Vad har förändrats på 30 år?
41 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Intressant, eftersom det är en generation och dessutom eftersom politiska omdaningar som tekniskt och ekonomiskt borde gå på ett par år brukar ta 30 år.
Jag tänker först på datorer, som gått från att vara något hos vissa myndigheter och storföretag och som knappast ens hade en miljondel av dagens datorers kapacitet.
Sedan tänker jag på mobiltelefoner, som var liktydigt med biltelefoner, säljare i karriären kunde införskaffa en sådan och t o m en låda som man kunde bära med sig... för i portföljen gick de inte ner! Man kunde prata i dem, men det var också allt.
Begreppet "ungdomar" syftar numera inte på en grupp kriminella, det är en stor språklig förändring...
Jag tänker först på datorer, som gått från att vara något hos vissa myndigheter och storföretag och som knappast ens hade en miljondel av dagens datorers kapacitet.
Sedan tänker jag på mobiltelefoner, som var liktydigt med biltelefoner, säljare i karriären kunde införskaffa en sådan och t o m en låda som man kunde bära med sig... för i portföljen gick de inte ner! Man kunde prata i dem, men det var också allt.
Begreppet "ungdomar" syftar numera inte på en grupp kriminella, det är en stor språklig förändring...
Storleken på amerikanska bilar... med en viss "acceleration" de senaste kanske tio åren.
Hemdatorerna hade börjat komma då, jag hade nästan slitit ut min första 1984, det var nog det året som jag sålde den när jag hade skaffat en bättre.gadas skrev:Jag tänker först på datorer, som gått från att vara något hos vissa myndigheter och storföretag och som knappast ens hade en miljondel av dagens datorers kapacitet.
Miche skrev:Hemdatorerna hade börjat komma då, jag hade nästan slitit ut min första 1984, det var nog det året som jag sålde den när jag hade skaffat en bättre.
Jag tänkte nästan nämna något sådant, men erinrade mig att det fortfarande var mycket ovanligt att ha dator hemma. Man skulle kanske säga 40 år, men å andra sidan är det inte mer än 20 år sedan det blev vanligt.
Men tyvärr har inte programmen blivit en miljon gånger bättre.gadas skrev:Jag tänker först på datorer, som gått från att vara något hos vissa myndigheter och storföretag och som knappast ens hade en miljondel av dagens datorers kapacitet.
nescio skrev:Men tyvärr har inte programmen blivit en miljon gånger bättre.gadas skrev:Jag tänker först på datorer, som gått från att vara något hos vissa myndigheter och storföretag och som knappast ens hade en miljondel av dagens datorers kapacitet.
Tycker det har blivit sämre. För tio år sen fanns det diverse entusiaster som utvecklade bra shareware och freeware där det lyssnades på användarna och lades till nya funktioner efter önskemål. Ska man ha det typen av program nu och söker efter det så hittar man bara simpla program som kostar pengar och ofta innehållker massa skit i installationen.
Annan sak som fanns förr var välgjorda program som gjorde roliga saker grafiskt som man kunde leka med. Sånt som fraktalgeneratorer och 3d-appar där man experimenterade med en fysisk simulering. Sånt är det dåligt med i dag som utnyttjar grafiken ordentligt.
Det som finns är värdelösa appar dom är dyra och dåligt gjorda och har diverse malware. Eller så finns det saker från open sourceprojekt och dom har tyvärr stora brister i användarvänlighet och hur snyggt gjorda dom är. Inte heller finns det nåt större intresse bland opensourcefolk att göra snyggare och smidigare appar. Tycker de där opensourceapparna ofta ser och och funkar som gamla Visual Basic-program.
Så här såg min mobil ut för ca 25 år sedan http://i.imgur.com/Kq8ZX.jpg?1
Hade en sån på jobbet, användarvänligheten var inget vidare, den tillät inte mellanslag i telefonboken och man kunde inte.välja platser heller, namnen hamnade i den ordningen som man knappade in dem så det gällde att planera...Charlie72 skrev:Så här såg min mobil ut för ca 25 år sedan http://i.imgur.com/Kq8ZX.jpg?1
Miche skrev:Hade en sån på jobbet, användarvänligheten var inget vidare, den tillät inte mellanslag i telefonboken och man kunde inte.välja platser heller, namnen hamnade i den ordningen som man knappade in dem så det gällde att planera...Charlie72 skrev:Så här såg min mobil ut för ca 25 år sedan http://i.imgur.com/Kq8ZX.jpg?1
Enda finnesen var att telefonen hade minnesplats för 50 telefonnummer
Något som förändrats var att många ringde fel förr, varje månad minst! Nu använder man nästan alltid inprogrammerade nummer i någon form. Hade en felringare häromdan och det har ej hänt på flera år!
