Allt färre boklådor (Det var bättre förr)
37 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Visst är det praktiskt med bokköp via nätet, man kan beställa böcker på utländska språk el böcker som är svåra att få tag på. Och för dom som bor i glesbygden är det förstås idealiskt att slippa åka in till närmsta stad utan i stället ha typ hela världens utbud i sin dator.
Men jag känner mig nostalgisk när jag tänker på hur jag förr botaniserade i boklådorna. Innan jag köpte en bok så tittade jag på andra böcker, läste baksidorna och tittade på omslagsbilderna. Omslagsbilderna var viktiga när jag var barn! Bara att vara i bokhandeln var en glädje.
En annan fördel var att de som arbetade där var kunniga och man kunde beställa böcker som inte fanns inne (det gjorde jag som vuxen).
Men folk föredrar lågt pris framför bra service. Det värsta är väl när de utnyttjar bokhandelns kompetens och sedan går och beställer från nätet.
"I boklådorna i city förekommer det numera att kunder öppet skriver av ISBN-koden på böcker de tänker köpa så att det ska bli lättare att näthandla när de kommer hem. Också på Bokspindeln möter personalen sådana kunder.
- Somliga kan till och med komma in och be oss ta hem en bok som de vill titta på för att sedan köpa den på en nätsajt. Både inställning och beteende hos folk har ändrats." (DN Kultur "Barnens Bokspindel packar ihop")
Men jag känner mig nostalgisk när jag tänker på hur jag förr botaniserade i boklådorna. Innan jag köpte en bok så tittade jag på andra böcker, läste baksidorna och tittade på omslagsbilderna. Omslagsbilderna var viktiga när jag var barn! Bara att vara i bokhandeln var en glädje.
En annan fördel var att de som arbetade där var kunniga och man kunde beställa böcker som inte fanns inne (det gjorde jag som vuxen).
Men folk föredrar lågt pris framför bra service. Det värsta är väl när de utnyttjar bokhandelns kompetens och sedan går och beställer från nätet.
"I boklådorna i city förekommer det numera att kunder öppet skriver av ISBN-koden på böcker de tänker köpa så att det ska bli lättare att näthandla när de kommer hem. Också på Bokspindeln möter personalen sådana kunder.
- Somliga kan till och med komma in och be oss ta hem en bok som de vill titta på för att sedan köpa den på en nätsajt. Både inställning och beteende hos folk har ändrats." (DN Kultur "Barnens Bokspindel packar ihop")
Allt färre bokllådor (Det var bättre förr)
Jag och KNSNNTR pratade lite om det i natt på chatten, fast om musik.
Det är något speciellt med att hålla i själva boken, kassetten, cdn eller vinylskivan på ett helt annat sätt. Dessutom blir det utan internet mer upptäckter, vilket är stimulerande. Å andra sidan är nätet väldigt bra för att hitta jätteovanliga saker där man inte befinner sig. Så jag är lite kluven.
Klart man köper böckerna på Adlibris framför Bokia om priserna skiljer sig markant. Speciellt kurslitteratur som man oftast kan få för minst halva priset. Det är lite trist, men dom flesta i samhället har ju inte hur mycket pengar som helst så det är väl klart det blir en prioriteringsfråga, även om själva spänningen och njutningen av att leta böcker försvinner.
Fast det där med att skriva av ISBN håller inte riktigt tycker jag, jag menar även om alla bokaffärer skulle stänga så finns ju massa bibliotek. Jag föredrar nog bibliotek framför bokhandlar och har alltid gjort, just för det är gratis att låna osv. Vissa perioder i livet har jag mer eller mindre bott där.
Men det är en svår fråga, helt klart. Lite av en fin balansgång mellan ren verklig upptäckt och digital.
Det är något speciellt med att hålla i själva boken, kassetten, cdn eller vinylskivan på ett helt annat sätt. Dessutom blir det utan internet mer upptäckter, vilket är stimulerande. Å andra sidan är nätet väldigt bra för att hitta jätteovanliga saker där man inte befinner sig. Så jag är lite kluven.
