Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav plåtmonster » 2014-09-09 15:50:34

Hur får du till den där intensiva zonen aka "flow" som intressen kan ge upphov till. Fast inom andra områden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Vaniljflickan » 2014-09-09 15:53:20

Genom rutiner
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav plåtmonster » 2014-09-09 22:16:55

Fast då tvingar du väl dig mer till saken än att det fortsätter av egen kraft?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Vaniljflickan » 2014-09-09 22:30:11

plåtmonster skrev:Fast då tvingar du väl dig mer till saken än att det fortsätter av egen kraft?


Ja det är svårare i början, något som kan hjälpa är att måla upp någon slags målbild.
Det har fungerat för mig iaf, är nog det enda som har gjort det.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-09 22:42:38

Bra fråga alltså... Jag brukar nog ha inställningen att allt som tar mig framåt ska göras och är bra. Det som tar en framåt är på så vis intressant och därför mycket lättare att göra. Så man kan kalla det för en "god cirkel" av inställning till livet! :)

Eller så har jag kanske bara väldigt många intressen som är hyfsat lätta för andra att förstå och min ADHD att tacka för socialt samspel. :P
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-09 22:57:25

Jag tar kosttillskott som bygger upp mina serotonin och dopamin receptorer så jag undviker depression på så vis, för annars är det därför jag tappar rutiner eller inte orkar ta tag i dom.

Kosttillskotten heter 5-htp och l-tyrosin och är aminofettsyror.

Sen får man börja smått och bygga på sakta, ingen stress direkt.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-09 23:18:59

Hettan skrev:Jag tar kosttillskott som bygger upp mina serotonin och dopamin receptorer så jag undviker depression på så vis, för annars är det därför jag tappar rutiner eller inte orkar ta tag i dom.

Kosttillskotten heter 5-htp och l-tyrosin och är aminofettsyror.

Sen får man börja smått och bygga på sakta, ingen stress direkt.


Räknas den som innehåller dopamin som medicin eller finns det receptfritt?
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Re: Sv: Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Moggy » 2014-09-09 23:27:54

Hettan skrev:
Kosttillskotten heter 5-htp och l-tyrosin och är aminofettsyror.


5htp har en del hälsorisker att äta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-09 23:31:13

Moggy skrev:
Hettan skrev:
Kosttillskotten heter 5-htp och l-tyrosin och är aminofettsyror.


5htp har en del hälsorisker att äta.


Vill du dela med dig av hälsoriskerna? :-)Happy
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 0:38:14

BloodyPirate skrev:Räknas den som innehåller dopamin som medicin eller finns det receptfritt?

Den är receptfri men är läkemedelsklassad. Dvs du får inte importera den från andra länder. Fast det skiter jag i ändå :twisted:

Och den innehåller inte dopamin, den innehåller en föregångare till dopamin som omvandlas till rent dopamin i hjärnan. Likaså 5-htp fast då till serotonin.

BloodyPirate skrev:
Moggy skrev:
Hettan skrev:
Kosttillskotten heter 5-htp och l-tyrosin och är aminofettsyror.


5htp har en del hälsorisker att äta.


Vill du dela med dig av hälsoriskerna? :-)Happy

Moggy syftar nog på EMS http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophil ... a_syndrome

Men jag är inte orolig:

It has been suggested by the pharmaceutical industry that 5-HTP may cause eosinophilia-myalgia syndrome (EMS), a serious condition which results in extreme muscle tenderness, myalgia, and blood abnormalities. However, there is evidence to show that EMS was caused by a contaminant in early 5-HTP supplements, before the introduction of the current Good Manufacturing Practices by the United States FDA in 2007. Many countries now employ similar regulation.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan

Alltså rörde det sig om ett oren sats av 5-htp.

Jag är frälst i alla fall. Man kan ta det vid behov och sen när det slutar fungera så slutar man använda det tills man känner att man börjar bli deppig igen. Glöm det där med att bli avtrubbad som på traditionella antidepressiva.

Den värsta biverkningen jag har hört talas om är huvudvärk pg.a. l-tyrosin:et. Men då kan man bara sänka sin dagsdos så är det lätt åtgärdat.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav slackern » 2014-09-10 0:44:02

Hettan skrev:
BloodyPirate skrev:Räknas den som innehåller dopamin som medicin eller finns det receptfritt?

