En NT i en Aspie-värld - Ombytta roller
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Vi leker med tanken att en NT ska umgås med endast Aspisar i en hel vecka. Personen får inte veta att hen umgås med "aspisar" och får heller ingen förklaring varför hen ska vara med just dessa människor en vecka. NT-människan får bara veta att hen ska genomgå ett test och vi får anta att hen inte är insatt i Asperger. Vi får också anta att hen inte har någon annan diagnos. En helt "vanlig och okomplicerad" människa alltså (lägg märke till citattecknen).
Kanske lite onödigt krånglig situation men ändå. Hur tror ni den personen skulle känna? Skulle den personen känna sig missförstådd och bli lite nervös och orolig? Skulle hen börja tvivla på sin sociala förmåga eftersom hen inte hänger med i det sociala spelet a la Aspie? Skulle hen rentav börja tvivla på sin IQ eller EQ?
Skulle samma känsla av frustration uppstå som Aspisar ofta känner inför NT-världen? Vad tror ni?
Kan ni referera till liknande händelser från er verklighet?
Jag kan själv uppleva känslan av triumf när jag helt enkelt skiter i det sociala spelet i en NT:s värld och börjar ifrågasätta deras typiska manéer som jag har upplevt (sensationshysteriskt skvaller, högljuddhet, oärlighet, falska spel, osv.) De verkar nästan bli lite tillintetgjorda när min åsikt yttras - med all rätt kanske eftersom den inte var ombedd. Men det är nästan som om jag kan se en skymt av oförståelsens frustration i deras miner eftersom jag har ett tonfall av att verkligen veta vad jag talar om. Som att jag ser igenom dem på ett sätt. Sedan blir jag den som det automatiskt blir synd om för att jag inte förstår deras verklighet. Jag blir skrattad åt och klappad på huvudet. I längden ter sig mina desperata yttranden fullkomligt meningslösa.
Tillbaka till topic. Vad tror ni om min påhittade situation med en NT i en Aspie-värld?
Kanske lite onödigt krånglig situation men ändå. Hur tror ni den personen skulle känna? Skulle den personen känna sig missförstådd och bli lite nervös och orolig? Skulle hen börja tvivla på sin sociala förmåga eftersom hen inte hänger med i det sociala spelet a la Aspie? Skulle hen rentav börja tvivla på sin IQ eller EQ?
Skulle samma känsla av frustration uppstå som Aspisar ofta känner inför NT-världen? Vad tror ni?
Kan ni referera till liknande händelser från er verklighet?
Jag kan själv uppleva känslan av triumf när jag helt enkelt skiter i det sociala spelet i en NT:s värld och börjar ifrågasätta deras typiska manéer som jag har upplevt (sensationshysteriskt skvaller, högljuddhet, oärlighet, falska spel, osv.) De verkar nästan bli lite tillintetgjorda när min åsikt yttras - med all rätt kanske eftersom den inte var ombedd. Men det är nästan som om jag kan se en skymt av oförståelsens frustration i deras miner eftersom jag har ett tonfall av att verkligen veta vad jag talar om. Som att jag ser igenom dem på ett sätt. Sedan blir jag den som det automatiskt blir synd om för att jag inte förstår deras verklighet. Jag blir skrattad åt och klappad på huvudet. I längden ter sig mina desperata yttranden fullkomligt meningslösa.
Tillbaka till topic. Vad tror ni om min påhittade situation med en NT i en Aspie-värld?
Senast redigerad av TheWonderer92 2014-07-13 20:03:03, redigerad totalt 2 gånger.
- TheWonderer92
- Anslöt: 2014-05-14
Med risk för att kategorisera människor lite för grovt.
- TheWonderer92
Re: En NT i en Aspie-värld - Ombytta roller
Ska vi kategorisera grovt kommer nog denna NT att känna sig tämligen ensam under experimentveckan då aspisarna varken orkar umgås med varandra eller nämnda NT i någon utsträckning alls.
Det som utmärker neurotypiska är väl deras förmåga att anpassa sig och smälta in i olika sammanhang, de kan göra detta på stående fot så jag tror inte de skulle bli nämnvärt stressade. Är de någorlunda sociala och självsäkra skulle de säkert uppskatta lite udda samtal också. Hört att många som arbetar med autister tycker det är otroligt givande och uppfriskande med ärligheten.
tahlia skrev:Ska vi kategorisera grovt kommer nog denna NT att känna sig tämligen ensam under experimentveckan då aspisarna varken orkar umgås med varandra eller nämnda NT i någon utsträckning alls.
Nej alltså jag menar att JAG kategoriserade människor lite för grovt. Som om aspisar skulle vara ufon eller väldigt annorlunda människor. Vi alla är människor med liknande behov och jag ville inte med mitt inlägg belysa oss som utomjordingar på något sätt.
Jag menade inte att NI skulle kategorisera grovt i era hypoteser. Ni får gärna ha långa utläggningar!
- TheWonderer92
Myrkr skrev:Är de någorlunda sociala och självsäkra
Om man antar att NT-personen i mitt fall är en osäker individ? Lite fördömande typ? Det var det jag menade egentligen men mina fördomar som dyker upp då och då om NT:s gör att jag glömmer bort att det finns schyssta personer där också.
- TheWonderer92
Myrkr skrev:Det som utmärker neurotypiska är väl deras förmåga att anpassa sig och smälta in i olika sammanhang, de kan göra detta på stående fot så jag tror inte de skulle bli nämnvärt stressade. Är de någorlunda sociala och självsäkra skulle de säkert uppskatta lite udda samtal också.
Alla NT är ju inte smarta. De flesta är väl typ medelmåttor. Både vad gäller IQ, EQ och erfarenhetsmässigt. Någon som inte är speciellt smart skulle nog kunna bli extremt förvirrad. Våra boendestödjare har ofta uttryckt att vi aspergare KAN så himla mycket, så att de måste lära sig svåra saker för att kunna hjälpa oss!
Jo det är ju en skön sjävförhärligande bild. Alla aspergare är inte heller smarta, och om alla i den här gruppen har olika intressen och kan en massa om olika saker kommer det bli lika förvirrande för dom också.
Men neurotypiska är mer anpassningsbara, oavsett om det är medelmåttor, det är därför de funkar bra i vardagen, i platser som är föränderliga. Hela världen går inte under för dom om det sker något oförusägbart.
Men neurotypiska är mer anpassningsbara, oavsett om det är medelmåttor, det är därför de funkar bra i vardagen, i platser som är föränderliga. Hela världen går inte under för dom om det sker något oförusägbart.
kiddie skrev:Om vi inte vet måste vi testa.
Har du en lämplig kandidat inom räckhåll? Vi samlar ihop så många aspisar som möjligt på det här forumet för detta test och spelar in allt med en simpel videokamera. Är du med mig?
- TheWonderer92
Återgå till Att leva som Aspergare