Studie finner att hjärnor med autism trimmar färre synapser
110 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
slackern skrev:Men kära lilla rdos miljön är ju gammal skåpmat från 70-talet som inte gäller längre. Autism beror ju på biokemi och gener.
Skåpmat eller inte. Hur funktionshindrad någon är beror till mycket stor del på miljö. Att någon motbevisat detta stämmer såklart inte. Det är de neurodiversa personlighetsdragen som är "biokemi" och gener, inte funktionshindret. Botemedlet mot autism är jätteenkelt. Det är acceptans för att vara annorlunda. Det är såklart kulturella faktorer som gör att fler och fler blir diagnosticerade, och ökningen i diagnoser har såklart inget med varken biokemi eller gener att göra. Den beror på ökad intolerans.
rdos skrev:slackern skrev:Men kära lilla rdos miljön är ju gammal skåpmat från 70-talet som inte gäller längre. Autism beror ju på biokemi och gener.
Skåpmat eller inte. Hur funktionshindrad någon är beror till mycket stor del på miljö. Att någon motbevisat detta stämmer såklart inte. Det är de neurodiversa personlighetsdragen som är "biokemi" och gener, inte funktionshindret. Botemedlet mot autism är jätteenkelt. Det är acceptans för att vara annorlunda. Det är såklart kulturella faktorer som gör att fler och fler blir diagnosticerade, och ökningen i diagnoser har såklart inget med varken biokemi eller gener att göra. Den beror på ökad intolerans.
Självfallet påverkar miljön hur funktionsnedsättningen yttrar sig. Men vissa saker kan inte miljön bortförklara.
rdos skrev:Frimodig skrev:Jag misstänker att du har rätt. Det finns antagligen ett antal aspergare bland högfungerande människor, fast de blir aldrig diagnostiserade, eftersom de funkar enligt de objektiva kriterierna. Självförsörjande, ingen medicin, ingen läkar- eller psykologkontakt pga det mentala.
Jag är faktiskt själv ett exempel på en sån jocke.
Samma här. Jag är t.o.m. mer välfungerande än de flesta NTs, och har skapat en karriär som få NTs lyckats med. Att det blivit så beror mest på vilken miljö jag hamnat i och även själv valt när jag kunnat. Alltså är det som skiljer mellan mig och de som har diagnos mestadels vilken miljö vi hamnat i och vilka livsval vi gjort.
Sedan är det ju bara det att mina barn inte haft samma tur som mig, och det är lite därför som jag inte nöjer mig med att just jag hamnat under radarn.
Jo, det biologiska arvet är väldigt knepigt. Min mormor blev psykotisk, när hon var 32, antagligen schizofren. Efter att hon fött 5 döttrar. Inget av hennes barn hade psykiska problem. Min lillebror är bipolär. Mina barn är helt sunda. Äldre dotterdottern har diabetes.
Sen är det en annan intressant grej. Om man är lite knepig, som jag, så måste man utveckla nån förmåga att hantera normala människor. Jag använder en sån här psykopatisk grej, jag kan avläsa andras behov av bekräftelse. Sen doserar jag.
När jag gick i, motsvarande 6:an, och vi hade en tysk översittare i klassen, så löste jag det så här. Det fanns en rätt stor grabb i en annan klass, på vår nivå. Han hade lite svårt med läxor och sånt. Så, jag förklarade för honom, jag hjälper dig med dina läxor, och du skyddar mig. Det var ok för honom, han var starkare än hin håle. Så, på rasterna brukade jag gå och ställa mig i närheten av den här grabben. Och när Haiko Fischer kom och skulle jävlas så fick han stryk. Sen var det lugnt.
Det är tur som all sin dar att det blaskar in arvsmassa från mamman.
Frimodig
slackern skrev:Självfallet påverkar miljön hur funktionsnedsättningen yttrar sig. Men vissa saker kan inte miljön bortförklara.
Som vad då? Det finns ingen reell substans i att något neurodiverst drag skulle vara någon defekt. Alltsammans är bara annorlunda funktion. Hela funktionshindret beror på intolerans för att vara annorlunda, som t.ex. yttrar sig som mobbing och utanförskap, vilket leder till stress, depression och dålig förmåga att lära sig att hantera att vara annorlunda. Det blir till en ond cirkel.
