Flight MH17 Malaysian airlines
66 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Flight MH17 Malaysian airlines
Har suttit och kliat mig i huvudet över detta lite nu.
Det vedertagna händelseförloppet tycks ju vara att ryssarna eller proryska separatister skulle ha skjutit ned planet men jag får inte riktigt kläm på hur detta skulle ha gått till.
Planet skall ha färdats från Amsterdam mot Kuala Lumpur över Ukrainskt territorium när det med träffat av en luftvärnsrobot och gick ned strax öster om Donetsk ca 200km från Ryska gränsen och ca 20 grader av kurs.
Ser man på kursen som lagt upp på nyhetssidorna visar det att planet avviker från den ordinarie kursen ca 400km från Ryska gränsen och 200km väster om Donetsk.
Planet skall ha flugit på 10 000m höjd.
Portabla luftvärnsrobotar har ett tak på ca 5km och större system för luftförsvar har en räckvidd på ca 150Km med ryska S-400 som undantag som når just 400km men är av den digniteten att det knappast skulle ha funnits mycket kvar av planet att slå ned, speciellt inte så pass intakt som ögonvittnen säger att det var i luften.
Att man avfyrat på maximal eller nära maximal räckvidd på ett mål som inte kan positivt identifieras över främmande makts territorium förefaller ganska så otroligt.
I min värld är enda förklaringarna en fruktansvärd olycka eller att man från Ukrainskt håll felidentifierat ett mål och lyckats klämma iväg ett vådaskott mot ett civilt flygplan.
Malaysierna har ju tex inget vidare track record av att köra med fungerande transpondrar under det senaste året.
Klart att någon full stackare kan ha avfyrat en http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... mf_SAM.png men det känns otroligt att man skulle ha sådana så långt framskjutna vid gränsen.
Vad tror ni har hänt?
Det vedertagna händelseförloppet tycks ju vara att ryssarna eller proryska separatister skulle ha skjutit ned planet men jag får inte riktigt kläm på hur detta skulle ha gått till.
Planet skall ha färdats från Amsterdam mot Kuala Lumpur över Ukrainskt territorium när det med träffat av en luftvärnsrobot och gick ned strax öster om Donetsk ca 200km från Ryska gränsen och ca 20 grader av kurs.
Ser man på kursen som lagt upp på nyhetssidorna visar det att planet avviker från den ordinarie kursen ca 400km från Ryska gränsen och 200km väster om Donetsk.
Planet skall ha flugit på 10 000m höjd.
Portabla luftvärnsrobotar har ett tak på ca 5km och större system för luftförsvar har en räckvidd på ca 150Km med ryska S-400 som undantag som når just 400km men är av den digniteten att det knappast skulle ha funnits mycket kvar av planet att slå ned, speciellt inte så pass intakt som ögonvittnen säger att det var i luften.
Att man avfyrat på maximal eller nära maximal räckvidd på ett mål som inte kan positivt identifieras över främmande makts territorium förefaller ganska så otroligt.
I min värld är enda förklaringarna en fruktansvärd olycka eller att man från Ukrainskt håll felidentifierat ett mål och lyckats klämma iväg ett vådaskott mot ett civilt flygplan.
Malaysierna har ju tex inget vidare track record av att köra med fungerande transpondrar under det senaste året.
Klart att någon full stackare kan ha avfyrat en http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... mf_SAM.png men det känns otroligt att man skulle ha sådana så långt framskjutna vid gränsen.
Vad tror ni har hänt?
Flight MH17 Malaysian airlines
Mm satt med 10 flytracker 15 min efter det hände, men palla skapa panik innan flygbolaget hunnit ut med nyheten.
