Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav elle » 2014-09-04 21:46:22

Kahlokatt skrev:
elle skrev:Varför kämpa emot med så mkt kraft ? Det är bara att kasta sig i Hans famn , Kahlokatten.

Hur menar du att jag kämpar emot?

Som jag tolkar det kämpar du emot Honom och samtidigt vill du bli villkorlöst älskad av Honom . Ungefär såhär .
Du måste ingenting men upplever man Jesus kärlek försvinner alla " måsten" per automatik.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-04 22:30:25

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Varför kämpa emot med så mkt kraft ? Det är bara att kasta sig i Hans famn , Kahlokatten.

Som jag tolkar det kämpar du emot Honom och samtidigt vill du bli villkorlöst älskad av Honom . Ungefär såhär .
Du måste ingenting men upplever man Jesus kärlek försvinner alla " måsten" per automatik.

Hur skall jag göra då?
Förresten, tror du Gud är arg på mig och tycker jag är, um, elak?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-04 22:50:37

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:

Hur skall jag göra då?

känns som du endast jävlas nu.

men nej jag tror inte att han är arg på dig.
habiti

Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-05 2:22:16

habiti

Religion

Inläggav elle » 2014-09-05 9:59:49

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:

Hur skall jag göra då?

Jag kan inte bestämma hur du ska göra men man kan inte syssla med new age om man vill följa Jesus. Du måste ingenting som sagt , om det kommer från ditt hjärta försvinner alla måsten .

Varför skulle Gud vara arg på dig eller vilja straffa dig ? Du är dyrbar i Hans ögon .
elle

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-05 12:13:14

Jag sysslar inte längre med New Age. Däremot har jag en massa religiösa tvångstankar och har haft det sedan barnsben. Det är vanligt bland personer med OCD, men det är inte mindre jobbigt för det.
Jag är inte uppvuxen i någon religiös familj och när jag var liten var jag faktiskt RÄDD för religiösa människor, för jag förstod dem inte.
Mormor trodde väl lite på Gud, men inte så att hon brukade gå i kyrkan regelbundet. Men vi brukade be aftonbön då och då (fast min kusin brukade tramsa och säga "Gudsomhaver byxan skaver" :wink: ), och ibland sjöng hon en psalm som heter "Bred Dina vida vingar" när jag skulle sova, för då blev jag lugn. Vi sjöng den psalmen på mormors begravning sen.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-05 15:37:21

elle skrev:Jag kan inte bestämma hur du ska göra men man kan inte syssla med new age om man vill följa Jesus.

Jodå. Jesus höll själv på med bl a healing så jag förstår inte varför han skulle ha något emot sådant?
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav elle » 2014-09-06 8:21:51

Kahlokatt skrev:Jag sysslar inte längre med New Age. .

Bra . Och jag gömde skriva igår att vill man följa Jesus måste man slänga sitt gamla liv i soptunnor. Bildligt och bokstavligt talat .
elle

Religion

Inläggav elle » 2014-09-06 8:53:38

Micke skrev:
elle skrev:Jag kan inte bestämma hur du ska göra men man kan inte syssla med new age om man vill följa Jesus.

Jodå. Jesus höll själv på med bl a healing så jag förstår inte varför han skulle ha något emot sådant?

Är inte healing en form av homeopati ?

Förresten, det räker att läsa lite historier människor som sysslade med healing för att märka vissa saker :

1. De lämnade eller ersatte sin kristna tro med New Age tro. Tro på Jesus blir allt mindre viktigt eller intressant.

2. De brukar må lycklig och bra i början och sen märker vissa att det börjar hända saker som kan orsaka negativa konsekvenser för deras mentala / psykiska och fysiska hälsa .

Om Jesus hade verkligen används sig av healing ( = New Age) skulle Han själv drabbats till slut gissar jag .

Tyvärr har New Age blivit vanligt inom vissa kristna församlingar vilket jag har länkat till i New Age tråden.

