Den vänliga språkpolistråden
Off topic men Norrtälje kommun är Stockholms läns nordligaste kommun som sträcker sig långt norrut längs Östersjökusten. När du befinner dig i orten Norrtälje så är du fortfarande långt ifrån den nordligaste delen av kommungränsen.nescio skrev:"nordligaste" låter som så långt norrut som möjligt (Märsta?).Tor_och_i2p skrev:Går det att säga nordligaste delen av Stockholm
"norra delen" kan tolkas som halvan norr om Riddarfjärden.
Miche skrev:Off topic men Norrtälje kommun är Stockholms läns nordligaste kommun som sträcker sig långt norrut längs Östersjökusten. När du befinner dig i orten Norrtälje så är du fortfarande långt ifrån den nordligaste delen av kommungränsen.nescio skrev:"nordligaste" låter som så långt norrut som möjligt (Märsta?).Tor_och_i2p skrev:Går det att säga nordligaste delen av Stockholm
Ännu mera OT. Norrtälje kommuns (och Stockholms läns) yttersta utpost är den lilla ön Märket som är delad mellan Sverige och Finland (Åland). Genom den svenska delen går gränsen mellan Stockholms och Uppsala län.
http://www.fyr.org/TD_market.htm
Geastrum skrev:Miche skrev:Off topic men Norrtälje kommun är Stockholms läns nordligaste kommun som sträcker sig långt norrut längs Östersjökusten. När du befinner dig i orten Norrtälje så är du fortfarande långt ifrån den nordligaste delen av kommungränsen.nescio skrev:"nordligaste" låter som så långt norrut som möjligt (Märsta?).
Ännu mera OT. Norrtälje kommuns (och Stockholms läns) yttersta utpost är den lilla ön Märket som är delad mellan Sverige och Finland (Åland). Genom den svenska delen går gränsen mellan Stockholms och Uppsala län.
http://www.fyr.org/TD_market.htm
Tack intressant läsning.
Julianus skrev:Jag är motorintresserad och ofta hör man folk säga "bessad" eller "besiktad" men båda alternativen är fel. Det heter besiktigad.
"Bessad" låter som slang. Men betr just besiktiga-besikta finns faktiskt en särskild tråd om det: besikta-eller-besiktiga-t9396.html
Re: Sv: Den vänliga språkpolistråden
Alien skrev:Julianus skrev:Jag är motorintresserad och ofta hör man folk säga "bessad" eller "besiktad" men båda alternativen är fel. Det heter besiktigad.
"Bessad" låter som slang. Men betr just besiktiga-besikta finns faktiskt en särskild tråd om det: besikta-eller-besiktiga-t9396.html
Kan stämma att bessad är just slang men det låter så fult. Besikta är ju också fel, jag säger besiktiga.
nescio skrev:"nordligaste" låter som så långt norrut som möjligt (Märsta?).Tor_och_i2p skrev:Går det att säga nordligaste delen av Stockholm
Ok, då var nordligaste det ord jag sökte efter. Tack!
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-08-11
Ser någon vad jag gjort för fel i det här inlägget(stavning och/eller grammatik)? att-badda-in-filmklipp-fran-tex-youtube-i-foruminlagg-t16500.html#p1164014
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
Julianus skrev:Alien skrev:Julianus skrev:Jag är motorintresserad och ofta hör man folk säga "bessad" eller "besiktad" men båda alternativen är fel. Det heter besiktigad.
Kan stämma att bessad är just slang men det låter så fult. Besikta är ju också fel, jag säger besiktiga.
Ungefär som beggad istället för begagnad.
Moggy skrev:Julianus skrev:Alien skrev:
Ungefär som beggad istället för begagnad.
Har hört det ordet, men det låter också fel. Jag säger begagnad.
Spelad av en Amerikansk orkester eller
Spelad av en amerikansk orkester?
och varför? Jag saknar nog grunderna i Svenska. Borde gå och lära mig dem igen på nytt. Någon rekommendation? Eller så är jag perfektionist utan att jag vet om det
och varför? Jag saknar nog grunderna i Svenska. Borde gå och lära mig dem igen på nytt. Någon rekommendation? Eller så är jag perfektionist utan att jag vet om det
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
Enda gången man använder vart är när man frågar om plats som objektet (i det här fallet du) ska till.Chrilleb skrev:Vart ska du gå ?
Ett påpekande, inget mellanslag innan frågetecknet, frågan ska alltså se ut så här: Vart ska du gå?
Tor_och_i2p skrev:Spelad av en Amerikansk orkester eller
Litet a. Nationaliteter stavas med liten bokstav i svenska.
Chrilleb skrev:Den här då:
Vart ska du gå ?
(eller ) Var ska du gå ?
"Var ska du gå?" betyder "var kommer du att befinna dig när du går?" (T.ex. på en gångstig)
Skall jag ha punkt efter en mening som slutar med parentes frågetecken/utropstecken?