Det vore sannerligen på tiden att autismforskare fattade det där. Men de har svårt med sin flexibilitet. De är inkörda i gamla spår och de saknar förmåga att byta spår.
rdos skrev:slackern skrev:Självfallet påverkar miljön hur funktionsnedsättningen yttrar sig. Men vissa saker kan inte miljön bortförklara.
Som vad då? Det finns ingen reell substans i att något neurodiverst drag skulle vara någon defekt. Alltsammans är bara annorlunda funktion. Hela funktionshindret beror på intolerans för att vara annorlunda, som t.ex. yttrar sig som mobbing och utanförskap, vilket leder till stress, depression och dålig förmåga att lära sig att hantera att vara annorlunda. Det blir till en ond cirkel.
Det vore sannerligen på tiden att autismforskare fattade det där. Men de har svårt med sin flexibilitet. De är inkörda i gamla spår och de saknar förmåga att byta spår.
Så du påstår med andra ord att dina barns problem beror på att du misslyckades totalt med din uppfostran? Du påstår också att allas problem här inne beror på att det är deras problem beror på att deras föräldrar misslyckades med att uppfostra dom?
slackern skrev:Så du påstår med andra ord att dina barns problem beror på att du misslyckades totalt med din uppfostran? Du påstår också att allas problem här inne beror på att det är deras problem beror på att deras föräldrar misslyckades med att uppfostra dom?
Har jag påstått det? Nej, jag påstår snarare att det mesta av mina barns problem hör ihop med att samhället placerat dem i särskolan. De har dessutom inga psykiska problem ö.h.t. utan är relativt högfungerande om man undantar att deras icke-existerande utbildning gör att de inte har några lämpliga jobb att välja bland.
Du tycks tro att jag påstår att neurodiversa personlighetsdrag beror på miljö, vilket jag inte påstått. Det är istället miljön som skapar funktionshindret, ofta skolan och mer sällan hemmiljön. Vad man inte lyckats med inom autismforskningen är att separera neurodiversitet ifrån psykiska problem orsakade av annorlundaskap. Det är därför som autismdiagnoserna är helt värdelösa som underlag för forskning.
rdos skrev:slackern skrev:Så du påstår med andra ord att dina barns problem beror på att du misslyckades totalt med din uppfostran? Du påstår också att allas problem här inne beror på att det är deras problem beror på att deras föräldrar misslyckades med att uppfostra dom?
Har jag påstått det? Nej, jag påstår snarare att det mesta av mina barns problem hör ihop med att samhället placerat dem i särskolan. De har dessutom inga psykiska problem ö.h.t. utan är relativt högfungerande om man undantar att deras icke-existerande utbildning gör att de inte har några lämpliga jobb att välja bland.
Du tycks tro att jag påstår att neurodiversa personlighetsdrag beror på miljö, vilket jag inte påstått. Det är istället miljön som skapar funktionshindret, ofta skolan och mer sällan hemmiljön. Vad man inte lyckats med inom autismforskningen är att separera neurodiversitet ifrån psykiska problem orsakade av annorlundaskap. Det är därför som autismdiagnoserna är helt värdelösa som underlag för forskning.
Men som du påstår att det är miljön som skapar autism. Så måste det ju vara ditt fel att dom hamnar på särskola. För något problem måste dom ha haft för att placeras där. Du säger att det är miljöns fel, barn alltså uppfostran.
slackern skrev:Men som du påstår att det är miljön som skapar autism. Så måste det ju vara ditt fel att dom hamnar på särskola. För något problem måste dom ha haft för att placeras där. Du säger att det är miljöns fel, barn alltså uppfostran.
Inte alls. Skolan kunde inte hantera ett barn som inte ville prata. Jag kunde gå i vanliga skolan ända upp i högstadiet utan att prata och utan att bry mig om andra barn öht. Däri ligger skillnaden. Det kallas för intolerans och dålig förmåga att hantera avvikande barn.
Att det är så kan jag ju dessutom visa genom att yngsta sonen, som har i stort samma diagnoser, genom en väldigt engagerad och drivande familjehemsmamma lyckats få honom diagnosticerad, och att få skolan att ställa upp med resurser.