Tror dataprogrammen svullat ut för att det ska krävas mer datakraft så att nya datorer ska säljas.
Är inte uppvuxen i storstan men, skulle man käka hamburgare fanns ngn lokal variant alternativt Sibylla. Som var mycket godare än McDonalds.
Kebab serverades enbart i bröd, ej med frites.
Klibbigt ris fanns enbart på kinaresturanger.
Man kunde inte bli fet av potatis.
Det fanns kaffe, samt kaffe med mjölk/grädde.
Det fanns standard- och lättmjölk. Punkt.
En enkel bandspelare kostade nästan 1000 spänn (I dåvarade pengar)!
Fildelning skedde genom att man väntade på en bra låt från radion att spela in på band, eller "spela av" ngns LP eller band. Sociala kontakter kunde knytas genom att man frågade om någon hade den och den skivan att spela av.
Svensk TV var hypermoralistisk men ingen fattade det.
Vi skulle alla dö i atomkrig.
Kebab serverades enbart i bröd, ej med frites.
Klibbigt ris fanns enbart på kinaresturanger.
Man kunde inte bli fet av potatis.
Det fanns kaffe, samt kaffe med mjölk/grädde.
Det fanns standard- och lättmjölk. Punkt.
En enkel bandspelare kostade nästan 1000 spänn (I dåvarade pengar)!
Fildelning skedde genom att man väntade på en bra låt från radion att spela in på band, eller "spela av" ngns LP eller band. Sociala kontakter kunde knytas genom att man frågade om någon hade den och den skivan att spela av.
Svensk TV var hypermoralistisk men ingen fattade det.
Vi skulle alla dö i atomkrig.
Min första teleräkning när jag hade internet först med telemodem, var 4000! Trots att jag höll nere dagsurfandet som var dubbelt så dyrt.
Sen undrar jag fortfarande varför modemen lät som de gjorde.
Ibland kunde man bli feluppringd av en telefax. Då lät det konstigt.
I biblioteken försvann draglådorna för kort och infördes datasystem där man bara skulle skriva med versaler... eller gemener... minns inte. Men det var ngt skumt.
På mitt universitet kunde man hyra in sig på en elektrisk skrivmaskin för att skriva ut sina uppsatser, men jag hade dator minsann! (Matrisskrivare)
Sen undrar jag fortfarande varför modemen lät som de gjorde.
Ibland kunde man bli feluppringd av en telefax. Då lät det konstigt.
I biblioteken försvann draglådorna för kort och infördes datasystem där man bara skulle skriva med versaler... eller gemener... minns inte. Men det var ngt skumt.
På mitt universitet kunde man hyra in sig på en elektrisk skrivmaskin för att skriva ut sina uppsatser, men jag hade dator minsann! (Matrisskrivare)
Det handlade om akustisk kommunikation, i princip ljud för 1, inget ljud för 0 (fast mycket mer komplicerat än så).kiddie skrev:Sen undrar jag fortfarande varför modemen lät som de gjorde.
kiddie skrev:Min första teleräkning när jag hade internet först med telemodem, var 4000! Trots att jag höll nere dagsurfandet som var dubbelt så dyrt.
Så mycket pengar finns det inte i hela världen.
Hej !
På 30 år har antalet trafikerande bilar förändrats och blivit flera, befolkningen har ökat... Känns även som om vi fått inblick i mera utländska kulturer, vilket är nyttigt ( i dans / musik samt mat )
På 30 år har antalet trafikerande bilar förändrats och blivit flera, befolkningen har ökat... Känns även som om vi fått inblick i mera utländska kulturer, vilket är nyttigt ( i dans / musik samt mat )
Riksdaler?kiddie skrev:En enkel bandspelare kostade nästan 1000 spänn (I dåvarade pengar)!
Moggy skrev:Så mycket pengar finns det inte i hela världen.
Läs igen. Han skriver 4.000:-
kullan skrev:Moggy skrev:Så mycket pengar finns det inte i hela världen.
Läs igen. Han skriver 4.000:-
Jag tror Moggy åsyftar 4000!, dvs 4000 fakultet (https://sv.wikipedia.org/wiki/Fakultet_%28matematik%29), vilket man skulle lite fyndigt kunna inflika här. Det säger dock sig själv att det är 4000 svenska kronor som åsyftas
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Telefoner har virkelig forandret seg, før så var dette en telefon:
Og dette er mobiltelefonen min far hadde i 1984. Den veide 7 kilo og kostet 25000 kroner.
Og dette er mobiltelefonen min far hadde i 1984. Den veide 7 kilo og kostet 25000 kroner.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Jup. Så var de svenska telefonerna!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Återgå till Intressanta intressen