LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
Är det någon som är insatt i hur beslut gällande LSS sker? Vilka ser ens ansökan och därmed ens identitet?
Med risk för att låta paranoid...: jag har anhöriga som sitter i den nämnd som ansvarar för LSS. Dessa vet ej om min diagnos och jag vill inte heller att de ska få veta varken diagnos eller annan info.
Jag har försökt läsa runt grymt mycket och hittar inget tydligt svar. Har läst info om nämndarbete, sekretess, PUL och undantag från dessa. Har tom tagit mig igenom långa dokument från socialstyrelsen men inte blivit mycket klokare. Jag har konstaterat att det kan vara olika i olika kommuner, i vissa tar tydligen nämnden själva beslutet utifrån varje ansökan, i vissa kommuner delegerar man och då tar tex LSS-handläggare beslutet utan att behöva ta upp det i nämnden. Oavsett vilket så undrar jag över det med att uppgifterna registreras; innebär det att personuppgifter är tillgängliga för alla som sitter i nämnden eller kan de bara se tex att ett visst antal personer beviljats en viss insats men ej vilka personerna är?
Har letat upp den blankett som används i den här kommunen. På blanketten ska man fylla i bl.a. namn, personnummer, adress + diagnos och vad man söker för stöd, varför det behövs osv. Tydligen vill de också gärna att man bifogar sin utredning och/eller läkarintyg eller andra relevanta dokument.
På blanketten står det bl.a.: Uppgifter registreras i nämndens dataregister.
Vem kan läsa informationen där?
Min fråga handlar alltså om förtroendevalda politiker som sitter i nämnd och vilken information de får om ett LSS-ärende.
Jag vet att de pga jäv inte skulle få delta om beslutet tas i själva nämnden men det är inte det som oroar mig utan huruvida de får veta att ansökan gäller just mig och/eller har tillgång till register där detta syns?
(Kan man sitta i samma nämnd i flera perioder? Om inte kanske problemet ev kunde lösas av att vänta till efter valet..?)
Med risk för att låta paranoid...: jag har anhöriga som sitter i den nämnd som ansvarar för LSS. Dessa vet ej om min diagnos och jag vill inte heller att de ska få veta varken diagnos eller annan info.
Jag har försökt läsa runt grymt mycket och hittar inget tydligt svar. Har läst info om nämndarbete, sekretess, PUL och undantag från dessa. Har tom tagit mig igenom långa dokument från socialstyrelsen men inte blivit mycket klokare. Jag har konstaterat att det kan vara olika i olika kommuner, i vissa tar tydligen nämnden själva beslutet utifrån varje ansökan, i vissa kommuner delegerar man och då tar tex LSS-handläggare beslutet utan att behöva ta upp det i nämnden. Oavsett vilket så undrar jag över det med att uppgifterna registreras; innebär det att personuppgifter är tillgängliga för alla som sitter i nämnden eller kan de bara se tex att ett visst antal personer beviljats en viss insats men ej vilka personerna är?
Har letat upp den blankett som används i den här kommunen. På blanketten ska man fylla i bl.a. namn, personnummer, adress + diagnos och vad man söker för stöd, varför det behövs osv. Tydligen vill de också gärna att man bifogar sin utredning och/eller läkarintyg eller andra relevanta dokument.
På blanketten står det bl.a.: Uppgifter registreras i nämndens dataregister.
Vem kan läsa informationen där?
Min fråga handlar alltså om förtroendevalda politiker som sitter i nämnd och vilken information de får om ett LSS-ärende.
Jag vet att de pga jäv inte skulle få delta om beslutet tas i själva nämnden men det är inte det som oroar mig utan huruvida de får veta att ansökan gäller just mig och/eller har tillgång till register där detta syns?
(Kan man sitta i samma nämnd i flera perioder? Om inte kanske problemet ev kunde lösas av att vänta till efter valet..?)
LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
Alla kan läsa det, men ingen annan än din handläggare har en orsak att läsa det. Ingen kommer få för sig att leta upp just dig om de inte specifikt fått i uppdrag att göra så.
Det är ju inte så att dom bläddrar omkring i sina arkiv på skoj för att se om de känner igen någon.
Det är ju inte så att dom bläddrar omkring i sina arkiv på skoj för att se om de känner igen någon.
LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
Men när nämnden ska besluta (bevilja eller avslå) någon insats ser de då ansökan i sin helhet eller får de "avidentifierade" ansökningar så att de inte vet namn osv på personen det gäller?
Jag har hört dessa personer (fritidspolitiker som sitter i nämnden) diskutera ärenden de behandlat vid nämndens sammanträden som gällt tex ansökan om gruppbostad etc. De har då känt till bakgrund och detaljer om sökandes familj osv. Jag vet inte om de då också haft namn osv på personerna.
Så när ett ärende tas upp i nämnden är då personinfo med eller stannar denna hos tex LSS-handläggare?
Jag har hört dessa personer (fritidspolitiker som sitter i nämnden) diskutera ärenden de behandlat vid nämndens sammanträden som gällt tex ansökan om gruppbostad etc. De har då känt till bakgrund och detaljer om sökandes familj osv. Jag vet inte om de då också haft namn osv på personerna.
Så när ett ärende tas upp i nämnden är då personinfo med eller stannar denna hos tex LSS-handläggare?
LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
När jag praktiserade i boendestöd var den en person som hade hand om alla nyinkomna fall, när han sedan läste upp dokumenten för gruppen undvek han nämna namn, personnummer etc. Det var bara personen som sedan fick uppdraget som fick all information.
Det ser kanske annorlunda ut på soc, men jag fick känslan av att det var så det brukar gå till. Sekretess är jäkligt känsligt för myndigheter.
Det ser kanske annorlunda ut på soc, men jag fick känslan av att det var så det brukar gå till. Sekretess är jäkligt känsligt för myndigheter.
LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
Jag ansökte nyligen om en kontaktperson genom LSS. Där stod alla personuppgifter , bakgrundsfakta så hade någon känt till mig i nämnden som tog beslut i ärendet hade de lätt sett att det var jag.
LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
kullan skrev:Jag ansökte nyligen om en kontaktperson genom LSS. Där stod alla personuppgifter , bakgrundsfakta så hade någon känt till mig i nämnden som tog beslut i ärendet hade de lätt sett att det var jag.
Tack det var det jag undrade. Det innebär alltså att det är kört för mig att ansöka om saker om jag inte vill att de personer som jag vet sitter där ska få veta saker om mig, såsom diagnoser och vissa problem. Suck...
LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
Här är det biståndshandläggare som fattar beslut. Du kan väl fråga din handläggare om detta och framföra din oro, kanske de kan lösa det då.
LSS-beslut i nämnd, vilken info delges?
Normalt sett så delges delegationsbeslut, dvs beslut som av nämnd är delegerade till tjänstemän i form av en lista av alla beslut. För även om det inte är nämnden i sig som fattat det enskilda beslutet så är de ansvariga för det.
Återgå till Att leva som Aspergare