- Intressant
- Inlägg: 660
- Anslöt: 2013-10-11
- Ort: Stockholm
Flight MH17 Malaysian airlines
Dom har tydligen en djävla massa olika luftvärnssystem. Vissa av dom har ju rätt mobila och når upp till den höjden. Ett passagerarplan är ju trotts allt rätt lätta att skjuta ner och kan säkert uppfattas som ett transportflygplan? Pojkarna där nere är ju trotts allt rätt förtjusta i vodka. Det lär ju gå värre till där en ett par repgubbar här i Sverige.
http://en.wikipedia.org/wiki/9K33_Osa
http://en.wikipedia.org/wiki/9K33_Osa
Flight MH17 Malaysian airlines
Nån har räknat på om det är värt att stjuta ner något för att ge den andra sidan skullden, undra vem?
Flight MH17 Malaysian airlines
Jag har räknat på det ja. Se min tidigare port i ämnet
- Intressant
- Inlägg: 660
- Anslöt: 2013-10-11
- Ort: Stockholm
Flight MH17 Malaysian airlines
Jag har också följt saken under kvällen. Det mesta tyder på att det är de proryska rebellerna som misstagit planet för ett ukrainskt fraktflyg. Men det finns också frågetecken, exempelvis skall det krävas mycket kunskap och utbildning för att skjuta BUK-raketer vilket de i sådana fall troligtvis använt.
En annan aspekt är att det blir olyckligt när varenda person kan filma och lägga upp på nätet. Det finns ett flertal filmklipp att se där man filmar lik på nära håll. En del skulle antagligen gå att identifiera, vilket nog inte är kul för de anhöriga.
En annan aspekt är att det blir olyckligt när varenda person kan filma och lägga upp på nätet. Det finns ett flertal filmklipp att se där man filmar lik på nära håll. En del skulle antagligen gå att identifiera, vilket nog inte är kul för de anhöriga.
Flight MH17 Malaysian airlines
Jag tror inte det går att hålla det hemligt vem som sköt. Oavsett vilken sida som gjorde det tror jag det var ett misstag.Charlie72 skrev:Nån har räknat på om det är värt att stjuta ner något för att ge den andra sidan skullden, undra vem?
Flight MH17 Malaysian airlines
slackern skrev:Dom har tydligen en djävla massa olika luftvärnssystem. Vissa av dom har ju rätt mobila och når upp till den höjden. Ett passagerarplan är ju trotts allt rätt lätta att skjuta ner och kan säkert uppfattas som ett transportflygplan? Pojkarna där nere är ju trotts allt rätt förtjusta i vodka. Det lär ju gå värre till där en ett par repgubbar här i Sverige.
http://en.wikipedia.org/wiki/9K33_Osa
Vad jag förstått så har separatisterna inte så mycket fordon i dagsläget och har inte hört att de skulle ha så pass specialiserad utrustning även om de säkerligen har folk som har erfarenhet av systemen från tex lumpen.
En sak till som får mig att tro att det är Ukrainarna själva som lyckats med detta är att det mycket väl kan vara en felidentifiering av flygplanet.
Malaysian airlines färger kan ju lätt misstas för ryska markeringar och ett större passagerarplan på 10 000m är förmodligen ganska så likt ett antonov.
Flight MH17 Malaysian airlines
Men kan de ens urskilja färgerna på 10.000m höjd? Identifieringen sker ju elektroniskt via transpondrar. Men det har ju varit en del teorier om att man egentligen var ut efter det plan som Putin flög förbi i på samma plats mindre än en timme tidigare.Flatline skrev:Vad jag förstått så har separatisterna inte så mycket fordon i dagsläget och har inte hört att de skulle ha så pass specialiserad utrustning även om de säkerligen har folk som har erfarenhet av systemen från tex lumpen.
En sak till som får mig att tro att det är Ukrainarna själva som lyckats med detta är att det mycket väl kan vara en felidentifiering av flygplanet./MH%2017%20crash.jpg[/img] Malaysian airlines färger kan ju lätt misstas för ryska markeringar och ett större passagerarplan på 10 000m är förmodligen ganska så likt ett antonov.
