Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-21 17:37:40

Vi tenderar nog att vara mer analytiska och skapar vår egen uppfattning istället för att följa grupptryck och ta över andras åsikter. Samtidigt så blir vi ofta väldigt bestämda i våra åsikter när vi väl är säkra på vad vi tycker. Vanligast är nog att vi antingen blir extremt sympatiska eller extremt emot.

Min personliga åsikt är att folk gör vad de vill, men man ska inte tvinga sig på andra oavsett kön eller sexuell läggning. Så blir lika irriterad oavsett om killar eller tjejer stöter/tar på mig utan att sluta när jag visar/säger att jag inte vill.

Visserligen borde det väl vara ännu mer uppenbart för tjejer att det inte är någon idé när jag säger att jag är heterosexuell. Så på det viset kan lesbiska tjejer vara snäppet jobbigare när de envist försöker övertyga mig om att jag minsann visst skulle ha det bättre med en tjej. Så där blir det mer ologiskt att fortsätta.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav gadas » 2014-08-22 7:43:58

jojomamma skrev:Här på forumet har jag läst många fördomsfulla inlägg, nästan i klass med vissa inlägg i flashback.


Instämmer. Det är både fasansfullt och patetiskt vilka kräk människor väljer att göra sig till.

Men det finns inget som säger att någon har AS bara för att hen är medlem på forumet - dels riktar sig forumet inte bara till diagnostiserade och dels är det hur lätt som helst att bli medlem även om man inte har något som helst intresse av AS. Det är välkänt att fascister infiltrerar och försöker utnyttja vad de uppfattar som svaga grupper. Men visst, AS är ingen garanti mot fascism.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav gadas » 2014-08-22 7:48:35

rdos skrev:Lesbiska är helt ok. Bögar gillar jag däremot inte.

atoms -

Ett förtydligande

Vanligtvis ser vi negativt på uttalanden av den här arten men då frågan är huruvida det hos oss aspisar är vanligt med homofobi blir de i sin kontext ett slags svar på huvudfrågan.

Se även dessa inlägg 1, 2, 3 och 4.


Synd att människor som i andra sammanhang verkar tänka rationellt plötsligt ska lägga sig i andras sexualitet. Men vad menas med "gillar inte"...? Ligger inte med eller...?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav gadas » 2014-08-22 7:57:43

Jag tror det är en intelligensfråga. Alltså är det typiskt sett mindre vanligt att AS odlar fördomar.

Sedan är det ju så här att man får känna vad som helst och till och med kräva respekt för det, men det betyder inte att man måste säga allt man känner. Man kan inse att det är i ens eget huvud det blir lite fel, inte hos de man stör sig på. Det där är viktigare än det låter, för fascister vinner många medlöpare genom att vädja till människors känslor, människor som upptäcker: Ja, jävlar, jag känner ju så också!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav rdos » 2014-08-22 8:36:36

gadas skrev:Synd att människor som i andra sammanhang verkar tänka rationellt plötsligt ska lägga sig i andras sexualitet. Men vad menas med "gillar inte"...? Ligger inte med eller...?


Tycker inte jag lägger mig i andras sexualitet. Folk får vara bögar utan att jag har problem med det, men jag tycker inte att man ska behöva tycka att sex mellan killar är trevligt och något slags ideal. Jag tycker ju inte att ONS mellan heterosexuella är speciellt trevligt heller.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-22 9:15:48

Alien skrev:Jag har för mig att jag läst om att aspergare skulle vara mer toleranta när det gäller sex och också att ovanligt många aspergare var homo- el bisexuella (men det kunde också vara att de var ovanligt öppna om det). Men om så är, finns det ändå tillräckligt många som har fördomar mot andra sexuella läggninga, etniciteter, etc.

Men varför har folk fördomar? De har lärt sig det el de får det pga känslor och erfarenheter. Allt detta är ju aspergare också med om. Plus att vi anses vara särskilt svartvittänkande och rigida och har svårt med inlevelseförmåga, vilket snarare borde borga för att vi inte släpper våra fördomar i första taget.