Den är receptfri men är läkemedelsklassad. Dvs du får inte importera den från andra länder. Fast det skiter jag i ändå :twisted:

Och den innehåller inte dopamin, den innehåller en föregångare till dopamin som omvandlas till rent dopamin i hjärnan. Likaså 5-htp fast då till serotonin.

BloodyPirate skrev:
Moggy skrev:
5htp har en del hälsorisker att äta.


Vill du dela med dig av hälsoriskerna? :-)Happy

Moggy syftar nog på EMS http://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophil ... a_syndrome

Men jag är inte orolig:

It has been suggested by the pharmaceutical industry that 5-HTP may cause eosinophilia-myalgia syndrome (EMS), a serious condition which results in extreme muscle tenderness, myalgia, and blood abnormalities. However, there is evidence to show that EMS was caused by a contaminant in early 5-HTP supplements, before the introduction of the current Good Manufacturing Practices by the United States FDA in 2007. Many countries now employ similar regulation.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan

Alltså rörde det sig om ett oren sats av 5-htp.

Jag är frälst i alla fall. Man kan ta det vid behov och sen när det slutar fungera så slutar man använda det tills man känner att man börjar bli deppig igen. Glöm det där med att bli avtrubbad som på traditionella antidepressiva.

Den värsta biverkningen jag har hört talas om är huvudvärk pg.a. l-tyrosin:et. Men då kan man bara sänka sin dagsdos så är det lätt åtgärdat.


Får man inte manboobs utav det där?
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 0:45:23

slackern skrev:Får man inte manboobs utav det där?

Hahaha va!? Nej.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-10 0:48:19

@Hettan: Finns det på svenska apotek då?

Har valt att avstå all form av medicinering efter dålig erfarenhet av Concerta. Det var dock felmedicinering då min asperger-diagnos ännu inte var fastställd... Hur som helst, så blev jag som ett tomt skal, tappade aptiten, hade ingen livslust och blev arg ändå (av verkliga skäl, ofta i form av asperger-problem). Så allt den gjorde var att ta bort glädje och inge hopplöshet, usch! :shock:
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav plåtmonster » 2014-09-10 0:54:42

Hettan skrev:Jag tar kosttillskott som bygger upp mina serotonin och dopamin receptorer så jag undviker depression på så vis, för annars är det därför jag tappar rutiner eller inte orkar ta tag i dom.

Kosttillskotten heter 5-htp och l-tyrosin och är aminofettsyror.

Finns detta i någon vanlig mat möjligtvis?


Vilka specifika effekter anser du att dessa substanser har för personer med asperger?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 1:01:54

BloodyPirate skrev:@Hettan: Finns det på svenska apotek då?

Har valt att avstå all form av medicinering efter dålig erfarenhet av Concerta. Det var dock felmedicinering då min asperger-diagnos ännu inte var fastställd... Hur som helst, så blev jag som ett tomt skal, tappade aptiten, hade ingen livslust och blev arg ändå (av verkliga skäl, ofta i form av asperger-problem). Så allt den gjorde var att ta bort glädje och inge hopplöshet, usch! :shock:

Internet är din vän. På apoteket lär du inte hitta det. Möjligtvis i hälsokostaffären men där är det nog skitdyrt. Jag köper mitt från healthysparks men då det är läkemedelsklassat finns det risk att tullen norpar ditt brev, inte för jag tror att följderna skulle bli så extrema då det inte rör sig om narkotika, de hade nog bara beslagtagit det sen var det inte mer om det. Men jag har svårt att tro de bryr sig om kosttillskott faktiskt.

Om du beställer se till att du får tag i kemiskt rent 5-htp och inte extrakt, då det är stor skillnad i potensen. Samt att du tar l-tyrosin tillsammans med det i förhållandet 1:10.

Dvs tar du dagsdos 50mg 5-htp så ska du ta 500mg l-tyrosin. 100mg 5-htp så ska du ta 1000mg l-tyrosin. Maxdos på 5-htp som är rekommenderat dagligen är 300mg. l-tyrosin behöver du inte oroa dig om du kan ta upp till 5 gram utan några konsekvenser. Men för de flesta räcker 100mg 5-htp gott och väl om dagen.

Biverkningar som tillhör är mer intensiva drömmar, huvudvärk (sänk dosen) m.m. men det är det jag har märkt framförallt drömmandet.

