatte någon omorganisation, fick jag höra att jag var "negativ" och "bakåtsträvande". Namecalling är en välkänd härskarteknik. Men det kanske är "högt i tak" på Katrins arbetsplats.
Hur mycket man är borta från kontoret beror förstås på vilken slags tjänst man har. Och cheferna måste lita på sina medarbetare.
Jag funderar på hur det skulle vara att gå till ett kafé och jobba där. Det skulle vara om det var få kunder och tyst där. Inga som pratade högljutt och skrattade, inga små kinkande el lekande barn. Skulle man släpa med sig laptop och dokument? Eller gäller det bara att ringa samtal?
http://www.dn.se/insidan/pa-det-flexibl ... arbetarna/DN Insidan skrev:För fem år sedan byggdes delar av Nacka stadshus om och ett sjuttiotal anställda började jobba i vad som kallades ett ”flex-” eller ”aktivitetsbaserat” kontor.
Två år senare tyckte man att försöket hade fallit så väl ut att resten av stadshuset byggdes om så att nästan samtliga av de 600 anställda skulle kunna jobba ”flexibelt”.
---
Försäkringskassan, Värmdö kommun, Stockholms läns landsting har redan infört det och fler myndigheter och offentliga förvaltningar står på tur.
Ingen medarbetare har alltså en egen plats att gå till på morgonen. I stället hämtar de sin dator och de pärmar och papper de behöver från sitt låsta skåp och tar den plats de tycker passar för den arbetsuppgift de ska ta sig an för stunden. Sedan byter de miljö när de ska göra något annat.
Den som behöver koncentration kanske väljer en soffhörna i en tyst vardagsrumsliknande miljö eller stannar helt enkelt hemma. Den som vill sätter sig på något kafé i stan.
Bättre service till Nackaborna, säger chefen. Ingen tjänsteman sitter längre inne i sitt låsta rum med viktiga akter. Alla akter arkiveras på nätet, så flera kan komma åt dem. Då kunde man kasta bort pärmarna och ingen behövde längre någon egen bokhylla. Antalet skrivbord är 80% av antalet anställda. Kommunen sparar mycket lokalyta.
Men om man nu inte arbetar hemma, på kafé el med några få andra i ett speciellt "resursrum", då blir ju det flexibla kontoret förvillande likt ett vanligt kontorslandskap. Kommer man tillräckligt tidigt så kan man t o m få sitta på samma plats varje dag. Så är det för Katrin:
Varje morgon vid halvåttatiden låser hon upp sitt skåp och hämtar ut sin dator och de dokument som hon behöver, och går och sätter sig på samma plats som alltid.
Varför sätter du dig inte någon annanstans i huset?
– Det finns så många fördelar med att vara nära kollegerna på sin enhet. Men också för att vi män- niskor är vanedjur med ett grundläggande behov av att boa in oss.
Vad är det du inte gillar?
– Även om det är trevligt med det sociala så blir jag mer störd av allt som pågår och alla människor som pratar i den här miljön. Det är svårare att fokusera och att tänka en tanke färdigt. Jag upplever att min produktivitet minskar. Men jag klarar av det, annars hade jag arbetat mer hemma.
Hur ofta gör du det?
– En gång i månaden kanske, när jag verkligen behöver läsa och fokusera. Visst är det bra att möjligheten finns, men det är roligare att åka hit och jobba med kollegerna.
Om Katrin till exempel får ett telefonsamtal och måste gå undan och jobba, är det ganska bökigt att koppla loss, ta med sig datorn och koppla in den igen i något av mötesrummen, menar hon.
– Därför går man inte alltid undan utan fortsätter att gaffla inför alla andra.
Katrin misstänker att det mest handlar om att spara pengar:
Men jag ifrågasätter om man verkligen sparar eftersom man inte har undersökt hur mycket man förlorar i effektivitet. Jag tror att det här är ineffektivt, men jag vet inte.
Oj, att hon törs säga något sådant i tidningen! När jag ifrågasatte någon omorganisation, fick jag höra att jag var "negativ" och "bakåtsträvande". Namecalling är en välkänd härskarteknik. Men det kanske är "högt i tak" på Katrins arbetsplats.
Hur mycket man är borta från kontoret beror förstås på vilken slags tjänst man har. Och cheferna måste lita på sina medarbetare.
Hur vet du att medarbetarna jobbar när du inte ser dem?
– Det vet jag inte, jag vet bara att de levererar, säger han.
---
– Många är fortfarande alldeles för kontrollerande för att de ska fungera som vi vill, säger han. De måste förstå att anställda kan sitta och jobba på platser där de kanske inte är synliga. En del chefer har svårare att acceptera det än andra.