Klart man köper böckerna på Adlibris framför Bokia om priserna skiljer sig markant. Speciellt kurslitteratur som man oftast kan få för minst halva priset. Det är lite trist, men dom flesta i samhället har ju inte hur mycket pengar som helst så det är väl klart det blir en prioriteringsfråga, även om själva spänningen och njutningen av att leta böcker försvinner.
Fast det där med att skriva av ISBN håller inte riktigt tycker jag, jag menar även om alla bokaffärer skulle stänga så finns ju massa bibliotek. Jag föredrar nog bibliotek framför bokhandlar och har alltid gjort, just för det är gratis att låna osv. Vissa perioder i livet har jag mer eller mindre bott där.
Men det är en svår fråga, helt klart. Lite av en fin balansgång mellan ren verklig upptäckt och digital.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Nätjätten Amazon är ett hot mot de små boklådorna.
"- I USA kan man se att Amazon fokuserat på de traditionella förlagshusen och bokkedjorna med stor omsättning, men de gör också undantag. I Brad Stones bok 'The everything store" om Amazon finns ett citat från grundaren Jeff Bezos om hur små förlag ska jagas som geparder jagar sjuka gaseller". Sådant kan hända om man blottar sina svagheter, säger han." ("Barnens Bokspindel packar ihop")
Vad kan de små boklådorna göra? Försöka satsa på personlig service i hopp om lojala kunder? Så gjorde den kvinnliga huvudpersonen i filmen You've got mail, och det misslyckades. Kunderna svek hennes bokhandel för det stora bokvaruhuset även om deras expediter var okunniga. Även de som varit hennes kunder i många år föredrog det själlösa storföretaget med de låga bokpriserna. Skapa bokcafé där kunderna också kan fika? Nischa utbudet?
"- I USA kan man se att Amazon fokuserat på de traditionella förlagshusen och bokkedjorna med stor omsättning, men de gör också undantag. I Brad Stones bok 'The everything store" om Amazon finns ett citat från grundaren Jeff Bezos om hur små förlag ska jagas som geparder jagar sjuka gaseller". Sådant kan hända om man blottar sina svagheter, säger han." ("Barnens Bokspindel packar ihop")
Vad kan de små boklådorna göra? Försöka satsa på personlig service i hopp om lojala kunder? Så gjorde den kvinnliga huvudpersonen i filmen You've got mail, och det misslyckades. Kunderna svek hennes bokhandel för det stora bokvaruhuset även om deras expediter var okunniga. Även de som varit hennes kunder i många år föredrog det själlösa storföretaget med de låga bokpriserna. Skapa bokcafé där kunderna också kan fika? Nischa utbudet?
Det är ju självklart att man måste prioritera låga priser om man är fattig. Problemet är att även de som har råd att betala väljer det billigaste alternativet och därmed försvinner den gammaldags bokhandeln. På stormarknaden åter finns de senaste bestsäljarna.
Men på lång sikt, kommer den fysiska boken att försvinna helt och hållet? I stället kommer läsplattorna. Och bokhyllor försvinner som inredningsdetalj i hemmen.
Men på lång sikt, kommer den fysiska boken att försvinna helt och hållet? I stället kommer läsplattorna. Och bokhyllor försvinner som inredningsdetalj i hemmen.
Alien skrev:Men på lång sikt, kommer den fysiska boken att försvinna helt och hållet? I stället kommer läsplattorna. Och bokhyllor försvinner som inredningsdetalj i hemmen.
De flesta bokhandelskedjorna har även webshopar. Akademibokhandeln är ett exempel. Bokia har någon variant. Dock vet jag inte hur Globe. Sen har vi ju 2 svenska nätbokhandlar. Adlibris och Bokus. Så jag är inte helt hundra på att Amazon är ensam bov i dramat.
Dessutom säljer CDon.com böcker. Och andra nätshopar har som en del av sitt sortiment en del böcker.
