Väntar på diagnos...
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Väntar på diagnos...
Hej, är helt ny på forumet, och ev blivande aspergare...
(kille 24 år, stockholm)
just nu är jag på ett behandlinghem och skall snart göra undersökning, om Asperger, så min undran är, gällande LSS-handläggare och alla andra insatser som aktivetets ersättning som jag läst om, som AS-personer kan få, alla dessa insatser, om jag förstått det hela rätt ska man själv driva på... dvs. allt som man har rätt till, efter att ha fått diagonsen förstås.
(väldigt närvös på vad som kommer hända efteråt liksom, om man som allt annat måste driva på, utan få någon hjälp eller så)
(kille 24 år, stockholm)
just nu är jag på ett behandlinghem och skall snart göra undersökning, om Asperger, så min undran är, gällande LSS-handläggare och alla andra insatser som aktivetets ersättning som jag läst om, som AS-personer kan få, alla dessa insatser, om jag förstått det hela rätt ska man själv driva på... dvs. allt som man har rätt till, efter att ha fått diagonsen förstås.
(väldigt närvös på vad som kommer hända efteråt liksom, om man som allt annat måste driva på, utan få någon hjälp eller så)
Senast redigerad av powmia 2011-05-04 14:51:24, redigerad totalt 1 gång.
mia
För att få det du vill ha måste du veta vad du behöver och vem som kan ge det till dej och gå direkt till den personen och kräva det. Annars hamnar du i den oändliga loop av runtflyttanden som samhällets hjälpmyndigheter ägnar sej åt.
Det tråkiga är ju att man sällan vet vad man behöver och absolut inte vem som kan ge en det.
För att få det du vill ha måste du veta vad du behöver och vem som kan ge det till dej och gå direkt till den personen och kräva det. Annars hamnar du i den oändliga loop av runtflyttanden som samhällets hjälpmyndigheter ägnar sej åt.
Det tråkiga är ju att man sällan vet vad man behöver och absolut inte vem som kan ge en det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:51:24, redigerad totalt 1 gång.
Hej,
Du känner alltså väl till de 10 insatser man kan få:
http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2007/9456/HTML.htm
Men när du blir inskriven i Vuxenhabiliteringen får du en handläggare, t ex kurator som du kan diskutera LSS-åtgärder med. Det brukar vara en nämnd som beslutar om varje insats, men det är väl handläggaren som föredrar ärendet för nämnden.
Fast aktivitetsersättning ansöker du om hos FK.
Men när du blir inskriven i Vuxenhabiliteringen får du en handläggare, t ex kurator som du kan diskutera LSS-åtgärder med. Det brukar vara en nämnd som beslutar om varje insats, men det är väl handläggaren som föredrar ärendet för nämnden.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:51:24, redigerad totalt 1 gång.
sssssm skrev:Du får ingen hjälp, men är du snäll kan du få stryk.
That's life.
Var inte det en väldigt onödig kommentar, speciellt till någon som skriver sitt första inlägg på forumet? Hade du inte fått i dig dagens BigMac ännu?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:51:24, redigerad totalt 1 gång.
Alien du är SÅÅÅÅ BRAAA!
Alien skrev:Hej,
Hej Alien! Jag ville bara framföra detta att jag tycker att du Alien - är SÅÅÅÅ BRAAA! • Tack för att du sprider BRA INFORMATION till forumläsare! Kul att du bryr dig! Jag visste inte om dessa tio insatser pga. LSS! Mycket intressant!
Tack att du finns här med oss Alien!
Må riktigt bra!
/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:51:24, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:sssssm skrev:Du får ingen hjälp, men är du snäll kan du få stryk.
That's life.
Var inte det en väldigt onödig kommentar, speciellt till någon som skriver sitt första inlägg på forumet? Hade du inte fått i dig dagens BigMac ännu?
Nä, det var något sådant som var problemet.
Ber om ursäkt, men meningen i mitt inlägg står kvar.
Är du inte ett fullständigt asperger-CP så kan du nog glömma hjälp.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:51:24, redigerad totalt 1 gång.
sssssm skrev:Ber om ursäkt, men meningen i mitt inlägg står kvar.
Är du inte ett fullständigt asperger-CP så kan du nog glömma hjälp.
Varför skulle han det? Det kan tänkas att det varierar väldigt från kommun till kommun, men där jag bor erbjuder LSS massor av olika hjälpinsatser även till tämligen högfungerande aspergare, så någon universell sanning är det knappast.
Vid närmare eftertanke är det i första hand landstingets LSS jag har kontakt med, men en del av de saker de har erbjudit, och som jag har tackat nej till, skulle nog ha utförts av kommunen. Hursomhelst så varierar det uppenbarligen mellan kommuner och mellan landsting då.
Re: Alien du är SÅÅÅÅ BRAAA!
tenderly skrev:Alien skrev:Hej,
Hej Alien! Jag ville bara framföra detta att jag tycker att du Alien - är SÅÅÅÅ BRAAA! • Tack för att du sprider BRA INFORMATION till forumläsare! Kul att du bryr dig! Jag visste inte om dessa tio insatser pga. LSS! Mycket intressant!
Tack att du finns här med oss Alien!
Må riktigt bra!
