En riktig man läser inte böcker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Gafsan » 2014-08-27 22:58:42

Meh. Att säga att en riktig man inte läser böcker är ju bara löjligt. Var och en som är född med manliga könsattribut och uppfattar sig som en man, är uppenbarligen en man. Jag känner personligen ett flertal sådana män som (med god behållning, vad det verkar) läser böcker. Både skönlitterära böcker och facklitteratur. Däremot har jag inte träffat på en enda person som har uttryckt en ovilja mot bokläsande utifrån en manlig könsidentitet.

Jag känner många personer (av båda könen) som inte läser särskilt mycket. Jag har aldrig ifrågasatt deras könsidentitet på grund av detta.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-27 23:00:23

Jag har en (manlig) vän som bara läser manliga författare. Jag tycker det är larvigt. Jag skiter högaktningsfullt i om författaren är man, kvinna, intersexuell, könlös eller babian.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Gafsan » 2014-08-27 23:10:42

Kahlokatt skrev:ar en (manlig) vän som bara läser manliga författare. Jag tycker det är larvigt. Jag skiter högaktningsfullt i om författaren är man, kvinna, intersexuell, könlös eller babian.

Meh. Fånigt. Han måste vara osäker i sin mansroll, eller någonting....
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Re: Sv: En riktig man läser inte böcker?

Inläggav tahlia » 2014-08-27 23:11:11

Kahlokatt skrev:Jag skiter högaktningsfullt i om författaren är man, kvinna, intersexuell, könlös eller babian.

Det gör jag också. Ändå kan jag inte nämna ens två kvinnliga författare jag gärna läser men en hel uppsjö manliga.
Kan visserligen bero delvis på att jag helst inte läser romantik eller drama. (Tjo så fördomsfullt av mig)
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-27 23:57:48

Läsa kvinnliga författare? Jovars, varför inte?
Att bestämt tvärnobba alla kvinnliga författare verkar inskränkt.

Men det finns gränser. Aldrig i livet att jag läser Jane Austen eller systrarna Brunte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Re: En riktig man läser inte böcker?

Inläggav Titti » 2014-08-28 1:11:24

Apropå kvinnliga författare är en av mina favoriter Sara Lidman.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2014-08-28 1:36:21

tahlia skrev:
Kahlokatt skrev:Jag skiter högaktningsfullt i om författaren är man, kvinna, intersexuell, könlös eller babian.

Det gör jag också. Ändå kan jag inte nämna ens två kvinnliga författare jag gärna läser men en hel uppsjö manliga.
Kan visserligen bero delvis på att jag helst inte läser romantik eller drama. (Tjo så fördomsfullt av mig)

Mtp att du flera gånger skrivit vilka låga tankar du har om kvinnor (gnälliga, intriganta etc) förvånar det mig inte.

Men menar du med "romantik" alla romaner om relationer? Sådana skrivs ju av både män och kvinnor, men om man läser sådana av kvinnor riskerar man ju att få ett kvinnligt perspektiv.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav notwoodstock » 2014-08-28 3:01:55

rdos skrev:Japp. Riktiga män läser bara facklitteratur. Skönlitteratur är inte värt besväret. :mrgreen:

Riktiga män börjar med Fantasy.

Som Muminsagan.
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Miche » 2014-08-28 3:43:56

KrigarSjäl skrev:systrarna Brunte
;-)

De skriver väl inte hästböcker...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav elle » 2014-08-28 10:07:26

KrigarSjäl skrev:Läsa kvinnliga författare? Jovars, varför inte?
Att bestämt tvärnobba alla kvinnliga författare verkar inskränkt.

Men det finns gränser. Aldrig i livet att jag läser Jane Austen eller systrarna Brunte.

Hm... Jane Austen håller jag med om. Men jag hoppas att hennes tråkiga böcker beror i bästa fall på en tråkig översättning .

Vad gäller systrarna Brontë...jag tyckte likadant som KS tills jag av en slump lånade Wuthering Heights i svensk översättning . Jag blev direkt uppslukad av boken eftersom den börjar med en dyster stämning i dimmig England år 1801 .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav elle » 2014-08-28 10:17:20

Kahlokatt skrev:Jag har en (manlig) vän som bara läser manliga författare. Jag tycker det är larvigt. Jag skiter högaktningsfullt i om författaren är man, kvinna, intersexuell, könlös eller babian.

Jag är likadan som din vän fast tvärtom . Om jag ska läsa modern skönlitteratur på mitt modersmål väljer jag bara kvinnliga författare . Det blir bara så .
elle

Inläggav elle » 2014-08-28 10:29:57

slackern skrev:Vilka fördomar TS har mot män.

TS kanske behöver hjälp med att bli av med dem . :wink:

Parvlon skrev:Bara bibeln.

+ 1 .

