'"Stig-Helmer" i jätteformat'

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: '"Stig-Helmer" i jätteformat'

Inläggav tahlia » 2014-08-12 22:32:38

Bekvämt är en stil, alltså tänker man på stilen. Problem solved.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-12 22:34:52

Baba Jaga skrev:Men vad händer om du kombinerar de två stilarna? :-)049
Ja, det blev ju succé enligt Savantens länk :-)Happy ...
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav kullan » 2014-08-12 22:35:05

kapuni skrev:Även om man inte vill klä sig efter modet så kan man väl ändå klä sig med stil? Inte bara tänka praktiskt hela tiden. Visst ska det vara bekvämt men man kan väl tänka lite på stilen också!

Jag är känslig för hur kläder sitter så om de sitter obekvämt sitter de antagligen fel och i vissa fall tar jag av mig ett plagg för jag får det inte att sitta okej. Men tyvärr är det inte lätt att köpa kläder som är snygga när man väger 30 kilo för mycket. Och där lär jag nog stanna livet ut. så ja jag får väl se ut som en efterbliven kärring då. Kill me if you dear.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav kapuni » 2014-08-12 22:39:56

tahlia skrev:Bekvämt är en stil, alltså tänker man på stilen. Problem solved.

De som klär sig bekvämt av enbart praktiska skäl tänker inte på stilen, nej. De tänker endast på sin egna egoistiska komfort.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav rdos » 2014-08-12 22:41:21

kapuni skrev:

De som klär sig bekvämt av enbart praktiska skäl tänker inte på stilen, nej. De tänker endast på sin egna egoistiska komfort.

Praktiskt är egoistiskt? Hur lyckades du göra den slutledningen? :shock:
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav kullan » 2014-08-12 22:44:00

kapuni skrev:

Jag brukar tycka att folk som klär sig i kläder som de trivs i även blir attraktiva. De känner sig bekväma och avslappnade i kläderna. en som går i kläder som den inte trivs i känns mer utklädd och obekväm. det är avstötande i mina ögon. Jag blir bara stressad av att se en sådan person.
kullan

Inläggav kapuni » 2014-08-12 22:44:24

kullan skrev:Jag är känslig för hur kläder sitter så om de sitter obekvämt sitter de antagligen fel och i vissa fall tar jag av mig ett plagg för jag får det inte att sitta okej. Men tyvärr är det inte lätt att köpa kläder som är snygga när man väger 30 kilo för mycket. Och där lär jag nog stanna livet ut. så ja jag får väl se ut som en efterbliven kärring då.
Ja, det är ditt val om du vill se ut som en praktisk tant eller ej.
kullan skrev:Kill me if you dear.
Hur stod det till med engelskan?
kapuni

Inläggav kapuni » 2014-08-12 22:46:41

rdos skrev:
kapuni skrev:

Du missade en liten detalj. Om man enbart klär sig praktiskt utan att tänka på stilen så kommer man till den slutledningen.
kapuni

Inläggav kapuni » 2014-08-12 22:48:32

kullan skrev:
kapuni skrev:

Jag brukar tycka att folk som klär sig i kläder som de trivs i även blir attraktiva. De känner sig bekväma och avslappnade i kläderna. en som går i kläder som den inte trivs i känns mer utklädd och obekväm. det är avstötande i mina ögon. Jag blir bara stressad av att se en sådan person.

Jag tror du missar andemeningen. Självklart bör man känna sig bekväm i sina kläder, men för den sakens skull behöver man ju inte sluta tänka på hur man ser ut.
kapuni

Inläggav kullan » 2014-08-12 22:55:52

kapuni skrev:Jag tror du missar andemeningen. Självklart bör man känna sig bekväm i sina kläder, men för den sakens skull behöver man ju inte sluta tänka på hur man ser ut.

För mig är bekvämligheten viktigare än hur det ser ut. Japp! Dessutom längtar jag tills jag kan bära storblommiga tantklänningar. Det kan man inte göra vid 40 direkt men när man är 70 kan man det.
kullan

Inläggav Alien » 2014-08-12 22:56:19

kapuni skrev:
rdos skrev:
kapuni skrev:De som klär sig bekvämt av enbart praktiska skäl tänker inte på stilen, nej. De tänker endast på sin egna egoistiska komfort.

Du missade en liten detalj. Om man enbart klär sig praktiskt utan att tänka på stilen så kommer man till den slutledningen.

Men vem klar sig altuistiskt? Alla klär sig egoistiskt. Antingen man klär sig praktiskt, för att följa sin egen stil, för att se bra ut el för att man anpassar sig efter andras krav. Även de som klär sig efter andras krav gör det av egoistiska skäl, dvs för att bli accepterade.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kapuni » 2014-08-12 23:01:22

Alien skrev:
kapuni skrev:
rdos skrev:

Men vem klar sig altuistiskt? Alla klär sig egoistiskt. Antingen man klär sig praktiskt, för att följa sin egen stil, för att se bra ut el för att man anpassar sig efter andras krav. Även de som klär sig efter andras krav gör det av egoistiska skäl, dvs för att bli accepterade.

Ytterligare en som missförstår.
Fråga någon annan.
kapuni

Inläggav kapuni » 2014-08-12 23:03:41

kullan skrev:
kapuni skrev:Jag tror du missar andemeningen. Självklart bör man känna sig bekväm i sina kläder, men för den sakens skull behöver man ju inte sluta tänka på hur man ser ut.

För mig är bekvämligheten viktigare än hur det ser ut. Japp! Dessutom längtar jag tills jag kan bära storblommiga tantklänningar. Det kan man inte göra vid 40 direkt men när man är 70 kan man det.

Varför inte börja med tantkläder nu om du tycker om det? Du ser väl äldre ut än en 40-åring ändå.

mnordgren

Respektlösa formuleringar av det här slaget är inte ok. Se forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

Se även detta inlägg: post1197301.html#p1197301
samt detta: post1196813.html#p1196813

Det här är en varning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
kapuni

Inläggav Mortalis » 2014-08-12 23:05:47

Kvinnor i klänning :-)173
Mortalis

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav kullan » 2014-08-12 23:07:00

kapuni skrev:
kullan skrev:

Varför inte börja med tantkläder nu om du tycker om det? Du ser väl äldre ut än en 40-åring ändå.

vet du hur jag ser ut?
kullan

Inläggav kapuni » 2014-08-12 23:16:21

kullan skrev:
kapuni skrev:
kullan skrev:

vet du hur jag ser ut?

Du har postat bilder på dig här på forumet.

mnordgren

Man bör inte avslöja sådant som har försiggått i dolda avdelningar när man skriver i öppna avdelningar.

Se detta inlägg: post1196800.html#p1196800
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
kapuni

Inläggav Alien » 2014-08-12 23:19:24

kapuni skrev:
Alien skrev:
kapuni skrev:Du missade en liten detalj. Om man enbart klär sig praktiskt utan att tänka på stilen så kommer man till den slutledningen.

Ytterligare en som missförstår.
Fråga någon annan.

Du smiter undan att svara. Det var ju du som skrev:
kapuni skrev:De tänker endast på sin egna egoistiska komfort.

Som om enbart de som klädde sig praktiskt tänkte egoistiskt. Så förklara nu vad du menade, om du anser att jag missförstår.
Alien
Moderator

Inläggav kullan » 2014-08-12 23:21:13

kapuni skrev:Du har postat bilder på dig här på forumet.

Jo någon enstaka har jag postat men nu var det länge sedan. Men jag ser inte äldre ut än 40 vad jag kan se.
kullan

Inläggav Alien » 2014-08-12 23:24:28

Jag har då haft blommiga klänningar fastän jag var långt ifrån 70 år. Så inte behöver man vänta till dess. Dessutom vet man inte hur man mår då, man kanske blivit frusen och klär sig bara i långbyxor och bylsiga tröjor.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2014-08-12 23:33:56

För att återknyta till startinlägget fattar jag det snarare att det var Stig-Helmers töntiga personlighet som personen "inte orkade med" än just hans kläder.

Så det skulle inte hjälpa om Stig-Helmer blev uppklädd så han såg ut som ett modelejon alt en medelsvensson, folk skulle ändå reta sig på honom. Iofs förstår jag inte varför, Stig-Helmer är ju snäll och oförarglig, den som retar sig på honom har egna issues. Finns väl en massa mycket besvärligare personligheter på en arbetsplats.

Här är några "besvärliga arbetskamrater": Fördomsfulla, elaka, gnälliga, bråkstakar, besserwissrar (en del Stig-Helmrar kan förstås vara det), pratmakare. http://www.nyteknik.se/nyheter/karriara ... 267118.ece
Alien
Moderator

Inläggav Mortalis » 2014-08-12 23:54:35

Alien skrev:För att återknyta till startinlägget fattar jag det snarare att det var Stig-Helmers töntiga personlighet som personen "inte orkade med" än just hans kläder.

Så det skulle inte hjälpa om Stig-Helmer blev uppklädd så han såg ut som ett modelejon alt en medelsvensson, folk skulle ändå reta sig på honom. Iofs förstår jag inte varför, Stig-Helmer är ju snäll och oförarglig, den som retar sig på honom har egna issues.

Precis, personligheten väger tyngre än eventuella kläder. Jag tror t.o.m. att det kan vara värre att vara en snygg och välklädd Stig-Helmerpersonlighet ur social synvinkel. Jag kan inte säga vad det beror på, men jag har sett det flera gånger.
Mortalis

Anslöt: 2012-05-22

Re: Sv: '"Stig-Helmer" i jätteformat'

Inläggav tahlia » 2014-08-13 0:30:49

kullan skrev:
kapuni skrev:Du har postat bilder på dig här på forumet.

Jo någon enstaka har jag postat men nu var det länge sedan. Men jag ser inte äldre ut än 40 vad jag kan se.

Nej det gör du inte kullan. Det kapuni gör är ett av de stereotypa vanliga "tjej trycker till tjej där det ska såra mest"-grejen. Sådan skit kan du med gott samvete ignorera.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav colaflaska » 2014-08-13 1:34:56

Alien skrev:
colaflaska skrev:Alltså. 9/10 aspergerkillar och 7/10 aspergertjejer jag har träffat har klätt sig som om deras föräldrar, eller snarare morföräldrqr, handlar kläder åt dem. Visst, se ut hur du vill men kom fan inte och gnäll på mobbing när du klär dig som ett grottmongo.

Så du menar att man har rätt att mobba folk för att de inte klär sig efter senaste modet?

Nej, det har jag aldrig skrivit. Men det är en väldigt stor skillnad på att klä sig som om ens mormor bestämmer garderob (dvs. den typiske aspergerkillen) och att inte följa senaste modet.

Men du älskar ju att tolka allt jag skriver negativt, så jag tänker inte ens bry mig om att diskutera det här med dig.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav kiddie » 2014-08-13 6:02:04

Hm, om man ska klä sig för att göra omgiviningen och inte sig själv till lags bör jag ha muslimska kläder.

Men nej... mitt liv går inte ut på att bli accepterad.

Det finns de som tycker att är man inte snygg enligt deras sätt att se så ja man inte vara i deras synfält, man ska ha rätt vikt och rätt kläder. Annars besudlar man deras miljö.

Sådana människor är nog sanslöst vrickade.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in