/T
Tack för positiv feedback! Ibland undrar jag om jag skriver beskäftiga självklarheter, men det kan vara till nytta för någon som inte vet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:51:24, redigerad totalt 1 gång.
tack för alla svar...
men kan man efter att ha fått diagnosen få någon slags sjukpension, för man har Asperger och inte kan arbeta med människor...
jag som blivande aspbergare gillar inte Neuro-typiska (vanliga) människor, och anser att jag inte borde jobba alls, då det kan bli farligt..., om man får någon psykos eller så
men kan man efter att ha fått diagnosen få någon slags sjukpension, för man har Asperger och inte kan arbeta med människor...
jag som blivande aspbergare gillar inte Neuro-typiska (vanliga) människor, och anser att jag inte borde jobba alls, då det kan bli farligt..., om man får någon psykos eller så
Senast redigerad av powmia 2011-05-04 14:51:24, redigerad totalt 1 gång.
powmia skrev: och anser att jag inte borde jobba alls, då det kan bli farligt..., om man får någon psykos eller så
Hahaha! Varför skulle du få en psykos tror du? Är du labil? Schizofren? Tar du underliga substanser? Röker du hasch?
;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:51:27, redigerad totalt 1 gång.
powmia skrev:tack för alla svar...
Brukar du få raseriutbrott ("autistic rage")? Det är väl större risk än psykos. I så fall får du lära dig strategier att behärska dig.
Om du inte gillar NT, vilka gillar du då? Eftersom du inte fått diagnos än, antar jag att du inte känner så många aspergare heller.
Det är alldeles för tidigt att förtidspensionera en 24-åring. Först bör man nog försöka med annat. Kanske finns det ett arbete, ev på deltid, som passar för dig. Kanske finns det lämplig utbildning att gå.
De som är under 30 brukar kunna få aktivitetsersättning:
(Handikappupplysningen: http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/HU/)Aktivitetsersättning är till för att ge ekonomisk grundtrygghet för dig som är mellan 19-29 år och som inte kan arbeta på grund av sjukdom eller funktionshinder. Under tiden som du har aktivitetsersättning kan du genomgå utredning, rehabilitering eller delta i eget valda aktiviteter. Försäkringskassan ska hjälpa till att planera och samordna insatserna.
Aktivitetsersättning är alltid tidsbegränsad och beviljas under längst tre år i taget. Ersättningen kan vara hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels beroende på arbetsförmågan.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:51:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:De som är under 30 brukar kunna få aktivitetsersättning:(Handikappupplysningen: http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/HU/)Aktivitetsersättning är till för att ge ekonomisk grundtrygghet för dig som är mellan 19-29 år och som inte kan arbeta på grund av sjukdom eller funktionshinder. Under tiden som du har aktivitetsersättning kan du genomgå utredning, rehabilitering eller delta i eget valda aktiviteter. Försäkringskassan ska hjälpa till att planera och samordna insatserna.
Aktivitetsersättning är alltid tidsbegränsad och beviljas under längst tre år i taget. Ersättningen kan vara hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels beroende på arbetsförmågan.
Den tidsbegränsade aktivitetsersättningen avskaffade väl högerregeringen den 1 juli???
http://www.regeringen.se/sb/d/10386/a/100320#item100320
Senast redigerad av Micke2 2011-05-04 14:51:27, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:mia
+ att du får en konstig reaktion om du kan/gör det själv. Kan du komma hit o kräva...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:51:27, redigerad totalt 1 gång.
Micke2 skrev:Den tidsbegränsade aktivitetsersättningen avskaffade väl högerregeringen den 1 juli???
http://www.regeringen.se/sb/d/10386/a/100320#item100320
Ok, fel av mig. Handikappupplysningen har inte uppdaterat. Men då måste väl i stället fler få icke tidsbegränsad sjukersättning?
Sjukersättning ska i fortsättningen endast beviljas om arbetsförmågan kan anses stadigvarande nedsatt på grund av sjukdom och att rehabilitering inte bedöms kunna leda till att någon arbetsförmåga återfås.
Men dessförinnan måste väl utredas om verkligen ingen arbetsförmåga finns.
Sen finns det tydligen övergångsregler:
Den som i juni 2008 hade tidsbegränsad sjukersättning får behålla denna för den tid som redan beslutats och ytterligare en eller flera perioder om sammanlagt högst 18 månader.
Förslaget om att nedsättningen av arbetsförmågan ska vara stadigvarande nedsatt berör inte aktivitetsersättningen som alltid är tidsbegränsad. Aktivitetsersättning kan utges som längst till dess den försäkrade fyller 30 år. För att även personer som har haft aktivitetsersättning men inte har en stadigvarande nedsättning av arbetsförmågan möjlighet att anpassa sig till de nya regler gäller även möjligheten att få tidsbegränsad sjukersättning i 18 månader den som fyllt 30 år och därför inte kan få fortsatt aktivitetsersättning.
Förmånen tidsbegränsad sjukersättning kan i inget fall utbetalas för tid efter december 2012.
Lite svårt att fatta hur det blir i praktiken för funktionshindrade. Det pratas ibland om "de som är för sjuka för att få arbete och för friska för att få sjukersättning".
Återgå till Aspergare och vården