'"Stig-Helmer" i jätteformat'

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Baba Jaga » 2014-08-10 21:14:23

Alltså:
Det är en jäkla skillnad på en Stig-Helmer som tvättar sig och en som inte gör det. :)
Baba Jaga

Anslöt: 2011-12-28

Inläggav Mortalis » 2014-08-10 22:11:52

Krigarsjäl skrev:Men läs innantill och mellan raderna människa...

Deal :-)Happy
Mortalis

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav rdos » 2014-08-10 22:15:23

Baba Jaga skrev:Alltså:
Det är en jäkla skillnad på en Stig-Helmer som tvättar sig och en som inte gör det. :)

Hur ser man det på ett foto?
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-11 3:16:54

Det är mer än tröttsamt att allt man säger ska brytas ner till nonsens, dravel och mer eller mindre valda missförstånd. Hårklyverier in absurdum och bokstavstolkare som inte kan läsa innantill.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bali » 2014-08-11 5:00:31

Själv tycker jag det är tröttsamt med detta ständigt återkommande hackande på dem som har ett utseende, ett beteende eller åsikter som inte faller dig på läppen. Och särskilt som du även anser att man ska stå upp för sig själv och vara den man är.

För mig blir det om inte dravel, så i alla fall ett jäkla hyckleri.
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-11 5:03:05

Bali skrev:Själv tycker jag det är tröttsamt med detta ständigt återkommande hackande på dem som har ett utseende, ett beteende eller åsikter som inte faller dig på läppen. Och särskilt som du även anser att man ska stå upp för sig själv och vara den man är.

För mig blir det om inte dravel, så i alla fall ett jäkla hyckleri.

Det är fortfarande inte fråga om "hackande". Om jag hade haft för avsikt att hacka på nån hade jag vänt mig direkt till vederbörande.

Tror snarare det är många här som inte tål höra sanningen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Mortalis » 2014-08-11 5:58:12

KrigarSjäl skrev:Det är mer än tröttsamt att allt man säger ska brytas ner till nonsens, dravel och mer eller mindre valda missförstånd. Hårklyverier in absurdum och bokstavstolkare som inte kan läsa innantill.

Nja. Roten till det tröttsamma är väl snarare att du ska in och pinka revir lite överallt. Om du tränar bort den ovanan så kommer det inte bli lika tröttsamt för dig att diskutera med andra. Och det kommer inte bli lika tröttsamt för andra att diskutera med dig.
Mortalis

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-11 6:25:20

Mortalis skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är mer än tröttsamt att allt man säger ska brytas ner till nonsens, dravel och mer eller mindre valda missförstånd. Hårklyverier in absurdum och bokstavstolkare som inte kan läsa innantill.

Nja. Roten till det tröttsamma är väl snarare att du ska in och pinka revir lite överallt. Om du tränar bort den ovanan så kommer det inte bli lika tröttsamt för dig att diskutera med andra. Och det kommer inte bli lika tröttsamt för andra att diskutera med dig.

Gör inte du samma sak, pinkar revir?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Mortalis » 2014-08-11 7:48:11

KrigarSjäl skrev:
Mortalis skrev:

Gör inte du samma sak, pinkar revir?

Jo, det har hänt.
Mortalis

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-11 8:17:10

-Pinkar revir gör vi allihop. Även vältalarna och mjukisarna pinkar revir.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav gadas » 2014-08-11 11:22:35

Det blir mindre tröttsamt att pinka revir om man anammar mitt senaste t-shirtmode! Själv kallar jag det hellre att sätta ner foten än att lyfta på benet.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav rdos » 2014-08-11 11:28:52

gadas skrev:Det blir mindre tröttsamt att pinka revir om man anammar mitt senaste t-shirtmode! Själv kallar jag det hellre att sätta ner foten än att lyfta på benet.

Verkligen, :mrgreen: :D
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Bali » 2014-08-11 15:03:29

Man behöver faktiskt inte pinka hela tiden; det går bra att hålla sig ibland.
Bali
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2010-05-15

Inläggav gadas » 2014-08-11 15:17:03

Bali skrev:Man behöver faktiskt inte pinka hela tiden; det går bra att hålla sig ibland.

Men det blir svårare att följa spåret...
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav Miche » 2014-08-11 15:22:57

gadas skrev:
Bali skrev:Man behöver faktiskt inte pinka hela tiden; det går bra att hålla sig ibland.

