Symaskinstråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Symaskinstråden

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-25 23:50:57

Har du en symaskin hemma? Vad använder du den till? Lägger upp byxor och lagar jeans? Syr gardiner, kuddar eller förvaringsväskor? Syr du rent av kläder? Eller något helt annat?

Berätta vad du har symaskinen till. Lägg upp bilder på det du har sytt om du vill. Eller ställ en fråga ifall symaskinen krånglar.

Allt som rör en symaskin, ny som gammal, kan diskuteras här.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Symaskinstråden

Inläggav rapchic » 2014-08-26 8:08:11

Jag har en
Jag fick den då jag fyllde 18 (och man fick önska sig nått extra fint).

Jag syr inte kläder (även om jag försökt) men jag lagar kläder, syr enklare gardiner och några småsaker.

Det blir nog mer användande av den nu när jag väntar barn, jag tänker blandannat göra nått tyggosedjur och liknande men mest blir det mindre söta saker som tygblöjor, sängkläder m.m.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Re: Symaskinstråden

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-26 13:46:03

Jag syr mest små förvaringsväskor, och har sytt mig en maskeraddräkt. Jag kan lägga upp byxor också, vid behov. Symaskinen är inte min bästa vän, men jag kan använda den när jag behöver.
Lilla Gumman

Symaskinstråden

Inläggav kullan » 2014-08-26 13:52:10

Jag äger ingen symaskin ännu men har framtidsplaner på att skaffa en enklare begagnad symaskin. Den skulle jag fålla gardiner och montera mina broderade kuddar med. Så påsar att ha pågående stickningar och virkningar i och förvaringsfodral till stickor och virknålar är andra saker jag skulle fixa med en symaskin. Klädsömnad är jag usel på så några kläder blir det nog inte. Ev någon enklare kjol eller så.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-26 14:20:29

En enklare klänning är inte svår att sy. Köp ett brett tyg (minst 150 cm brett) och 1,6 m långt. Klipp av 50 cm, vik biten dubbel (låmgsida mot långsida) och klipp ur för halsen. Sy dit ett band runt halsen om det är trixigt att fålla. Det här blir ärmarna. Den andra biten lägger du dubbel på andra hållet och syr ihop i sidan. Sy sedan fast ärmarna övertill, och sy ihop ärmarna.

Jag har inte provat själv, men det låter inte så svårt. Allt man behöver kunna är att sy raksöm.

När man fållar något, viker man ju in tyget en liten bit och så viker man in en gång till. Ni vet vad jag menar. När sen två fållar ska sys ihop (exempelvis sidsömmar på en klänning, eller sy ihop en förvaringsväska eller annat) blir det ju tjockt att sy i. Man kan ju vika in tyget bara en gång men det blir ju inte lika snyggt. Hur gör ni när ni ska fålla tyg som sedan ska sys ihop med något annat?
Lilla Gumman

Symaskinstråden

Inläggav Myrkr » 2014-08-26 14:24:40

Sy ihop först, fålla efteråt?
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Re: Sv: Symaskinstråden

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-27 6:54:50

Myrkr skrev:Sy ihop först, fålla efteråt?

Har man väl sytt ihop kan man ju inte fålla. Fållen ska inte synas, man syr alltid ihop i fållen har jag lärt mig. Det går ju alltid att vika bara en gång om det är tjocka tyger.

Men du menar att man syr ihop i ka te och sen viker in och fållar åt ett håll. Det går såklart, fast det ser nog lustigt ut. Eller också gör det inte det.
Lilla Gumman

Symaskinstråden

Inläggav Myrkr » 2014-08-27 10:52:16

Fållar sist gör man ju t ex på byxben.
Att fålla två tygstycken som ska sys ihop med varann är bara nödvändigt om tyget är väldigt tunt, man gör det då för att stärka tyget så sömmen inte sliter sönder det.
Om tyget är så tjockt som du beskriver behöver man alltså inte fålla först.
Då räcker det att först sicksacka kanterna för sig, för att undvika fransar.
Sedan när man sytt ihop dem trycker man ner dem med stryckjärn så de inte vicker ut sig.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Symaskinstråden

Inläggav kullan » 2014-08-27 11:06:07

Lilla Gumman skrev:Har man väl sytt ihop kan man ju inte fålla. Fållen ska inte synas, man syr alltid ihop i fållen har jag lärt mig. Det går ju alltid att vika bara en gång om det är tjocka tyger.