Tilltro och tillit på healing till den grad att andra former av behandling avvisas kan påverka folkhälsan, när den reducerar eller eliminerar tillgång till modernmedicinsk teknik.[2][3][4] Detta visar sig såväl i form av högre barnadödlighet[5]som i reducerad medellivslängd hos vuxna.[6] Kritiker har även pekat på allvarlig skada som har uppstått till följd av falskt etiketterade "healningar", där patienter felaktigt anser sig själva botade och upphör med eller avstår från behandling.[7][8]

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Healing
elle

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-06 13:42:52

elle skrev:Är inte healing en form av homeopati ?

Nej det tror jag inte. Däremot kan kanske homeopati räknas som en form utav healing.

Förresten, det räker att läsa lite historier människor som sysslade med healing för att märka vissa saker :

1. De lämnade eller ersatte sin kristna tro med New Age tro. Tro på Jesus blir allt mindre viktigt eller intressant.

Jag vet inte om det behöver vara en dålig sak. Jag håller förvisso själv Jesus högt (har bjudit in honom i mitt liv en gång i tiden och ser honom som en viktig förebild), men är inte särskilt brydd om kristendom och bibeln. Har väl snarare blivit lite anti mot kristendomen den senaste tiden pga vad som utspelar sig på det här forumet.

2. De brukar må lycklig och bra i början och sen märker vissa att det börjar hända saker som kan orsaka negativa konsekvenser för deras mentala / psykiska och fysiska hälsa .

Gäller inte det alla sorters trosuppfattningar? Att vissa personer inte mår bra av det i längden?

Om Jesus hade verkligen används sig av healing ( = New Age) skulle Han själv drabbats till slut gissar jag .

Jag trodde inte att det fanns någon tvekan bland kristna personer (som verkligen är troende) att Jesus healade människor. Där ser man. Och vad skulle han ha drabbats utav menar du?

Tyvärr har New Age blivit vanligt inom vissa kristna församlingar vilket jag har länkat till i New Age tråden.

Det tror jag är bra för kristendomens fortlevnad i det här landet. För dess relevans. Men där tycker vi olika och det är helt okej för mig förstås.

Sen angående det du citerar om healing:
Absolut finns det baksidor med alternativbehandlingar. (Men det finns det ju faktiskt med den vanliga medicinen också. Många blir ju skadade utav biverkningar och felbehandlingar.) Det är ett komplicerat ämne. Jag tycker dock att valfrihet är att föredra.
Micke

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-06 22:00:29

elle skrev:

Bra . Och jag gömde skriva igår att vill man följa Jesus måste man slänga sitt gamla liv i soptunnor. Bildligt och bokstavligt talat .

Hur menar du? Vad måste man göra sig av med? Sina vänner? Sina intressen? Sina ägodelar?
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-09-06 22:04:52, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-06 22:04:20

Det finns många olika sorters healing, t.ex. reiki. Vad Jesus använde sig av för att bota folk vet jag inte, men reiki var det ju knappast...
Homeopati är en sorts pseudomedicin som aldrig har bevisats vara verkningsfull. Den går ut på principen "lika botar lika". Själv anser jag att det är rent blaj.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Homeopati
Kahlokatt

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-06 22:06:25

Kahlokatt skrev:
elle skrev:

Hur menar du? Vad måste man göra sig av med? Sina vänner? Sina intressen? Sina ägodelar?

Sitt huvud på fat som Johannes döparen.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-06 22:11:52

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Bra . Och jag gömde skriva igår att vill man följa Jesus måste man slänga sitt gamla liv i soptunnor. Bildligt och bokstavligt talat .

Sitt huvud på fat som Johannes döparen.

Men, men, då kan jag ju inte be... :wink:
Kahlokatt

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-09-06 22:30:08

Varför tror (en del, inte alla) troende personer att den som inte tror automatiskt är en fruktansvärt omoralisk, dekadent människa som super som ett as, spelar bort alla sina pengar, konsumerar porr i mängder och ligger med folk till höger och vänster? Jag varken super, spelar, tittar på porr eller knullar runt, utan är snarare provocerande präktig. Har aldrig stulit någonting (om man inte räknar med när min bästis Mattias och jag stal varsin dominobricka på dagis för att "se hur det kändes att tjyva"), aldrig tagit droger, aldrig slagit någon på käften, knappt tjuvrökt ens.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-09-06 22:40:07

Är det inte nån speciell person du syftar på så kan du ju skriva att det handlar om vad du tror att en annan tror istället.

