Koprofobi

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-19 12:00:32

Nu kommer ni att tycka att jag jättekonstig men skitdetsamma :D Tänkte ta upp en konstig och relativt ovanlig fobi som jag lider av. Hittade inget tidigare tråd inom ämnet. Känner ingen annan som lider av detta i samma utsträckning som jag själv, förutom min dotter kanske, (stackars ungen verkar ha ärvt min konstiga hjärna rakt ut, jag berättar ALDRIG om mina konstiga tankar eller neuroser för henne utan hon utvecklar dom helt själv).

Jag har lidit av koprofobi (bajsfobi) sedan jag var barn. Det faktum att man måste bajsa så länge som man lever plågar mig, ibland funderar jag på och räknar ut hur mycket bajs jag har lyckats producera hittills under mitt liv och känner mig föräcklad, tycker att det verkligen är vidrigt!

Jag hatar att bajsa på jobbet eller när jag är på besök hos någon. Om jag blir skitnödig på jobbet så brukar jag vänta på ett bra tillfälle då jag tror att väldigt få kommer att befinna sig i närheten av toaletterna. Ibland håller jag mig i stället om arbetsdagen närmar sitt slut snart. När jag gick i skolan så bajsade jag aldrig där utan fick förstoppning i stället. På jobbet försöker jag att göra mina behov så snabbt som möjligt och spolar direkt så att doften inte hinner sprida sig så mycket. Jag brukar ha toapapper i toastolen och vattenkranen på för att förhindra att eventuella ljud hörs. Jag är alltid noga med att toastolen är ren efter mig och sprayar doftspray runt omkring. Om det inte finns doftspray i toaletten jag besöker så försöker jag löddra så mycket som möjligt med tvålen för att tvåldoften ska sprida sig på toan. Efter toabesöket försvinner jag från "brottsplatsen" så snabbt som möjligt och känner mig samtidigt skyldig.

Jag fattar inte att vissa andra lämnar en äcklig toa efter sig och verkar inte ens skämmas över det! Om jag öppnar toadörren och känner en skitlukt därifrån så väljer jag genast en annan toa för att annars kommer nästa person som eventuellt kommer att köa efter mig tro att det är jag som producerat den otäcka doften!

Jag har stora svårigheter att föreställa mig att även andra människor måste bajsa, i synnerhet vackra välklädda kvinnor. När jag läser "Se och Hör" så börjar jag föreställa mig att exempelvis kungafamiljen eller Maria Montezami måste också bajsa och känner mig föräcklad men samtidigt fascinerad. Jag har även svårigheter att föreställa mig att mina kollegor måste bajsa även om jag vet att dom gör det och ibland tyder lukten på toan att dom gjort det. Det kan hända att jag pratar med någon, exempelvis med min chef, och börjar plötsligt föreställa mig att även hon måste bajsa, blir jätteföräcklad, och får svårigheter att koncentrera mig på samtalet.

Jag gillar inte heller att vara i sommarstugor och liknande för att om man inte snabbt kan spola ner bajset så blir dess existens mer påtaglig och störande. Dessutom är jag hygienisk av mig och känner mig ofräsch efter jag besökt ett utedass och inte kunnat göra mig ren efteråt.

När jag ser en rumpa (oavsett om rumpan är snygg, ful eller medioker) så tänker jag direkt på bajs! Vilket öde att inte ens kunna njuta av synen av snygga rumpor!

Jag hade inga problem med att byta bajsblöjor när jag hade spädbarn och klarar av att ta hand om min hunds skit också. Jag har mest svårigheter med att acceptera att vuxna, och i synnerhet jag själv, måste bajsa.

Någon annan som lider av denna fobi eller är jag och min dotter dom enda drabbade kanske?
PMS-monstret

Anslöt: 2014-04-03

Koprofobi

Inläggav Alien » 2014-08-19 12:13:25

Jag kan förstå känslan även om jag inte känner lika starkt som du.

Alla gör det, ändå skäms man för att man gör det. Vi är alla djur. Skulle du känna samma sak inför t ex en hunds bajs? Där måste man ju plocka upp det i en påse, och gå med påsen i handen tills man hittar någon tunna el papperskorg att kasta den i.

Här finns en tråd om just olika fobier: vilka-fobier-har-ni-omrostning-t36100.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Koprofobi

Inläggav Palindromus » 2014-08-19 12:22:41

Det låter som en form av tvångstankar. Jag tror de flesta av oss kan associera ändor på folk till att avföra, men vi undertrycker (förtränger :mrgreen: Haha) tankarna.

Jag kan kanske nämna att när jag var i ca 12-årsåldern eller så förstod jag inte hur man kunde älska människor. "De bajsar och kissar ju!", tänkte jag skeptiskt. Det skulle ju vara rent.

Men på många språk finns det uttryck för denna verksamhet i stil med "att göra styggt (illa)". Man kan jämföra med klangen "being naughty" på engelska ger, kanske. Kanske har det att göra med att det (eventuellt) luktar illa också, jag vet inte.

Hoppas du hittar folk med liknande problem som du kan prata om det här lite med.
Palindromus

Anslöt: 2009-09-09

Koprofobi

Inläggav gadas » 2014-08-19 12:30:02

Jag känner igen det fast kanske inte lika starkt.

Jag tror det mest är en naturlig reaktion fast överdriven.

Med AS kan man vara så isolerad så att man börjar tro att man är ensam om det.

Kanske det kommer av taktil överkänslighet?

Jag höll mig tills jag höll på att spricka när jag var barn.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-19 19:18:30

Det hela skulle kanske kännas lite lättare och mer naturligt om man pratade om bajs lite mer öppet. Som det är nu så kan faktiskt folk säga att dom är kissnödiga men man hör sällan någon säga att hen är skitnödig hahaha :D Det är väl bara folk som man känner riktigt väl som eventuellt kan säga någonting sådant. Det är nästan som om vi alla bara låtsas att vi inte ens bajsar och att det inte ens förekommer eller existerar. Det vore kanske lite kul om folk berättade helt öppet hur dom är i magen på fikarasterna på sina arbetsplatser :D Man skulle vänja sig till slut och inte alls bli föräcklad!

Jag ska försöka normalisera mina tankar om bajs. På något sätt accepterar jag nog inte det faktum att vi ÄR djur, vill liksom hellre vara en mer andlig esoterisk varelse. Som liten tyckte jag till och med att det var jobbigt att äta, tyckte att det på något sätt var konstigt att vi människor åt mat och att det skulle in i magen och tarmsystemet och förvandlas till bajs. Jag gillar fortfarande inte att titta på folk som trycker i sig enorma portioner mat och smaskar glupskt samtidigt, kan inte låta bli att tänka på deras matsmältningssystem... Jag kanske borde avväga att byta bransch och börja jobba på ett äldreboende, en bondgård eller ett reningsverk, jag lever förmodligen för långt ifrån verkligheten och naturen :roll:
PMS-monstret

Koprofobi

Inläggav kiddie » 2014-08-19 20:06:06

Jag hatar när jag kommer på "sanningar" och vet av erfarenhet att det kommer bara kännas konstigare om man försöker tänka mer på det. Försöker hitta något att distrahera tanken med. När jag var yngre fastnade jag oftare i tanken för jag trodde jag på ngt vis var tvungen, för en sanning är en sanning och den ska man inte rygga för.

Ett tag när jag var liten gick jag och tänkte på att alla har äckliga organ inuti sig. Detta har poppat upp i vuxen ålder med ibland. Och att alla egentligen är nakna (under kläderna). Och att folk oftast är fulla med bajs. Just bajsandet har inte stört mig på samma sätt som att veta att alla har en upsamlingsplats för bajs och den kan vara ganska full just nu. Ja, och är den en ung vacker kropp blir det ännu värre!