Nej, det är klart att det redan finns många svenska nätbutiker. Det är de som konkurrerat ut de fysiska boklådorna. Men jätten Amazon kan sluka även dem.
Alien skrev:Nej, det är klart att det redan finns många svenska nätbutiker. Det är de som konkurrerat ut de fysiska boklådorna. Men jätten Amazon kan sluka även dem.
Fick veta rätt nyligen att Amazon lägger på fraktkostnad numera till Sverige. Vet ej vart huvudlagret befinner sig men USA eller England gissar jag. Då kan frakten bli rätt hög. Själv vill jag inte handla böcker där frakten blir kanske dubbelt så dyr som själva ordersumman. föredrar svenska butiker.
Alien skrev:Men på lång sikt, kommer den fysiska boken att försvinna helt och hållet? I stället kommer läsplattorna. Och bokhyllor försvinner som inredningsdetalj i hemmen.
Nej, det tror jag inte. Det är otympligt med läsplattor, jag tror dom allra flesta föredrar en fysisk pappersbok.
kullan skrev:Fick veta rätt nyligen att Amazon lägger på fraktkostnad numera till Sverige. Vet ej vart huvudlagret befinner sig men USA eller England gissar jag. Då kan frakten bli rätt hög. Själv vill jag inte handla böcker där frakten blir kanske dubbelt så dyr som själva ordersumman. föredrar svenska butiker.
Skriv inte massa innan du vet. Det var fraktkostnad när jag beställde två skivor 2011 iallafall och säkerligen innan dess. Amazon erbjuder både sina egna varor såväl som varor från oberoende säljare på sina webbplatser. Så det är typ som en sökmotor och sammankopplare och ganska smidigt om du vill köpa 10 olika saker eftersom Amazon blir "medlaren" och således blir det smidigare än att lägga ordern från 10 olika distributörer.
Finns ju bland annat i London, USA och Frankrike. Frakten blir inte så värst hög inom EU. Du verkar ju inte veta vad fraktkostnaden blir, så kolla upp det utan att spekulera. Vissa böcker går inte att få tag genom svenska nätbutiker heller och då kan den där fraktkostnaden vara värd om man verkligen vill ha produkten ju
- Hundralappen
Hundralappen skrev:Skriv inte massa innan du vet. Det var fraktkostnad när jag beställde två skivor 2011 iallafall och säkerligen innan dess. Amazon erbjuder både sina egna varor såväl som varor från oberoende säljare på sina webbplatser. Så det är typ som en sökmotor och sammankopplare och ganska smidigt om du vill köpa 10 olika saker eftersom Amazon blir "medlaren" och således blir det smidigare än att lägga ordern från 10 olika distributörer.
Finns ju bland annat i London, USA och Frankrike. Frakten blir inte så värst hög inom EU. Du verkar ju inte veta vad fraktkostnaden blir, så kolla upp det utan att spekulera. Vissa böcker går inte att få tag genom svenska nätbutiker heller och då kan den där fraktkostnaden vara värd om man verkligen vill ha produkten ju
Hur funkar det där. Har sett på Amazon att privatpersoner säljer exempel av filmer och böcker och att man beställer via Amazon. Skickar säljaren in prylen till Amazon som sen skickar den till dig?
Moggy skrev:Hur funkar det där. Har sett på Amazon att privatpersoner säljer exempel av filmer och böcker och att man beställer via Amazon. Skickar säljaren in prylen till Amazon som sen skickar den till dig?
Ingen aning på begagnat. Beställde två CD-skivor och båda kom i såna där små fyrkantiga pappersembalage som det stod Amazon på. Tror det var från två "butiker" dock men jag är inte säker. Men det känns ju omständigt om det begagnade skulle gå genom Amazon.
- Hundralappen
Har du ens provat en läsplatta (och då tänker jag inte på iPads och liknande)?Hundralappen skrev:Det är otympligt med läsplattor
Både min mamma och syster har en 6" läsplatta (med e-bläck) och det är väldigt smidigt, man får plats mer tusentals böcker, det är enkelt att hitta rätt och den väger ungefär som en pocketbok. Vari finns det otympliga?