Gud VET och jag antar att det är rätt löjligt att överbevisa andra människor om sin egen "osyndaktighet". Men bara du vill så tror jag Jesus hjälper dig att bli överbevisad. Frågan är om du vågar tro att han VET.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav habiti » 2014-09-06 22:51:00

kristen musik? :-)063

habiti

Religion

Inläggav slackern » 2014-09-06 23:58:38

habiti skrev:kristen musik? :-)063

Nej det där var hädisk musik. Här har du kristen musik.

slackern

Anslöt: 2010-10-26

Religion

Inläggav elle » 2014-09-07 8:55:31

Kahlokatt skrev:Varför tror (en del, inte alla) troende personer att den som inte tror automatiskt är en fruktansvärt omoralisk, dekadent människa som super som ett as, spelar bort alla sina pengar, konsumerar porr i mängder och ligger med folk till höger och vänster? Jag varken super, spelar, tittar på porr eller knullar runt, utan är snarare provocerande präktig. Har aldrig stulit någonting (om man inte räknar med när min bästis Mattias och jag stal varsin dominobricka på dagis för att "se hur det kändes att tjyva"), aldrig tagit droger, aldrig slagit någon på käften, knappt tjuvrökt ens.

Låter som hyckleri i bästa fall när man påstår jag har aldrig dödat någon , jag har aldrig stulit något , aldrig ens provat röka ...osv....
Ja, om du är redan nu är ett helgon ( fast å andra sidan alla katolska helgon såg sig själva som de värsta syndare ) är det bara att gratulera ...
elle

Religion

Inläggav elle » 2014-09-07 9:15:09

Kahlokatt skrev:
elle skrev:

I ditt fall New Age grejer ...men det handlar om göra sig av med sina beroende för materiella tings , alla former av missbruk, dåliga vänner , ockultism , tarot , intresse för " spöker " ..osv
Sina ägodelar kan man dela sig av med de behövande eller fattiga , men det ska inte kännas som ett tvång eller en plåga . Gud älskar en glad givare .
elle

Religion

Inläggav elle » 2014-09-07 10:07:46

Micke skrev:

Jag vet inte om det behöver vara en dålig sak. Jag håller förvisso själv Jesus högt (har bjudit in honom i mitt liv en gång i tiden och ser honom som en viktig förebild), men är inte särskilt brydd om kristendom och bibeln. Har väl snarare blivit lite anti mot kristendomen den senaste tiden pga vad som utspelar sig på det här forumet.

Jag kan inte kommentera det för jag är själv ingen felfri människa och har säkert själv gjort fel många ggr här och om du har blivit anti kristendomen är det tråkigt att höra när du har Jesus som förebild .

Läser man inte Bibeln eller inte be heller till Jesus regelbundet kommer andra saker att ta mer utrymme istället som t.ex. New Age och det bli lätt att påverkas av det negativa men jag kan ha fel . Vänskap man hade med Jesus blir mer och mer som en bekantskap.

Jag har aldrig varit intresserad av New Age för jag är rädd för den . Jag upplever något demoniskt med New Age , som om det finns en osynlig kraft bakom den som inte vill människor väl .
elle

Religion

Inläggav elle » 2014-09-07 10:19:34

Micke skrev:

Gäller inte det alla sorters trosuppfattningar? Att vissa personer inte mår bra av det i längden?.

Jag vet inte mkt av andra trosuppfattningar tyvärr ..men om folk mår dåligt av t.ex. kristendomen varför söker de sig dit ? Jesus tvingar ingen att älska Honom . Det är säkert fler som söker sig till New Age än till kristendomen ( det har jag också länkat till om i New Age tråden ) men det betyder inte per automatik att New Age ger meningen med livet eller gör folk lyckliga bara för att den låter mystiskt och spännande . Det är det folk attraheras av gissar jag.
Micke skrev:

Jag trodde inte att det fanns någon tvekan bland kristna personer (som verkligen är troende) att Jesus healade människor. Där ser man. Och vad skulle han ha drabbats utav menar du?.

