Mina tvivel på diagnoser - uppkomst och utveckling.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MJSall » 2014-07-28 7:36:33

Det enda som dyker upp som svar verkar vara misstolkningar av vad jag har skrivit. Kan vi stänga den här tråden?
MJSall

Anslöt: 2014-07-18

Inläggav osäker » 2014-07-28 23:21:46

MJSall skrev:1) Epigenetik var bara början, som framgår i "Aneuploid neurons are functionally active and integrated into brain circuitry" och "Recurrent tissue-specific mtDNA mutations are common in humans" finns effekter även på själva DNAet. 2) Stresseffekter hos höns påverkar kycklingarnas beteende 3) Tvillingstudier buntar ihop alla tvillingpar till en enda statistik, när i själva verket vissa tvillingpar beter sig så lika att ingen genetiker skulle tro på så detaljerad ärftlighet, medan andra tvillingpar inte visar några beteendemässiga tecken på släktskap 4) Olika bitar av epigenetiken kan följa med olika ägg och spermier.

Jag tolkar din avsaknad av direkt svar som att du inte känner till några betydande transgenerationella epigenetiska effekter på psykologiska drag hos människor.

Om du inte förstod innebörden hos studien jag länkade till föreslår jag att du läser någon populärvetenskaplig artikel som beskriver den på ett mer lättförståeligt sätt. Dess resultat gällande genernas betydelse för intelligens är tydliga.

MJSall skrev:Studien framgår i "Vetenskapens sista tabu" med Rageh Omaar. Samma sak visas av att det inte finns någon skillnad i IQ mellan tyska barn och adopterade barn från Afrika, enligt studier i Tyskland. Och att många askhenazjudar är elitforskare bevisar inte alls biologism, tänk på Flynn-effekten. Så den studien motsäger inte alls nollsambandet.

Vet du alltså inte vad det var för studie? Jag gissar att du med den tyska studien åsyftar Eyferths Eine Untersuchung der Neger-Mischlingskinder in Westdeutschland, som inte ens handlar om adopterade barn, utan om barn till ockupationssoldater. Den studiens största brist är att barnen testades som så unga, långt innan intelligensnivån stabiliseras.

Jag har förstås inte hävdat något så underligt som att ashkenazjudars höga intelligens skulle "bevisa biologism", utan helt enkelt givit dess utveckling som ett i min mening intressant exempel på hur selektion relativt snabbt kan ge upphov till tydliga kognitiva förändringar hos människogrupper.

MJSall skrev:Klockkurvor slutar visst att sticka över en kant om de förs lite bort från den och bara en liten bit stack över den. Du behöver bara klippa ut en klockkurva och rita ett streck, så kan du göra experimntet själv. Och vad gäller "flera överlappande kurvor" kan några av dem helt utrotas ur populationer.

Som sagt är ditt antagande om att normalfördelning skulle gälla omotiverat (och empiriskt falskt).

MJSall skrev:Nu blandar du ihop vad teorier förutsäger med empiriska data. Teorier förutsäger det de förutsäger, helt oavsett om de förutsägelserna stämmer eller inte. Jag har aldrig hört om någon studie som påstår att vissa psykiska tillstånd skulle saknas helt hos vissa folkgrupper, så det är där biologismens förutsägelser absolut inte slår in.

Nej, jag blandar inte ihop något, utan frågar helt enkelt om du har något underlag för ditt påstående.
osäker

Anslöt: 2009-08-24

Återgå till Aspergare och vården

Logga in