Känns inte som att systemet skulle funka om privatpersoner i olika länder ska skicka saker till varann.
Moggy skrev:Känns inte som att systemet skulle funka om privatpersoner i olika länder ska skicka saker till varann.
Jag har ju handlat via Tradera och det har aldrig krånglat. Det kan vara ett liknande system hos Amazon.
kullan skrev:Moggy skrev:Känns inte som att systemet skulle funka om privatpersoner i olika länder ska skicka saker till varann.
Jag har ju handlat via Tradera och det har aldrig krånglat. Det kan vara ett liknande system hos Amazon.
I Sverige handlar jag på Bokbörsen, antikvariat.net, Bokus eller Adlibris. Engelsk-språkig litteratur köper jag mest via ABE Books, de är bra. Och de verkar ha koll på det mesta som givits ut på engelska, och finns i nån bokhandel eller antikvariat, runt jorden.
Frimodig
Miche skrev:Vari finns det otympliga?
Att den inte är flexibel.
Moggy skrev:Känns inte som att systemet skulle funka om privatpersoner i olika länder ska skicka saker till varann.
Du får kolla upp det där tror jag
kullan skrev:Moggy skrev:Känns inte som att systemet skulle funka om privatpersoner i olika länder ska skicka saker till varann.
Tradera tar ju en viss procentandel. Kan ju vara det Amazon gör.
- Hundralappen
Jag älskar bokhandlar, blir alldeles hög när jag går runt bland böcker.
På 90-talet fanns ett PALATS för böcker på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Första gången jag gick in där var det som att ha transporterats till himmelriket. Jag var salig och skulle ha kunnat stanna där hur länge som helst.
Numera har denna affär blivit precis lika tråkig som alla andra Akademibokhandlar. Den har krympt oroväckande och innehåller samma skit som man kan hitta var som helst: kändiskokböcker, positivt tänkande-dynga och pocketdeckare. Gäsp...
Läsplatta, nej tack. Bara känslan av att ligga och bläddra i en fysisk bok, kunna känna lukten av papper...
På 90-talet fanns ett PALATS för böcker på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Första gången jag gick in där var det som att ha transporterats till himmelriket. Jag var salig och skulle ha kunnat stanna där hur länge som helst.
Numera har denna affär blivit precis lika tråkig som alla andra Akademibokhandlar. Den har krympt oroväckande och innehåller samma skit som man kan hitta var som helst: kändiskokböcker, positivt tänkande-dynga och pocketdeckare. Gäsp...
Läsplatta, nej tack. Bara känslan av att ligga och bläddra i en fysisk bok, kunna känna lukten av papper...
Jag tror inte läsplattor och annat elektroniskt otyg kommer slå ut pappersboken.
Det säljs ju böcker som aldrig förr. Tyvärr är det mest kändispromotion och kokböcker av olika slag...
Det säljs ju böcker som aldrig förr. Tyvärr är det mest kändispromotion och kokböcker av olika slag...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Själv retar jag gallfeber på släkten. Jag hamstrar böcker inom mitt intresseområde. I pappersform.
- Fan syrran! Vad ska du göra med alla böcker du har?
- Läsa dom
- Fan syrran! Vad ska du göra med alla böcker du har?
- Läsa dom
Jag har köpt guldböcker begagnade, bl.a via Amazon. Och från andra i Sverige.
Trasslet är hur man hittar dom i mängden...
Trasslet är hur man hittar dom i mängden...
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Jag har alltid blivit lugnare så snart jag har fått sitta med en bok i famnen.
- Buhuuu...
- Är du ledsen, Kahlokatt? Titta här vilken fin BOK du skall få!
- Boook!
- Buhuuu...
- Är du ledsen, Kahlokatt? Titta här vilken fin BOK du skall få!
- Boook!