Naturligtvis så kan man inte lägga sådana krav på föräldrar till npf-barn. Det ska självklart vara samhället och skolan som ska känna till det här och fixa det som behövs utan drivande föräldrar. Hur man än vänder på det så slutar det ändå med att problemet ligger i det neurotypiska samhället, inte hos föräldrar.
rdos skrev:slackern skrev:Men som du påstår att det är miljön som skapar autism. Så måste det ju vara ditt fel att dom hamnar på särskola. För något problem måste dom ha haft för att placeras där. Du säger att det är miljöns fel, barn alltså uppfostran.
Inte alls. Skolan kunde inte hantera ett barn som inte ville prata. Jag kunde gå i vanliga skolan ända upp i högstadiet utan att prata och utan att bry mig om andra barn öht. Däri ligger skillnaden. Det kallas för intolerans och dålig förmåga att hantera avvikande barn.
Att det är så kan jag ju dessutom visa genom att yngsta sonen, som har i stort samma diagnoser, genom en väldigt engagerad och drivande familjehemsmamma lyckats få honom diagnosticerad, och att få skolan att ställa upp med resurser.
Naturligtvis så kan man inte lägga sådana krav på föräldrar till npf-barn. Det ska självklart vara samhället och skolan som ska känna till det här och fixa det som behövs utan drivande föräldrar. Hur man än vänder på det så slutar det ändå med att problemet ligger i det neurotypiska samhället, inte hos föräldrar.
Men om du hävdar att det är miljön som är orsaken till NPF. Så kan du ju inte benämna problemen som NPF i och med att dom är medfödda. Så du verkar ju vara helt förvirrad.
Det är en rätt kul erfarenhet att bli så här lite utesluten från en diskussion.
Det ger liksom en stämpel åt individer.
Jag vet att det här är sånt man aldrig skall nämna.
För mig är det en ovanlig erfarenhet.
Erfarenheten att bli icke-sedd. Jag har egentligen aldrig fattat vad det betyder. Fast, nu fick jag en känsla. Lärorikt.
Jag felbedömde rdos, hon är faktiskt rätt klipsk. Det var några signaler hon skickade ut som gjorde henne till avskräde. Fast, jag missförstod.
Det här är sån där meta-skit.
Frimodig
Erfarenheten att bli icke-sedd. Jag har egentligen aldrig fattat vad det betyder. Fast, nu fick jag en känsla. Lärorikt.
Jag felbedömde rdos, hon är faktiskt rätt klipsk. Det var några signaler hon skickade ut som gjorde henne till avskräde. Fast, jag missförstod.
Frimodig
slackern skrev:Men om du hävdar att det är miljön som är orsaken till NPF. Så kan du ju inte benämna problemen som NPF i och med att dom är medfödda. Så du verkar ju vara helt förvirrad.
Nej, jag hävdar att orsaken till att folk blir diagnosticerade beror på miljö, medan själva personlighetsdragen är medfödda. Kan det vara så svårt att förstå?
Frimodig skrev:Det är en rätt kul erfarenhet att bli så här lite utesluten från en diskussion.
Frimodig
Jag skall klargöra en grej. Alla pseudonymer betyder att du är en brud i mina ögon.
Om du nu inte tydligt förklarar för mig att du är en jocke. Annars är du en brud.
För klarhetens skull. Alla är egentligen brudar.
Frimodig
rdos skrev:slackern skrev:Men om du hävdar att det är miljön som är orsaken till NPF. Så kan du ju inte benämna problemen som NPF i och med att dom är medfödda. Så du verkar ju vara helt förvirrad.
Nej, jag hävdar att orsaken till att folk blir diagnosticerade beror på miljö, medan själva personlighetsdragen är medfödda. Kan det vara så svårt att förstå?
Men då börjar vi ju förstå varandra. Då håller jag med dig. Jag trodde att du menade att miljön skapade NPF
Frimodig skrev:Jo, det biologiska arvet är väldigt knepigt. Min mormor blev psykotisk, när hon var 32, antagligen schizofren. Efter att hon fött 5 döttrar. Inget av hennes barn hade psykiska problem. Min lillebror är bipolär. Mina barn är helt sunda. Äldre dotterdottern har diabetes.