Jag har också läst det i en bok som handlade om autism, sex och relationer. Intressant, men det finns naturligtvis alltid undantag vad gäller toleransen mot andra. Det är synd att vi som är själva annorlunda inte kan tolerera andra som är annorlunda. Jag har själv aldrig brytt mig om andras sexuella läggningar men har å andra sidan varit nästan sjukligt intresserad av vad t. ex. bögar gör i sängen :-)063 Jättekonstigt, jag vet, men tycker bara att det är jätteintressant och fascinerande på något vis. Jag har en kompis som berättat en hel del om sina erfarenheter av bögsex så nu vet jag lite mer i alla fall :D Det är väl ingen större skillnad jämfört med heterosex, det finns bara ett hål mindre att leka med.

Det har också kommit fram nu att min 13-åriga dotter har lidit jättemycket och haft jättemycket ångest på grund av att hon upptäckt att hon drömmer även om tjejer. Det är väl tur att vi kan prata om nästan allting och jag sa bara att det är helt normalt och så har jag också alltid varit men gillar dock allra mest MÄN :-)Happy Hon är jättenöjd nu och bekymrar sig inte alls över detta mer. Hon säger att även hon gillar allra mest killar :-)Happy
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav gadas » 2014-08-23 14:29:03

rdos skrev:
gadas skrev:Synd att människor som i andra sammanhang verkar tänka rationellt plötsligt ska lägga sig i andras sexualitet. Men vad menas med "gillar inte"...? Ligger inte med eller...?


Tycker inte jag lägger mig i andras sexualitet. Folk får vara bögar utan att jag har problem med det, men jag tycker inte att man ska behöva tycka att sex mellan killar är trevligt och något slags ideal. Jag tycker ju inte att ONS mellan heterosexuella är speciellt trevligt heller.


Bra. Det är som sagt inget fel att känna på vissa sätt, man behöver ju absolut inte pröva tanken på sig själv hur det skulle vara... vilket jag misstänker att många mer eller mindre omedvetet gör och sedan känner sig tvingade att ta avstånd.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav jesusiscool » 2014-08-31 11:54:59

Observera att det är en skillnad mellan att påstå att homosexualitet är en störning och hålla på med homofobi (vad än det nu är). Man kan tänka sig att folk har en sexuell läggning/attraktion. Sålunda kan man t.ex. tala om folk med homosexuell läggning/attraktion och inte tala om homosexuella personer.

Vad menar folk egentligen när de talar om homofobi? För mig är den termen lite otydlig. Förklara vad som menas med denna term!
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav antonius » 2014-08-31 21:07:25

jesusiscool skrev:Vad menar folk egentligen när de talar om homofobi? För mig är den termen lite otydlig. Förklara vad som menas med denna term!


Bögskräck. Man är osäker på sin sexuella identitet, brukar nämnas men ofta har väl grupptryck och allmänt hat mot någon som är olik att spela in, om det sen är en som är gay, färgad eller kanske lite aspig, spelar ingen roll, när man bara vill spöa någon... :-)051
antonius
 
Inlägg: 22354
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-31 21:16:57

Homofobi = korkat.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Huggorm » 2014-08-31 21:50:31

Förr trodde jag att jag ogillade bögar, men jag har kommit fram till att jag inte har något emot de som uppför sig som andra män. Det är de fjolliga som jag har svårt för, det är något varningssystem som går igång när en man har ett kvinnligt kroppsspråk. Instinkterna säger att någonting inte stämmer.
Huggorm
 
Inlägg: 22594
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav nallen » 2014-08-31 21:57:49

Mmmm, nåt sånt :-)002
nallen
 
Inlägg: 19632
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav antonius » 2014-08-31 22:02:28

Huggorm skrev:Förr trodde jag att jag ogillade bögar, men jag har kommit fram till att jag inte har något emot de som uppför sig som andra män. Det är de fjolliga som jag har svårt för, det är något varningssystem som går igång när en man har ett kvinnligt kroppsspråk. Instinkterna säger att någonting inte stämmer.


Har inget emot en kille som är feminin till sättet, men de som har ett överdrivet sätt mest för att få uppmärksamhet är svårare att tåla, ta en superfjolla som Christer Lindarw, han skulle aldrig bete sig så, eller för den delen Babsan, fast de är ju proffs iofs och blivit folkkära...:-)005
antonius
 
Inlägg: 22354
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-31 22:03:54

antonius skrev:
Huggorm skrev:Förr trodde jag att jag ogillade bögar, men jag har kommit fram till att jag inte har något emot de som uppför sig som andra män. Det är de fjolliga som jag har svårt för, det är något varningssystem som går igång när en man har ett kvinnligt kroppsspråk. Instinkterna säger att någonting inte stämmer.


