Om Ritalin (Metylfenidat)
Re: Ritalin
Båda innehåller den verksamma substansen Metylfenidat. Concerta finns dock endast som depottablett. Av Ritalin finns både korttidsverkande tabletter som man tar flera gånger dagligen, och så har de en tablett som ska vara en konkurrent till Concertan, men de kallar den tablett med modifierad frisättning.rattlelizard skrev: Vad är skillnaden mellan Ritalin och Concerta?
Olika från fall till fall, mår man bra av den kan det bli på livstid.Hur länge behandlas man med den?
Jag har ätit Concerta. Jag hade magsmärtor och illamående. Magkatarren mådde inte bra av dem om man säger så.Jag har upplevt en del magsmärtor jag hoppas går över.
Är det fler som upplevt det här?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:08:31, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag har fått tips om att magsmärtorna ska vara övergående och dimsynen med.
Jag trodde att man skulle bli pigg av dem men jag är mest lugn som en filbunke.Jag har svårt att tänka depptankar och det är ju bra tycker jag för de är inte nice.
Jag trodde att man skulle bli pigg av dem men jag är mest lugn som en filbunke.Jag har svårt att tänka depptankar och det är ju bra tycker jag för de är inte nice.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:08:31, redigerad totalt 1 gång.
- rattlelizard
- Anslöt: 2008-04-06
Ja, magen bråkar. Om det går över, på dig vet jag inte, men ät före intag så kanske de minskar. Det är en ganska frätande grej.
Jag har spytt upp en frätande gegga ett antal ggr.
Har du inga fler biverkningar än de du nänmt ska du vara nöjd.
Sömn? Muskelspänningar? Svullen prostata? Aptitförlust? Känslolöshet?
Huvudvärk? Ökad/minnskad sexlust?
Den stora faran är väl magen, somatiskt. Ganska harmlös annars.
Jag har spytt upp en frätande gegga ett antal ggr.
Har du inga fler biverkningar än de du nänmt ska du vara nöjd.
Sömn? Muskelspänningar? Svullen prostata? Aptitförlust? Känslolöshet?
Huvudvärk? Ökad/minnskad sexlust?
Den stora faran är väl magen, somatiskt. Ganska harmlös annars.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:08:31, redigerad totalt 1 gång.
Nä inga andra biverkningar mer än att jag har en jäkla törst efter att diskutera mer än vanligt och att jag sovit utan sömnpiller för förstagången på länge
Jag är rejält utvilad på morgonen
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:08:31, redigerad totalt 1 gång.
- rattlelizard
ja kaffe är jag sugen på i mängder också
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 14:08:32, redigerad totalt 1 gång.
- rattlelizard
rattlelizard skrev:Nä inga andra biverkningar mer än att jag har en jäkla törst efter att diskutera mer än vanligt och att jag sovit utan sömnpiller för förstagången på länge
ja kaffe är jag sugen på i mängder också
Ja, men det är ju positiva biverkningar, kanske kaffet är ngt negativt...
Låter ju bra då. Hur länge har du ätit dem och i vilken dos?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:08:32, redigerad totalt 1 gång.
tre dagar nu och med 10 mg tre gånger per dag.
- rattlelizard
Utmärkt. Då kan du dubba dosen per tillfälle eller lägga till en extra på kvällen eller vad som nu passar dig, det märker du med tiden, men det är ju en väldigt bra början.
Prova som sagt att äta och ta den efter eller mitt i maten.
Prova som sagt att äta och ta den efter eller mitt i maten.
ska man verkligen bli trött av Ritalin?
Jag är helt slut fastän jag tagit flera koffeintbletter...
jag går nog och lägger mig.
- rattlelizard
Inte trött tror jag, däremot har jag läst om många som sover mkt bättre. Annars är oftast biverkningen - förutom magont och viktnedgång - att man sover sämre. Betänk att AS-folk ofta reagerar annorlunda än andra, kanske t o m annorlunda än de med ADHD som väl oftast är de som får centralstimulantia.
