"Det goda livet i Skandinavien" (Scandimania) på TV

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2014-07-11 17:44:13

Någon som sett de tre programmen (Sverige, Danmark och Norge)?

svt skrev:Hugh Fearnley-Whittingstall har hört att man är lycklig i Skandinavien och vill undersöka om maten är nyckeln.
http://www.svtplay.se/video/1929201/det ... elaprogram

Jag såg det från Danmark, och det handlade om den goda danska maten, den danska arkitekturen, vindkraften, de danska TV-serierna och att "hygge" sig och danskarnas tillit till varandra. Bara positivt. Mörkret i de danska kriminalserierna (som Brottet) verkar inte finnas i verklighetens Danmark.

Nu har jag också kollat på Sverige på TV Play och där handlade det också om god mat (Ekstedts restaurang i Stockholm, älgjakt och kräftskiva) men även om Volvofabrikiken, ett hus som Ikea byggde på en dag, inspelningen av "Solsidan", föräldralediga pappor och Systembolaget. Men också Husby som ett exempel på den krackelerande svenska modellen. Lite orättvist mot Sverige tyckte jag, finns väl en del att säga om diskriminering i Danmark också.

Men hungrig blir man, den mat Hugh lagar el bara äter verkar mycket läcker.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2014-07-11 20:42:10

Problemen i de invandrartäta områdena utgör egentligen en isolerad företeelse. På det stora hela fungerar det. Att det är gott liv i skandinavien beror nog mycket på den lugnare attityden till andra och tron på ett socialt skyddsnät.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in