"Du ser fundersam ut"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Du ser fundersam ut"

Inläggav KourosGould » 2014-06-09 8:50:56

plåtmonster skrev:"Ställer du upp på sex så ler jag - annars har jag bättre saker för mig" :P

..än att le? eller ...än att ha sex?
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

"Du ser fundersam ut"

Inläggav KourosGould » 2014-06-09 8:53:48

BloodyPirate skrev:Bland det mest irriterande som finns är när folk envisas med att fråga vad man tänker på, om det är något fel eller liknande. Speciellt de som känner mig och vet att jag har både asperger och adhd... När fan skulle jag inte tänka?! :x icon


Jaha, jag blir glad när någon frågar vad jag tänker på, då får jag ett tillfälle att tänka högt och att någon lyssnar. Om något är fel eller inte får de därefter avgöra själva.
Jo, alla tänker nog ständigt men vissa är helt enkelt inte medvetna om det.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

"Du ser fundersam ut"

Inläggav KourosGould » 2014-06-09 8:58:40

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
Miche skrev:Jag blev ofta beskylld av min ex för att vara arg, det jävliga var att hon envisades så till slut blev jag arg... :evil:

Stenhård igenkänning. Eller sur. Fan vad sur jag kan bli när någon påstår att jag är sur. :evil: :roll:


Surpuppor. :lol:


Det är bättre att inte bli sur i ett sådant sammanhang om man nu inte vill bekräfta den andra personens misstankar. Ett problem kan förstås vara att ni så gärna vill att personen inte ska tro att ni är sura så att ni bli sura när ni inte lyckas övertyga den om att ni inte är det. Då är den bästa taktiken att arbeta med sig själv och sluta bry sig om att den andra personen inte litar på en, man kan säga: "Om du inte litar på vad jag säger så är det ditt problem, om du inte litar på vad jag säger så spelar det ju ingen roll vad jag säger. Funkar det att få tyst på dig om jag säger att jag är sur? Blir du lycklig då? I så fall kan jag tänka mig att ljuga för dig om mitt sinnestillstånd eftersom jag vill göra dig lycklig."
Då blir man själv inte sur i alla fall och den andra personen blir troligen tyst.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

mobbning

Inläggav Kathrine87 » 2014-08-22 17:13:56

Jag upptäcker att folk uppskattar mig inte o känner att dom tycker synd om mig. Folk ser på mig att jag e sur,jag undrar hur jag kan tänka på nåt annat så jag inte ser så sur ut.

atoms -

Slog ihop två trådar som handlade om likartade ämnen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

mobbning

Inläggav kiddie » 2014-08-22 17:43:24

Är du sur eller tror folk bara att du är sur? Det känns som det är lite av vår börda, att folk tillskriver oss känslor vi kanske inte har. Missuppfattning av kroppsspråk kan leda till att man blir annorlunda eller till och med illa behandlad.

Vill du ändra på hur du ser ut så är det nog bättre att träna framför spegeln än att tänka på ett visst sätt. Att försöka hitta en min som ser lagom glad ut (inte hysteriskt glad), mjuk och öppen. Sådan min gör ofta att folk känner sig välkomna och hemma med en.

Man ser naturligtvis inte ut sån hela tiden men man kanske "lyser upp" när man hälsar på ngn man känner eller den säger något som är menat som roligt.

Lyckas man med detta konststycket förstår andra ofta att man inte är elak och behandlar en som om man är snäll och inte elak. Ofta tror folk att man är på ett visst sätt bara för att man har en viss min eller ett visst kroppsspråk, så blir man själv ledsen för att man inte blev behandlad väl så blir det en ond cirkel. På samma sätt kan man skapa en god cirkel. Att man gör sig till lite för att de ska känna att man inte är "farlig", så blir de istället glada och då blir man själv glad.

Något i den stilen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

mobbning

Inläggav Myrkr » 2014-08-22 17:54:06

Vad har mobbning med saken att göra? Mobba genom att tycka synd om sitt offer? Låter som en märklig taktik.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

mobbning

Inläggav Kathrine87 » 2014-08-22 17:56:21

kiddie skrev:Är du sur eller tror folk bara att du är sur? Det känns som det är lite av vår börda, att folk tillskriver oss känslor vi kanske inte har. Missuppfattning av kroppsspråk kan leda till att man blir annorlunda eller till och med illa behandlad.

Vill du ändra på hur du ser ut så är det nog bättre att träna framför spegeln än att tänka på ett visst sätt. Att försöka hitta en min som ser lagom glad ut (inte hysteriskt glad), mjuk och öppen. Sådan min gör ofta att folk känner sig välkomna och hemma med en.

Man ser naturligtvis inte ut sån hela tiden men man kanske "lyser upp" när man hälsar på ngn man känner eller den säger något som är menat som roligt.

Lyckas man med detta konststycket förstår andra ofta att man inte är elak och behandlar en som om man är snäll och inte elak. Ofta tror folk att man är på ett visst sätt bara för att man har en viss min eller ett visst kroppsspråk, så blir man själv ledsen för att man inte blev behandlad väl så blir det en ond cirkel. På samma sätt kan man skapa en god cirkel. Att man gör sig till lite för att de ska känna att man inte är "farlig", så blir de istället glada och då blir man själv glad.