Men det blir svårare att följa spåret...
Lägg ut en röd tråd då...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav colaflaska » 2014-08-12 2:04:58

Alltså. 9/10 aspergerkillar och 7/10 aspergertjejer jag har träffat har klätt sig som om deras föräldrar, eller snarare morföräldrqr, handlar kläder åt dem. Visst, se ut hur du vill men kom fan inte och gnäll på mobbing när du klär dig som ett grottmongo.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 2:09:52

colaflaska skrev:Alltså. 9/10 aspergerkillar och 7/10 aspergertjejer jag har träffat har klätt sig som om deras föräldrar, eller snarare morföräldrqr, handlar kläder åt dem. Visst, se ut hur du vill men kom fan inte och gnäll på mobbing när du klär dig som ett grottmongo.

-Haha, ord och inga visor!

Kom heller inte och beklaga dig över att du är ofrivillig singel om du ser ut som en urininkontinent inavlad halvspastisk byfåne från fyrtiotalet.

Kom inte och beklaga dig om du väljer att se ut som en förrymd mentalpatient.

Ni som ser ut så VÄLJER att se ut som ni gör.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Alien » 2014-08-12 2:43:22

colaflaska skrev:Alltså. 9/10 aspergerkillar och 7/10 aspergertjejer jag har träffat har klätt sig som om deras föräldrar, eller snarare morföräldrqr, handlar kläder åt dem. Visst, se ut hur du vill men kom fan inte och gnäll på mobbing när du klär dig som ett grottmongo.

Så du menar att man har rätt att mobba folk för att de inte klär sig efter senaste modet? Mycket märklig inställning, anser jag. Blame the victim, brukar det kallas. Mobbning är alltid mobbarnas fel, inte mobboffrens.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2014-08-12 2:46:31

Men tänk om jag lyckats skaffa mig både jobb och partner fast jag ser ut som Stig-Helmer? Eller om jag inte vill ha det utan lever som lycklig enstöring? Varför skulle jag ändra mig då?

En sak är att i all välmening påpeka hur aspergaren ter sig i andras ögon, om nu hen inte fattat det av sig själv och lider av sin arbetslöshet, sitt singelskap, sitt utanförskap etc.

En annan om man blir irriterad över deras utseende för att man inte själv vill förknippas med dessa. Dvs ett slags förakt för svaghet.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kiddie » 2014-08-12 3:05:31

Har fattat att vissa är stolta över att andra alltid tar dem för normala. Bra för dem om det är så de vill leva sina liv.

Men andra ska inte tvingas in i en fålla så att de ska slippa "skämmas". Jag ser säkert ut och beter mig som ett UFO men jag har vänner som jag känt länge och som jag aldrig skulle överge och tror inte de överger mig heller. Sånt är för mig mycket mer värdefullt än vad ngn som jag springer på på stan ska tycka. Mina vänner vill inte att jag ändrar min stil. Enda är att jag inte alltid vill umgås vilket de upplever som trist och är mer det stora problemet jag upplever med folk, att jag vill ses mer sällan än de. Så den aspigheten kan störa dem, ja!
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 4:35:45

Alien skrev:

Så du menar att man har rätt att mobba folk för att de inte klär sig efter senaste modet? Mycket märklig inställning, anser jag. Blame the victim, brukar det kallas. Mobbning är alltid mobbarnas fel, inte mobboffrens.

Tror du bokstavstolkar...diskussionen handlar inte om mobbing utan mer om brist på insikt om den egna apparitionen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 4:37:05

Alien skrev:En annan om man blir irriterad över deras utseende för att man inte själv vill förknippas med dessa. Dvs ett slags förakt för svaghet.

Är det ett förakt för svaghet att inte vilja bli utskämd eller utstirrad pga personer i sällskapet?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav kiddie » 2014-08-12 5:23:09

Ja det är det. Säg att i mitt sällskap har vi en svart. Och någon jävel tycker att det är fel och stirrar. Inte faan slänger vi ut vår kompis då. För så gör man inte mot sina kompisar.

Om någon "vägrar" följa mode och har ngt annat på sig, inte sjutton kräver jag att den ska byta om. Säger ngn nu att de kan hjälpa det men det kan inte den med "avvikande" hudfärg så tycker jag det är rasism... eftersom då den med fel hudfärg skulle avkrävas att byta om det gick!!!

Nehe... så folk som jag känner får klä sig som de vill. Och skäms folk att ha mig i deras sällskap vill jag gärna att de säger det till mig så jag kan dumpa dem åt helvete.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 5:40:03

Det handlar inte om att "följa mode". Det handlar om att inte se ut och föra sig som en mupp.

Och innan mjukisarna skrider in på banan och talar om för mig att jag inte ska tala illa om utvecklingsstörda vill jag erinra om att jag diskuterar utseenden, inte utvecklingsstörda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in