Att se hur mycket man bajsat är obehagligt och undviker det gärna. Tursamt nog bajsar jag när jag har vaknat, hemma, så det spelar ingen roll om jag ska ut, jag kommer inte behöva bajsa tills nästa dag. Måste jag så hatar jag det. Men jag har svårt med ofentliga toor i allmänhet, ett tag kunde jag inte använda dem alls. Toalettbås är värst, man kan höra vad andra gör. Jag anser att det är en så privat sak att den ska vara både ur syn- och hörhåll. Att man inte kan se räcker inte.

Rumpor är alltid förknippade med bajsande. Att folk tycker rumpor är snygga är en sak jag bara inte kan fatta, men jag har vant mig nu att folk är sådana.

Ätande har jag ibland insett leder till att allt knådas ihop i magen. Det kändes inte så bra om man var på kalas då ngn verkligen ansträngt sig för att göra en fin tårta och alla beundrar, medan jag tänkte att snart geggas den runt till en smet i era magar. Som tur var tänker jag inte så mer.

Att vi ska vara lite fobiska mot människobajs tror jag hör till. Det kan sprida smittor och jag tror att vi är programmerade att inte vilja ha med det att göra. Men sedan kan det ju klart slå över med.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Koprofobi

Inläggav Huggorm » 2014-08-19 20:13:29

Den egna toaletten är den sämsta att skita på, för där får man stå för pappret själv. Jobbets är den bästa för då får man lön samtidigt :D Luktar det illa när nästa person går in så är det bara kul, vi har en lite rå jargong på min arbetsplats så det är inte tabu.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-20 18:48:25

kiddie skrev:Ett tag när jag var liten gick jag och tänkte på att alla har äckliga organ inuti sig. Detta har poppat upp i vuxen ålder med ibland. Och att alla egentligen är nakna (under kläderna). Och att folk oftast är fulla med bajs. Just bajsandet har inte stört mig på samma sätt som att veta att alla har en upsamlingsplats för bajs och den kan vara ganska full just nu. Ja, och är den en ung vacker kropp blir det ännu värre!

Detta med organ brukade jag också tänka på, ibland fortfarande och då känns det lite otäckt att man har en massa organ som i princip kan sluta fungera när som helst :shock: Jag har inte brukat grubbla om att vi är uppsamlingsplats för bajs -men det var en väldigt intressant tanke - tack för tipset, jag fick en ny tvångstanke nu :wink:

kiddie skrev:Att se hur mycket man bajsat är obehagligt och undviker det gärna. Tursamt nog bajsar jag när jag har vaknat, hemma, så det spelar ingen roll om jag ska ut, jag kommer inte behöva bajsa tills nästa dag. Måste jag så hatar jag det. Men jag har svårt med ofentliga toor i allmänhet, ett tag kunde jag inte använda dem alls. Toalettbås är värst, man kan höra vad andra gör. Jag anser att det är en så privat sak att den ska vara både ur syn- och hörhåll. Att man inte kan se räcker inte.

Jag vill inte heller kolla på min avföring utan spolar så snabbt som möjligt utan några närmare studier hehehe :D Din mage verkar fungera på ett optimalt sätt. Jag har läst någonstans att man ska helst bajsa en gång per dag, varken oftare eller mer sällan, och att det ska helst ske på morgonen efter frukosten. Avföringen ska inte vara för hård eller lös och färgen ska vara mitt i mellan brun, inte för mörk eller ljus. Jag önskar att jag också bajsade alltid på morgonen, skulle slippa att göra det någon annanstans än hemma då, äter förmodligen för oregelbundet för att vara regelbunden i magen tyvärr. Om jag måste bajsa fler gånger än en gång per dag blir jag irriterad, vill inte tänka på bajs mer än en gång per dag högst om det går att undvika! Jag hatar också toalettbås, det värsta som finns, jag jobbade en gång i tiden på en bank där dom hade en sådan toalett, det var verkligen plågsamt och pinsamt, ville inte heller höra vad mina arbetskamrater gjorde i sina bås. En gång pruttade en arbetskompis till mig inne i sitt bås av misstag och började skratta nervöst. Jag skrattade inte, tyckte synd om henne och tyckte att det var jättepinsamt. Jag skulle ha dött om det hade hänt för mig!

kiddie skrev:Ätande har jag ibland insett leder till att allt knådas ihop i magen. Det kändes inte så bra om man var på kalas då ngn verkligen ansträngt sig för att göra en fin tårta och alla beundrar, medan jag tänkte att snart geggas den runt till en smet i era magar. Som tur var tänker jag inte så mer.

