Studie finner att hjärnor med autism trimmar färre synapser
110 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Autism Support Network reports
Summering: Tonåringar med autism behåller 2,5 gånger fler synapser än neurotypiska personer.
Det borde ge stor chans till överstimulering och behov av att träna på att koordinera hjärnan samt ro från omgivningen att inte störa för att kunna få pli på signalerna. Samt att man förstås har fler synapser att använda för att göra fler kopplingar än vad normala personer klarar av.
As a baby's brain develops, there is an explosion of synapses, the connections that allow neurons to send and receive signals. But during childhood and adolescence, the brain needs to start pruning those synapses, limiting their number so different brain areas can develop specific functions and are not overloaded with stimuli.
Now a new study suggests that in children with autism, something in the process goes awry, leaving an oversupply of synapses in at least some parts of the brain.
[...]
The study, published [August 21] in the journal Neuron, involved tissue from the brains of children and adolescents who had died from ages 2 to 20. About half had autism; the others did not.
The researchers, from Columbia University Medical Center, looked closely at an area of the brain's temporal lobe involved in social behavior and communication. Analyzing tissue from 20 of the brains, they counted spines -- the tiny neuron protrusions that receive signals via synapses -- and found more spines in children with autism.
The scientists found that at younger ages, the number of spines did not differ tremendously between the two groups of children, but adolescents with autism had significantly more than those without autism. Typical 19-year-olds had 41 percent fewer synapses than toddlers, but those in their late teenage years with autism had only 16 percent fewer than young children with autism.
Summering: Tonåringar med autism behåller 2,5 gånger fler synapser än neurotypiska personer.
Det borde ge stor chans till överstimulering och behov av att träna på att koordinera hjärnan samt ro från omgivningen att inte störa för att kunna få pli på signalerna. Samt att man förstås har fler synapser att använda för att göra fler kopplingar än vad normala personer klarar av.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Intressant!
Det här hoppas jag få läsa mer om så ni som begriper den här typen av vetenskap får mer än gärna resonera vidare här i tråden.
Det här hoppas jag få läsa mer om så ni som begriper den här typen av vetenskap får mer än gärna resonera vidare här i tråden.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Detta skulle kunna vara en sannolik förklaring.
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Intressant. Studien fick rätt mycket genomslag i pressen.
Hade vi inte tråd om det här för någon vecka sen?
Myrkr skrev:Hade vi inte tråd om det här för någon vecka sen?
Jo...
Det var nog Autism, genetiskt triggad hjärnplasticitet med låg tröskel?. Alltså att en autistisk hjärna har lägre tröskel för att bygga om sig själv och lättare för att genomföra det också.
Finns även tråden med SvD: ”Arga barn behöver hjälp att tänka” men den handlar mer om kognitiva kartor.
Finns även tråden med SvD: ”Arga barn behöver hjälp att tänka” men den handlar mer om kognitiva kartor.
- plåtmonster
Kan det inte vara helt feltänkt här? Finns det verkligen nånting som tyder på att autister är mer flexibla än andra människor? Måhända är det just precis tvärtom, avsaknaden av förmågan att rensa ut gamla invanda mönster och vanor (fysiologiskt avsaknaden av förmågan att rensa bland nervbanor) är ju kännetecknande för autister. Endast personer som klarar att hantera det här överflödet borde rimligtvis få någon fördel av det. Man kan tänka sig att man kan simulera avsaknaden av en nervbana genom att välja bort den, som när man för att fungera bland en större grupp människor anstränger sig för att ignorera de flesta intrycken så att man kan fokusera på det relevanta. Allt det andra som vanliga människor inte ens märker finns kvar men man lägger det i bakgrunden. Det känns dock spontant som att det borde innebära att autister och aspergare skulle ha bättre långtidsminne än andra. Kan det stämma?
Ingen orimlig slutsats, visserligen är det olika funktioner i synapserna som används för kommunikation mellan olika delar av hjärnan respektive när synapserna används för "ren" lagring (fick jag fram när jag googlade lite), gissningsvis är det samma funktion i hjärnan som bryter ner "onödiga" synapser, oavsett synapsens användning.Krake skrev: Det känns dock spontant som att det borde innebära att artisterna och aspergare skulle ha bättre långtidsminne än andra.