Själv får jag Strattera, eftersom jag inte har diagnos ännu och inte får bli förskriven cs. Kan läsa igen, trots vidbrändhet, och det har resulterat i att jag satt i mig femtiofem böcker om npf. Sisådär tiotusen sidor, om man slår ut nåt slags medianvärde på boksidor. Nu tänker jag inte ta nån skit mer om npf, från NÅN på BUP, soc, vuxenpsyk eller nån annan.
Själv får jag Strattera, eftersom jag inte har diagnos ännu och inte får bli förskriven cs. Kan läsa igen, trots vidbrändhet, och det har resulterat i att jag satt i mig femtiofem böcker om npf. Sisådär tiotusen sidor, om man slår ut nåt slags medianvärde på boksidor. Nu tänker jag inte ta nån skit mer om npf, från NÅN på BUP, soc, vuxenpsyk eller nån annan.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:08:32, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
rattlelizard skrev:ska man verkligen bli trött av Ritalin?
Ja, det är mkt möjligt, men du kan diskutera med din dr om du får experimentera lite med att kanske ta 4 ggr. Likaså att kanske höja morgondosen för att "känna dig piggare".
Det gäller att hitta en balans, det är ibland lätt, ibland svårt.
Men pillsen ger dig förmånen att reglera på ett annat sätt än kapslarna.
tack för svar!
Jag får nog ge det iallafall lite tid till kroppen behöver vänja sig antagligen.
Jag är diagnostiserad med Asperger och ADHD.
Och jag hoppas diagnosen kommer att hjälpa mig för jag har STORA problem ute i samhället.
Jag får nog ge det iallafall lite tid till kroppen behöver vänja sig antagligen.
Jag är diagnostiserad med Asperger och ADHD.
Och jag hoppas diagnosen kommer att hjälpa mig för jag har STORA problem ute i samhället.
- rattlelizard
Tycker du att biverkningarna inte ger med sig eller är jobbigare än vinsterna så be att få testa Concerta, eller Strattera. Strattera är inte cs (amfetaminderivat) utan atomoxetin, ett medel man gav mot depp men upptäckte funkade mot ADHD-problem. Visste inte du var dubbeldiagnosticerad, därav mitt kryptiska svar ovan.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:08:32, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
rattlelizard skrev:tack för svar!
Jo, du märker ju hur du är och då ställer du in dosen för dig tillsammans med doktorn.
jag läste på familje liv att en kille där fick amfetamin 5mg och det skulle funka med mindre biverkningar.stämmer det?
- rattlelizard
rattlelizard skrev:jag läste på familje liv att en kille där fick amfetamin 5mg och det skulle funka med mindre biverkningar.stämmer det?
Meta eller dextro?
Jag tycker du ska försöka hålla den du har, den är det närmste kokain vi kommer. Och redan Freud visade ju kokainets egenskaper, men också dess hemskhet.
Ritalin nasalt
Jag undrar om det finns ngn fara med att ta ritalin nasalt?
Det jag främst tänker på är talket, som ju är skadligt ÖHT men att få det i lungan? Kanske det är bättre att ta kapslarna krossade än pillsen?
Jag tar oerhört lite,men det ger en direkt effekt och när "den stora dosen" kommer i magen går det nasala ur, så övergången blir mjuk.
Det jag främst tänker på är talket, som ju är skadligt ÖHT men att få det i lungan? Kanske det är bättre att ta kapslarna krossade än pillsen?
Jag tar oerhört lite,men det ger en direkt effekt och när "den stora dosen" kommer i magen går det nasala ur, så övergången blir mjuk.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Hejsan!
Jag förstår inte vitsen och syftet med att ta Ritalin nasalt.
Har aldrig hört någon få någon sådan ordination av Ritalin.
Själv har min läkare ordinerat mig Concerta depot oralt och det funkar bra. Är du osäker om din läkares ordination - kontakta honom/henne så får du säkert klarhet i din fråga.
