att lära sig det sociala

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

att lära sig det sociala

Inläggav jesusiscool » 2014-08-20 11:17:47

Hej!
Jag har tre frågor som ni skulle kunna svara på:
1. Vilket är det bästa eller mest effektiva sätt att lära sig att hantera sociala situationer?
2. Vad tycker du om mobil-appar eller liknande när det handlar om att bli bättre på det sociala?
3. Vad inom det sociala är det som folk behöver bli bättre på och vilkas åsikter om det sociala skall man lita på?

Dessa frågor ställer jag för ett litet projekt jag håller på med.
jesusiscool

Anslöt: 2013-04-25

att lära sig det sociala

Inläggav fragan5 » 2014-08-20 12:29:04

Jag ser mycket på film för att sedan försöka imitera beteenden/ gester/ grimaser. Dock blir det alltid forcerat och folk ser igenom det och undrar vad det är jag håller på med...
fragan5

Anslöt: 2014-08-17

att lära sig det sociala

Inläggav matgar » 2014-08-20 12:38:17

1. Det mest effektiva sättet att lära sig hantera sociala situationer, är att utsätta sig för dem. Med andra ord så lär man sig av sina erfarenheter.

2. sociala media online kan ju ge viss social kontakt, men dom hjälper dig knappast att bli bättre på att hantera social interaktion IRL.

3. Det folk behöver bli bättre på varierar ifrån person till person, och vilkas åsikter du ska lita på måste du själv komma fram till. Vi vet ju inte vilka personer du har i din omgivning, så att veta vem som är "pålitlig" är ju omöjligt.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

att lära sig det sociala

Inläggav Myrkr » 2014-08-20 12:58:20

3. Ömsesidig respekt. Många klagar på att NT har tråkiga samtalsämnen, och det förstås är inte kul att lyssna på någon tala om något som är totalt ointressant för en. Om någon gör det kan du försöka byta ämne till något som intresserar dig, men se till att det är något som intresserar andra också. Hitta gemensamma intressen. Då blir det roligare för alla.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

att lära sig det sociala

Inläggav tahlia » 2014-08-20 13:21:14

Myrkr skrev:3. Ömsesidig respekt. Många klagar på att NT har tråkiga samtalsämnen, och det förstås är inte kul att lyssna på någon tala om något som är totalt ointressant för en. Om någon gör det kan du försöka byta ämne till något som intresserar dig, men se till att det är något som intresserar andra också. Hitta gemensamma intressen. Då blir det roligare för alla.

Det där är våldsamt krångligt känner jag.
Absolut är det bäst att hitta människor man stämmer med, som du säger - gemensamma intressen underlättare en hel del.
Saker som att inte demonstrativt visa att man är uttråkad mest hela tiden känns som en självklarhet, detsamma att inte bara babbla på om sitt eget (även om jag vet att det kan vara toksvårt att hålla koll på sådant om man har svårt att läsa signaler).

Min erfarenhet säger dock att 90% av tiden man lägger på umgänge med de flesta människor består av att prata om sådant man inte har något intresse av.
För egen del har jag inga större problem med det, jag har för länge sedan accepterat det som normaltillstånd och eftersom jag oftast ändå är mer intresserad av personen i sig än precis allt de säger, så är det inte så svårt för mig att undvika att verka uttråkad utan istället till och med hitta ett engagemang i det som sägs.
Tar en sjujäkla massa energi men det fungerar.

Visst går det säkert att hitta människor man delar intresse med men om beröringspunkterna ändå är få så kommer större delen av tiden att gå åt till annat.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

att lära sig det sociala

Inläggav Myrkr » 2014-08-20 13:37:47

Nu menade jag inte riktigt så drastiskt.
Det är t ex vanligt att folk talar om tv-program, istället för att passivt sitta och lyssna på senaste skvallret om Paradise hotel kan man höra sig efter vilka andra program de gillar och förhoppningsvis har man åtminstone något gemensamt. Gäller alla andra samtalsämnen också. Man får ta för sig lite om man vill få ut något av samtalen.

Edit: Sen om det är en självklarhet eller inte är väl struntsamma eftersom det var svar på en fråga, och eftersom frågan ställs kanske det inte är lika självklart för alla, tänker jag.
Myrkr

att lära sig det sociala

Inläggav River » 2014-08-20 14:50:46

Jeg har aldri brydd meg med å lære meg det sosiale/bli flinkere sosialt etter at jeg fikk diagnosen og "forklaringer" på en del ting. Det interesserer meg bare ikke. Kanskje jeg er for gammel til å ta diagnosen seriøst, og bare vil være meg selv (og for meg selv.)
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Re: Sv: att lära sig det sociala

Inläggav tahlia » 2014-08-20 14:55:15

Myrkr skrev:Nu menade jag inte riktigt så drastiskt.
Det är t ex vanligt att folk talar om tv-program, istället för att passivt sitta och lyssna på senaste skvallret om Paradise hotel kan man höra sig efter vilka andra program de gillar och förhoppningsvis har man åtminstone något gemensamt. Gäller alla andra samtalsämnen också. Man får ta för sig lite om man vill få ut något av samtalen.

