kan man bli inlagd för att man städar för mycket?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kathrine87 » 2014-08-13 16:47:54

jag kan inte låta bli att städa o när jag berättade de till någon så frågade hon mig om jag e frisk o därför blir jag oxå lite rädd nu så folk inte tror jag e sjuk :(

Moderator atoms - la till ett par ord i slutet av rubriken.
Kathrine87

Anslöt: 2013-09-05

kan man bli inlagd för att man städar?

Inläggav Alien » 2014-08-13 17:15:43

Det brukar anses positivt att städa. Jag antar att du menar att du städar för mycket, kanske tvångsmässigt.

Men jag tror inte att någon blir inlagd för det. KBT, ev i kombination med medicin, låter troligare.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav antonius » 2014-08-13 19:12:43

Kathrine87 skrev:jag kan inte låta bli att städa o när jag berättade de till någon så frågade hon mig om jag e frisk o därför blir jag oxå lite rädd nu så folk inte tror jag e sjuk :(

...gör likadant, vi borde gifta oss, men då skulle vi väl städa ihjäl oss :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Patrix » 2014-08-13 20:57:31

Överdrivet städande kan som sagt vara ett tvångsmässigt beteende. Om det stoppar dig ifrån att klara av vardagen får du hjälp. Inlagd på tvångsvård blir du först när det är frågan om att du kan skada dig själv eller andra allvarligt. Är problemen så stora att du mår fruktansvärt dåligt kan du välja att bli inlagd själv. Tyvärr är inläggning alltid lika med medicinering och inte särskilt terapiinriktad så jag ser inte anledningen till det. Om det rör sig om ett ett maniskt beteende (hyperaktivt) med en bakomliggande psykos kan det kanske ses som ett allvarligare problem eftersom man då ofta inte är medveten om att det man gör är sjukligt.
Patrix
Inaktiv

Anslöt: 2014-03-07

Inläggav gadas » 2014-08-13 22:04:54

antonius skrev:
Kathrine87 skrev:jag kan inte låta bli att städa o när jag berättade de till någon så frågade hon mig om jag e frisk o därför blir jag oxå lite rädd nu så folk inte tror jag e sjuk :(

...gör likadant, vi borde gifta oss, men då skulle vi väl städa ihjäl oss :-)004

Som så ofta gäller det väl snarare att olika dras till varann... :wink:
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Re: kan man bli inlagd för att man städar för mycket?

Inläggav tahlia » 2014-08-14 1:00:45

Men jösses... Hur aspiga är ni egentligen?
Tycker det verkar som ett solklart fall av att ta något för bokstavligt. Om jag säger att jag tycker om att städa är den typiska responsen "är du inte frisk?", "du är inte klok" eller "det är något fel på dig". Inget av dem bokstavligt menat utan mer en häpnad över att finna nöje i något som de flesta hatar att göra - och sällan vill göra ergo uttalandet till TS.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Tiblan » 2014-08-14 7:05:52

Njut av det tycker jag. Gissningsvis tar du inte tak, väggar, golv, fönster mm varje dag men att göra lite varje dag gör ju att det blir mycket lättare.

Vissa kan ju tycka att man är "sjuk" om man tycker om att städa och ha rent runt omkring sig.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav antonius » 2014-08-14 8:47:40

Jag får ont i magen och mår dåligt om jag inte diskat eller tagit in tvätt t ex, innan jag åker hemmifrån för att arbeta eller handla, jag blir tvungen att åka tillbaka och göra det, annars får ångestmonstret tag i mig... :-)004
antonius

Inläggav matgar » 2014-08-15 8:06:00

Jag tvivlar på att du kan bli inlagd för att du städar för mycket. Frågan är väl snarare om du lider av städmani till en sådan grad att det ställer till problem för dig.

Personligen så har jag väldigt svårt med att städa, men jag har bekanta som gillar det.
Till den grad att dom städar eller tar hand om en kompis tvätt ibland.
Det är ju inget fel med att någon gillar att städa, det är nog mest positivt (om du nu inte känner att du lider av det förstås).
Men tyvärr så har samhället "beslutat" att tvätta är tråkigt, lite som om någon skulle vilja avhålla ifrån alkohol. Dom måste genast fråga vad som är fel, sjuk/gravid etc istället för att bara acceptera det.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav antonius » 2014-08-15 8:34:16

matgar skrev:Men tyvärr så har samhället "beslutat" att tvätta är tråkigt, lite som om någon skulle vilja avhålla ifrån alkohol. Dom måste genast fråga vad som är fel, sjuk/gravid etc istället för att bara acceptera det.

Tycker det är ganska avkopplande att tvätta, det är rogivande, är nästan som Sheldon Cooper när jag viker min tvätt, min exsambo fick inte vika sina egna trosor, "för hon gjorde ju fel", haha, jag är galen jag vet... :-)005
antonius

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in