Liria Ortiz "Förändra ditt liv"
59 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
KBT betyder inte att "tänka positivt" utan att tänka realistiskt i motsats till svartvitt (som aspies verkar fastna i). Alltså inte "allt kommer alltid att gå åt helvete" men inte heller "allt kommer alltid att gå jättebra".
Men det har jag skrivit om i denna tråd felaktiga-farliga-tankefallor-t17413.html
Men det har jag skrivit om i denna tråd felaktiga-farliga-tankefallor-t17413.html
Alien skrev:KBT betyder inte att "tänka positivt" utan att tänka realistiskt i motsats till svartvitt (som aspies verkar fastna i). Alltså inte "allt kommer alltid att gå åt helvete" men inte heller "allt kommer alltid att gå jättebra".
Men om man redan är fullt övertygda om att man tänker realistiskt då? Det är ju där problemet sitter. Om min erfarenhet säger en sak så hjälper det inte mycket att någon annan påstår att det inte är så.
Ja, då blir det problem. Men oavsett vilka erfarenheter man har så kan ingen se in i framtiden. Nu vet jag inte vilka tankar det gäller så det blir väldigt generellt. Men t ex "jag har alltid otur och kommer alltid att ha det", då tänker man selektivt, finns säkert exempel på fall man haft tur också.
tahlia skrev:Om min erfarenhet säger en sak så hjälper det inte mycket att någon annan påstår att det inte är så.
Nej, men det kan hjälpa om man inser att man generaliserat eller haft förutfattade meningar.
Alien skrev:Ja, då blir det problem. Men oavsett vilka erfarenheter man har så kan ingen se in i framtiden. Nu vet jag inte vilka tankar det gäller så det blir väldigt generellt. Men t ex "jag har alltid otur och kommer alltid att ha det", då tänker man selektivt, finns säkert exempel på fall man haft tur också.
Jo absolut. Sedan vet jag ju att man på något vis anser att en människa som tänker att den hela tiden har otur på något vis också kommer att få det oftare. Det för mig låter mer som "universum agerar efter din inställning" vilket känns lika realistiskt som att änglar styr världen. Visst är det möjligt att personen agerar lite annorlunda än den annars skulle ha gjort men det torde då mest vara att inte köpa lotter eller spela på hästar vilket är något positivt snarare än negativt.
Ju mer jag snurrar runt sådant här i huvudet, en desto större djungel blir det. Får nog aldrig riktigt ordning på det där tror jag.
tahlia skrev:Myrkr skrev:Fast det du talar om är ju positivt tänkande, det är ett alldeles eget monster, och du har uppenbarligen jävligt dåliga erfarenheter utav det.
Jag har aldrig varit utsatt för det, det jag fick lära mig om KBT var hur våra beteende och tankar hänger ihop, fanns inget snack om att se det positiva i något.
Jo, mina egna erfarenheter av KBT är inte positiva någonstans - inte den delen som handlar om stresshantering heller. "Du ska tänka så här istället för så här för att blah blah blah". Som sagt, jag är inte helt negativt inställd till KBT eftersom det onekligen tycks hjälpa en del människor. Det fungerar bara väldigt dåligt för mig.
Mina erfarenheter av KBT-sessioner är också att det var bortkastat. Sedan lärde jag mig allt genom Nordlunds bok!
tahlia skrev:Jag är av åsikten att depression i många fall behöver läka ut, som fysiska åkommor brukar behöva göra.
Det ligger en del i det. Fast det är inte själva depressionen som behöver läka ut, det är hjärnan som behöver återhämta sig tillräckligt - och slippa ny ångest och ny hypomani så fort den börjar orka med det - vilket är skitsvårt att hålla tillbaka när man äntligen orkar igen!
tahlia skrev:att försöka lura mig själv till att tro något annat blir som helt hopplöst.
Det handlar om att upptäcka att man hittills lurat sig själv!
Bland det första man behöver inse är att upplevelsen av eller övertygelsen om att man saknar förutsättningarna inte har något att göra med huruvida man saknar förutsättningarna. Vad som däremot har att göra med huruvida man saknar förutsättningarna, är om ingen hittills hittat någon som saknar förutsättningarna!
Som jag har förstått det, så handlar KBT alltid om att försöka hitta konstruktiva sätt att agera, utifrån individens förutsättningar. D.v.s. att man ska försöka att klart se sin egen situation och dina egna, unika svårigheter, och sedan försöka hitta konstruktiva sätta att agera (istället för att agera impulsstyrt på tidigare stimuli).
Det finns säkert många oseriösa och oprofessionella KBT-"coacher" (jag ogillar verkligen just det ordet: coach) men jag tror ändå att det finns mycket bra att hämta på det här området.
Det finns säkert många oseriösa och oprofessionella KBT-"coacher" (jag ogillar verkligen just det ordet: coach) men jag tror ändå att det finns mycket bra att hämta på det här området.
kiddie skrev:
Det har lett till att saker man bör prata ut om ska teraperas bort med KBT, vilket är olyckligt. Jag skulle hellre se att det fanns olika terapier för olika problem. Inte för att jag vill ha psykonynamiken tillbaka.
Tillbaka? Den används väl fortfarande? Jag har gått i psykodynamisk terapi men det var några år sen iofs...
Hur som helst så finns det ju olika terapier för olika problem redan. DBT, KBT, ACT, EMDR, Rosenterapi, Feldenkreis, mindfulness osv., minns inte fler.
Ja, men på landstingsnivå har jag mest stött på KBT numera, medan förr fanns inget annat än psykodynamisk terapi inom landstinget. Vad jag menar är att jag inte vill ha tillbaka den tiden då de hade monopol på skattepengar att driva terapi med.
Val fanns då med, i privat regi. Ungefär som nu alltså.
Val fanns då med, i privat regi. Ungefär som nu alltså.
Återgå till Aspergare och vården