Hälsningar
Tobias Karlsson, 20 år, Stockholm
Jag förstår inte vitsen och syftet med att ta Ritalin nasalt.
Har aldrig hört någon få någon sådan ordination av Ritalin.
Själv har min läkare ordinerat mig Concerta depot oralt och det funkar bra. Är du osäker om din läkares ordination - kontakta honom/henne så får du säkert klarhet i din fråga.
Hälsningar
Tobias Karlsson, 20 år, Stockholm
Senast redigerad av Lille Tobbe 2011-05-04 14:50:56, redigerad totalt 1 gång.
- Lille Tobbe
- Ny medlem
- Anslöt: 2008-07-31
Googling på methylphenidate och nasal gav
på första träffen. Inte säker på hur detta skiljer sig jämfört med övriga CS-droger.Snorting Ritalin can damage nasal tissues and deteriorate nasal cartilage.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 14:50:56, redigerad totalt 1 gång.
- OnionKnight
- Anslöt: 2008-03-12
OnionKnight skrev:Googling på methylphenidate och nasal gavpå första träffen. Inte säker på hur detta skiljer sig jämfört med övriga CS-droger.Snorting Ritalin can damage nasal tissues and deteriorate nasal cartilage.
Aldrig nyttigt för slemhinnorna i näsan att dra upp saker som inte hör hemma där...
Mja, jag ororar mig inte för det, pundarna drar ju inte 5 mg + 20 mg talk.
Vad som oroar är talket. Slemhinnorna påverkas knappt. Tar du en större dos så, visst, men det är ju inte mediciskt positivt viket det alllså upplevs av mig att ta 5 mg nasalt. Amfetamin i sin första form var väl en förkylningsmedicin som intogs nasalt från början.
Herregud, varför ska du krångla till ditt jävla pundande för? Det blir troligen bara en marginell skillnad. Posta inläggen i något knarkforum, det här har inget med asperger att göra.
Nej, det är ju en adhdfråaga. Och varför ska jag krånla till mitt "pundande""? Jo, för du får en omedelbar effekt. Och det gäller att vinna minuter av effekt när det effektiva spannet är så kort. Jag vinner 45 min effekt, om du vill klaga på det och glåporda mig så... Jag tvlvar på att ngn knarkare tar 5 mg ritalin nasalt för att vinna 45 min effekt före de får effekt av sina 2-3 10 mg pills.
Bolagen vill ju sälja depoterna, men de är uteslutna, om inte novertis lovar mig en helt jämt och mäter exakt hur jag konsumerar och löser upp det så säger jag NEJ på medicnska grunder efersom jag anser att det som de säger i sina papers är fel på just mig. Man får en så obehaglig och ångestfylld "down" mitt på dagen, och att ta benzo för den skulle ju förstöra nästa upp. Det får räcka med att man måste ta efter de slutat funka.
Jag är verkligen inte sugen på att ta det öht, jag avskyr det, förstör hela mitt liv, blir okänslig, smärtor i mage och prostata, än värre sömnproblem som är mitt primära problem.
Men jag blir mer effektiv och koncenterad och det kan man få offra en del för...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Biotillgängligheten är något högre vid nasalt intag jämfört med oralt. Som alltid när du snortar någonting kan slemhinnorna i näsan ta skada. Skulle du hålla på att snorta jätteofta skulle du till slut bryta ner näsan innifrån.
i övrigt så är det inget farligt administrationssätt. När man tar någonting nasalt och gör det på rätt sätt, så fastnar det inne i näsan odhn Tänk på att inte ta i när du snortar, utan bara andas in pulvret lugnt och sansat. Känner du smaken av pulvret i halsen så har du snortat för hårt.
i övrigt så är det inget farligt administrationssätt. När man tar någonting nasalt och gör det på rätt sätt, så fastnar det inne i näsan odhn Tänk på att inte ta i när du snortar, utan bara andas in pulvret lugnt och sansat. Känner du smaken av pulvret i halsen så har du snortat för hårt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården