Studie finner att hjärnor med autism trimmar färre synapser

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2014-09-06 21:11:29

rdos skrev:
slackern skrev:Ojdå det var en känslig punkt.

Men du vet väl att forskning sker vid lärosäten som universitet?

Japp. Ska snart bli riktig forskare, men det betyder ju inte att något väsentligt ändras. Det enda blir att jag byter ut "Independent Researcher" mot "xyz University". Redan idag kan jag få ut vilka artiklar jag vill från publicerad forskning, så det enda som ändras är hur jag titulerar mig. Men sådant är ju förstås extremt viktigt för dig. :mrgreen:

Jag vill ha korrekt utförda studier. Jag tror inte att ett frågeformulär på nätet är seriöst utfört. Jag har för mig att sådant ska kontrolleras ordentligt. Som t.ex jag ska vara med på en ADHD forskning på KI. Där kommer dom att genomföra magnetröntgen utav min hjärna, uppmärksamhetstest, ta vätskeprov i ryggmärgen för att se värden på signalsubstanser och en NPF utredning. Där pratar vi seriös forskning. Men jag kan gärna dela med mig utav min erfarenhet så kan vi jämföra dina tester om du vill?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Frimodig » 2014-09-06 21:18:55

Frimodig skrev:Det är en rätt kul erfarenhet att bli så här lite utesluten från en diskussion.

Det ger liksom en stämpel åt individer.

Jag vet att det här är sånt man aldrig skall nämna.

För mig är det en ovanlig erfarenhet.

Erfarenheten att bli icke-sedd. Jag har egentligen aldrig fattat vad det betyder. Fast, nu fick jag en känsla. Lärorikt.

Jag felbedömde rdos, hon är faktiskt rätt klipsk. Det var några signaler hon skickade ut som gjorde henne till avskräde. Fast, jag missförstod.

Det här är sån där meta-skit.

Frimodig

Som jag skrev, det är kul erfarenhet att bli utesluten. Erfarenheten att bli icke-sedd.

Rätt intressant faktiskt.

Fast det gör mig antagligen ännu obehagligare, om det är möjligt.

Att bli utesluten berättar om hur mkt andra är värda. Vad man kan tillåta sig när man har att göra med dem.

Jag har aldrig fattat sånt, i ärlighetens namn.

Nå, rdos hade nån riktigt smart kommentar, sen dog det.

Hur man förhåller sig? Tjaa, frågan är om nån finns. Det var nån moderator som föreslog det. En del kanske inte finns.

En intressant tanke.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav rdos » 2014-09-06 21:20:39

slackern skrev:Jag vill ha korrekt utförda studier. Jag tror inte att ett frågeformulär på nätet är seriöst utfört. Jag har för mig att sådant ska kontrolleras ordentligt.

Du har fel uppfattning om hur peer-review processen fungerar. Den ska undersöka om metod och forskning utförts med korrekta metoder, inte kontrollera om resultaten är korrekta. Min artikel har således bedömts som korrekt baserat på metoden (vilket såklart inkluderar hur data samlats in).

slackern skrev:Som t.ex jag ska vara med på ett ADHD forskning på KI. Där kommer dom att genomföra magnetröntgen utav min hjärna, uppmärksamhetstest, ta vätskeprov i ryggmärgen för att se värden på signalsubstanser och en NPF utredning. Där pratar vi seriös forskning. Men jag kan gärna dela med mig utav min erfarenhet så kan vi jämföra dina tester om du vill?

Aldrig i livet. Jag vill inte ha något som helst samröre med forskning på signalsubstanser!
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav slackern » 2014-09-06 21:27:18

rdos skrev:
Aldrig i livet. Jag vill inte ha något som helst samröre med forskning på signalsubstanser!