Se också till att ta det tillsammans med vitamin B6, väldigt viktigt, för det hjälper 5-htp:et att omvandlas till serotonin. Samt med multivitamin. Se också till att inte äta något som innehåller protein tillsammans med 5-htp:et utan endast nått lätt mål bestående av kolhydrater eller om du så behagar på tom mage. Jag tog det med en banan och en smoothie på morgonen sen väntade jag 1-2 timmar innan jag åt frukost.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 1:07:14

plåtmonster skrev:
Hettan skrev:Jag tar kosttillskott som bygger upp mina serotonin och dopamin receptorer så jag undviker depression på så vis, för annars är det därför jag tappar rutiner eller inte orkar ta tag i dom.

Kosttillskotten heter 5-htp och l-tyrosin och är aminofettsyror.

Finns detta i någon vanlig mat möjligtvis?


Vilka specifika effekter anser du att dessa substanser har för personer med asperger?

Inte så vitt jag vet. Men tryptofan som är föregångaren till 5-htp återfinns i bananer, kött och mjölk men tryptofan är mycket mindre effektivt än 5-htp.

Specifika för asperger? Snarare för deprimerade. De hjälper mot depression inte asperger. Men det är ju lättare att hantera sin aspergerproblematik om man mår bra och har energi.

Dopamin hjälper en att vara alert och serotonin hjälper en att vara belåten.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 1:20:58

Varning utfärdas för att ta 5-htp tillsammans med andra antidepressiva.. Man kan utveckla serotonergt syndrome: http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonergt_syndrom

Alkohol och andra droger bör också undvikas.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 1:52:56

Blev många inlägg här, glömde nämna att även magnesium behövs för att omvandla 5-htp till serotonin. Så Vitamin B6, magnesium, 5-htp och l-tyrosin tillsammans med en multivitamin så får ni optimal effekt av det.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-10 2:31:19

Tror nog jag avstår från detta. Har tillräckligt intensiva och jobbiga drömmar ändå... Pratar i sömnen, reser mig upp, rusar iväg om jag jagas i drömmen eller blir rädd av något oväntat m.m. Rusade upp på det viset och stukade ena foten rejält efter en mardröm hemma hos en kompis. Han blev tusan mer skräckslagen än jag själv! :shock:
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 2:36:01

BloodyPirate skrev:Tror nog jag avstår från detta. Har tillräckligt intensiva och jobbiga drömmar ändå... Pratar i sömnen, reser mig upp, rusar iväg om jag jagas i drömmen eller blir rädd av något oväntat m.m. Rusade upp på det viset och stukade ena foten rejält efter en mardröm hemma hos en kompis. Han blev tusan mer skräckslagen än jag själv! :shock:

Mina drömmar har blivit mycket mindre jobbiga sen jag började meditera :)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-10 2:59:31

Hettan skrev:
BloodyPirate skrev:Tror nog jag avstår från detta. Har tillräckligt intensiva och jobbiga drömmar ändå... Pratar i sömnen, reser mig upp, rusar iväg om jag jagas i drömmen eller blir rädd av något oväntat m.m. Rusade upp på det viset och stukade ena foten rejält efter en mardröm hemma hos en kompis. Han blev tusan mer skräckslagen än jag själv! :shock:

Mina drömmar har blivit mycket mindre jobbiga sen jag började meditera :)


Jag är rentav livrädd för att meditera. Försökte göra det en gång och fick en panikångestattack istället. Är så rädd för att behöva återuppleva hemska saker från förr eller att jag börjar prata om pinsamheter som någon närvarande hör o.s.v. Dessutom är jag rädd att "fastna" i det stadiet och inte komma loss. Nu låter jag ju totalt paranoid, men så knasig är jag... :roll:
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 3:02:18

BloodyPirate skrev:
Hettan skrev:
BloodyPirate skrev:Tror nog jag avstår från detta. Har tillräckligt intensiva och jobbiga drömmar ändå... Pratar i sömnen, reser mig upp, rusar iväg om jag jagas i drömmen eller blir rädd av något oväntat m.m. Rusade upp på det viset och stukade ena foten rejält efter en mardröm hemma hos en kompis. Han blev tusan mer skräckslagen än jag själv! :shock:

Mina drömmar har blivit mycket mindre jobbiga sen jag började meditera :)


Jag är rentav livrädd för att meditera. Försökte göra det en gång och fick en panikångestattack istället. Är så rädd för att behöva återuppleva hemska saker från förr eller att jag börjar prata om pinsamheter som någon närvarande hör o.s.v. Dessutom är jag rädd att "fastna" i det stadiet och inte komma loss. Nu låter jag ju totalt paranoid, men så knasig är jag... :roll:

Tja, du behöver ju inte göra det. Men lever man i rädsla så sätter man upp ett staket som hindrar dig från att leva livet fullt ut. Panikångest är inte kul men klarar man av att hantera ångesten så växer man från den då man inser att den inte är farlig. Lättare sagt än gjort såklart.

Och så knasig tycker jag inte du är, jag kan relatera och det tror jag många andra kan också. Jag har däremot kommit långt i mitt projekt att finna ro. Alla kan, eller tja, det beror på hur djupt man är, det är något som skrämmer mig. Så helt färdig är jag verkligen inte och lär ju aldrig bli, förhoppningsvis.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-10 3:22:20

Hettan skrev:
BloodyPirate skrev:
Hettan skrev:Mina drömmar har blivit mycket mindre jobbiga sen jag började meditera :)


Jag är rentav livrädd för att meditera. Försökte göra det en gång och fick en panikångestattack istället. Är så rädd för att behöva återuppleva hemska saker från förr eller att jag börjar prata om pinsamheter som någon närvarande hör o.s.v. Dessutom är jag rädd att "fastna" i det stadiet och inte komma loss. Nu låter jag ju totalt paranoid, men så knasig är jag... :roll:

Tja, du behöver ju inte göra det. Men lever man i rädsla så sätter man upp ett staket som hindrar dig från att leva livet fullt ut. Panikångest är inte kul men klarar man av att hantera ångesten så växer man från den då man inser att den inte är farlig. Lättare sagt än gjort såklart.

Och så knasig tycker jag inte du är, jag kan relatera och det tror jag många andra kan också. Jag har däremot kommit långt i mitt projekt att finna ro. Alla kan, eller tja, det beror på hur djupt man är, det är något som skrämmer mig. Så helt färdig är jag verkligen inte och lär ju aldrig bli, förhoppningsvis.


Jag ser det mer som att jag lever i nuet, men att jag är väl medveten om mina begränsningar. Det sätter kanske på sätt och vis upp staket, men jag har hellre vissa skyddsbarriärer än känner mig otrygg. Så det kan nog tänkas vara min form av ro. Tydlighet, struktur och trygghet.

Skönt att du själv upplever så stora framsteg! Alltid lika kul att läsa om andras framgång och ta till sig av deras upplevelser. :-)Happy
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Hur får du till "flow" utanför dina intressen?

Inläggav Hettan » 2014-09-10 11:13:07

BloodyPirate skrev:
Hettan skrev:
BloodyPirate skrev:
Jag är rentav livrädd för att meditera. Försökte göra det en gång och fick en panikångestattack istället. Är så rädd för att behöva återuppleva hemska saker från förr eller att jag börjar prata om pinsamheter som någon närvarande hör o.s.v. Dessutom är jag rädd att "fastna" i det stadiet och inte komma loss. Nu låter jag ju totalt paranoid, men så knasig är jag... :roll:

Tja, du behöver ju inte göra det. Men lever man i rädsla så sätter man upp ett staket som hindrar dig från att leva livet fullt ut. Panikångest är inte kul men klarar man av att hantera ångesten så växer man från den då man inser att den inte är farlig. Lättare sagt än gjort såklart.

Och så knasig tycker jag inte du är, jag kan relatera och det tror jag många andra kan också. Jag har däremot kommit långt i mitt projekt att finna ro. Alla kan, eller tja, det beror på hur djupt man är, det är något som skrämmer mig. Så helt färdig är jag verkligen inte och lär ju aldrig bli, förhoppningsvis.


Jag ser det mer som att jag lever i nuet, men att jag är väl medveten om mina begränsningar. Det sätter kanske på sätt och vis upp staket, men jag har hellre vissa skyddsbarriärer än känner mig otrygg. Så det kan nog tänkas vara min form av ro. Tydlighet, struktur och trygghet.

Skönt att du själv upplever så stora framsteg! Alltid lika kul att läsa om andras framgång och ta till sig av deras upplevelser. :-)Happy

Jag känner igen det där... Jag är också nöjd med att leva med mina barriärer men samtidigt när jag orkar så vill jag bredda mitt levnadsområde så jag får större area att leva i. Men det tror jag säkert du redan gör, kanske inte tänker på?

Utmana rädslor när du orkar är ett hett tips.. En gång om dagen är bättre än ingen. Jag är numera knappt rädd för spindlar och flugor/getingar längre, bara för att jag tog upp dom och tvingade mig att konfrontera rädslan. Känns jättebra :)

“Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!”
― Hunter S. Thompson
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in