Flight MH17 Malaysian airlines
Flatline skrev:slackern skrev:Dom har tydligen en djävla massa olika luftvärnssystem. Vissa av dom har ju rätt mobila och når upp till den höjden. Ett passagerarplan är ju trotts allt rätt lätta att skjuta ner och kan säkert uppfattas som ett transportflygplan? Pojkarna där nere är ju trotts allt rätt förtjusta i vodka. Det lär ju gå värre till där en ett par repgubbar här i Sverige.
http://en.wikipedia.org/wiki/9K33_Osa
Vad jag förstått så har separatisterna inte så mycket fordon i dagsläget och har inte hört att de skulle ha så pass specialiserad utrustning även om de säkerligen har folk som har erfarenhet av systemen från tex lumpen.
En sak till som får mig att tro att det är Ukrainarna själva som lyckats med detta är att det mycket väl kan vara en felidentifiering av flygplanet.
Malaysian airlines färger kan ju lätt misstas för ryska markeringar och ett större passagerarplan på 10 000m är förmodligen ganska så likt ett antonov.
Dom kanske har knyckt grejer ur mobföråd eller fått material från Ryssland? Helt ärligt är jag inte så insatt i den konflikten. Men minns att när Sovjet föll samman så översköljdes marknaden utav billiga öststats vapen.
Flight MH17 Malaysian airlines
Huggorm skrev:Men kan de ens urskilja färgerna på 10.000m höjd? Identifieringen sker ju elektroniskt via transpondrar. Men det har ju varit en del teorier om att man egentligen var ut efter det plan som Putin flög förbi i på samma plats mindre än en timme tidigare.Flatline skrev:Vad jag förstått så har separatisterna inte så mycket fordon i dagsläget och har inte hört att de skulle ha så pass specialiserad utrustning även om de säkerligen har folk som har erfarenhet av systemen från tex lumpen.
En sak till som får mig att tro att det är Ukrainarna själva som lyckats med detta är att det mycket väl kan vara en felidentifiering av flygplanet./MH%2017%20crash.jpg[/img] Malaysian airlines färger kan ju lätt misstas för ryska markeringar och ett större passagerarplan på 10 000m är förmodligen ganska så likt ett antonov.
Vet inte hur väderförhållandena var men på bilderna man sett tycks det vara relativt molnfritt och riktiga teleskopkikare med några hundra gångers förstoring har rimligtvis inga problem med att urskilja iaf färger på markeringarna på ett flygplan på den höjden.
Planen är ju ganska så förlåtande iom deras storlek också även om det är jäkligt hög höjd.
Det röda och blå sticker förmodligen ut väldigt väl gentemot den i övrigt vita flygplanskroppen.
Flight MH17 Malaysian airlines
Flatline skrev:Huggorm skrev:Men kan de ens urskilja färgerna på 10.000m höjd? Identifieringen sker ju elektroniskt via transpondrar. Men det har ju varit en del teorier om att man egentligen var ut efter det plan som Putin flög förbi i på samma plats mindre än en timme tidigare.Flatline skrev:Vad jag förstått så har separatisterna inte så mycket fordon i dagsläget och har inte hört att de skulle ha så pass specialiserad utrustning även om de säkerligen har folk som har erfarenhet av systemen från tex lumpen.
En sak till som får mig att tro att det är Ukrainarna själva som lyckats med detta är att det mycket väl kan vara en felidentifiering av flygplanet./MH%2017%20crash.jpg[/img] Malaysian airlines färger kan ju lätt misstas för ryska markeringar och ett större passagerarplan på 10 000m är förmodligen ganska så likt ett antonov.
Vet inte hur väderförhållandena var men på bilderna man sett tycks det vara relativt molnfritt och riktiga teleskopkikare med några hundra gångers förstoring har rimligtvis inga problem med att urskilja iaf färger på markeringarna på ett flygplan på den höjden.
Planen är ju ganska så förlåtande iom deras storlek också även om det är jäkligt hög höjd.
Det röda och blå sticker förmodligen ut väldigt väl gentemot den i övrigt vita flygplanskroppen.
Jag borde ha koll på det där var nämligen observationsman i luftvärnet under min tid i lumpen. Fast vi skulle bara spana efter lågflygande farkoster i radarskugga.