Något i den stilen.


nej jag bara ser sur ut för att jag tänker på nåt
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

mobbning

Inläggav Kathrine87 » 2014-08-22 17:57:07

Myrkr skrev:Vad har mobbning med saken att göra? Mobba genom att tycka synd om sitt offer? Låter som en märklig taktik.


alltså dom går förbi o säger naaaw. detta känns mobbat.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

mobbning

Inläggav kiddie » 2014-08-22 18:09:51

Folk brukar också missuppfatta vad jag känner om jag bara går och tänker på något. Fast åt andra hållet. De kan påstå jag ser lugn ut även om jag tänker på ngt upprörande. Jag ser nog likadan ut vad jag än tänker på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Du ser fundersam ut"

Inläggav CarolusRex » 2014-08-30 13:02:58

Brukar också få höra det. Beror väl på att jag funderar mest hela tiden. Det är dock inte alls säkert att det är en intelligent fundering, så det kan bli lite jobbigt att svara på frågan "vad tänker du på?" ibland.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Chrilleb » 2014-08-30 13:07:33

Hej ! Jag har fått höra "du ser fundersam ut", hade skrynklig panna som barn då jag ofta tänkte djupa saker ( tippar jag på heh ) och fick veckad panna. Idag har jag nog den där fundersamma utseendet kvar, kanske.
Chrilleb
 
Inlägg: 6461
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

"Du ser fundersam ut"

Inläggav AustenAnnie » 2014-08-30 19:49:41

Får oftast höra:
att jag ser förvånad
överrumplad
överraskad
förvirrad

Någon gäng har jag fått höra;
att jag ser likgiltig ut
alltså känslokall och oberörd.

Ett fåtal gånger:
att jag ser ledsen eller trött.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Kathrine87 » 2014-09-04 20:42:00

Foxlove skrev:Någon annan som hört den kommentaren någon gång?

Om jag hade fått en krona varje gång jag hörde det skulle jag vara miljonär.
Och alla tror de är den enda som säger det.


Jag tror detta har med asperger att göra för vi tänker väldigt mycket.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Musik » 2014-09-04 21:54:20

Jag brukar få höra att jag borde le på foton. Men det känns inte naturligt att le utan anledning
Musik
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-07-15

"Du ser fundersam ut"

Inläggav geocache » 2014-09-04 23:16:19

Musik skrev:Jag brukar få höra att jag borde le på foton. Men det känns inte naturligt att le utan anledning


Ja, varför le när en inte ler "inombords"... :-)063
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-09-04 23:22:30

Ja det skjer, fundersam eller sur. Veldig irriterende.

Er det noe feil?
-- Nei.
Er du sur?
-- Nei.
Sikker?
-- Ja.
Du ser sur ut.
-- Javel.
Sikker på at du ikke er sur?
-- Alt var i orden for 2 minutter siden, men nå er jeg sur ja, og litt forbannet :x icon h*****
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Miche » 2014-09-05 3:00:16

Jeopardy Lane skrev:Ja det skjer, fundersam eller sur. Veldig irriterende.

Er det noe feil?
-- Nei.
Er du sur?
-- Nei.
Sikker?
-- Ja.
Du ser sur ut.
-- Javel.
Sikker på at du ikke er sur?
-- Alt var i orden for 2 minutter siden, men nå er jeg sur ja, og litt forbannet :x icon h*****
Känner så jäkla väl igen det där, snacka om att reta upp en till vansinne...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Du ser fundersam ut"

Inläggav plåtmonster » 2014-09-05 3:12:00

Er det noe feil?
-- Nei, men nå må jeg gøre nåe mer gøy en å lytte på dig!

:twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Du ser fundersam ut"

Inläggav antonius » 2014-09-05 10:03:45

För att slippa att NT:folket hela tiden ska ta upp detta, vad man har för min, så har jag ofta under den lite kallare årstiden halsdukar och buffar, lite halvt uppdragna över munnen och skyller på att jag har ont i nacken eller på väg att bli förkyld så slipper jag deras ideliga mintolkande, tips från coachen, hehe... :-)005
antonius
 
Inlägg: 22358
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Charlie72 » 2014-09-05 10:06:15

Nä, ser oftast glad ut, annars arg :-)063
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Solkatten » 2014-09-27 2:41:19

Folk kommenterar ofta på mina ansiktsuttryck. Nån sa nån gång att jag alltid ser ut att kunna börja gråta närsomhelst, (men jag gråter max nån gång per år.) Annars har det varit mycket att jag akn göra enligt nt "konstiga" uttryck, särskilt med ögonen, typ att jag stirrar eller ser lite hysterisk ut. Tror säkert det beror på att jag lever mig in i saker folk säger, och så syns det på mig, eller att jag bara anstränger mig för att göra den min som förväntas av mig. Och så blir allt bara fel istället.
Solkatten
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2014-03-10

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Filter » 2014-10-10 15:08:16

"Du ser fundersam ut." och "Du ser nollställd ut." har jag fått höra

"Du ser ut som en ödla." fick jag höra för 5-6 år sedan av min dåvarande flickvän.
Filter
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-07-25
Ort: Utanför Normen i Västsverige

"Du ser fundersam ut"

Inläggav plåtmonster » 2014-10-10 15:28:22

Som en ödla, är det pga utseende något åt detta håll?
Bild

Annars kan man köra denna:
-Du ser fundersam ut..
Javisst, om man har något innanför pannbenet måste man ju använda det.

:D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Du ser fundersam ut"

Inläggav Nisse1982 » 2014-10-10 15:36:54

Kathrine87 skrev:
Foxlove skrev:Någon annan som hört den kommentaren någon gång?

Om jag hade fått en krona varje gång jag hörde det skulle jag vara miljonär.
Och alla tror de är den enda som säger det.


Jag tror detta har med asperger att göra för vi tänker väldigt mycket.


Tror det där stämmer väldigt bra, att vi tänker för mycket. Har själv alltid haft dom problemen, avundas "vanligt folk" ibland som ser ut att bara flyta med i allt utan större problem. Finns ju naturligtvis bra sidor med det också, som att bli lite av ett geni på det vi tycker är intressant och väljer att fokusera på men blir jobbigt ibland att analysera allt i minsta detalj. Om och om igen :-)006
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in