Så kan det bli. Själv har jag väldigt mycket autistiska drag i min släkt, men i stort sett ingen som blivit diagnosticerad. På hustruns sida är det mest ADHD.
Frimodig skrev:Sen är det en annan intressant grej. Om man är lite knepig, som jag, så måste man utveckla nån förmåga att hantera normala människor. Jag använder en sån här psykopatisk grej, jag kan avläsa andras behov av bekräftelse. Sen doserar jag.
Jag löste det på annat sätt. Först genom att vägra prata med någon öht i skolan, och gå för mig själv. Sedan genom att studera folk och lära mig hur de fungerade, och sedan börja umgås med några få (som säkert dessutom var npf själva). Att jag dessutom var blottare gjorde att jag lärde mig en hel massa om hur man avläste rädsla, intresse men även hur man undvek att folk uppmärksammade en, vliket var väldigt bra för att slippa mobbing.
slackern skrev:Men då börjar vi ju förstå varandra. Då håller jag med dig. Jag trodde att du menade att miljön skapade NPF
Grejen är ju att autismdiagnosen beror på en blandning av arv och miljö, då både de annorlunda personlighetsdragen och dålig miljö ingår i kriterierna. Den missbrukas därför i forskningen då den mesta forskningen utgår ifrån personlighetsdragen, inte orsaken till att man blivit diagnosticerad, och drar sedan slutsatsen att personlighetsdragen är defekter i biokemi och gener. Vilket ju är en felaktig generalisering.
rdos skrev:slackern skrev:Men då börjar vi ju förstå varandra. Då håller jag med dig. Jag trodde att du menade att miljön skapade NPF
Grejen är ju att autismdiagnosen beror på en blandning av arv och miljö, då både de annorlunda personlighetsdragen och dålig miljö ingår i kriterierna. Den missbrukas därför i forskningen då den mesta forskningen utgår ifrån personlighetsdragen, inte orsaken till att man blivit diagnosticerad, och drar sedan slutsatsen att personlighetsdragen är defekter i biokemi och gener. Vilket ju är en felaktig generalisering.
Men då har du ju helt missat forskningen kring tvillingstudier och arv.
slackern skrev:Men då har du ju helt missat forskningen kring tvillingstudier och arv.
Tror jag inte. De mäter bara den neurodiversa komponenten. Då man saknar verktyg att sålla ut neurodiversitet från miljömässiga faktorer som leder till diagnoser, så blir alltsammans en röra av arv och miljö. Det är såklart därför som resultaten varierar.
rdos skrev:slackern skrev:Men då har du ju helt missat forskningen kring tvillingstudier och arv.
Tror jag inte. De mäter bara den neurodiversa komponenten. Då man saknar verktyg att sålla ut neurodiversitet från miljömässiga faktorer som leder till diagnoser, så blir alltsammans en röra av arv och miljö. Det är såklart därför som resultaten varierar.
Du vet väl att i miljön så innefattar det också om modern, röker, dricker, tar droger, får i sig andra miljögifter och komplikationer i förlossningen? Så där har du dina miljö förklaringar till uppkomsten utav NPF.
rdos skrev:Frimodig skrev:Jo, det biologiska arvet är väldigt knepigt. Min mormor blev psykotisk, när hon var 32, antagligen schizofren. Efter att hon fött 5 döttrar. Inget av hennes barn hade psykiska problem. Min lillebror är bipolär. Mina barn är helt sunda. Äldre dotterdottern har diabetes.
Så kan det bli. Själv har jag väldigt mycket autistiska drag i min släkt, men i stort sett ingen som blivit diagnosticerad. På hustruns sida är det mest ADHD.Frimodig skrev:Sen är det en annan intressant grej. Om man är lite knepig, som jag, så måste man utveckla nån förmåga att hantera normala människor. Jag använder en sån här psykopatisk grej, jag kan avläsa andras behov av bekräftelse. Sen doserar jag.
Jag löste det på annat sätt. Först genom att vägra prata med någon öht i skolan, och gå för mig själv. Sedan genom att studera folk och lära mig hur de fungerade, och sedan börja umgås med några få (som säkert dessutom var npf själva). Att jag dessutom var blottare gjorde att jag lärde mig en hel massa om hur man avläste rädsla, intresse men även hur man undvek att folk uppmärksammade en, vliket var väldigt bra för att slippa mobbing.