Rent praktiskt kan man notera att småsaker som en NT glömmer ganska fort kan ligga kvar länge och gnaga samt kanske skapa ångest hos en autist.
Spontant känns det som om överkänsligheten mot intryck kan ha med det här att göra.
NT har tagit bort onödiga kopplingar, medan jag inte kan sortera kopplingarna..
Typ... kanske...
NT har tagit bort onödiga kopplingar, medan jag inte kan sortera kopplingarna..
Typ... kanske...
Summering: Allt som är annorlunda i autism är automatiskt en defekt när NTs spekulerar kring det. Annars är det ju så att det här inte har någon relevans alls idag då man inte vet orsaken.
plåtmonster skrev:Det var nog Autism, genetiskt triggad hjärnplasticitet med låg tröskel?. Alltså att en autistisk hjärna har lägre tröskel för att bygga om sig själv och lättare för att genomföra det också.
Nej det var Har vi för många kopplingar i hjärnan? Du postade själv där, och verkade väldigt skeptisk. Men det är förstås annorlunda när man själv hittar informationen.
För många kopplingar? Antingen så är det för många eller för få. Båda sakerna får NTs att tänka "defekt". Hade jag gjort peer-review på något sådant skulle de blivit totalsågade.
rdos skrev:För många kopplingar? Antingen så är det för många eller för få. Båda sakerna får NTs att tänka "defekt". Hade jag gjort peer-review på något sådant skulle de blivit totalsågade.
Synapser är kopplingar. Om de inte trimmas blir det för många.
![Himlar med ögonen :roll:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Krake skrev:Finns det verkligen nånting som tyder på att autister är mer flexibla än andra människor? Måhända är det just precis tvärtom, avsaknaden av förmågan att rensa ut gamla invanda mönster och vanor
Om man saknar kapacitet att rensa så borde det bli ganska svårt att ändra invanda eller inlärda saker. Det finns enligt den andra undersökningen också en lägre tröskel för plasticitet så att hjärnan lättare kan omformas. Men om man kombinerar otrimmat med plasticitet så blir det som att konstrurera om utan att få ta bort något gammalt. Ett tema som känns igen....
Några slutsatser om det stämmer är väl att vara noga med vilka miljöer autister/aspergare exponeras för. Sätt in goda vanor direkt. Med konsekventa mål då hjärnan kan byggas om för ett vettigt mål. Till skillnad i miljöer med otydliga och ändrade mål som gör detta svårt.
- plåtmonster
Myrkr skrev:rdos skrev:För många kopplingar? Antingen så är det för många eller för få. Båda sakerna får NTs att tänka "defekt". Hade jag gjort peer-review på något sådant skulle de blivit totalsågade.
Synapser är kopplingar. Om de inte trimmas blir det för många.
Löjligt. Har du inte hört talas om de som påstår att NTs har fler kopplingar än Aspies, och att det är därför de är "normala"?
Hör snarare ihop med vårt sätt att ta in intrycck, där vi har access till mera rådata än NTs, och därmed kan göra mera analyser och inte bara är beroende av färdiga analysprogram. Det är ju därför som NTs är så inflexibla i sina reaktioner på sensorisk information.
Krake skrev:Kan det inte vara helt feltänkt här? Finns det verkligen nånting som tyder på att autister är mer flexibla än andra människor? Måhända är det just precis tvärtom, avsaknaden av förmågan att rensa ut gamla invanda mönster och vanor (fysiologiskt avsaknaden av förmågan att rensa bland nervbanor) är ju kännetecknande för autister. Endast personer som klarar att hantera det här överflödet borde rimligtvis få någon fördel av det. Man kan tänka sig att man kan simulera avsaknaden av en nervbana genom att välja bort den, som när man för att fungera bland en större grupp människor anstränger sig för att ignorera de flesta intrycken så att man kan fokusera på det relevanta. Allt det andra som vanliga människor inte ens märker finns kvar men man lägger det i bakgrunden. Det känns dock spontant som att det borde innebära att autister och aspergare skulle ha bättre långtidsminne än andra. Kan det stämma?
Intressant.