Jag funderar på hur det skulle vara att gå till ett kafé och jobba där. Det skulle vara om det var få kunder och tyst där. Inga som pratade högljutt och skrattade, inga små kinkande el lekande barn. Skulle man släpa med sig laptop och dokument? Eller gäller det bara att ringa samtal?
Vi kommer att se något flagrant sekretessbrott. Kvarglömd pärm, inloggad dator, vidöppet prat osv.
- plåtmonster
De som envisas med att införa, försvara och bygga den här typen av kontorslandskap ser jag som samhällsförstörare.
Nu när vi VET hur hjärnan funkar och hur människan påverkas av dessa "flexibla" arbetsmiljöer finns det inga försvarbara förklaringar till det här tänket, till det här systemet, till den här arbetsmiljökulturen.
En vanlig ungdomsligist som slår sönder rutor gör inte tillnärmelsevis lika stor skada.
Nu när vi VET hur hjärnan funkar och hur människan påverkas av dessa "flexibla" arbetsmiljöer finns det inga försvarbara förklaringar till det här tänket, till det här systemet, till den här arbetsmiljökulturen.
En vanlig ungdomsligist som slår sönder rutor gör inte tillnärmelsevis lika stor skada.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Först den dagen en eller flera arbetsgivare "åker dit" på att någon/några fått arbetsskador på grund av att dom jobbat i kontorslandskap kanske dom börjar tänka om.
lag-avtal.se: Så många störs på kontoret
Fastighetsbolaget Vasakronan har gett Kontorsbarometern uppdraget att undersöka hur mycket anställda störs och funnit att utav de 27% som jobbar i öppna kontorslandsskap så störs 44%.
(ren idioti mao)
Fastighetsbolaget Vasakronan har gett Kontorsbarometern uppdraget att undersöka hur mycket anställda störs och funnit att utav de 27% som jobbar i öppna kontorslandsskap så störs 44%.
(ren idioti mao)
- plåtmonster
Undrar bara hur lång tid det kommer att ta innan kontorslandskapen försvinner...plåtmonster skrev:lag-avtal.se: Så många störs på kontoret
(ren idioti mao)
Re: Sv: Varför kontorslandskap byggs trots att det är dåligt
Miche skrev:Undrar bara hur lång tid det kommer att ta innan kontorslandskapen försvinner...plåtmonster skrev:lag-avtal.se: Så många störs på kontoret
(ren idioti mao)
Sådär en hundra år.
När det kostar arbetsgivaren mer än de vinner ..
- plåtmonster
En artikel om kontorslandskap och om deras negativa effekt på arbetet samt tips på hur man själv kan göra det bättre.
http://www.ingenjorskarriar.se/pa_jobbe ... 846912.ece
http://www.ingenjorskarriar.se/pa_jobbe ... 846912.ece
I princip borde man söka nytt jobb så fort man måste hantera sådana där dumheter.
- plåtmonster
Kontorslandskap är ju en fluga som kommer och går tyvärr på samma sätt som allt annat inom inredning. Även i hem ska det ju vara öppna planlösningar men snart är det nog poppis igen med att kunna stänga om sig i vilket rum man än är...
Jag hanterade en anställningsintervju väldigt illa efter att ha gått igenom det kontorslandskap som det var tänkt att jag skulle arbeta i...plåtmonster skrev:I princip borde man söka nytt jobb så fort man måste hantera sådana där dumheter.
Hej ! Jag satt på Hab i Sollentuna en dag när några killar höll på att gå igenom en ritning, det kändes som de kände sig lite stressade för att hinna gå igenom allt som de skulle den dagen. Med detta menar jag att t.ex bygga något och vara stressad gör att resultatet blir sämre, inte sagt att just dessa killar gjorde fel men det kändes som de var liite stressade och kanske skulle behöva ytterligare tid eller folk.
Tiblan skrev:Kontorslandskap är ju en fluga som kommer och går [...]
Fenomenet ja, men de företag som bygger för kontorslandskap sitter ju fast med de lokalerna tills det är motiverat med renovering 10-20 år senare.
Det går ju att sätta in skärmväggar mellan arbetsplatserna om man vill, då får man åtminstone lite avskildhet.nallen skrev:Tiblan skrev:Kontorslandskap är ju en fluga som kommer och går [...]
Fenomenet ja, men de företag som bygger för kontorslandskap sitter ju fast med de lokalerna tills det är motiverat med renovering 10-20 år senare.
nallen skrev:Fenomenet ja, men de företag som bygger för kontorslandskap sitter ju fast med de lokalerna tills det är motiverat med renovering 10-20 år senare.
Detta är en av de större problemen och som enskild individ är det oftast lättare att byta arbetsgivare än att få till lokaländring.
- plåtmonster