Jaha. Jag gillar inte in-grejer.
Men dina barn?
Du var blottare, vad betyder det? Men va fan, hade du aldrig kontroll? Du var ett jävla offer?
Jag gillar ett sammanhängande svar.
Och nu kommer rdos att börja gaffla med slackern igen.
De här mekanismerna är intressanta.
Frimodig
slackern skrev:Du vet väl att i miljön så innefattar det också om modern, röker, dricker, tar droger, får i sig andra miljögifter och komplikationer i förlossningen? Så där har du dina miljö förklaringar till uppkomsten utav NPF.
Inte alls. Inget av det har något med npf (varken neurodiversitet eller diagnosbarhet) att göra.
Som exempel:
Risken för att modern (eller fadern) röker, dricker eller tar droger hör ihop med ADHD.
Komplikationer vid förlossningen (t.ex. för tidig födelse) är kopplat till drag hos modern, och således är orsaksambandet att modern har förhjöd risk att föda för tidigt, vilket leder till fler för tidigt födda barn med npf.
Ålder hos fader och moder fungerar likartat. Npf-drag i sig leder till mera svårigheter med relationer, vilket leder till senare relationer och senare barn. Här skapas alltså sambandet genom att npf ger senare barnafödande.
Kring miljögifter finns ingen vettig forskning öht, utan det som finns utgår i princip ifrån att både miljögifter och npf ökat samtidigt, men det har skett av helt olika orsaker. Sedan finns det medfödda födoämneskänsligheter som är kopplade till npf, men även här är de ärftliga och skapar således inte npf-fenotypen. Orsakssambandet är precis som vid rökning och för tidig födelse.
Finns säkert fler exempel på samma sak. När man inte fattar sambanden så kan man lura i folk vadsomhelst.
slackern skrev:Men då har man ju inte autism om man inte har en funktionsnedsättning.
Funktionsnedsättningen beror väldigt mycket på vilken miljö personen hamnar i.
Men det är nog många forskare mm som också missat detta. För grav autism så är det förstås andra förhållanden.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Frimodig skrev:Du var blottare, vad betyder det?
Beskrivs ingående här:
den-neurodiversa-dejtingritualen-inkluderar-blottning-t41280.html
Frimodig skrev:Men va fan, hade du aldrig kontroll? Du var ett jävla offer?
Nej, jag hade aldrig kontroll. Jag levde på en kombination av att hålla mig för mig själv, att undvika bråkmakare och att skapa ett fåtal anknytningar till likasinnade.
Fast just mekanismen hur man undviker bråkmakare har jag inte förstått förrän alldeles nyligen, Det är egentligen extremt enkelt. Det räcker med att titta ned när du är 5-10 meter ifrån någon du inte vill veta av. Då får de ingen kontakt med dig, och undviker i sin tur dig. Om man vill smygittta på en tjej så gör man det på över 10 meters avstånd, tittar ned mellan 5 och 10 meter, och sedan kan man titta hur mycket som helst mellan 0 till 5 meter. Funkar på varenda NT, men ger ibland intressanta reaktioner från neurodiversa tjejer. Det är grundkunskaper som varenda aspie borde känna till.
plåtmonster skrev:För grav autism så är det förstås andra förhållanden.
Inte helt. De miljömässiga tecknen som stims, stress och depression är desamma, och har samma orsaker. Det som tillkommer är mer svårigheter att lära sig kompensationsstrategier då dessa baseras på intelligens och logisk förmåga.
plåtmonster skrev:slackern skrev:Men då har man ju inte autism om man inte har en funktionsnedsättning.
Funktionsnedsättningen beror väldigt mycket på vilken miljö personen hamnar i.
Men det är nog många forskare mm som också missat detta. För grav autism så är det förstås andra förhållanden.
Men då missar du helt klart att det krävs för att få en diagnos enligt diagnoskriterierna.
D. Krav på begränsningar i vardagen
Symtomen sammantaget begränsar och stör personens fungerande i vardagen socialt, yrkesmässigt eller i andra viktiga vardagssituationer. Autism ska med andra ord diagnostiseras endast om de skapar problem för personen i dagliga livet.
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... stand.html