Håller med. Bokhandlarna blir sämre och sämre. Att köpa på nätet är inte samma sak, ibland sämre och ibland bättre men det blir lite me som lotteri om det är en okänd bok och den inte är på engelska och bläddringsbar via Amazon eller Google books.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Jag har väldigt fullt i mina bokhyllor, men när det är någon specifik bok så kollar jag först på loppisar och i "second hand"-butiker. "Bestseller"-böcker är oftast inget att ha, tycker jag. Böcker av "trendiga" författare vägrar jag att läsa.
Jag brukade förr botanisera i boklådor ofta, köpte många böcker i second hand-affärer med, gjorde några riktiga fynd där. Brukade läsa väldigt mycket äldre litteratur.
Nu för tiden läser jag nästan bara e-böcker (på läsplatta). Betydligt smidigare platsmässigt (dessutom föredrar jag att ha allt elektroniskt så jag kan nå dem var jag än är). Däremot är väl utbudet lite sämre där jag brukar leta film och musik, det känns som att e-böcker har halkat efter lite på den fronten. Väldigt dåligt svenskt och äldre utbud, tyvärr.
Framför allt kursböcker, åtminstone de jag har, släpps knappt elektroniskt alls utan det är tegelstenar man måste släpa sig runt varje gång man ska till biblioteket.
Har inte provat de stora nätbokhandlarna. Hoppas att något Netflix/Spotifyinspirerat dyker upp där man kan läsa hur mycket man vill till ett månadspris, framför allt vissa tidningar kan jag sakna.
Tror dock inte e-boken kommer konkurrera ut pappersboken på ett bra tag. Det estetiska värdet (för att inte nämna skrytvärdet) av böcker i hyllor och nattduksbord, är något som inte e-böcker har. Däremot var det länge sedan jag såg ett sådant för egen del.
Nu för tiden läser jag nästan bara e-böcker (på läsplatta). Betydligt smidigare platsmässigt (dessutom föredrar jag att ha allt elektroniskt så jag kan nå dem var jag än är). Däremot är väl utbudet lite sämre där jag brukar leta film och musik, det känns som att e-böcker har halkat efter lite på den fronten. Väldigt dåligt svenskt och äldre utbud, tyvärr.
Framför allt kursböcker, åtminstone de jag har, släpps knappt elektroniskt alls utan det är tegelstenar man måste släpa sig runt varje gång man ska till biblioteket.
Har inte provat de stora nätbokhandlarna. Hoppas att något Netflix/Spotifyinspirerat dyker upp där man kan läsa hur mycket man vill till ett månadspris, framför allt vissa tidningar kan jag sakna.
Tror dock inte e-boken kommer konkurrera ut pappersboken på ett bra tag. Det estetiska värdet (för att inte nämna skrytvärdet) av böcker i hyllor och nattduksbord, är något som inte e-böcker har. Däremot var det länge sedan jag såg ett sådant för egen del.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
kvicksilver skrev:Nu för tiden läser jag nästan bara e-böcker (på läsplatta). Betydligt smidigare platsmässigt (dessutom föredrar jag att ha allt elektroniskt så jag kan nå dem var jag än är). Däremot är väl utbudet lite sämre där jag brukar leta film och musik, det känns som att e-böcker har halkat efter lite på den fronten. Väldigt dåligt svenskt och äldre utbud, tyvärr.
Läser du färdigt böckerna på plattan? Blir det inte lätt som det blir mer internet, att det finns så stort utbud att man hoppar mellan det ena och det andra utan att fördjupa sog. Tror det skulle bli så för mig med e-böcker. Skulle ha så många att välja mellan att jag inte skulle läsa färdigt de jag börjar läsa. Värdet på en bok sjunker när man kan ha en pack med 1000-tals böcker nedladdande på hårddisken. Som det har blivit med musik på nätet.
Om jag hade en androidplatta som läsplatta så skulel jag avbryta läsandet ständigt för att kolla saker på internet.
Jag håller mig till böcker ett tag till.
Återgå till Intressanta intressen