Jag tänker fortfarande så men bara ibland, t. ex. om man äter julmiddag eller en tre rätters middag och det ser ut som att alla kommer att spräckas snart...
PMS-monstret

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-20 18:52:10

Huggorm skrev:Den egna toaletten är den sämsta att skita på, för där får man stå för pappret själv. Jobbets är den bästa för då får man lön samtidigt :D Luktar det illa när nästa person går in så är det bara kul, vi har en lite rå jargong på min arbetsplats så det är inte tabu.

Du har en slapp och skön och sunt inställning, dessutom är ditt sätt att resonera ekonomiskt :-)063
PMS-monstret

Koprofobi

Inläggav Huggorm » 2014-08-20 18:57:22

PMS-monstret skrev:Jag hatar också toalettbås, det värsta som finns, jag jobbade en gång i tiden på en bank där dom hade en sådan toalett, det var verkligen plågsamt och pinsamt, ville inte heller höra vad mina arbetskamrater gjorde i sina bås.

Så är det på min nuvarande arbetsplats, det är ett rum med två bås i. Den enda kvinnan som jobbar här tycker inte heller om bås, hon låser ytterdörren till toalettrummet för att få ha båda båsen för sig själv
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-20 19:13:12

Det skulle jag nog också gjort...
PMS-monstret

Koprofobi

Inläggav antonius » 2014-08-20 19:19:04

Neandertals grisarna på min arbetsplats, tvättar inte ens händerna efter de gjort "tvåan" de skiter ibland till och med på toa sitsen, men de svinar ner så mycket de kan med det mesta, fullständigt olidliga, men jag brukar trösta mig med att då måste det ju vara helt okey om jag tar det lite lugnt ibland och gömmer mig och vilar... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Koprofobi

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-22 1:27:00

Här sökte man på ordet "djur" och hamnade i denna tråden! :P

Får en del minnen från min senaste arbetsplats. Där envisades de med att ställa frågor genom dörren om man var på toan. Jag vill helst inte bli "påkommen" och blev till slut så stressad av dem att jag fick förstoppning... Sen dess har jag bara bestämt mig för att gå på toa när jag är nödig. Man kan även lägga lite papper i toan om man vill minska ljudet, bra tips för er andra som är lite mer diskreta och fisförnäma eller ska vi säga skitförnäma? :lol:
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-22 18:46:48

antonius skrev:Neandertals grisarna på min arbetsplats, tvättar inte ens händerna efter de gjort "tvåan" de skiter ibland till och med på toa sitsen, men de svinar ner så mycket de kan med det mesta, fullständigt olidliga, men jag brukar trösta mig med att då måste det ju vara helt okey om jag tar det lite lugnt ibland och gömmer mig och vilar... :-)063

Låter fruktansvärt äckligt men det kanske gör det på sätt och vis avslappnande för dig, du behöver nog inte bry dig om det råkar lukta lite illa efter ditt toabesök. Du får bara akta dig för att inte lorta ner dig inne i gristoan av misstag :wink: Jag jobbade en gång på ett ställe där det fanns NÅGON (antagligen en man, nu har jag förstås stereotypa könsdiskriminerande uppfattningar, men kan inte tänka mig att det var en kvinna) som lämnade en supergrisig toa efter sig. Fullständigt vidrigt, skit upp till toasitsen. Jag blev faktiskt arg när jag såg detta flera gånger i rad (undrade också vad människan kunde ha för magproblem). Att man inte kan använda toaborsten efter att man skitit, är det för komplicerat på något sätt! Vad jag vet så fanns det inga idioter anställda på det stället. Jag skulle ALDRIG vilja bo ihop med en sådan människa! Hade lust att spionera runt toan för att hitta den skyldige men hade tyvärr inte tid för att jag var tvungen att jobba. Hade ändå mina misstankar om vem personen i fråga kunde vara... :-)063

