Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-11 23:39:00

Alien skrev:Jag talar om hur religiös man är i USA. Där finns ju inte bara många olika kristna kyrkor utan också judendom, islam, buddishm m m.
Ja, men du talade ju om kristna gällande mördare. Och självklart är mord vanligare i USA då det är så många gånger större än Sverige. Beroende på var i USA man befinner sig så är det olika sorters människor som begår brott. Det handlar om andra saker än vilken religion de har. Samhällets bottenskikt så att säga. Sedan om de är religiösa eller ej har ofta inte med brottet att göra. Om du förstår hur jag menar.

Men i procent så är det lika mycket kristna som i Sverige. Och ja, när det kommer till andra religioner så är USA ett av de mest judetätaste länderna i världen tex.

Sedan tycker jag det är vanskligt att jämföra USA med Sverige eftersom det är så stor skillnad både till yta och befolkning.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-11 23:40:51

Alien skrev: I USA blir man ifrågasatt om man säger sig inte tro på Gud
Jaså, det har jag inte märkt av. Och då är jag ändå både amerikan och kristen. Man lägger sig inte i vare sig ateism eller religion.
kapuni

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-11 23:57:34

jojomamma skrev:Jag ser abortmotståndare som politiska motståndare. Varje år dör cirka 50 000 kvinnor i sviterna av osäkra aborter. Miljontals andra lider av komplikationer i samband med ingreppen.

Är det jag ger utryck för kränkande? Hur ser en kristen utopisk värld ut? Tillhör de våra demokratiska krafter eller drömmer några om en diktatur där alla måste tänka och göra lika, efter

Man kanske skulle börja tänka sig för innan man har sex. Att vara beredd på att man riskerar att bli gravid, trots skydd. Hur svårt kan det vara? Om man absolut inte vill bli gravid, avstå istället.

Att bli gravid bör ses som något positivt och glädjande.
kapuni

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-12 0:00:43

Jeopardy Lane skrev:Ett argument som gjør alt du sier her overflødig;

Hvis de ikke ligger rundt så blir de ikke gravide. Så de har disse problemene fordi de lager dem selv. Man våkner ikke opp om morgenen og er plutselig gravid, det smitter ikke, man må jobbe litt for å få det til. Hvis man absolutt må være horete så må man også betale prisen. Du får det til å høres ut som om en graviditet er noe som bare skjer, kvinner har ingen kontroll over det. Svakt, svake argumenter.

+1!
kapuni

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-12 0:04:18

jojomamma skrev:Har någon blivit omvänd? Knappast.
Jag tror inte det är någon som är ute efter att försöka omvända någon här. Det är ingen idé att kasta pärlor åt svin.
kapuni

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-12 0:16:38

Alien skrev:Bland de 50 farligaste städerna finns ingen enda stad i Europa (el Asien med). En amerikansk stad (New Orleans) finns på plats 21. Fem mexikanska städer finns med på top ten:
http://www.va.se/nyheter/2013/02/03/lis ... te-stader/

Ja, Mexiko är ett farligt land. Och det är många brott som begås av mexikaner i USA.
kapuni

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-12 11:00:30

kapuni skrev:
Alien skrev: I USA blir man ifrågasatt om man säger sig inte tro på Gud
Jaså, det har jag inte märkt av. Och då är jag ändå både amerikan och kristen. Man lägger sig inte i vare sig ateism eller religion.

Om du är amerikan borde du veta att man ofta placerar var folk står politiskt beroende på vilken kyrka man tillhör. I många sammanhang, t.ex. de politiska är det mycket viktigt vilken kyrka man tillhör. Själv är jag metodist.

kapuni skrev:
Man kanske skulle börja tänka sig för innan man har sex. Att vara beredd på att man riskerar att bli gravid, trots skydd. Hur svårt kan det vara? Om man absolut inte vill bli gravid, avstå istället.

Håller med. Det är viktigt att få ner antal aborter. Det ska ske genom utbildning och marknadsföring av olika slag, inte genom att förbjuda dem.

kapuni skrev:
jojomamma skrev:Har någon blivit omvänd? Knappast.
Jag tror inte det är någon som är ute efter att försöka omvända någon här. Det är ingen idé att kasta pärlor åt svin.