Jag syr ihop kjolen först sen fållar jag nederkanten så klart. Man fållar ju inte innan kjolen är i hopsydd.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-27 18:56:10

Hmm ... får väl söka på Youtube. Fattar inte. Är nog lite trög i huvudet. :-( :roll:
Lilla Gumman

Symaskinstråden

Inläggav slackern » 2014-08-27 19:21:59

Lilla Gumman skrev:Hmm ... får väl söka på Youtube. Fattar inte. Är nog lite trög i huvudet. :-( :roll:

Du och Kullan får väl starta en syjunta i Ludvika. :lol: Nu tror inte jag att du är trög i huvudet. Kan bara vara lite svårt att fatta ett moment man inte har greppat helt. Plötsligt en dag så faller polletten ner så blir det lätt som en plätt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Symaskinstråden

Inläggav LordNelson » 2014-08-27 19:29:57

Lilla Gumman skrev:Hmm ... får väl söka på Youtube. Fattar inte. Är nog lite trög i huvudet. :-( :roll:

Jag tror ni menar olika fållar.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-28 7:47:20

slackern skrev:

Du och Kullan får väl starta en syjunta i Ludvika. :lol: Nu tror inte jag att du är trög i huvudet. Kan bara vara lite svårt att fatta ett moment man inte har greppat helt. Plötsligt en dag så faller polletten ner så blir det lätt som en plätt.

Ja, det är nog jättelätt, ser det inte framför mig bara.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-08-28 7:47:52

slackern skrev:

Ja, det är nog jättelätt, ser det inte framför mig bara.
Lilla Gumman

Symaskinstråden

Inläggav Miche » 2014-08-28 14:44:10

Vi försökte använda vår gamla IKEA-symaskin idag men utan manual verkar det helt omöjligt.

Den har artikelnummer 801.156.86 (står på undersidan) och IKEA har inte kvar manualer till äldre symaskiner (enbart den senaste modellen vilket gjorde mig väldigt besviken). Är det någon här som har en likadan och har kvar manualen så skulle det vara tacksamt. Om inte annat kanske denne någon kan berätta hur man trär tråden?

Så här ser maskinen ut:
Bild
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Symaskinstråden

Inläggav geocache » 2014-08-28 18:08:45

Miche: om du kan lägga upp en bild som visar maskinen uppifrån så tror jag att jag kan hjälpa dig med hur du ska trä tråden.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Symaskinstråden

Inläggav Miche » 2014-09-10 0:22:08

geocache skrev:Miche: om du kan lägga upp en bild som visar maskinen uppifrån så tror jag att jag kan hjälpa dig med hur du ska trä tråden.
Jag hade nästan glömt ditt erbjudande men nu har jag fått ändan ur vagnen och tagit en bild.
Bild

Uppe till vänster syns en liten blank sak, det är ett hjul där tråden antagligen träs igenom. Om du klickar på bilden får du fram den i en mer högupplöst version.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Symaskinstråden

Inläggav geocache » 2014-09-10 0:54:36

Miche skrev:Uppe till vänster syns en liten blank sak, det är ett hjul där tråden antagligen träs igenom. Om du klickar på bilden får du fram den i en mer högupplöst version.

Vill du ta en bild som visar maskinens vänstra del framifrån och lägga upp här? Jag antar att tråden ska dras "genom" det där hjulet, men sedan är det svårt att se var/hur tråden ska dras, men prova att dra tråden genom "hjulet", ner till den där "plåten" som sitter undertill på symaskinen, "haka fast" tråden i den delen som rör sig upp och ner när du syr, ner igen till en annan liten plåt som "styr" tråden. Sedan ska den dras innanför en liten bygel som sitter precis ovanför nålen, skruven som håller nålen och sedan träs genom nålsögat.

Jag hoppas jag inte förklarat för "luddigt".

Här https://www.youtube.com/watch?v=Dm83zA5-Yyk#t=158 kan du se hur det går till att trä tråden. Fast tjejen på bilden har en annan sorts symaskin, men kanske du kan få lite tips som funkar för dig.

Lycka till så mycket!
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Återgå till Intressanta intressen

Logga in