Flight MH17 Malaysian airlines
slackern skrev:Dom kanske har knyckt grejer ur mobföråd eller fått material från Ryssland? Helt ärligt är jag inte så insatt i den konflikten. Men minns att när Sovjet föll samman så översköljdes marknaden utav billiga öststats vapen.
Tvekar inte en sekund på att de fått lite utrustning från ryssarna, men det rör sig mest om portabla luftvärnsrobotar isf. Lättare att smuggla in ett stålrör än att försöka smuggla in stora luftvärnspjäser på BRDM-chassie.
Tror inte att ryssarna litar tillräckligt på separatisterna för att ge dom något såpass farligt heller, det är ett recept för situationer som denna.
Flight MH17 Malaysian airlines
Nej, för at skjuta ner ett plan på 10.000m höjd krävs riktigt avancerade grejer, det är inget man knycker ur något förråd. Men det finns uppgifter om att rebellerna fått ett BUK-system av ryssarna. Men som sagt kräver denna mycket kunskaper för att använda, och ett arbetslag bestående av 20-200 man. Möjligtvis kan det räcka med ett dussin om de verkligen är vältränade på systemet.slackern skrev:Dom kanske har knyckt grejer ur mobföråd eller fått material från Ryssland? Helt ärligt är jag inte så insatt i den konflikten. Men minns att när Sovjet föll samman så översköljdes marknaden utav billiga öststats vapen.
Flight MH17 Malaysian airlines
Huggorm skrev:Nej, för at skjuta ner ett plan på 10.000m höjd krävs riktigt avancerade grejer, det är inget man knycker ur något förråd. Men det finns uppgifter om att rebellerna fått ett BUK-system av ryssarna. Men som sagt kräver denna mycket kunskaper för att använda, och ett arbetslag bestående av 20-200 man. Möjligtvis kan det räcka med ett dussin om de verkligen är vältränade på systemet.slackern skrev:Dom kanske har knyckt grejer ur mobföråd eller fått material från Ryssland? Helt ärligt är jag inte så insatt i den konflikten. Men minns att när Sovjet föll samman så översköljdes marknaden utav billiga öststats vapen.
Har svårt att se hur rebellerna skulle kunna använda en BUk-plattform.
Möjligtvis om de monterat den på ett lastbilsflak men i ordinarie utförande sitter den väl på en BMP-3?
Jänkarna hjälper förmodligen till endel med sattelitspaning för Ukrainarna så jag misstänker att ett sådant system hade varit svårt att mobilisera iom att de helt saknar kontroll över luftrummet idag.
Flight MH17 Malaysian airlines
Varför skulle inte rebellerna kunna ha en sådan på en bandvagn? Men det som gör saken lite mera sannolik är just att rebellerna inte haft någon kontroll över luftrummet, de visste inte vad för plan det var som flög förbi. De bara gissade att det var ett ryskt transportplan och sköt.Flatline skrev:Har svårt att se hur rebellerna skulle kunna använda en BUk-plattform.
Möjligtvis om de monterat den på ett lastbilsflak men i ordinarie utförande sitter den väl på en BMP-3?
Jänkarna hjälper förmodligen till endel med sattelitspaning för Ukrainarna så jag misstänker att ett sådant system hade varit svårt att mobilisera iom att de helt saknar kontroll över luftrummet idag.
De skall även ha twittrat ut att de skjutit ner ett transportplan, men sedan snabbt raderat när det framkom att det var ett civilt plan. Även meddelanden om att de förfogade över BUK skall då ha försvunnit. Men allt ligger ju kvar i cashminnen online, det är inte borta bara för att det är raderat. Frågan är bara vem som verkligen skrivit meddelandena, om det är äkta eller rökridåer...
Flight MH17 Malaysian airlines
Huggorm skrev:Varför skulle inte rebellerna kunna ha en sådan på en bandvagn? Men det som gör saken lite mera sannolik är just att rebellerna inte haft någon kontroll över luftrummet, de visste inte vad för plan det var som flög förbi. De bara gissade att det var ett ryskt transportplan och sköt.Flatline skrev:Har svårt att se hur rebellerna skulle kunna använda en BUk-plattform.