Då är det du gör oseriöst. För som dom flesta känner till så är signalsubstanser viktiga för att förstå psyket.
slackern

Inläggav rdos » 2014-09-06 21:31:26

slackern skrev:Då är det du gör oseriöst. För som dom flesta känner till så är signalsubstanser viktiga för att förstå psyket.

Inte alls. Signalsubstansforskningen syftar enbart till att prångla ut mediciner som ställer till det i npf-ares hjärnor. Ingen seriös forskare med sinne för etik kan ställa upp på sådant.

Då undantar jag såklart depression, men depression är en miljömässig faktor som inte är intressant i min forskning då jag enbart sysslar med neurodiversitetsaspekten.
rdos

Inläggav slackern » 2014-09-06 21:33:13

rdos skrev:
slackern skrev:Då är det du gör oseriöst. För som dom flesta känner till så är signalsubstanser viktiga för att förstå psyket.

Inte alls. Signalsubstansforskningen syftar enbart till att prångla ut mediciner som ställer till det i npf-ares hjärnor. Ingen seriös forskare med sinne för etik kan ställa upp på sådant.

Då undantar jag såklart depression, men depression är en miljömässig faktor som inte är intressant i min forskning då jag enbart sysslar med neurodiversitetsaspekten.

Låter som antipsykiatri tycker jag.
slackern

Inläggav rdos » 2014-09-06 21:36:51

slackern skrev:
rdos skrev:

Jag låter andra studera depression och andra miljödrag. Jag tycker det är intressant, men det ligger utanför mitt intressområde. Sedan anser jag helt klart att signalsubstansforskning totalt saknar relevans för att förstå kopplingen mellan miljö och diagnos. Det krävs helt andra verktyg för att förstå det.

För t.ex. depression så behandlar man symptom och inte orsaker. Det samma gäller alla andra mediciner baserat på signalsubstanser. Det vore mycket bättre om man förstod orsak-verkan snarare än behandlade symptom.
rdos

Inläggav slackern » 2014-09-06 21:42:49

rdos skrev:
slackern skrev:
rdos skrev:

Jag låter andra studera depression och andra miljödrag. Jag tycker det är intressant, men det ligger utanför mitt intressområde. Sedan anser jag helt klart att signalsubstansforskning totalt saknar relevans för att förstå kopplingen mellan miljö och diagnos. Det krävs helt andra verktyg för att förstå det.

För t.ex. depression så behandlar man symptom och inte orsaker. Det samma gäller alla andra mediciner baserat på signalsubstanser. Det vore mycket bättre om man förstod orsak-verkan snarare än behandlade symptom.

Men herregud signalsubstanserna är ju i hjärnan för att skicka vidare nervimpulser.
slackern

Inläggav rdos » 2014-09-06 21:57:20

slackern skrev:Men herregud signalsubstanserna är ju i hjärnan för att skicka vidare nervimpulser.

Och? Saknar totalt relevans. Det är ju en självklarhet att det inte finns några fel i den autistiska hjärnan. Det är bara påhitt. De neurodiversa dragen är skillnader i funktioner, inte fel. Signalsubstanser skapar inte skillnader i funktioner.
rdos

Inläggav rdos » 2014-09-06 22:12:01

För att återgå till ämnet, så finns det såklart skillnader i storlek på områden i den autistiska hjärnan, och i kopplingar. Om dessa är genetiska eller miljömässiga är nog inte klarlagt, men jag skulle tippa på en blandning. Det är antagligen så att skillnader i funktioner skapar skillnader i kopplingar och storlek på områden i hjärnan.

Inget av detta har något med signalsubstanser att göra, utan här blandar man in miljö i en forskning som annars typiskt är om neurodiversa drag. Jag vill nog påstå att alla skillnader i nivåer på signalsubstanser har med miljö att göra. Det är självklart för depression, men nästan lika självklart för serotonin som hör ihop med status hos många olika arter.