Djur är märkliga. Hunden ser upp till dig. Katten ser ner på dig. Bara grisen ser på dig som en jämlike.
Winston Churchill (1874-1965)

Odla hat och osämja istället för kärlek – är det vad Jesus predikade?
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-07-12 12:40:26

Frimodig skrev:Jaha, nu får jag skriva om. Det försvann förra gången. Fast det var bättre.

Nå, religion är 2 saker. Saker de tror på och gemenskapen. Och i grund och botten är gemenskapen viktigare.

Det är för att gemenskapen är så viktig som människor runt om i världen tror på de mest märkliga religioner, som kristendom. De vill ha en gemenskap. De vill visa att de tillhör ett sammanhang. Deras liv ursäktas liksom genom gemenskapen. Gemenskapen ger livet mening. De ingår i ett sammanhang, de är inte helt ensamma.

Jag kom på det här för nån vecka sedan.

För mig har alltid religioner varit en intellektuell katastrof. Men om man ser det som en gemenskapsgrej, så blir det nåt mer djuriskt. Ungefär som en vargflock. Nåt som präntadedes in i vår hjärna genom evolutionen.

Personligen har jag aldrig gillat gemenskaper. Noll behov. En del av asperger light i mitt fall.

Så, nu har jag, ungefär, skrivit om.

Frimodig

Jag har förklarat hela skiten.

Våra gener har gjort oss till gruppmänniskor, vi vill ingå i en gemenskap. Lasse Berg sa nåt sånt. Religion är en gemenskapsgrej. Det är huvudsaken. Vad man tror på spelar inte så stor roll.

Det är väldigt irriterande att det tog mig så lång tid att fatta detta enkla. Alla trossystem är en gemenskapsgrej. Det är gemenskapen som är nummer 1, vad man tror på är nummer 2.

Man blir antagligen särskilt trögfattad om man är från Västerås. Eller bor på Linnégatan i Uppsala, där inga högre makter dyker upp.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav elle » 2014-07-12 12:52:38

kapuni skrev:
jojomamma skrev:Jag ser abortmotståndare som politiska motståndare. Varje år dör cirka 50 000 kvinnor i sviterna av osäkra aborter. Miljontals andra lider av komplikationer i samband med ingreppen.

Är det jag ger utryck för kränkande? Hur ser en kristen utopisk värld ut? Tillhör de våra demokratiska krafter eller drömmer några om en diktatur där alla måste tänka och göra lika, efter

:-)049
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-12 13:01:47

kapuni skrev:

Då är vi 100% överens. Om en graviditet kan innebära social, ekonomisk, psykisk katastrof för den gravida och inte positivt och glädjande är de bra att möjligheten till abort finns. :D

Admin: rättade citatet
jojomamma

Religion

Inläggav elle » 2014-07-12 13:19:23

jojomamma skrev:
kapuni skrev:

Då är vi 100% överens. Om en graviditet kan innebära social, ekonomisk, psykisk katastrof för den gravida och inte positivt och glädjande är de bra att möjligheten till abort finns. :D

Eller adoptera bort .Slipper alla barnlösa svenskar byråktatiska procedurer och ekonomisk konkurs för att adoptera från andra länder när det finns svenska barn som väntar på att bli adopterade .
Dessutom slipper man dyra och oetiska in vitro .

Admin: fixade citatet
elle

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-12 13:33:44

jojomamma skrev:Håller med. Det är viktigt att få ner antal aborter. Det ska ske genom utbildning och marknadsföring av olika slag, inte genom att förbjuda dem.
Utbildning inom vadå?

Livets höga värde.
Hur dumt det är att ha olika sexpartners p-ga x y och z.

Hur hade du tänkt att marknadsföringen hade sett ut?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-12 13:44:02

Bibeln säger inget specifikt om abort, dvs. om man inte tror det är mord.
Men tror man det är mord så blir svaken svårare.

Vad anser bibeln om abort?
Bibelfrågan: Frågor och svar

Bibeln nämner inte någonstans abort i den bemärkelse som vi använder ordet

Fråga: Jag skulle vilja veta var och vad det står i bibeln om abort. Vad det anses om det? Är det rätt eller fel? (S.L.)

Du tar här upp en fråga som bibeln av naturliga skäl inte uttalar sig direkt om, eftersom det är en nutida företeelse. Bibeln nämner inte någonstans abort i den bemärkelse som vi använder ordet, men det är ändå ingen tvekan om att det strider mot Guds vilja att avsiktligt döda ett barn innan det hunnit utvecklas färdigt för att födas.

Ända sedan skapelsen, när Gud blåste in "livsande" i den första människan, är livet en gåva från Gud (Job 10:12 och Ps 21:5). I grund och botten är det något av Gud själv, eftersom Gud är liv, Guds ande är liv och allt liv är av Honom (1 Mos 2:7, Apg 17:25, Ps 36:10 och Rom 8:10).

Och en av de tio absoluta regler Gud gav människan att följa var:

"Du ska inte mörda" (2 Mos 20:13 och 5 Mos 5:17)

Därför är det, även om bibeln inte uttalar sig specifikt om abort, omöjligt att se annat än att denna handling - att döda en individ under utvecklingsperioden mellan befruktning och förlossning - är oförenligt med Guds vilja, både så som den kommer till uttryck i "de tio budorden" och i Jesu undervisning.

Samtidigt är det ett faktum att vi människor inte är fullkomliga. Ingen av oss är det. Ingen av oss kan hävda att vi är syndfria. Vi förbryter oss alla mot Guds vilja på olika sätt (1 Joh 1:10). Vi kan aldrig handla fullkomligt. Vi kan inte följa Guds lag fullt ut. Om vi hade kunnat det skulle Gud inte ha behövt födas som människa på jorden.

Oavsett vår önskan att följa Guds vilja så hamnar vi ofrånkomligen i situationer där vi bryter mot Guds vilja och handlar på ett sätt som vi vet är fel. Trots att vi inte vill det. Trots att vi är medvetna om att vi gör fel. Vi hamnar till och med i situationer där vi i desperation, fruktan eller förtvivlan inte kan se någon annan utväg än att ta en annan människas liv.

En oavsiktlig graviditet kan även för den djupast troende kvinna - hur gärna hon än vill gå i Jesu fotspår, hur gärna hon än vill följa Gud - vara en sådan situation där hon, trots att hon är medveten om att det strider mot Guds vilja att döda sitt ofödda barn, inte kan se någon annan utväg.

Det är i sådana situationer, när vår egen styrka inte längre räcker till. som vi får förlita oss på det vi kallar "Guds nåd". Att Gud förstår och förlåter. Gud har själv levt som människa - han har upplevt vad det innebär att utsättas för tortyr och dödsångest. Han har varit med om att bli trakasserad, hånad och misshandlad. Han vet vad som krävdes för att kunna hålla ut intill slutet - och han vet att det finns gränser för vad en människa klarar av. Ingen av oss har själva bestämt var gränsen går för vad vi förmår, och det säger ingenting om "kvaliteten" på vår tro.

Därför får vi heller aldrig döma någon människa som handlar på ett sätt som vi vet bryter mot Guds ord (Matt 7:1-2). Det är inte vår sak att döma, eftersom vi aldrig kan se in i en människas inre. Vi känner aldrig till alla omständigheter kring en annan människas handlande. Vi kan aldrig tillfullo sätta oss in i en annan människas situation. Vi kan aldrig se vad som utspelar sig i en annan människas innersta. Vi kan inte se hur mycket någon försöker. Men det kan Gud (1 Kon 8:39)! Han ser en människas innersta tankar och känslor, skuld och sorg, ånger och förtvivlan, som ingen annan märker. Och det räcker.

Avsikten med vår tid som fysiska varelser - hela syftet med att Gud gjorde oss som materiella, dödliga människor - är att vi ska visa vår vilja att följa Gud. Det är vår strävan, vår önskan, som räknas. Om vi i förtvivlan - och därför att vi inte ser någon annan utväg - bryter mot Guds lag, så förstår han. Och om vi ångrar det vi gjort och ber Gud om förlåtelse, så förlåter han. Vi "får del av Guds nåd", dvs vi blir benådade och frikända (gjorda "rättfärdiga" fastän vi egentligen inte är det).

Det är det nåden handlar om. Den gör inte Guds lag om intet, men den ger oss möjlighet att få förlåtelse - bli benådade - därför att vi inser vår ofullkomlighet, inser vårt fel och ångrar oss. Enkelt uttryckt: vad vi måste göra är att så långt det är möjligt sträva efter att följa Guds vilja ("Var fullkomliga...!") - och där vi inte klarar det, där tar Guds nåd över.

Det betyder att för varje uppriktigt ångerfull människa finns det en absolut gränslös förlåtelse, som på nytt öppnar den väg till evigt liv som synden stänger till. Jesu ord gäller för varje människa som insett sina fel - oavsett vad det är, oavsett om det är vad vi betraktar som små eller stora synder - ångrar dem och beslutar sig för att i fortsättningen följa Guds vilja:

"Inte heller jag dömer dig! Gå nu, och synda inte mer!" (Joh 8:11)

Thor-Leif Strindberg

Ser man ofödda/men "i ugnen" - människor, som människor, så blir det som sagt problematiskt;
Matteus 22

36 Herre, vilket är det viktigaste budet i Moses lag?

37 Jesus svarade: Älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta, av all din själ och av allt ditt förstånd.

38-39 Detta är det första och största budet. Det som kommer därnäst i betydelse liknar det första: Älska din medmänniska lika mycket som du älskar dig själv.

40 Alla de andra buden och alla profeternas föreskrifter kan sammanfattas i dessa två bud.

Jag såg påståendet "är man abortmotståndare så är man politisk motståndare" nånstans och det är ju helt fel. Att abortfrågan är politisk betyder inte att man är emot politik bara för att man valt ena sidan. Jag antar att du på något sätt försöker likna det vid rasism men snarare så är det "abortarna" som är anti i liknelsen isf och det emot de ofödda människorna. Jag själv tror att jag kan ha deltagit till att en frisk och glad unge inte blivit offer för abortmord och det är knappast något jag skäms över. Dessutom var jag inte religiös vid tidpunkten och att insinuera att alla religiösa är emot aborter och homosexuella är jättedumt.
Senast redigerad av Parvlon 2014-07-12 13:54:59, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav elle » 2014-07-12 13:53:55

kjwkjw skrev:Förbud mot kvinnliga präster? Jag blev döpt av en kvinnlig präst från Island.

Jag tror jojomamma menar förbud mot kvinnliga präster i katolska kyrkan ..
elle

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-07-12 14:46:06

Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Jaha, nu får jag skriva om. Det försvann förra gången. Fast det var bättre.

Nå, religion är 2 saker. Saker de tror på och gemenskapen. Och i grund och botten är gemenskapen viktigare.

Det är för att gemenskapen är så viktig som människor runt om i världen tror på de mest märkliga religioner, som kristendom. De vill ha en gemenskap. De vill visa att de tillhör ett sammanhang. Deras liv ursäktas liksom genom gemenskapen. Gemenskapen ger livet mening. De ingår i ett sammanhang, de är inte helt ensamma.

Jag kom på det här för nån vecka sedan.

För mig har alltid religioner varit en intellektuell katastrof. Men om man ser det som en gemenskapsgrej, så blir det nåt mer djuriskt. Ungefär som en vargflock. Nåt som präntadedes in i vår hjärna genom evolutionen.

Personligen har jag aldrig gillat gemenskaper. Noll behov. En del av asperger light i mitt fall.

Så, nu har jag, ungefär, skrivit om.

Frimodig

Jag har förklarat hela skiten.

Våra gener har gjort oss till gruppmänniskor, vi vill ingå i en gemenskap. Lasse Berg sa nåt sånt. Religion är en gemenskapsgrej. Det är huvudsaken. Vad man tror på spelar inte så stor roll.

Det är väldigt irriterande att det tog mig så lång tid att fatta detta enkla. Alla trossystem är en gemenskapsgrej. Det är gemenskapen som är nummer 1, vad man tror på är nummer 2.

Man blir antagligen särskilt trögfattad om man är från Västerås. Eller bor på Linnégatan i Uppsala, där inga högre makter dyker upp.

Frimodig

Det är kul när man skriver i en annan verklighet, man finns liksom inte. Och då är det här med Asperger väldigt praktiskt. Man bryr sig liksom inte. In the end så diskuterar man med sig själv. Vad man förstått av vad man varit utsatt för.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-12 16:50:48

Några här har beslutat sig att följa viss tolkning av bibeln. Det finns mycket annat som man under olika tider, även denna, valt att inte följa. Till exempel ”Kvinna tiger i församlingen”.

"Liksom kvinnorna tiger i de heligas alla församlingar skall de tiga i era församlingar. De får inte tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Vill de veta något, skall de fråga sina män där hemma. Ty det är en skam för en kvinna att tala i församlingen" (1 Kor 14:33-36)

Följde de bokstravstrogna skulle t.ex. Elle inte ha rätt att uttala sig överhuvudtaget.

Det saknas förnuft i antiabort rörelsen och den extrema kontroll man vill ha sina barn och sina församlingsmedlemmar i. På Jesus tid slutade nog väldigt många abortförsök med lidande och död. Då fanns det en förnuftig orsak att förbjuda abort. Idag är riskerna små om aborten utförs lagligt av utbildade läkare/barnmorskor. Det finns liberala kristna som använder förnuftet till att hjälpa människor inte stjälpa. Hjälpa dem att välja i svåra situationer.

Jag förstår inte hur människor som är mot abort kan vara för dödsstraff, döda meningsmotståndare eller frysa ut dem på obehagliga vis. Kan de göra militärtjänst? Är de default vapenvägrare för de bryr sig om guds bud att inte döda? Ser de till att en kvinna i en svår situation måste föda ett barn men kan helt strunta i barnet när modern senare tar livet av sig (oj, då har hon begått ett brott enligt bibeln). Det är så sjukt så jag mår illa.

Jag tror liberala kristna och många utan religiös tro kan känna sig lugnare än bokstavstolkarna om nedanstående text skulle bli sanning.

”En storm på väg i natt, rannsaka och bekänn.
Guds son ska komma nerstigen från himmelen igen.
Du ska stå naken framför sanningen och jordens alla kval.
Han ska pröva din styrka, han ska testa din moral.”
(Winnerbäck)
jojomamma

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-12 20:05:34

elle skrev:
Alien skrev:
elle skrev:Jag har länkat tidigare i tråden när jag skrev till Parvlon . Orkar inte leta just nu .

Det ena utesluter inte det andra . Dessutom har jag inte skrivit att de har blivit troende p.g.a. vetenskap . Tydligen stör inte deras forskning de att fortsätta tro på Guds existens . Förresten , har jag läst att svenska medier häller tyst om . Tydligen är " farligt "med troende vetenskapsmän .

Om du inte menar att de blev troende pga logik och vetenskap, varför motsäger du att de blev det pga att religionen vädjade till deras känsla och fantasi?

För övrigt verkar du tro på konspirationer när du skriver att svenska media håller tyst om vetenskaps män religion för att det skulle vara "farligt". När media skriver om vetenskapsmän brukar det vara deras vetenskapiga resultat som är i fokus, det som folk är intresserade av.

Du måste väl förstå att det är något annat som avgör om en person bli troende eller inte . Läs Scott Hahn . Han förklarar bra varför vetenskapsmän tror på Guds existens .

Varför skriver man öppet i andra länder att en politiker , vetenskapsman eller en skådespelare är kristen eller katolik men här håller man tyst om det ? Att tro på Gud är något helt naturligt för resten av världen utom i Sverige . Det är snarare här man gör en stor grej av det .

Scott Hahn var redan kristen (presbyterian) men blev katolik. Tydligen bl a för att katolska kyrkan var emot preventivmedel. Alltså något som jag tycker är en stor stötesten när det gäller katolska kyrkan. Chesterton var från början anglikan och blev sedan katolik. Det var det många engelska författare som blev (Graham Greeene, Muriel Spark, Evelyn Waugh) och även den norska författaren Sigrid Undset. Varför de blev det vet jag inte, jag har utgått från att de såg katolska kyrkan som mer ursprunglig, mindre spartanska än de protestantiska (liturign, där kommer fantasin in) och/el någon existentiell kris i livet.