Är inte healing ett begrepp som används inom New Age ? Gillar inte när man blandar ihop New Age med kristendomen som man gör i vissa kristna församlingar har jag läst och länkat till om i New Age tråden .

Jag menade om Jesus hade botat med hjälp av " andar " hade Han inte varit den Han är . Men Jesus har makt över " andar " och det har inte vanliga människor. Jag har iaf aldrig hört talats om det för det brukar vara tvärtom .

Om Jesus botade de sjuka gjorde Han det av Guds kraft men de som utövar healing inom New Age tillkallar inte Jesus utan söker sig till " andar " ( demoner ) och även om de kommer och hjälper gör de det inte gratis. För eller senare måste man betala tillbaka för deras " hjälp ".
elle

Religion

Inläggav Micke » 2014-09-07 21:42:55

elle skrev:Jag kan inte kommentera det för jag är själv ingen felfri människa och har säkert själv gjort fel många ggr här och om du har blivit anti kristendomen är det tråkigt att höra när du har Jesus som förebild .

Jag har iofs aldrig varit intresserad av eller känt mig dragen till kristendomen skall sägas. Jag tror inte att varken Gud eller Jesus har några problem med det, eller att det skulle innebära något negativt för mig. Om någon skulle påstå något annat kommer jag bara le åt det, så pass självsäker är jag. Visst kan man inspireras positivt utav kristendom och bibeln förstås, men den är inte för alla som jag ser det. Själv finner jag inspiration på annat håll.

Läser man inte Bibeln eller inte be heller till Jesus regelbundet kommer andra saker att ta mer utrymme istället som t.ex. New Age och det bli lätt att påverkas av det negativa men jag kan ha fel . Vänskap man hade med Jesus blir mer och mer som en bekantskap.

Det stämmer nog. Men min religion är personlig inre utveckling, alltså att sträva mot att växa i hjärna och hjärta, i förståelse och nästakärleksförmåga. Därför misstänker jag att jag snarare gynnas utav att låta annat ta utrymme och att få lite andra perspektiv på tillvaron. Och så tror jag att allt utvecklar en, även mer destruktiva perioder om man nu har sådana. Jag tror att en viss balans är bra också, att hitta en balans som passar en själv. Att det inte blir för mycket av varken det andliga eller det världsliga.

Jag har aldrig varit intresserad av New Age för jag är rädd för den . Jag upplever något demoniskt med New Age , som om det finns en osynlig kraft bakom den som inte vill människor väl .

Kan det vara ett resultat utav din kristna tro möjligen?

Btw, jag är förstås inte heller någon felfri människa, långt ifrån.
Micke

Religion

Inläggav elle » 2014-09-08 14:40:01

Micke skrev:Jag har iofs aldrig varit intresserad av eller känt mig dragen till kristendomen skall sägas. Jag tror inte att varken Gud eller Jesus har några problem med det, eller att det skulle innebära något negativt för mig.

Naturligstvis , varför skulle Han tvingar dig att bli kristen ? Det har skrivits här om den fria viljan och jag tror det gäller alla människor. Man har rätt att välja vad man vill tro på eller inte tro alls för tro är något man bär i sitt hjärta.

Jag skulle inte uppskatta om någon hade kommit och sagt att jag måste t.ex. konvertera till en annan religion annars kommer jag att brinna i Helvetet eller att min religion är " fel " eller handlar om " avgudadyrkan ".

Micke skrev:Men min religion är personlig inre utveckling, alltså att sträva mot att växa i hjärna och hjärta, i förståelse och nästakärleksförmåga

Ursäkta, vad är din religion ? Protestantism ?
Micke skrev:Kan det vara ett resultat utav din kristna tro möjligen?

Jag tror att min tro " skyddar " mig från att skada mig eller min själ eller kanske har jag en bra Skyddsängeln . Folk som har sysslat med New Age kan berätta märkliga historier , kan det inte räka som en varning ? Eller åtminstone inget man kan avfärda som trams . New Age är på riktigt eller med andra ord , jag tror på den osynliga världen. Jag har själv upplevt oförklariga saker fast jag har aldrig sysslat med New Age.
elle

Återgå till Intressanta intressen

Logga in