Har inget emot en kille som är feminin till sättet, men de som har ett överdrivet sätt mest för att få uppmärksamhet är svårare att tåla, ta en superfjolla som Christer Lindarw, han skulle aldrig bete sig så, eller för den delen Babsan, fast de är ju proffs iofs och blivit folkkära...:-)005


Babsan är ju en dragartist, han klär sig ju inte så där privat.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav antonius » 2014-08-31 22:27:59

Kahlokatt skrev:Babsan är ju en dragartist, han klär sig ju inte så där privat.


Nä men jag menar även när han är "off stage", så är han visserligen feminin, men aldrig överdrivet kokett... :-)063
antonius
 
Inlägg: 22354
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Gafsan » 2014-09-01 5:35:53

Jag tror absolut att homofobi är vanligare hos personer med AS än hos personer utan. Att ha mer eller mindre omotiverad och onyanserad motvilja mot olika företeelser som vi inte förstår oss på är ju faktiskt en del av symptombilden vid AS (och likaså en bristande förmåga att sätta sig in i andra människors situation).

Tråkigt men sant :-(
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav dasunbedingte » 2014-09-01 5:37:44

Homofobi är vanligt förekommande hos alla som inte fått någon redig kewk på ett tag. Våga böga, börja böga.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav antonius » 2014-09-01 10:03:17

dasunbedingte skrev:Homofobi är vanligt förekommande hos alla som inte fått någon redig kewk på ett tag. Våga böga, börja böga.


Finns det någon kurs man kan skicka notoriska homofober på? :-)063
antonius
 
Inlägg: 22354
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav antonius » 2014-09-01 10:10:04

Gafsan skrev:Jag tror absolut att homofobi är vanligare hos personer med AS än hos personer utan. Att ha mer eller mindre omotiverad och onyanserad motvilja mot olika företeelser som vi inte förstår oss på är ju faktiskt en del av symptombilden vid AS (och likaså en bristande förmåga att sätta sig in i andra människors situation).

Tråkigt men sant :-(


Men många är ju lite avvikande i sitt beteende själva och hamnar i samma "grupp" på skolan, arbetet eller what ever och finner på ngt underligt vis en viss ömsesidig gemenskap i sitt utanförskap, enligt tesen "det är bättre att gömma sig bland de andra underliga", är jag alen, är det snart mitt huvud mobbarna står och hoppar på... :-)063
antonius
 
Inlägg: 22354
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Gafsan » 2014-09-01 14:03:30

antonius skrev:Men många är ju lite avvikande i sitt beteende själva och hamnar i samma "grupp" på skolan, arbetet eller what ever och finner på ngt underligt vis en viss ömsesidig gemenskap i sitt utanförskap, enligt tesen "det är bättre att gömma sig bland de andra underliga", är jag alen, är det snart mitt huvud mobbarna står och hoppar på...


Jo, så kan det förstås också vara. Man kan inte dra alla över en kam naturligtvis.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav dasunbedingte » 2014-09-01 20:21:15

antonius skrev:
dasunbedingte skrev:Homofobi är vanligt förekommande hos alla som inte fått någon redig kewk på ett tag. Våga böga, börja böga.


Finns det någon kurs man kan skicka notoriska homofober på? :-)063


Ja, jag anordnar läger varje helg på lokala bastuklubben.

Skämt åsido. När jag var yngre var jag homofobisk. Mot alla sorters. Det var mer eller mindre socialt ärvt. Tror jag ogillade håmåfiler till 17-års ålder.
Bästa var när gubben listade ut varthän en drog någonstans. Smiskad med en linjal och kallad för bög.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav bardamu » 2014-09-01 21:50:04

hon verkar vara en hatisk person själv. jag har märkt feminister som henne agerar ofta som sekmedlemmar där dissent och vanlig kritik klassas som hat.jag bryr mig inte om att folk är homosexuella eller inte.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav dasunbedingte » 2014-09-02 20:11:44

bardamu skrev:hon verkar vara en hatisk person själv. jag har märkt feminister som henne agerar ofta som sekmedlemmar där dissent och vanlig kritik klassas som hat.jag bryr mig inte om att folk är homosexuella eller inte.


Snarare vit, kränkt kvinna. <3
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in