Tycker det låter seriöst om man får skriva det eller det påminner mig iaf om en person jag kände som också läste bara Bibeln .
elle

Inläggav antonius » 2014-08-28 10:39:38

Porr, det är godkänt bland "riktiga" män, vet en jordgubbsodlare som har norra Europas största samling, han har travar som täcker upp en hel vägg hemma i pojkrummet (han bor hemma fortfarande fast han är 62 år), hans samling sträcker sig från tidigt 70-tal till dags dato.

Den startade när några grabbar skulle och partaja men var utan chaufför, så de frågade **** om han kunde tänka sig att köra dem. Javisst kunde han det, men de fick bjuda på hamburgare och "läsa". Det var ****:s benämning på p-tidningar och sen dess har han ställt upp och kört ungdomar till fester, han är snart inne på tredje generationen som han transporterar till krogen... :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav rdos » 2014-08-28 11:10:44

notwoodstock skrev:
rdos skrev:Japp. Riktiga män läser bara facklitteratur. Skönlitteratur är inte värt besväret. :mrgreen:

Riktiga män börjar med Fantasy.

Som Muminsagan.

Nåja, serietidningar går an det med. :mrgreen:
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav tahlia » 2014-08-28 11:19:48

Alien skrev:Men menar du med "romantik" alla romaner om relationer? Sådana skrivs ju av både män och kvinnor, men om man läser sådana av kvinnor riskerar man ju att få ett kvinnligt perspektiv.

Romantik som i "han stod där utanför dörren med famnen full av röda rosor och en flaska champange i handen, utanför väntade en vit (insert valfri lyxbil) som skulle ta oss till (insert valfri asdyr fransk restaurang) där middag och tända ljus väntande" blah blah.
Får väl hoppas att det kvinnliga perspektivet inte alltid är "jag vill ha choklad, smycken, rosor och fina middagar".
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-28 11:28:50

tahlia skrev:Får väl hoppas att det kvinnliga perspektivet inte alltid är "jag vill ha choklad, smycken, rosor och fina middagar".
Nädå, jag har läst hyllmeter med Harlequinböcker, och där så förekommer allt från de som vill ha rosjävlarna till de som tar kuken direkt, och asexuellla Lara Crofttyper som bara är kompis och tjenis med karlarna.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Myrkr » 2014-08-28 11:32:44

Sker det någon omslutning eller är det bara penetration som gäller?
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-28 11:36:36

Myrkr skrev:Sker det någon omslutning eller är det bara penetration som gäller?
Samlagen brukar beskrivas ur bägge parternas perspektiv eller den enas, det varierar.
sugrövmanövern

Inläggav slackern » 2014-08-28 12:44:33

sugrövmanövern skrev:
Samlagen brukar beskrivas ur bägge parternas perspektiv eller den enas, det varierar.

Beskriver dom ingående kinkysex?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav brunneng » 2014-08-28 13:35:30

Jag har läst så mycket böcker, klassiker, SF, deckare etc att det sprutar ur öronen. Men jag har under tiden lyckats avla fyra barn så bespara mig den tråkiga trådrubriken! :-)010
brunneng

Anslöt: 2014-06-12

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-28 14:02:13

slackern skrev:
sugrövmanövern skrev:

Beskriver dom ingående kinkysex?
Nej, jag kan inte dra mig till minnes något sådant. Du får dra till en loppis och köpa dig ett gäng harlequinböcker vetja! Man läste ju lätt en 3-4 stycken per dag.
sugrövmanövern

Inläggav Miche » 2014-08-28 14:49:12

brunneng skrev:Jag har läst så mycket böcker, klassiker, SF, deckare etc att det sprutar ur öronen. Men jag har under tiden lyckats avla fyra barn så bespara mig den tråkiga trådrubriken! :-)010
Trådrubriken avslutas med en frågetecken, det är alltså en fråga som du bestämt svarar nej på.

Uppenbarligen verkar det vara så av att döma av en del inlägg i tråden att det är en antiintellektuell grej så att män som är korkade ska få känna sig manliga, vilket ju helt klart är rätt korkat...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav nallen » 2014-08-28 18:01:48

Att läsa något skrivet av en babian ter sig som en besvärlig övning. Efter visst sovrande ska man ju kunna läsa en del av det som författats av en oändlig mängd apor förstås... fast jag anar att man får vänta, både på skrivandet och sorterandet.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-29 13:44:21

tahlia skrev:
Alien skrev:Men menar du med "romantik" alla romaner om relationer? Sådana skrivs ju av både män och kvinnor, men om man läser sådana av kvinnor riskerar man ju att få ett kvinnligt perspektiv.

Romantik som i "han stod där utanför dörren med famnen full av röda rosor och en flaska champange i handen, utanför väntade en vit (insert valfri lyxbil) som skulle ta oss till (insert valfri asdyr fransk restaurang) där middag och tända ljus väntande" blah blah.
Får väl hoppas att det kvinnliga perspektivet inte alltid är "jag vill ha choklad, smycken, rosor och fina middagar".

*Fontänspyr*
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in