AS och otrohet (Omröstning)
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Charley? skrev:Jag tror att alla som lever i den västerländska världen har blivit lärda att otrohet är fel, och att de därför inte vill vara det. Men om man är otrogen, oavsett anledning, så kommer hjärnan ändra sig lite i sin princip mot otrohet (eftersom människan har ett behov av att agera efter sina principer, och det är lättare att ändra sina principer än att göra en handling ogjord),
Jag tror inte på "en gång otrogen, alltid otrogen". Däremot tror jag att de som har varit otrogna många gånger lider större risk att vara det igen, jämfört med en grupp med människor som aldrig varit otrogna. För att bygga tillbaka principen mot otrohet som man sakta men säkert brytit ner genom att vara trogen, så måste man hålla sig trogen. Ju längre tid en före detta otrogen man eller kvinna håller sig trogen i en relation, desto mindre benägen att vara otrogen blir han/hon.
Stämmer med min övertygelse. Allt "fel" som man gör blir alltid lättare att göra andra gången, och tredje osv. Har jag stulit en gång så kan jag göra det igen. Stal jag igår så kan jag lika gärna göra det idag igen, men stal jag för tio år sedan så är det dumt att börja igen.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:50:30, redigerad totalt 1 gång.
Det är total egoism rätt igenom, de ser inget fel i det de gör. Bara jag, jag, jag, ingen tanke på partnern som kanske ska bli dumpad. Inte tillstymmelse till tanke på att den eventuellt utbytbara partnern kanske borde entledigas från förhållandet istället för att leva i tron att allt är bra medans hyndan slampar sig.underjord skrev:Reflekterar "hyndorna" någonsin över sitt beteende?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:50:30, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag har aldrig varit otrogen, kommer aldrig vara det. Jag tycker att det är fel. Tror det är samma slags spärrar som kickar in som gör att jag inte spöar småbarn och snor deras godispåsar för att jag är sugen på godis men inte orkar gå till affären.
Lite mindre dekadens och lite mer sharia tack.
Lite mindre dekadens och lite mer sharia tack.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 14:50:30, redigerad totalt 1 gång.
Nilale skrev:Stämmer med min övertygelse. Allt "fel" som man gör blir alltid lättare att göra andra gången, och tredje osv. Har jag stulit en gång så kan jag göra det igen. Stal jag igår så kan jag lika gärna göra det idag igen, men stal jag för tio år sedan så är det dumt att börja igen.
Bra förklaring av hur jag menade, tack.
Re: AS och otrohet (Omröstning)
Det är intressant att jämföra denna tråd med: hur-viktigt-ar-trohet-for-aspergare-omrostning-t3954.html
86% tycker att trohet är viktigt men bara 49% är trogna? Räknar man bort dem som inte haft något förhållande så blir det 23 trogna av 37 som svarat. Det blir bättre siffror men iaf bara 62%. Aspergare är kanske ungefär som vilken svensson som helst, bara trogen "i princip". Eller så är det olika människor som röstat.
Bland "vanligt folk" är över hälften otrogna, kvinnor är lika otrogna som män. http://www.aftonbladet.se/wendela/relat ... 0622545.ab DNA-prov för alla nyfödda, annars kan man ju inte veta vem som är biologisk far.
86% tycker att trohet är viktigt men bara 49% är trogna? Räknar man bort dem som inte haft något förhållande så blir det 23 trogna av 37 som svarat. Det blir bättre siffror men iaf bara 62%. Aspergare är kanske ungefär som vilken svensson som helst, bara trogen "i princip". Eller så är det olika människor som röstat.
Bland "vanligt folk" är över hälften otrogna, kvinnor är lika otrogna som män. http://www.aftonbladet.se/wendela/relat ... 0622545.ab DNA-prov för alla nyfödda, annars kan man ju inte veta vem som är biologisk far.
Re: AS och otrohet (Omröstning)
Charley? skrev:En annan sak som jag tror har stor betydelse för om förstagångsotrogna är otrogna igen är hur partnern reagerar då den får reda på det hela. Det bästa man kan göra om man blir bedragen är att inte ge personen en andra chans. Gör man det så signalerar man att det är okay att vara otrogen och personen kommer troligtvis göra det igen (och dessutom mycket lättare) än tidigare. Nej, utav respekt för sig själv, sin partner och sin partners kommande partners (blev det virrigt nu?) så tycker jag att man ska avbryta ett förhållande om otrohet funnits med i bilden.
Håller med dig där, varit otrogen en gång, avslutade förhållandet nästa dag, faktum är att jag hade varit trogen jättelänge trots att vi hade mycket problem och att vårt förhållande gjorde att vi båda mådde dåligt. Min partner mådde dåligt jag saknade förmågan att ge henne det känslomässiga stöd hon behövde vilket gjorde att jag kände mig otillräcklig, drog gränsen vid att jag kysste en annan det var fullständigt tillräckligt för att inse att mitt förhållande borde avslutas. Sätter alltid att vara trogen i första rummet enligt mig är det mer ärligt och mer troget att berätta omgående och stå för det man gjort än att prassla vid sidan om som en del kan göra... begriper inte hur man kna leva med sig själv om man gör det
Re: Re: AS och otrohet (Omröstning)
Nilale skrev:Jag har funderat lite på om otrohet är vanligare hos personer med AS med tanke på "problem" med ToM, att man kanske inte riktigt tänker på konsekvenserna av sitt handlande. Vad tror ni?
Gränsen för otrohet dras olika hårt från person till person, så svara utifrån din synvinkel.
Nej, jag tror inte det är vanligare bara för att man har AS.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor