Läkare, se hit: Massor av obesvarade medicinska frågor...
4 inlägg
• Sida 1 av 1
...tänkte jag samla här så att någon någon gång kan fatta att det kan ha ett allmänintresse att besvara dem, om inte annat så genom att de kan leda till andra små upptäckter. Ofta är det nog vi med AS som noterat dem (t ex på grund av taktil överkänslighet) och formulerat dem (t ex för att vi är förståndiga nog att bry oss).
Varför får man sockerbrist av att äta havregrynsgröt? Sett fler som undrar. "Lågt GI" räcker inte, jag äter åtskilligt med lägre GI utan problem.
Vad är det för sugande molande sveda man känner i käkmusklerna efter att ha blivit andfådd och kall samtidigt? Mjölksyraansamling? Minns det framför allt från barndomen. Min tandläkare har ingen aning, frågat läkare också.
Varför isar det i tänderna när jag äter sallad? Min tandläkare svarade att den är kall, men det hjälper inte att låta den ligga framme i timmar och gurka kan jag äta direkt från kylen.
Vad är det som gör så att man kan uppleva en fysisk omgivning ur tre helt olika perspektiv/orienteringar? Låter kanske inte så medicinskt, men psykologiskt och kanske psykiatriskt. Frågat många psykologer som aldrig hört talas om något liknande, redan det gör det intressant. Kan mycket väl vara AS-relaterat.
Genom att lämna dessa frågor obesvarade missar man alltså att upptäcka nya saker som kanske inte alls har med frågeställningen att göra.
Varför får man sockerbrist av att äta havregrynsgröt? Sett fler som undrar. "Lågt GI" räcker inte, jag äter åtskilligt med lägre GI utan problem.
Vad är det för sugande molande sveda man känner i käkmusklerna efter att ha blivit andfådd och kall samtidigt? Mjölksyraansamling? Minns det framför allt från barndomen. Min tandläkare har ingen aning, frågat läkare också.
Varför isar det i tänderna när jag äter sallad? Min tandläkare svarade att den är kall, men det hjälper inte att låta den ligga framme i timmar och gurka kan jag äta direkt från kylen.
Vad är det som gör så att man kan uppleva en fysisk omgivning ur tre helt olika perspektiv/orienteringar? Låter kanske inte så medicinskt, men psykologiskt och kanske psykiatriskt. Frågat många psykologer som aldrig hört talas om något liknande, redan det gör det intressant. Kan mycket väl vara AS-relaterat.
Genom att lämna dessa frågor obesvarade missar man alltså att upptäcka nya saker som kanske inte alls har med frågeställningen att göra.
gadas skrev:
...
Så länge vetenskapen är så osäker på hur medvetande "uppkommer" överhuvudtaget, så tycker jag frågan om fysisk omgivning bör utredas ur t.ex följande perspektiv:
- Psykos innebär att den "yttre verkligheten" kan ändra sig. Förbryllande!
- Fysikerna är nyfikna på om någonting "objektivt sett existerar" - eller om allt är en stor kvantmekanisk soppa.
- Medvetande, sinnesupplevelser kan ju betraktas ur religiösa, medicinska, fysikaliska, biologiska, psykologiska, filosofiska perspektiv, samt från det personliga planet.
- Och det sistnämnda har ju med minnen, tid, kropp, och enligt religion - själ och ande att göra.
Jag är medveten om att en vetenskapsman eller läkare, skulle kunna ge lite nytt ljus över saken - jag är ju inte fackman...
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Jag tror inte att man får sockerbrist av havregrynsgröt.
Generellt får man inte lågt blodsocker om man inte svälter eller motionerar hårt alternativt tar insulin om man inte har någon allvarlig leversjukdom eller så.
Generellt får man inte lågt blodsocker om man inte svälter eller motionerar hårt alternativt tar insulin om man inte har någon allvarlig leversjukdom eller så.
Återgå till Aspergare och vården