Jo visst kan man trixa till det så det passar bättre. Det var mer mina högst personliga erfarenheter jag satte ord på.
I min värld finns just inget intresse för sådant som brukar intressera andra att tala om. Kan förvisso delvis bero på att jag inte är helt förtjust i verbal kommunikation alls.
Som sagt är jag dock ofta intresserad av människor i sig så det är hanterbart.
tahlia

att lära sig det sociala

Inläggav Myrkr » 2014-08-20 15:29:58

Personligen skulle jag aldrig kunna stå ut med att lyssna på 90% ointressant dravel, jag har gjort det tidigare och bitit ihop och blivit utmattad, det är ganska respektlöst mot både en själv och den andra. De vill väl inte vara orsaken till ens uttråkning lika litet som man själv vill tråka ut andra.
Nuförtiden frågar jag om sådant jag tycker är intressant, inte det som jag förväntas fråga. Om någon berättar en historia och jag finner en detalj intressant så är det den jag fokuserar på, eller så passar jag på att förstå hur andra fungerar genom att fråga varför dom gör som de gör, då blir det åtminstone undervisande om än inte underhållande :wink:

Vad menar du med din värld? Du verkar ju vara intresserad av en hel del saker som andra på t ex det här forumet diskuterar i skriftlig form, går det inte också att tala om?
Myrkr

att lära sig det sociala

Inläggav Miche » 2014-08-20 16:03:52

Jag tycker att Aspergercenters grundkurs (som hålls på Rosenlunds sjukhus i Stockholm) är ganska hyfsad för att lära sig en del grunder om socialt samspel.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

att lära sig det sociala

Inläggav plåtmonster » 2014-08-20 16:42:49

Man kan förvisso bita ihop under dravel men i slutändan blir det uppgradering av sällskapet för det är slöseri med tid.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Re: Sv: att lära sig det sociala

Inläggav tahlia » 2014-08-20 22:36:30

Myrkr skrev:Personligen skulle jag aldrig kunna stå ut med att lyssna på 90% ointressant dravel, jag har gjort det tidigare och bitit ihop och blivit utmattad, det är ganska respektlöst mot både en själv och den andra. De vill väl inte vara orsaken till ens uttråkning lika litet som man själv vill tråka ut andra.

Nja... Folk tycks uppskatta att bli lyssnade till. Så länge det inte syns eller märks att man inte finner saker speciellt intressanta spelar det väl ingen roll? Skulle folk verkligen hellre vilja att man bad dem vara tysta eller att man påtalar att det de säger är tråkigt?

Myrkr skrev:Vad menar du med din värld? Du verkar ju vara intresserad av en hel del saker som andra på t ex det här forumet diskuterar i skriftlig form, går det inte också att tala om?

Folk ute i världen föredrar att samtalsämnen är enkla, lätta, positiva och lagom ytliga. Djupa och svåra saker diskuteras enbart vid behov, vilket förhoppningsvis är så sällan som möjligt.
Här kan man ofta hamna i det djupa och svåra direkt i ett startinlägg.
Vidare lämpar sig det sällan att diskutera främlingsfientlighet eller politik med meningsmotståndare som umgångesform med nämnda personer.
Kvarstår inte mycket av intresse.

Moderator: citatet har fixats
tahlia

att lära sig det sociala

Inläggav Myrkr » 2014-08-20 23:36:35

tahlia skrev:Nja... Folk tycks uppskatta att bli lyssnade till. Så länge det inte syns eller märks att man inte finner saker speciellt intressanta spelar det väl ingen roll? Skulle folk verkligen hellre vilja att man bad dem vara tysta eller att man påtalar att det de säger är tråkigt?

Jo men det skulle gynna er båda ifall du kunde lyssna av faktiskt intresse. Självklart ska man inte inte säga att man blir uttråkad, det vore onödigt sårande vilket du förstås förstår, men man kan fortfarande styra samtalet till något som passar båda.
Det är lite orättvist mot den andra att tycka de är tråkiga och sen inte ge dem en chans att tala om något som man, och de också, faktiskt tycker vore intressant. Tycker båda är värda att få ut något utav ett samtal.

tahlia skrev:Folk ute i världen föredrar att samtalsämnen är enkla, lätta, positiva och lagom ytliga. Djupa och svåra saker diskuteras enbart vid behov, vilket förhoppningsvis är så sällan som möjligt.

Nja, det är en fördom tycker jag. Folk är ytliga för att det förväntas av dom, inte för att de faktiskt vill vara det.
Jag kanske har haft tur men jag har sällan träffat sådana ytliga glättiga människor, och de få jag träffat har jag ändå lyckats tala om djupa och svåra saker med utan att de protesterat nämnvärt. :wink:
Tror somsagt det handlar om att ge dem en chans, en öppning att tala om det, för på eget bevåg sker det sällan men om de uppmuntras att göra det välkomnas det oftast.
Men ja, det är förvisso enklare på nätet.
Myrkr

att lära sig det sociala

Inläggav Gafsan » 2014-09-02 9:19:40

jesusiscool skrev:1. Vilket är det bästa eller mest effektiva sätt att lära sig att hantera sociala situationer?

Att lära sig hur människor fungerar är A och O. Att läsa massor är bra, både skönlitteratur och annat som t.ex. psykologi och människors egna skildringar av hur de upplevt saker och ting (vad som helst nästan, allt som kan ge en inblick i hur människor tänker och känner). Och så måste man träna. Det gäller att hitta lagom stora utmaningar. Att utsätta sig för sociala situationer som man inte alls kan hantera ger ingenting alls (på samma sätt som ett korplag i fotboll knappast skulle få ut något av en träningsmatch mot Milan...). Det ska vara situationer som man kan hantera även om det kan kännas påfrestande och man kan behöva tid efteråt för återhämtning och för att ta in vad man lärt sig.

jesusiscool skrev:2. Vad tycker du om mobil-appar eller liknande när det handlar om att bli bättre på det sociala?

Vet ej. Har inte testat.

jesusiscool skrev:3. Vad inom det sociala är det som folk behöver bli bättre på och vilkas åsikter om det sociala skall man lita på?

Vilka är "folk"? Är det vi med AS eller människor i allmänhet? Svår fråga att svara på ;-)
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in