Kan man vara röstblind (jfr ansiktsblind)?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav hustomten » 2014-07-29 23:54:51

Gafsan skrev:Jag har ofta väldigt svårt att höra vad människor säger om jag inte kan se deras ansikten. Jag hör att de pratar men jag fattar inte.

Det kan vara jättejobbigt att se på svenska TV-program om kameran inte hela tiden visar ansiktet på den som talar. Då vill jag ha textremsa.

Tror inte att det handlar om att jag hör dåligt utan enbart ljudet räcker helt enkelt inte alltid för att jag ska få ihop vad folk säger. Då har jag ändå extremt lätt för språk, men det verkar inte hjälpa i detta avseendet.

Lustigt nog så tror jag att jag oftast har en fördel av detta eftersom jag gissningsvis uppfattas som en väldigt uppmärksam lyssnare iom att jag inte släpper den som talar med blicken...

Det är första gången jag läser någon beskriva mitt problem. Jag tror att jag måste få ett helhetsintryck av människan jag pratar med, och går då det de säger inte ihop med deras mimik så blir det tvärstopp! precis som det här går inte ihop, ansiktet o kroppen säger en sak ut ur munnen kom något som inte passade ihop med mimiken, och jag kan inte ta in det de säger. Att någon bryter eller talar dålig svenska spelar ingen roll, men är rösten entonig eller det de säger inte går ihop med kroppsspråket så är det kört.

Det är så pass att jag måste ha en "översättare" med mig om jag vet att jag ska ha ett möte med en sk zombie (mitt uttryck för personer med entoniga röster och ingen mimik eller kroppsspråk) jag kan ju inte sitta o säga va hela tiden. Ett handikapp som jag trodde jag var rätt ensam om.
hustomten

Anslöt: 2014-01-12

Inläggav Myrkr » 2014-07-30 0:49:01

Kan man ha sifferdövhet? En siffra i taget funkar men om folk börjar rabbla siffror eller nämner stora tal så hör jag inte vad som sägs, det blir liksom bara en tom lucka.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav hustomten » 2014-07-30 10:36:50

Myrkr skrev:Kan man ha sifferdövhet? En siffra i taget funkar men om folk börjar rabbla siffror eller nämner stora tal så hör jag inte vad som sägs, det blir liksom bara en tom lucka.

Absolut och det tycker jag de flesta är i NT världen, man kan inte säga en för lång siffra utan att behöva upprepa sig ett antal gånger, så det är nog väldigt normalt :-)Happy
hustomten

Anslöt: 2014-01-12

Inläggav Myrkr » 2014-07-30 10:45:04

hustomten skrev:Absolut och det tycker jag de flesta är i NT världen, man kan inte säga en för lång siffra utan att behöva upprepa sig ett antal gånger, så det är nog väldigt normalt :-)Happy

Nja det är annorlunda, det där beror ju på deras att korttidsminne inte räcker till för att memorera siffrorna, medans jag inte hör några siffror alls.
Folk kan säga något enkelt som femtitusen, och min hjärna registrerar det inte, för det passade inte in i resten av språket på något sätt, känns som ett helt främmande ord ploppar upp för mig.
Myrkr

Inläggav kiddie » 2014-07-30 11:24:17

Jag älskar radiodokumentärerna och Kaliber och sådant för de talar tyyyydligt. :)

Har alltid ansett att skånska ska textas för jag fattar inte alls, och har förutsatt att andra inte fattar heller om de inte är söderifrån. Men det är tydligen bara jag... Däremot textar de de som bryter vilka jag förstår utmärkt! Där handlar det mer om att lägga orden i rätt ordning och det kan jag ju.

Hade en arbetskamrat från Skåne och jag bara nickade och kände mig dum när jag talade med honom, jag fattade kanske hälften om ens det.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Maggi » 2014-07-30 11:57:49

De som klipper ihop tvprogram, skulle jag vilja ha ett snack med!!
bilden visar en person som talar, men ljudet är bortklippt, vi får istället höra när personen talar i ett annat sammanhang, t. ex i stjärnorna på slottet var det så jätteofta. Irriterande!
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav Miche » 2014-07-30 13:04:01

kiddie skrev:Har alltid ansett att skånska ska textas för jag fattar inte alls, och har förutsatt att andra inte fattar heller om de inte är söderifrån.
En del skåningar är fruktansvärt svåra att förstå, klarar helt enkelt inte deras bräkande...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Flawed » 2014-07-30 14:37:50

Myrkr skrev:Kan man ha sifferdövhet? En siffra i taget funkar men om folk börjar rabbla siffror eller nämner stora tal så hör jag inte vad som sägs, det blir liksom bara en tom lucka.

Begränsningar av korttidsminnet eller arbetsminnet.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Myrkr » 2014-07-30 15:05:10

Flawed skrev:Begränsningar av korttidsminnet eller arbetsminnet.

Jag har redan svarat på det. Det handlar specifikt om siffror, och torde därför vara något annat.

Myrkr skrev:
hustomten skrev: Absolut och det tycker jag de flesta är i NT världen, man kan inte säga en för lång siffra utan att behöva upprepa sig ett antal gånger, så det är nog väldigt normalt :-)Happy
Nja det är annorlunda, det där beror ju på deras att korttidsminne inte räcker till för att memorera siffrorna, medans jag inte hör några siffror alls. Folk kan säga något enkelt som femtitusen, och min hjärna registrerar det inte, för det passade inte in i resten av språket på något sätt, känns som ett helt främmande ord ploppar upp för mig.
Myrkr

Inläggav nescio » 2014-07-30 16:48:05

Bjäbbmonstret skrev:Tycker inte att man ska begära av folk som talar ett nordiskt språk att de ska tala ett annat språk på hemmaplan bara för att det råkar befinna sig några svenskar där. Det är begränsande för danskarna och såpass likartat ordförråd så det bör kunna gå att förstå.
När man läser danska är det väldigt likt svenska. Men tyvärr sluddrar ju danskarna när de pratar så att man inte har en chans att känna igen orden.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Flawed » 2014-07-30 17:22:02

Jag menade det siffer :-)049 semantiska kortidsminnet.
Ett psykologiskt begrepp som ä väl förankrat i vetenskapen och som jag absolut inte hittade på aldeles nyss
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in