Hur reagerar ni på komplimanger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-16 8:43:43

Myrkr skrev:Jag är inte heller särskilt förtjust i komplimanger men man kan ju knappast klandra folk för att de är snälla, finns värre egenskaper.

Som sagt; om något tillmäle kan betraktas som komplimang eller inte är svårtolkat. Vad som "normalt" uppfattas som positivt kan vara negativt, speciellt om en har svårt för tolka annat än bokstavligt (och även det kan ställa till det).

När folk ger "komplimanger" över småsaker, så är det oftast ironiskt menat. Svårtolkat värre när de påstår att det är "vad de verkligen menar" med ett flin direkt efter. Hepp.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Re: Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav tahlia » 2014-07-16 10:35:44

Det lustigaste är att det närmsta jag kommit till att få komplimanger ute i världen av nya människor jag träffat är olika varianter av "alla människor borde vara aspergare". Folk är lite underliga...
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Miche » 2014-07-16 10:47:47

dasunbedingte skrev:När folk ger "komplimanger" över småsaker, så är det oftast ironiskt menat.
Det tror inte jag. De uppfattar oss som om vi har ett gravt handikapp och ger komplimanger för att vi klarar av saker som de uppfattar som enkla (därav flinet) men som de inte tror att vi kan klara av. Det är alltså enormt nedsättande och handlar om fördomar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Myrkr » 2014-07-16 11:09:14

dasunbedingte skrev:
Myrkr skrev:Jag är inte heller särskilt förtjust i komplimanger men man kan ju knappast klandra folk för att de är snälla, finns värre egenskaper.

Som sagt; om något tillmäle kan betraktas som komplimang eller inte är svårtolkat. Vad som "normalt" uppfattas som positivt kan vara negativt, speciellt om en har svårt för tolka annat än bokstavligt (och även det kan ställa till det).

När folk ger "komplimanger" över småsaker, så är det oftast ironiskt menat. Svårtolkat värre när de påstår att det är "vad de verkligen menar" med ett flin direkt efter. Hepp.

Kan du ge ett exempel på komplimanger, du ofta får höra, som är ironiska eller negativt menade?
Om de flinar är det väl för att de roas av din skepsis, eller faktiskt bara ler? Är man själv negativt inställd så tolkar man saker mer negativt.
Jag kanske har fel men jag har fått för mig att de vanligaste komplimangerna är rätt så lättolkade.
När någon t ex säger "vad fin du är i håret!", "snygg tröja!" eller "bra jobbat!" så är det precis vad de menar, det är en spontan reaktion på ett positivt intryck de har fått och de förmodar att ingen tar illa upp av det.
Det finns inget ont uppsåt eller bakomliggande motiv. Tanken är god.
Det kan förvisso vara helt onödigt att säga så, men det är en annan femma.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav Miche » 2014-07-16 11:18:52

Myrkr skrev:Det kan förvisso vara helt onödigt att säga så, men det är en annan femma.
Det är det onödiga som förringar värdet på komplimangen men man får försöka lära sig bortse från onödigheten (vilket gäller massor av NT-maner). De är helt enkelt sådana vilket är ett gravt handikapp i en logisk värld (men eftersom de är i majoritet så är det vi som blir socialt handikappade).
Miche

Inläggav Myrkr » 2014-07-16 11:23:28

Miche skrev:
Myrkr skrev:Det kan förvisso vara helt onödigt att säga så, men det är en annan femma.
Det är det onödiga som förringar värdet på komplimangen men man får försöka lära sig bortse från onödigheten (vilket gäller massor av NT-maner). De är helt enkelt sådana vilket är ett gravt handikapp i en logisk värld (men eftersom de är i majoritet så är det vi som blir socialt handikappade).

Det beror väl på hur man ser det. De allra flesta mår bra av komplimanger, att ge alla komplimanger är därför logiskt eftersom chansen att det gör nytta är betydligt större än att det gör "skada".
Myrkr

Inläggav Miche » 2014-07-16 13:23:18

Myrkr skrev:De allra flesta mår bra av komplimanger
Jag tror att alla NT mår bra av komplimanger (det verkar vara en viktig del av det sociala spelet) vilket gör det uttalandet sant. Jag är mer tveksam när det gäller oss med Asperger.
Miche

Inläggav Myrkr » 2014-07-16 14:23:45

Miche skrev:
Jag tror att alla NT mår bra av komplimanger (det verkar vara en viktig del av det sociala spelet) vilket gör det uttalandet sant. Jag är mer tveksam när det gäller oss med Asperger.

Jo, men min poäng är ju att det rent logiskt sett är bättre att ge komplimanger isåfall.
Ger man 100 främlingar komplimanger kommer 99 bli glada av det, 1 av dem är en aspergare, som blir lite obekväm. Det får vi nog leva med.
Annat är det med människor vi känner, då är det vårt ansvar att informera om hur vi känner inför det.
Myrkr

Inläggav kjwkjw » 2014-07-17 0:36:51

Miche skrev:
Jag tror att alla NT mår bra av komplimanger

Inte jag, eftersom jag vet att dom inte stämmer.
kjwkjw
Inaktiv

Anslöt: 2013-09-14

Inläggav elle » 2014-07-17 5:41:33

Jag fick igår en komplimang om att jag var fint klädd . Komplimanger om kläder är ok för mig .

Finns det nån skillnad mellan komplimanger och smicker ?
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Musik » 2014-07-17 6:38:08

Jag gillar att få komplimanger. Men jag brukar svara ganska självsäkert med ett småglatt "Tack!" även fast jag vet att jag behöver höra det. Iallafall just nu.
Musik

Anslöt: 2013-07-15

Inläggav kiddie » 2014-07-20 21:23:59

elle skrev:Jag fick igår en komplimang om att jag var fint klädd . Komplimanger om kläder är ok för mig .

Finns det nån skillnad mellan komplimanger och smicker ?

Komplimanger kan vara sanna eller osanna och syftar till att få dig att känna dig bra.

Smicker kan iofs vara sant men är då ofta överdrivert eller rentav osant, det spelar ingen roll för syftet är inte att få dig att må bra utan att få ngt ut av situationen.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav rdos » 2014-07-20 21:44:17

Komplimanger är bara pinsamma.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in