Allt färre boklådor (Det var bättre förr)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-10 2:28:59

Jag tycker böcker är för dyrt. För jag brukar skänka dem till second hand när jag läst dem. Vill inte ha nån boksamling. Så det blir mest pockets tyvärr, och det var många år sedan jag köpte en pocket nu.

Bibliotek är värdelösa, för de har aldrig titlarna jag vill ha hemma.

Fick aldrig det där med e-böcker att funka riktigt pga okunskap, så jag gav upp det med.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Alien » 2014-08-10 3:15:03

Men biblioteket kan ju beställa böcker de inte har från andra bibliotek.

Är det så att du vill läsa nya omtalade och populära böcker så är det förstås svårt, man får ställa sig i kö.

Jag gillar ju att läsa äldre böcker och att då gå ner i magasinet på biblioteket. Går att beställa upp också, men det är inte samma sak.

På antikvariat är det också kul att botanisera. Köper man på typ Myrorna så kostar verkligen inte böcker mycket, men då får man ju ta vad som finns, svårt att hitta en speciell bok där.

Pocket har fördelen att dels vara lättare att bära (om man tar med dem på resan), dels billigare. Men jag tycker stilen är väl liten.

Det vore väl en fördel med läsplatta, att kunna ställa in stilen så stor man vill ha.

Jag försöker undvika att köpa böcker nuförtiden, eftersom jag har så svårt att skiljas ifrån dem jag har. Det är som jag har ett känslomässigt band till dem.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kvicksilver » 2014-08-10 3:46:07

Moggy skrev:
Läser du färdigt böckerna på plattan? Blir det inte lätt som det blir mer internet, att det finns så stort utbud att man hoppar mellan det ena och det andra utan att fördjupa sog. Tror det skulle bli så för mig med e-böcker. Skulle ha så många att välja mellan att jag inte skulle läsa färdigt de jag börjar läsa. Värdet på en bok sjunker när man kan ha en pack med 1000-tals böcker nedladdande på hårddisken. Som det har blivit med musik på nätet.

Om jag hade en androidplatta som läsplatta så skulel jag avbryta läsandet ständigt för att kolla saker på internet.

Jag håller mig till böcker ett tag till.

Först: jag vill rätta mig själv, det är en surfplatta jag läser på, inte en läsplatta.

Det är en befogad fråga. Jag har kanske ~100 böcker uppladdade, varav jag försöker begränsa och bara ta ner ett par stycken till plattan för ett kunna ha det någorlunda ordnat. De flesta böcker har jag kollat igenom snabbt och läst ett par sidor bara, men de flesta böcker som jag finner riktigt intressanta sträckläser jag mer eller mindre. Har en bok jag läst halva utav i en lång period, men den är å andra sidan på 900 sidor.

Även om allt kanske inte färdigställs till den grad som en pappersbok skulle gjort för mig, så har mitt läsande ökat enormt i absoluta tal sen jag skaffade mig plattan. Jag pendlar varje dag och spenderar oftast den tiden med att läsa på den.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men för mig är nog distraktionsmomentet lika stort om jag läser pappersbok som e-bok. Använder inte plattan till så mycket annat, förutom att kanske spela nåt spel om jag är trött. Dessutom ser jag fler fördelar: nu när jag pluggar brukar jag tanka ner gamla prov, kursplaner, scheman och Powerpoints att ha på den och kan vara ganska trevligt att kunna gå igenom innan föreläsningarna. Samt som Alien säger med stiljustering, och min stora förtjusning, att den har sitt eget ljus, vilket är underbart så man slipper krångla med läslampa (särskilt när man är borta).
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav kvicksilver » 2014-08-10 6:17:22

Samtidigt - om utgången (distraktionen) från bok till annat är större med e-böcker, skulle jag nog hävda att ingången är större med (alltså lättare att plocka upp och läsa lite bara). För mig kan en papersbok stå i evigheter i en hylla för att jag känner att det är ett stort projekt att börja läsa i den, medan en e-bok känns som en vanlig artikel på en hemsida, fast mycket längre.
kvicksilver

Inläggav Miche » 2014-08-10 11:14:32

kvicksilver skrev:Hoppas att något Netflix/Spotifyinspirerat dyker upp där man kan läsa hur mycket man vill till ett månadspris, framför allt vissa tidningar kan jag sakna.
Se här!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Re: Sv: Allt färre boklådor (Det var bättre förr)

Inläggav slackern » 2014-08-10 11:37:51

kullan skrev:
Moggy skrev:Känns inte som att systemet skulle funka om privatpersoner i olika länder ska skicka saker till varann.

Jag har ju handlat via Tradera och det har aldrig krånglat. Det kan vara ett liknande system hos Amazon.

Då kan jag ge dig ett glädjande besked. Tradera ägs utav EBay och är den svenska versionen utav EBay.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2014-08-10 11:42:44

Kahlokatt skrev:Jag älskar bokhandlar, blir alldeles hög när jag går runt bland böcker.
På 90-talet fanns ett PALATS för böcker på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Första gången jag gick in där var det som att ha transporterats till himmelriket. Jag var salig och skulle ha kunnat stanna där hur länge som helst.
Numera har denna affär blivit precis lika tråkig som alla andra Akademibokhandlar. Den har krympt oroväckande och innehåller samma skit som man kan hitta var som helst: kändiskokböcker, positivt tänkande-dynga och pocketdeckare. Gäsp...

Läsplatta, nej tack. Bara känslan av att ligga och bläddra i en fysisk bok, kunna känna lukten av papper...

Har du varit inne på Sifibokhandeln i Gamlastan? Jag bara älskar den bokaffären. Det enda som kan störa mig är om det är mycket folk där inne. För det är så djävla trångt då får jag DAMP och lämnar butiken.
slackern

Inläggav Titti » 2014-08-10 12:30:51

kvicksilver skrev:Samt som Alien säger med stiljustering, och min stora förtjusning, att den har sitt eget ljus, vilket är underbart så man slipper krångla med läslampa (särskilt när man är borta).

Jag har fått en läsplatta och uppskattar den. Nu använder jag den inte i första hand till att läsa skönlitteratur på utan för att samla och läsa kortare texter - artiklar, rapporter och liknande faktatexter.

Just att den saknar egen belysning är en stor fördel för mig. Jag har upptäckt att jag blir väldigt trött i ögonen (och därmed också i huvudet) av att läsa på upplysta skärmar som datorns bildskärm och på mobilen och har därför dragit ner på ljusstyrkan.

Att kunna justera storleken på texten är värt mycket.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav kvicksilver » 2014-08-10 14:24:35

Tack Miche, kände till det vagt men provar nu. Tänkte kolla in elib.se lite till. Förhoppningsvis är allt det där en tidsfråga (utbudet då).
kvicksilver

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-10 17:26:03

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:Jag älskar bokhandlar, blir alldeles hög när jag går runt bland böcker.
På 90-talet fanns ett PALATS för böcker på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Första gången jag gick in där var det som att ha transporterats till himmelriket. Jag var salig och skulle ha kunnat stanna där hur länge som helst.
Numera har denna affär blivit precis lika tråkig som alla andra Akademibokhandlar. Den har krympt oroväckande och innehåller samma skit som man kan hitta var som helst: kändiskokböcker, positivt tänkande-dynga och pocketdeckare. Gäsp...

Läsplatta, nej tack. Bara känslan av att ligga och bläddra i en fysisk bok, kunna känna lukten av papper...

Har du varit inne på Sifibokhandeln i Gamlastan? Jag bara älskar den bokaffären. Det enda som kan störa mig är om det är mycket folk där inne. För det är så djävla trångt då får jag DAMP och lämnar butiken.

Oh ja, den besöker jag varenda gång jag är i Stockholm. Brukar dock känna mig rätt malplacerad där bland alla fantasynördar och lolitaflickor. Jag ser mer ut som någon som går på poesiaftnar med käringar i Gudrun Sjödén-tunika.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav slackern » 2014-08-10 17:43:34

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:

Oh ja, den besöker jag varenda gång jag är i Stockholm. Brukar dock känna mig rätt malplacerad där bland alla fantasynördar och lolitaflickor. Jag ser mer ut som någon som går på poesiaftnar med käringar i Gudrun Sjödén-tunika.

Jag har nog aldrig sett skymten utav du nämde bland klientelet. Ok jag har väl sett långhåriga hårdrocks, finniga tonårskillar. Men dom brukar ju se ut som töntar.
slackern

Inläggav alixha » 2014-08-10 18:08:04

Ja det är ju så med böcker, musik och även film nu tyvärr.

Böcker köper man på nätet eller så finns dom ofta på stormarknader, alternativt Akademibokhandeln där dom inte bara säljer böcker utan lite allt möjligt.
Samma gäller för musik och film.
Olaglig nedladdning och olika sidor som erbjuder olika paket, till exempel Netflix har nog också tagit en stor del av kakan, i alla fall när det gäller film och musik.

Det är dagens samhälle.
Saker ska vara tillgängliga på en gång, det ska gå snabbt och det ska vara billigt.
Bokhandelns kunnande kan vi bortse ifrån eftersom generation Google redan "kan allt och vet allt".

Ibland önskar jag att internet kraschade för alla människor så att vi kunde hitta tillbaka.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav Hundralappen » 2014-08-10 18:16:48

alixha skrev:Ibland önskar jag att internet kraschade för alla människor så att vi kunde hitta tillbaka.

Fast det tycker jag ändå på ett vis att det gör. Vinyl har ju blivit jättepoppis igen och det är antagligen bara en tidsfråga innan det blir "inne" att gotta ner sig i fysiska böcker igen.

Jag tror, och hoppas, att folk insett att all den här nästintill obegränsande informationsportalen aka internet hämmar suget och att man då gärna letar sig tillbaka för att få någon slags icke digital upplevelse.

Men om det tar fart mer på bokfronten också kan nog bara framtiden visa.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Återgå till Intressanta intressen

Logga in