BloodyPirate skrev:Här sökte man på ordet "djur" och hamnade i denna tråden! :P

Får en del minnen från min senaste arbetsplats. Där envisades de med att ställa frågor genom dörren om man var på toan. Jag vill helst inte bli "påkommen" och blev till slut så stressad av dem att jag fick förstoppning... Sen dess har jag bara bestämt mig för att gå på toa när jag är nödig. Man kan även lägga lite papper i toan om man vill minska ljudet, bra tips för er andra som är lite mer diskreta och fisförnäma eller ska vi säga skitförnäma? :lol:

Vad hemskt att störa en när man är på toan, det borde åtminstone finnas ett ställe på jobbet där man får vara i lugn och ro och sköta sitt utan att bli avbruten! Kul att vi är fler som lider av denna ganska så onödiga blyghet hahaha :D
PMS-monstret

Koprofobi

Inläggav antonius » 2014-08-22 20:35:50

en del grisar borde man sätta blöjor på så dom inte grisar ner toan :-)018
antonius

Koprofobi

Inläggav dasunbedingte » 2014-08-22 21:56:02

Läste koprofagi... jag är nog kopromagiker.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-22 22:40:43

antonius skrev:en del grisar borde man sätta blöjor på så dom inte grisar ner toan :-)018

Var jobbar du, får man fråga det? Du behöver naturligtvis inte berätta exakt var men vilken bransch? Jag har en gång i tiden städat byggnadsbaracker här i Sverige (där mina finska lantmän jobbade, mitt allra första jobb här i landet) och har aldrig upplevt något vidrigare ställe i mitt liv.

dasunbedingte skrev:Läste koprofagi... jag är nog kopromagiker.

Öööh, vad är det för någonting?
PMS-monstret

Re: Sv: Koprofobi

Inläggav slackern » 2014-08-22 23:11:31

PMS-monstret skrev:

Trolla lite?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Koprofobi

Inläggav dasunbedingte » 2014-08-22 23:33:12

PMS-monstret skrev:
antonius skrev:en del grisar borde man sätta blöjor på så dom inte grisar ner toan :-)018

Var jobbar du, får man fråga det? Du behöver naturligtvis inte berätta exakt var men vilken bransch? Jag har en gång i tiden städat byggnadsbaracker här i Sverige (där mina finska lantmän jobbade, mitt allra första jobb här i landet) och har aldrig upplevt något vidrigare ställe i mitt liv.

Gillar bajs och har en benägenhet att koprolalisera allt. Stundom koprofagi.

Lite som: http://soundcloud.com/epileptikerna/star-tr-ck
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Koprofobi

Inläggav kiddie » 2014-08-23 0:04:14

Skulle jag bli tilltalad från utanför toan skulle jag bestämt säga till att detta är privat och att de kan fråga mig så fort jag är klar. Sålänge det inte är en kort ja- eller nejfråga, det kan jag tåla. Folk lär sig gränser ganska fort. T o m en chef brukar fatta att man vill sitta på toa ifred, skulle de bli sura kan de ju direkt inte klaga på att man inte vill snacka medan man skiter.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Koprofobi

Inläggav antonius » 2014-08-23 0:23:29

PMS-monstret skrev:Var jobbar du, får man fråga det? Du behöver naturligtvis inte berätta exakt var men vilken bransch? Jag har en gång i tiden städat byggnadsbaracker här i Sverige (där mina finska lantmän jobbade, mitt allra första jobb här i landet) och har aldrig upplevt något vidrigare ställe i mitt liv.

Ett aptrist ställe där vi i huvudsak återvinner restprodukter från industriavfall, completely boring, humiliating and sometimes dangerous... :-)004
antonius

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-23 0:45:42

dasunbedingte skrev:Gillar bajs och har en benägenhet att koprolalisera allt. Stundom koprofagi.

