Tvångstankar? Överaktivitet?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Tvångstankar? Överaktivitet?
* Fler än jag som har problem med tvångstankar med enbart AS. som diagnos?
* Fler än jag som har problem med överaktivitet med enbart AS. som diagnos?
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:53:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:* Fler än jag som har problem med tvångstankar med enbart AS. som diagnos?
Ja, inte direkt tvångstankar kanske, men allt jag gör styrs av någon form av tvång, på gott och ont. Jag är väldigt mycket "antingen eller", känner ofta att jag måste göra allting perfekt eller så kan jag inte göra det alls. Om jag misslyckas med något så är allt förstört och jag måste börja om från början, så därför är jag rädd för att förlora kontrollen och att bryta mot mina egna regler. Jag kan aldrig vara spontan eller göra något "lagom".
Det positiva är att jag ibland lyckas hålla ordning, få en känsla av renhet & kontroll, och att jag kan tvinga mig att få saker gjorda som jag egentligen inte orkar. Negativt är att jag oftast inte känner någon glädje i sakerna jag gör, och att det får mig att känna mig som en robot många gånger.
sommar skrev: * Fler än jag som har problem med överaktivitet med enbart AS. som diagnos?
Inte jag, mitt problem är snarare tvärtom.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tvångstankar? Överaktivitet?
sommar skrev:* Fler än jag som har problem med tvångstankar med enbart AS. som diagnos?
* Jag kan få tvång och fixeringar rätt lätt. Speciellt utan SSRI.
* Ja. Men mer förr. Efter utbrändhet m.m. i 25-30-årsåldern så tycker jag att det har avtagit och jag har blivit tröttare samt fått svårare med fokusering och uppmärksamhet.
Jag har dock inte lidit själv av min aktivitetsnivå (andra kanske har), jag lider mer nu när jag känner mig ofokuserad och utan ork när hjärnan inte vill annat än att sätta igång med vissa intressen.
Jag har bara AS som diagnos, och till och från depression. Dystymi tror jag att det skrevs senast också.
Om man läser vissa texter om autism och AS så ser man att det ska finnas en typ av "utåtriktade aktiva" autister (och en passiv typ och en avskärmad typ).
Jag vet inte om någon annan skulle kalla det för AD/HD-drag eller kanske rent av sätta dubbeldiagnos.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:53:41, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Tack för svaren! Själv liknar jag mkt. dig, Anastasia i tvångsavseendet. Sant att det kanske inte direkt är tvångstankar men helt klart en form av tvång. Fast jag vill kalla det tvångstankar Jag är oerhört ojämn; typ allt eller inget. Först går jag på som en skottspole i några veckor sedan är jag helt slut i några dagar. Oerhört jobbigt. Det mesta jag gör måste vara perfekt o därav skippar jag avancerad matlagning o. min hjärna tänker nästan jämt kring strategier; hur blir om jag gör så, hur blir det om jag gör så. Min psykolog på vuxenhabet har sagt att hon lärt sig av sina AS.-klienter att det är väldigt vanligt hos personer med AS.
Det är sällsynt även för mig att känna glädje i det jag gör o. vara i nuet tyvärr. Tvingar mig till saker som jag inte vill och ibland inte orkar heller. Försöker öva lite på det. Min fd. kurator sa att jag bör öva på LAGOM o. försöka bli mer jämn.
Det går i perioder för mig som tack & lov inte kommer så ofta. Däremellan är det ok. Värst är det ofta när jag ska iväg på nå`t roligt. Då får min hjärna för sig att ALLT måste vara fixat o. i ordning innan jag kan göra det roliga. Helknasigt! Följden blir ofta att jag antingen inte kunnat ordna allt o stör mig eller är trött när det roliga kommer, så njutningen blir ofta inte så stor tyvärr. Övar!
Ovanpå detta kommer det impulsiva. Jag har ett svagt ADHD-drag o. det gör att jag emellanåt ilar som en galning i onödan. Extra jobbigt då det kommer samtidigt som tvångstankarna. Inte nog med tvånget. Impulsiviteten kommer oxå -problem med impulskontrollen o. det ska gå snabbt.. Som väl är är det få perioder då jag har tvång o. då även impulsivitet men det har blivit bättre med åren iom. att jag övat o. fortsätter öva. Dock kan jag sitta stilla utan att det är något som fångar mig och/eller om jag har utfört en fysiskt ansträngande aktivitet.
Bror duktig: Jo, personer med AS. kan vara överaktiva men hos mig är det inte (bara) det utan jag har även ett ADHD-drag. men jag kanske även passar in i den gruppen du främst nämde. Vet om att personer med AS. kan delas in så men jag passar nog bäst/mest in i den formella gruppen men är inte säker. Ska faktiskt kolla på det för det är intressant.
Det är sällsynt även för mig att känna glädje i det jag gör o. vara i nuet tyvärr. Tvingar mig till saker som jag inte vill och ibland inte orkar heller. Försöker öva lite på det. Min fd. kurator sa att jag bör öva på LAGOM o. försöka bli mer jämn.
Det går i perioder för mig som tack & lov inte kommer så ofta. Däremellan är det ok. Värst är det ofta när jag ska iväg på nå`t roligt. Då får min hjärna för sig att ALLT måste vara fixat o. i ordning innan jag kan göra det roliga. Helknasigt! Följden blir ofta att jag antingen inte kunnat ordna allt o stör mig eller är trött när det roliga kommer, så njutningen blir ofta inte så stor tyvärr. Övar!
Ovanpå detta kommer det impulsiva. Jag har ett svagt ADHD-drag o. det gör att jag emellanåt ilar som en galning i onödan. Extra jobbigt då det kommer samtidigt som tvångstankarna. Inte nog med tvånget. Impulsiviteten kommer oxå -problem med impulskontrollen o. det ska gå snabbt.. Som väl är är det få perioder då jag har tvång o. då även impulsivitet men det har blivit bättre med åren iom. att jag övat o. fortsätter öva. Dock kan jag sitta stilla utan att det är något som fångar mig och/eller om jag har utfört en fysiskt ansträngande aktivitet.
Bror duktig: Jo, personer med AS. kan vara överaktiva men hos mig är det inte (bara) det utan jag har även ett ADHD-drag. men jag kanske även passar in i den gruppen du främst nämde. Vet om att personer med AS. kan delas in så men jag passar nog bäst/mest in i den formella gruppen men är inte säker. Ska faktiskt kolla på det för det är intressant.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor