Akutmottagningarna - era erfarenheter?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Akutmottagningarna - era erfarenheter?

Inläggav alixha » 2014-08-09 19:26:34

Igår följde jag med en vän in till akutmottagningen i Lund.
Vi tog en nummerlapp och satte oss i väntrummet.
Efter cirka en halvtimma blev vi inkallade och en snabb undersökning gjordes.
Vi fick därefter flytta in till ett undersökningsrum.

Vi spenderade 7½ timma i detta undersökningsrum.
3 läkare var inne och klämde och kände under dessa 7½ timma.
Den sista läkaren som precis börjat jobba ställde diagnosen, min vän fick en spruta, en piller coctail och så fick vi gå hem med en remiss.

Jag förstår att akutmottagningar kan vara underbemannade, dom har även olika prio på olika patienter. Jag förstår det.

Det som gör mig förbannad är när sjuksköterskorna står ute i korridoren och snackar om det senaste avsnittet av Downtown Abbey eller annan valfri serie istället för att kontinuerligt ge information och kolla hur patienterna mår.
Det kan väl inte vara så svårt att sticka in huvudet några gånger under 7½ timma och säga "hur är det? bättre eller sämre?" eller "doktorn fick in några akutfall så det kan dröja lite."

Vad har ni för erfarenheter från akutmottagningar runt om i landet?
Jag undrar om det är så här överallt eller om bara Lund har ett kasst bemötande?
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Akutmottagningen

Inläggav Patrix » 2014-08-09 20:47:59

Tråkigt att det tog så lång tid. Väntetiderna är extrema på akutmottagningen även på min ort. Underbemanning tillsammans med personer som söker för icke brådskande åkommor är nog anledningarna. Dags att göra någonting åt problemet känner jag.

Angående dåligt bemötande/slappt beteende håller jag inte riktigt med om, kanske hade ni otur. Kan till viss del dock sympatisera med sköterskorna om att inte vara 100% engagerade. Med den alldeles för låga lönen hade inte jag heller varit särskilt motiverad. Tråkigt att det ska behöva vara så, att personer vars yrken som verkligen gör nytta skall vara lågavlönade.
Patrix
Inaktiv

Anslöt: 2014-03-07

Akutmottagningen

Inläggav kapuni » 2014-08-09 23:59:01

Patrix skrev:Kan till viss del dock sympatisera med sköterskorna om att inte vara 100% engagerade. Med den alldeles för låga lönen hade inte jag heller varit särskilt motiverad.

Det spelar ingen roll om de har dåligt betalt, de ska fortfarande göra ett bra jobb! Sådant skulle de vara införstådda med innan de bestämde sig för att bli sjuksköterskor i så fall.

För övrigt tycker jag de borde ha högre lön. Men oavsett lön så bör man alltid göra ett bra jobb! Och inte låta det gå ut över patienterna.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Akutmottagningen

Inläggav plåtmonster » 2014-08-10 0:08:55

De är dessvärre människor på gott och ont..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in