Lite som: http://soundcloud.com/epileptikerna/star-tr-ck

Najs, låter som en enklare och trevligare fobi än mitt eller en besatthet kanske snarare sagt...

antonius skrev:Ett aptrist ställe där vi i huvudsak återvinner restprodukter från industriavfall, completely boring, humiliating and sometimes dangerous... :-)004

Jag vet inte om mitt jobb är så där skitkul ställe heller men man får väl vara glad att man har ett jobb överhuvudtaget. Det är i alla fall fräscht på toerna på mitt jobb :-)Happy Dangerous låter ju lite spännande och manligt hahaha :D

Moderator atoms - fallerade citat har rättats till.
PMS-monstret

Koprofobi

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-05 17:30:01

Herregud, ibland hatar jag mig själv! Jag hade kommit långt med min rädsla över att bajsa på jobbet och bajsade där när jag tyckte att tidpunkten var lämplig, men nu är rädslan tillbaka igen efter alla semestrarna och sjukskrivningen, det kändes ännu värre än någonsin (jag har även nästan slutat med antidepressiva nu, äter bara en pytteliten bit per dag). Jag började känna mig skitnödig tidigt på förmiddagen, men försökte ignorera känslan. Vid tio tiden började det kännas riktigt obehagligt och jag till och med gick in i toaletten. Stod där inne och kände bara "här inne kan jag inte bajsa", försökte tänka på ekonomiska fördelarna med att bajsa på jobbet men det gick bara inte att göra det! Dessutom hörde jag att min chef och en kollega pratade precis utanför dörren och det tog helt och hållet bort min "bajslust", kändes helt fruktansvärt att dom stod där i alldeles närheten. Jag bestämde mig att hålla mig tills jag skulle hem vid 12 tiden för att rasta hunden och det gick ju. Varför ska någonting som verkar vara så enkelt för alla andra vara så jävla komplicerat för en själv? Det är väl nästan ingen som gillar att bajsa på jobbet men man gör det eftersom man måste, man blir ju sjuk och får förstoppning annars! Nästa vecka ska jag ta mig i kragen och skita på jobbet om det behövs - så här kan jag inte fortsätta, ibland hatar jag min hjärna!
PMS-monstret

Koprofobi

Inläggav antonius » 2014-09-05 18:53:09

PMS-monstret skrev:Herregud, ibland hatar jag mig själv! Jag hade kommit långt med min rädsla över att bajsa på jobbet och bajsade där när jag tyckte att tidpunkten var lämplig, men nu är rädslan tillbaka igen efter alla semestrarna och sjukskrivningen, det kändes ännu värre än någonsin (jag har även nästan slutat med antidepressiva nu, äter bara en pytteliten bit per dag). Jag började känna mig skitnödig tidigt på förmiddagen, men försökte ignorera känslan. Vid tio tiden började det kännas riktigt obehagligt och jag till och med gick in i toaletten. Stod där inne och kände bara "här inne kan jag inte bajsa", försökte tänka på ekonomiska fördelarna med att bajsa på jobbet men det gick bara inte att göra det! Dessutom hörde jag att min chef och en kollega pratade precis utanför dörren och det tog helt och hållet bort min "bajslust", kändes helt fruktansvärt att dom stod där i alldeles närheten. Jag bestämde mig att hålla mig tills jag skulle hem vid 12 tiden för att rasta hunden och det gick ju. Varför ska någonting som verkar vara så enkelt för alla andra vara så jävla komplicerat för en själv? Det är väl nästan ingen som gillar att bajsa på jobbet men man gör det eftersom man måste, man blir ju sjuk och får förstoppning annars! Nästa vecka ska jag ta mig i kragen och skita på jobbet om det behövs - så här kan jag inte fortsätta, ibland hatar jag min hjärna!

Kan du inte ha hörselkåpor med radio, så blir du lite avskärmad från omgivningen, eller ha med en mössa eller halsduk att ha över ögonen så du kan lixom tänka dig någon annanstans? :-)063
antonius

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in