Möjligtvis om de monterat den på ett lastbilsflak men i ordinarie utförande sitter den väl på en BMP-3?
Jänkarna hjälper förmodligen till endel med sattelitspaning för Ukrainarna så jag misstänker att ett sådant system hade varit svårt att mobilisera iom att de helt saknar kontroll över luftrummet idag.
De skall även ha twittrat ut att de skjutit ner ett transportplan, men sedan snabbt raderat när det framkom att det var ett civilt plan. Även meddelanden om att de förfogade över BUK skall då ha försvunnit. Men allt ligger ju kvar i cashminnen online, det är inte borta bara för att det är raderat. Frågan är bara vem som verkligen skrivit meddelandena, om det är äkta eller rökridåer...
Men rebellerna är ju ryssar. Så varför skulle dom vilja skjuta ner ett utav sina egna flygplan?
Flight MH17 Malaysian airlines
Huggorm skrev:Varför skulle inte rebellerna kunna ha en sådan på en bandvagn? Men det som gör saken lite mera sannolik är just att rebellerna inte haft någon kontroll över luftrummet, de visste inte vad för plan det var som flög förbi. De bara gissade att det var ett ryskt transportplan och sköt.Flatline skrev:Har svårt att se hur rebellerna skulle kunna använda en BUk-plattform.
Möjligtvis om de monterat den på ett lastbilsflak men i ordinarie utförande sitter den väl på en BMP-3?
Jänkarna hjälper förmodligen till endel med sattelitspaning för Ukrainarna så jag misstänker att ett sådant system hade varit svårt att mobilisera iom att de helt saknar kontroll över luftrummet idag.
De skall även ha twittrat ut att de skjutit ner ett transportplan, men sedan snabbt raderat när det framkom att det var ett civilt plan. Även meddelanden om att de förfogade över BUK skall då ha försvunnit. Men allt ligger ju kvar i cashminnen online, det är inte borta bara för att det är raderat. Frågan är bara vem som verkligen skrivit meddelandena, om det är äkta eller rökridåer...
Om de gissade på att det var ett ryskt transportplan var de ju isf rebeller på fel sida och Putin kanske behöver se över logistiken en smula
Men det är också en rimlig tolkning av händelserna. (hör och häpna jag är öppen för andra förslag)
Flight MH17 Malaysian airlines
kjwkjw skrev:spinoff till lost 2.
Tror att den spinoffen dog redan med piloten. (Nej förlåt det där var ett fruktansvärt skämt men jag kunde inte hålla mig)
Flight MH17 Malaysian airlines
En sak är säker, det kommer inte gå att hemlighålla vem som sköt. Det kommer fram den närmsta tiden, det finns för många spionsatelliter och annan information. Det kommer inte bli som med det andra malaysia-planet, det som förmodas ha störtat i havet i mars men som ingen vet något om.
Flight MH17 Malaysian airlines
Huggorm skrev:En sak är säker, det kommer inte gå att hemlighålla vem som sköt. Det kommer fram den närmsta tiden, det finns för många spionsatelliter och annan information. Det kommer inte bli som med det andra malaysia-planet, det som förmodas ha störtat i havet i mars men som ingen vet något om.
Nej detta lär nystas upp ganska så snabbt, skall bli minst sagt intressant att följa förloppet.
Flight MH17 Malaysian airlines
Ryssarna och Separatisterna har ju skjutit ner flera flygplan, senast ett i onsdags, så tekniken att skjuta ner planen finns ju på plats där i området. Men oavsett vem som sköt ner planet, så var det nog ingen som ville att det var ett passagerarplan dom siktade på.
Största frågan är, varför låter man ens passagerarplan flyga över en krigszon där dem skjutit ner ett flertal stridsflygplan av olika typer?
Största frågan är, varför låter man ens passagerarplan flyga över en krigszon där dem skjutit ner ett flertal stridsflygplan av olika typer?
Återgå till Intressanta intressen