Det blir helt enkelt inte trovärdigt när man blandar ihop arv och miljö på det här viset.
rdos

Inläggav slackern » 2014-09-06 22:23:11

rdos skrev:För att återgå till ämnet, så finns det såklart skillnader i storlek på områden i den autistiska hjärnan, och i kopplingar. Om dessa är genetiska eller miljömässiga är nog inte klarlagt, men jag skulle tippa på en blandning. Det är antagligen så att skillnader i funktioner skapar skillnader i kopplingar och storlek på områden i hjärnan.

Inget av detta har något med signalsubstanser att göra, utan här blandar man in miljö i en forskning som annars typiskt är om neurodiversa drag. Jag vill nog påstå att alla skillnader i nivåer på signalsubstanser har med miljö att göra. Det är självklart för depression, men nästan lika självklart för serotonin som hör ihop med status hos många olika arter.

Det blir helt enkelt inte trovärdigt när man blandar ihop arv och miljö på det här viset.

Men du lilla rdos dom har ju hittat en genetisk mutation som kopplar samman autism och seratonin. Har du lika mycket resurser som det här universitetet när du gör ditt lekmanna test?

Scientists at Washington University School of Medicine in St. Louis have identified a genetic mutation that may underlie communication difficulties and resistance to change in some people with autism. They found that an error in the gene (CELF6) disturbs production of serotonin, a chemical that relays messages in the brain.

http://www.autismspeaks.org/science/sci ... production
slackern

Inläggav Flawed » 2014-09-06 22:28:53

Det stämmer inte med RDOS bild om att autisterna är det utvalda Neanderthalfolket och den autistiska blodlinjens ofelbarhet.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav rdos » 2014-09-06 22:33:16

slackern skrev:Men du lilla rdos dom har ju hittat en genetisk mutation som kopplar samman autism och seratonin. Har du lika mycket resurser som det här universitetet när du gör ditt lekmanna test?

Scientists at Washington University School of Medicine in St. Louis have identified a genetic mutation that may underlie communication difficulties and resistance to change in some people with autism. They found that an error in the gene (CELF6) disturbs production of serotonin, a chemical that relays messages in the brain.

http://www.autismspeaks.org/science/sci ... production

Du såg inte att man använde "may" och "some"? :roll:

Du glömde dessutom det här:
The newly discovered mutation appears to be rare

Att detta skulle ha med "resistance to change" (dvs specialintressen och hyperfokus) och "communication" ser jag som otroligt osannolikt då dessa drag inte är speciellt korrelerade. Detta är helt enkelt en hypotes utan grund då man inte mätt upp något av dessa områden utan använt diagnosen rakt av.

Självklart finns det ett samband mellan serotonin och autism. Det sambandet går ju genom deras uppfattning om sig själva, vilket är miljömässigt.

Hört talas om krabbor som ändrar sina serotoninnåvåer baserat på om de vunnit eller förlorat mot andra krabbor? Tror du det oxå beror på genetik?
rdos

Inläggav rdos » 2014-09-06 22:49:34

Det här är en smått fantastisk (?) generalisering:

Geraldine Dawson, Ph.D., Autism Speaks Chief Science Officer noted, “These results shed light on a longstanding finding that autism is linked to lower blood levels of serotonin. This has been one of the most reliable biological findings associated with autism, but it has been poorly understood.”

Stödjer snarare all den forskning som gjorts på andra arter angående serotonins biologiska funktion, nämligen som en markör av rang.

Sedan har vi såklart allt strunt kring Cortisol. Det är ju en självklarhet att det hör ihop med stressnivåer även hos aspies.
rdos

Inläggav slackern » 2014-09-06 22:54:13

Flawed skrev:Det stämmer inte med RDOS bild om att autisterna är det utvalda Neanderthalfolket och den autistiska blodlinjens ofelbarhet.

Fan då spricker ju hans teori. Blå ögon uppstod ju som en mutation för cirka 6000-10000 år sedan. Då var ju det utvalda Neanderthalfolket utdöda sedan länge.
slackern

Inläggav plåtmonster » 2014-09-07 0:00:28

rdos skrev:Att diagnoskriterierna saknar biologisk relevans är det många som erkänt. Det är bl.a. det som ligger bakom nya DSM, och NCBIs nya regler för finansiering av forskning.

Skulle du kunna utveckla detta?

slackern skrev:Vad jag vill veta är om det används utav professionella som ett mätinstrument eller om det är material du samlar in från nätet? Det har en stor jävla betydelse om det kan tas seriöst eller inte.

Det viktiga är väl hur man kommit fram till resultaten och vad resultaten är än vilken titel personen har?

slackern skrev:Men du vet väl att akademisk forskning sker vid lärosäten som universitet?

Det är inte en absolut garanti för vederhäftiga publikationer.

rdos skrev:det enda som ändras är hur jag titulerar mig.

Titlar är viktiga för de som granskar avsändare istället för innehåll. :P

Korrekt, men slutsatserna som görs mest är att man ser konsekvenser som orsaker. Seratonin och kortisol speglar mer resultatet av social rang och hur bra den sociala miljön är för individen. Detta kan sedan resultera i mediciner som gör att personer inom autismspektrat godtar dåliga miljöer istället för att ta sig därifrån.

Flawed skrev:Det stämmer inte med RDOS bild om att autisterna är det utvalda Neanderthalfolket och den autistiska blodlinjens ofelbarhet.

Håller väl inte riktigt med den teorin men rdos säger en hel del annat som har bäring.

Autism Speaks är för övrigt ett gäng skojare.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav slackern » 2014-09-07 0:21:24

plåtmonster skrev:
rdos skrev:Att diagnoskriterierna saknar biologisk relevans är det många som erkänt. Det är bl.a. det som ligger bakom nya DSM, och NCBIs nya regler för finansiering av forskning.

Skulle du kunna utveckla detta?

slackern skrev:Vad jag vill veta är om det används utav professionella som ett mätinstrument eller om det är material du samlar in från nätet? Det har en stor jävla betydelse om det kan tas seriöst eller inte.

Det viktiga är väl hur man kommit fram till resultaten och vad resultaten är än vilken titel personen har?

slackern skrev:Men du vet väl att akademisk forskning sker vid lärosäten som universitet?

Det är inte en absolut garanti för vederhäftiga publikationer.

rdos skrev:det enda som ändras är hur jag titulerar mig.

Titlar är viktiga för de som granskar avsändare istället för innehåll. :P

Korrekt, men slutsatserna som görs mest är att man ser konsekvenser som orsaker. Seratonin och kortisol speglar mer resultatet av social rang och hur bra den sociala miljön är för individen. Detta kan sedan resultera i mediciner som gör att personer inom autismspektrat godtar dåliga miljöer istället för att ta sig därifrån.

Håller väl inte riktigt med den teorin men rdos säger en hel del annat som har bäring.

Autism Speaks är för övrigt ett gäng skojare.

Du bör nog läsa på här så förstår du bättre.

http://www3.ub.lu.se/infokompetens/vetk ... komma.html
slackern

Inläggav rdos » 2014-09-07 8:50:57

slackern skrev:Du bör nog läsa på här så förstår du bättre.

http://www3.ub.lu.se/infokompetens/vetk ... komma.html

De flesta journaler har numera "blind peer-review", vilket innebär att de som granskar inte vet vem som skrivit artikeln, vilken institution de jobbar på, eller vilken position de har. Det är väl tur annars skulle det varit mycket mer ryggdunkande än vad det är. När de då frågar efter var man jobbar så skriver man "N/A", "Independent Researcher". Det är ingen som skickar det rätt i papperskorgen på sådana grunder. Har man dessutom en MSc, så visar det att man har rätt bakgrund (man frågar ofta om sånt).

