Borde skolan förstatligas? (Omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Borde skolan förstatligas?

Ja
20
77%
Nej
3
12%
Osäker/vet inte
3
12%

Antal röster : 26

Inläggav Alien » 2014-08-24 1:31:00

Många anser att Göran Perssons genomdrivande av kommunaliseringen (mot lärarnas vilja) 1989 var en katastrof för skolan och framför allt för likvärdigheten i utbildningen.

Debattartiklar i Dagens Nyheter resp Dagens Samhälle:
http://www.dn.se/debatt/principen-om-en ... te-langre/
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/ate ... oblem-1686

Trådar om skolans problem:
professor-sagar-kommunaliseringen-av-skolan-i-utredning-t38557.html
mycket-daligt-resultat-for-sverige-i-senaste-pisa-t37467.html
forr-var-lararna-fortryckare-nu-lamnar-de-yrket-pga-stressen-t33262.html
artikelserie-om-skolan-i-dn-t19959.html

Folkpartiet, vänsterpartiet och sverigedemokraterna vill återförstatliga skolan. En bra el dålig idé?

Rösta och diskutera!
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Moggy » 2014-08-24 1:45:53

En självklarhet för att börja reda ut nuvarande haveri och påbörja en nystart av svensk skola.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2014-08-24 9:15:32

Med mitt ja-svar menar jag inte att de privata aktörerna ska förbjudas, däremot ska staten införa hårdare kontroller att alla skolor uppfyller kraven. Kommunerna saknar helt uppenbart den kompetensen.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Sv: Borde skolan förstatligas? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2014-08-24 11:14:27

Miche skrev:Med mitt ja-svar menar jag inte att de privata aktörerna ska förbjudas, däremot ska staten införa hårdare kontroller att alla skolor uppfyller kraven. Kommunerna saknar helt uppenbart den kompetensen.

Dom saknar nog inte kompitensen, vad dom saknar är resurser.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kullan » 2014-08-24 11:26:58

Mitt svar är JA. Staten borde ta tillbaka många verksamheter som nu har sålts till privata aktörer. Skolan borde absolut vara en statlig verksamhet och reglerna ska inte påverkas av att just " den" kommunen har dåligt med resurser.

Privatskola är ju en het potatis hela tiden och jag är lite osäker på vad jag gillar denna form av skola eller in. På grundskolenivå anser jag att staten måste ha full insyn över vad som sker.

Kommer man sen upp på gymnasienivå skulle det vara mer befogat att kanske en privat aktör erbjuder viss typ av utbildning. Tänker främst inom den yrkesinriktade utbildningen.

Ett exempel skulle vara ABB i Ludvika som om de ville skulle kunna starta en utbildning på gymnasienivå som då skulle vara direkt anpassad till ABBs egna behov. Visst skulle det vara obligatoriskt med de sk kärnämnena men de rent yrkesmässiga ämnena skulle kunna anpassas till företagets egna speciella önskemål och krav. Och naturligtvis skulle skolinspektionen ha kontroller på hur undervisningen går till. Men På grundskolenivå är det inte befogat att ha en privat aktör.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Mountain_lion » 2014-08-24 11:33:57

slackern skrev:
Miche skrev:Med mitt ja-svar menar jag inte att de privata aktörerna ska förbjudas, däremot ska staten införa hårdare kontroller att alla skolor uppfyller kraven. Kommunerna saknar helt uppenbart den kompetensen.

Dom saknar nog inte kompitensen, vad dom saknar är resurser.

Vad de saknar är kompetens att ta korrekta beslut gällande de resurser de har.
Sedan innebär inte det att de resurser, till skolan, som ges till kommunerna från staten är tillräckliga.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Re: Borde skolan förstatligas? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2014-08-24 11:35:20

Privata skolor ska bort. Vi har en skola här i privat regi som skulle ha varit fantastisk för min dotter. Men inte fasen är de intresserad av att ta in en elev som uppvisat inlärningssvårigheter och speciellt inte om dessa har utretts och visar sig bestå av koncentrationssvårigheter till följd av ADD. De vill ha elever som redan har toppbetyg. Inte sådana som skulle ha enorma möjligheter att få toppbetyg om de blev flyttade till den skolans miljö.
Vidrigt.
Och ja, skolan bör förstatligas så att kvaliteten inte styrs av hur rik den kommun man växer upp i är.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav slackern » 2014-08-24 11:42:04

tahlia skrev:Privata skolor ska bort. Vi har en skola här i privat regi som skulle ha varit fantastisk för min dotter. Men inte fasen är de intresserad av att ta in en elev som uppvisat inlärningssvårigheter och speciellt inte om dessa har utretts och visar sig bestå av koncentrationssvårigheter till följd av ADD. De vill ha elever som redan har toppbetyg. Inte sådana som skulle ha enorma möjligheter att få toppbetyg om de blev flyttade till den skolans miljö.
Vidrigt.
Och ja, skolan bör förstatligas så att kvaliteten inte styrs av hur rik den kommun man växer upp i är.

Ska jag tolka det som att du är bitter att inte dottern kom in? Därför är du anti friskolor? Om dottern däremot hade kommit in hade du höjt skolan till skyarna?
slackern

Inläggav tahlia » 2014-08-24 11:48:57

Jag har alltid varit emot friskolor av nämna anledning - de är elitistiska.

Jag sökte inte ens åt henne, det räckte med att läsa intagningskraven för att veta att det inte var någon idé. Bitter? Ja, men inte över att hon inte kommer in på friskolan utan över att den kommunala skolan inte har resurser till att göra skolmiljön lika trygg och lugn som den omtalade privatskolan samt över att resursbristen dessutom fråntar henne möjligheter till anpassad undervisning vilket lett till att hon tror att hon är korkad och dum.
Du anar inte hur spyless jag är på att slåss med alla jävla instanser på planeten för något så självklart som mina barns undervisning, hälsa och framtid.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav slackern » 2014-08-24 14:59:33

Min son går på en friskola. Ett tag var den Sveriges ända friskola när det var förbjudet med friskolor. Fast dom fick dispans för att dom hade såpass unik läroplan. Den skolan är inte ett dugg elitistisk.

Nu har vi valt den skolan åt sonen för att vi gillar undervisnings metoden. Undervisnings formen finns inte i den kommunala skolan därför går han på en friskola.
slackern

Inläggav Chrilleb » 2014-08-24 15:01:18

Jag svarade "Nej" på frågan, tror inte det blir bra att förstatliga skolan, det kommer bli dyrare tror jag...
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav Miche » 2014-08-24 18:38:44

slackern skrev:Min son går på en friskola. Ett tag var den Sveriges ända friskola när det var förbjudet med friskolor. Fast dom fick dispans för att dom hade såpass unik läroplan. Den skolan är inte ett dugg elitistisk.

Nu har vi valt den skolan åt sonen för att vi gillar undervisnings metoden. Undervisnings formen finns inte i den kommunala skolan därför går han på en friskola.
Waldorf?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav slackern » 2014-08-24 18:47:12

Miche skrev:
slackern skrev:Min son går på en friskola. Ett tag var den Sveriges ända friskola när det var förbjudet med friskolor. Fast dom fick dispans för att dom hade såpass unik läroplan. Den skolan är inte ett dugg elitistisk.

Waldorf?

Yes sir.
slackern

Inläggav Alien » 2014-08-24 19:15:08

Det förstatligande av skolan som det gäller är nog enbart att staten tar tillbaka ansvaret från kommunerna.

Friskolorna är en annan sak. De skulle förstås försvinna om skolpengen försvann och föräldrarna fick betala själva om de vill ha barnen i en icke-statlig skola. Vet inte om något parti föreslagit det.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in