Alltså, skall det se ut så här:
Jag gick dit i alla fall (fast i efterhand kanske det var ett dåligt beslut, vad tror ni?).
Eller så här:
Jag gick dit i alla fall (fast i efterhand kanske det var ett dåligt beslut, vad tror ni?)
Skall skiljetecken vara innanför eller utanför citationstecknen i ett citat? Heter det
"Enighet ger styrka." eller "Enighet ger styrka".
Jag gick dit i alla fall (fast i efterhand kanske det var ett dåligt beslut, vad tror ni?).
Eller så här:
Jag gick dit i alla fall (fast i efterhand kanske det var ett dåligt beslut, vad tror ni?)
Skall skiljetecken vara innanför eller utanför citationstecknen i ett citat? Heter det
Kahlokatt skrev:Skall jag ha punkt efter en mening som slutar med parentes frågetecken/utropstecken?
Eller så här:
Det förstnämnda är rätt, punkt efter parentesen. (Om det som står inom parentes däremot är en hel, separat mening sätts punkten också inom parentes. Som i den här.)
Kahlokatt skrev:Skall skiljetecken vara innanför eller utanför citationstecknen i ett citat? Heter det
Hm, det beror på. Om citatet utgör en egen mening sätts skiljetecknet inom citattecken, men annars utanför. Alltså:
Som X sa: "Enighet ger styrka."
eller
Ja, det sägs ju att "enighet ger styrka".
Det sista kanske var ett lite krystat exempel, hehe, men jag utgick från förklaringen i Svenska skrivregler.
Tor_och_i2p skrev:Spelad av en Amerikansk orkester eller
Det ska stå "amerikansk", det är ju ett adjektiv och inget egennamn.
Det är på engelska man skriver "American".
Tor_och_i2p skrev:Ser någon vad jag gjort för fel i det här inlägget(stavning och/eller grammatik)? att-badda-in-filmklipp-fran-tex-youtube-i-foruminlagg-t16500.html#p1164014
Tor_och_i2p skrev:Det jag sätt i trådar är att det krävs Adobe Flash för att se på video. Har ni något sätt så det går att göra en embed med HTML5 video?
Det heter "sett i trådar", inte "sätt". Alltså sett kommar av verbet "se": att se, jag ser, jag såg, jag har sett. Medan "sätt" är ett substantiv som betyder "vis": Så "på något sätt" (el "på något vis") är rätt.
För övrigt så ska det vara ett mellanslag före och efter varje parants. Förutom om parantesen avslutar en mingen, det ska inte vara något mellanrum före skiljetecken som avslutar en mening (punkt, frågetecken, utropstecken).
En del skriver: "i stort sätt". Det är fel. Det ska naturligtvis vara: "i stort sett".
Ett annat vanligt skrivfel (som påminner lite om det ovanstående) är: "i så motto". "I så måtto" skall det vara!
Ett annat vanligt skrivfel (som påminner lite om det ovanstående) är: "i så motto". "I så måtto" skall det vara!
Ibland tror folk man säger Var ska du gå? När man säger vars för att ska flyter ihop pga s:et. Vars är dialektalt och inte "fel" i sig.
Re: Den vänliga språkpolistråden
Har precis uppdaterat min data om detta ord.
- troglodyten
- Anslöt: 2013-03-31
Förvirrande saker jag säkert gjort fel på:
bohuslänsk, men flamländsk (egentligen självklart eftersom det första är ett län, skulle inte reagera på bohusländsk)
kanadensare och mexikan, men jamaican, inte canadensare eller jamaikan
rooibos, inte roiboos (rött te)
lamning, inte lammning (lamning är korrekt men känns för mig som det är om man blir gjort lam, inte att det föds ett lamm)
mobbing (hette det på min tid), ska nu vara mobbning
pistagenöt, ska tydligen vara pistaschnöt, va, helt seriöst???
ecstasy, drogen, tog ett bra tag innan alla bokstäverna hamnade rätt...
Något som jag ofta ser på kommunala och liknande hemsidor är arrangeman som t ex är mellan 10-12 januari. Skriver man det formatet ska man ju inte skriva mellan.
bohuslänsk, men flamländsk (egentligen självklart eftersom det första är ett län, skulle inte reagera på bohusländsk)
kanadensare och mexikan, men jamaican, inte canadensare eller jamaikan
rooibos, inte roiboos (rött te)
lamning, inte lammning (lamning är korrekt men känns för mig som det är om man blir gjort lam, inte att det föds ett lamm)
mobbing (hette det på min tid), ska nu vara mobbning
pistagenöt, ska tydligen vara pistaschnöt, va, helt seriöst???
ecstasy, drogen, tog ett bra tag innan alla bokstäverna hamnade rätt...
Något som jag ofta ser på kommunala och liknande hemsidor är arrangeman som t ex är mellan 10-12 januari. Skriver man det formatet ska man ju inte skriva mellan.