Fast visst vore det trevligt att få betalt för att forska, men det är inget jag aspirerar på. Tror att de som jobbar ideelt är mer objektiva.
rdos

Inläggav Flawed » 2014-09-07 13:40:58

Att reducera serotonin till en lycko signalsubtans i NPF sammanhang visar väl hur mycket tankemöda RDOS har lagt på det här.
Obalanser där det finns mycket av serotonin är inte heller lämpligt och ingår i OCD och tourettes.
Flawed
Inaktiv

Inläggav rdos » 2014-09-07 13:44:06

Flawed skrev:Att reducera serotonin till en lycko signalsubtans i NPF sammanhang visar väl hur mycket tankemöda RDOS har lagt på det här.
Obalanser där det finns mycket av serotonin är inte heller lämpligt och ingår i OCD och tourettes.

Struntprat. Ge mig en referens på någon studie där dessa samband visas.

För det är ju så att serotonin ÄR en slags lyckosubstans. Även vid npf. Allt annat vore märkligt.

Att serotonin skulle vara förhöjt vid OCD och Tourettes verkar snarare bekräfta regeln än dementera. För det är ju så att folk blir gladare om de får hålla på med sina udda beteenden. :mrgreen:
rdos

Inläggav Flawed » 2014-09-07 13:55:45

Förövrigt är nog föräldrar och anhöriga till barn som har Kanner autism med svår epilepsi måttligt intresserade av neurodivesitet och neandertalare förmodligen är NT/as diskussioner inte heller så intressanta för dem.
Det finns redan mediciner som kan användas men de ger tydligen diabetes som biverkan eftersom mTOR2 även påverkas vilket är dåligt.
Ralph-Axel Müller, a neuroscientist at San Diego State University, said there was growing evidence of overconnectivity, including from brain imaging studies he has conducted.

“Impairments that we see in autism seem to be partly due to different parts of the brain talking too much to each other,” he said. “You need to lose connections in order to develop a fine-tuned system of brain networks, because if all parts of the brain talk to all parts of the brain, all you get is noise.”

More synapses also create opportunity for epileptic seizures because there are more electrical signals being transmitted in the brain, Dr. Klann said. More than a third of people with autism have epilepsy.

In addition to analyzing the human brains, the Columbia team studied mice they programmed to develop tuberous sclerosis complex, a rare genetic disease that is often accompanied by autism. The mice developed some social behaviors that resemble autism in humans.

In the mice, a key protein called mTOR was hyperactive, which impaired the brain’s ability to clear out unnecessary synapses. By giving the mice the drug rapamycin, the scientists were able to reduce mTOR’s activity, fix the process of pruning synapses...

http://www.nytimes.com/2014/08/22/healt ... .html?_r=0
Flawed
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2014-09-07 14:04:25

rdos skrev:
Flawed skrev:Att reducera serotonin till en lycko signalsubtans i NPF sammanhang visar väl hur mycket tankemöda RDOS har lagt på det här.

Struntprat. Ge mig en referens på någon studie där dessa samband visas.

För det är ju så att serotonin ÄR en slags lyckosubstans. Även vid npf. Allt annat vore märkligt.

Att serotonin skulle vara förhöjt vid OCD och Tourettes verkar snarare bekräfta regeln än dementera. För det är ju så att folk blir gladare om de får hålla på med sina udda beteenden. :mrgreen:

Du kan engelska utgår jag ifrån,öppna google schoolar, skriv serotonin+tourettes/OCD och varför inte autism också så har du något att göra ett tag.
Flawed
Inaktiv

Inläggav rdos » 2014-09-07 14:38:58

Nej tack. Jag tänker inte leta efter sådant trams. Om du inte kan ge en direkt referens som bevisar sambandet så antar jag att det är falskt.

Musmodeller betackar jag mig speciellt för. Människor är inte möss.
rdos

Inläggav Flawed » 2014-09-07 14:45:35

Köp boken "neurobiology and neurochemistry for dummies".
Flawed
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in