Man kan säga att livet är en teststation. Hur du lyckas berättar om hur bra du är gjord. Och vad du har lärt dig under resans gång.
Psykiska diagnoser är försök att förklara varför en del inte funkar. Vad det är som gör att de inte funkar.
Det behövs inga psykiska diagnoser för högfungerande exemplar.
Frimodig
Frimodig skrev:Det behövs inga psykiska diagnoser för högfungerande exemplar.
Det är ju precis därför som autismforskningen inte kommer någonvart.
![Himlar med ögonen :roll:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Det är oxå därför som man sakta kan flytta på gränsen mellan friskt och sjukt utan att någon protesterar. De som hamnar under radarn är glada för att de är friska snarare än sjuka.
Som sagt, du resonerar som vilken autismforskare som helst. Du kanske ska prova att byta yrke?
rdos skrev:Frimodig skrev:Det behövs inga psykiska diagnoser för högfungerande exemplar.
Men då har man ju inte autism om man inte har en funktionsnedsättning.
slackern skrev:rdos skrev:Frimodig skrev:Det behövs inga psykiska diagnoser för högfungerande exemplar.
1. Man har inte autism
2. Funktionsnedsättningen är relaterad till miljö
Så om man vill forska om funktionsnedsättningen så behöver man studera vilken miljö som leder till denna, inte genetik och hjärnor. Vill man studera orsaker till personlighetsdragen på autismspektrum så måste man studera neurodiversitet, inte funktionsnedsättningar.
Alltså, 2 fel av 2 möjliga.
rdos skrev:Frimodig skrev:Det behövs inga psykiska diagnoser för högfungerande exemplar.
Det är oxå därför som man sakta kan flytta på gränsen mellan friskt och sjukt utan att någon protesterar. De som hamnar under radarn är glada för att de är friska snarare än sjuka.
Som sagt, du resonerar som vilken autismforskare som helst. Du kanske ska prova att byta yrke?
Ett ovanligt tankeväckande inlägg.
Jag misstänker att du har rätt. Det finns antagligen ett antal aspergare bland högfungerande människor, fast de blir aldrig diagnostiserade, eftersom de funkar enligt de objektiva kriterierna. Självförsörjande, ingen medicin, ingen läkar- eller psykologkontakt pga det mentala.
Jag är faktiskt själv ett exempel på en sån jocke.
Det var lite nära när jag testade för lumpen. Jag hade 8 av 9 på stanine-skalan, fast när det gällde attityd och sånt så lutade jag åt det psykopatiska hållet, pga känslokyla. Men, eftersom jag aldrig varit inblandad i nåt asocialt, så fick jag passera.
Kul att få nya perspektiv.
Frimodig
rdos skrev:slackern skrev:rdos skrev:
1. Man har inte autism
2. Funktionsnedsättningen är relaterad till miljö
Så om man vill forska om funktionsnedsättningen så behöver man studera vilken miljö som leder till denna, inte genetik och hjärnor. Vill man studera orsaker till personlighetsdragen på autismspektrum så måste man studera neurodiversitet, inte funktionsnedsättningar.
Alltså, 2 fel av 2 möjliga.
Men kära lilla rdos miljön är ju gammal skåpmat från 70-talet som inte gäller längre. Autism beror ju på biokemi och gener.
Frimodig skrev:Jag misstänker att du har rätt. Det finns antagligen ett antal aspergare bland högfungerande människor, fast de blir aldrig diagnostiserade, eftersom de funkar enligt de objektiva kriterierna. Självförsörjande, ingen medicin, ingen läkar- eller psykologkontakt pga det mentala.
Jag är faktiskt själv ett exempel på en sån jocke.
Samma här. Jag är t.o.m. mer välfungerande än de flesta NTs, och har skapat en karriär som få NTs lyckats med. Att det blivit så beror mest på vilken miljö jag hamnat i och även själv valt när jag kunnat. Alltså är det som skiljer mellan mig och de som har diagnos mestadels vilken miljö vi hamnat i och vilka livsval vi gjort.
Sedan är det ju bara det att mina barn inte haft samma tur som mig, och det är lite därför som jag inte nöjer mig med att just jag hamnat under radarn.