Jag vet iaf att Stephen Hawking inte är religiös. (För mig är han den ultimate vetenskapsmannen, kanske för att var med i The Big Bang Theory, som geniet som fick Sheldon Cooper att svimma.)
http://www.theguardian.com/science/2011 ... -no-heaven
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-12 20:49:31

jojomamma skrev:Om du är amerikan borde du veta att man ofta placerar var folk står politiskt beroende på vilken kyrka man tillhör. I många sammanhang, t.ex. de politiska är det mycket viktigt vilken kyrka man tillhör. Själv är jag metodist.
Nja det är nog en föreställning folk har som inte har varit i USA. Eller har du märkt av det personligen? Jag har aldrig varit med om det.
kapuni

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-12 21:25:31

Hittade den här artikeln som känns trovärdig även om ämnet tas upp ur ett lite annat perspekiv.
http://www.dagen.se/nyheter/det-predika ... -s-kyrkor/
jojomamma

Religion

Inläggav elle » 2014-07-12 21:36:03

jojomamma skrev:Några här har beslutat sig att följa viss tolkning av bibeln. Det finns mycket annat som man under olika tider, även denna, valt att inte följa. Till exempel ”Kvinna tiger i församlingen”.

"Liksom kvinnorna tiger i de heligas alla församlingar skall de tiga i era församlingar. De får inte tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Vill de veta något, skall de fråga sina män där hemma. Ty det är en skam för en kvinna att tala i församlingen" (1 Kor 14:33-36)

Följde de bokstravstrogna skulle t.ex. Elle inte ha rätt att uttala sig överhuvudtaget.

Ordet bokstavstrogna förstår jag tyvärr inte vad man menar med .

Menar du att jag skulle tiga för det står i Bibeln att kvinnan ska tiga ? Det var andra tider Paulus skrev det och ett annat samhälle än det vi lever idag i .
Fast det är fortfarande så att i kyrkan ser jag ibland kvinnor i slöjan .

3Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud. 4En man som ber eller profeterar med något på huvudet drar skam över sitt huvud. 5Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad.

( 1Kor 11,1-5 )

http://www.bibeln.se/las/2k/1_kor#q=1+Kor+11
elle

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-12 21:48:40

elle skrev:Ordet bokstavstrogna förstår jag tyvärr inte vad man menar med .
De bokstavstrogna är de som menar att varenda ord i bibeln är sant, det är gud som skrivit bibeln osv. Det finns ett antal kristna kyrkor som är bokstavstrogna däribland Sjundedagsadventisterna.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-12 22:02:06

jojomamma skrev:Jag vill börja att säga att ordet religion som titeln på tråden är innefattar även oss utan religion men med åsikter.

Jag är inte så bevandrad i kristendomen men det finns några grejer jag absolut inte köper. Det här sakerna finns tack och lov inte i alla trossamfund:
* Abortmotståndet
* Förbud mot preventivmedel
* Förbud mot sex innan äktenskapet
* Synen på homosexuella som missfoster
* Förbud mot kvinnliga präster
* Patriarkalisk organisation (oinskränkt fadervälde) är gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande inom familjen, manliga ledares envälde och övervikt för männens inflytande.
* Pyramidstyrt
* Framgångsteologi - har du hamnat i rullstol är det guds straff
* Motverkar eukumeniska relationer
* Inte tillåta sina barn viss kunskap om sex, samlevnad och andra religioner

Det finns säkert mer. Samtliga ovanstående punkter (utom möjligen pyramidstyrt, där bryr jag mig inte) tycker jag politiskt/humanistisk inkorrekta.

:-)049
Jag tycker att du skriver väldigt klokt!
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-07-12 22:07:25, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-12 22:05:08

elle skrev:
jojomamma skrev:
kapuni skrev:

Eller adoptera bort .Slipper alla barnlösa svenskar byråktatiska procedurer och ekonomisk konkurs för att adoptera från andra länder när det finns svenska barn som väntar på att bli adopterade .
Dessutom slipper man dyra och oetiska in vitro .

Admin: fixade citatet

Så vitt jag vet sker inga adoptioner inom Sverige längre. Barn som av någon anledning inte kan bo tillsammans med sina biologiska föräldrar hamnar istället i fosterhem eller familjehem.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-12 22:24:35

Kahlokatt skrev:Så vitt jag vet sker inga adoptioner inom Sverige längre.
Inte adoptioner i traditionell mening, däremot adoptioner inom släkten, ex.vis om båda föräldrarna är döda så kan släktingar adoptera så att barnet ifråga ändå får "föräldrar" som de känner sig trygga med.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Intressanta intressen

Logga in