Religion
Religion
kjwkjw skrev:du har ingen anning om hur rasistiska folk är i de ställen som inte är västvärlden va? du kan ju testa att besöka ett ställe i sydafrika där bara svarta bor eller gå runt med ett kors i irak och se vad som händer.
att folk alltid tror att västfolket är dom värsta...
Du låter som en sann Sverigedemokat. All skuld ligger alltid på andra och man vägrar att syna sig själva. Enkla lösningar, lätt att köpa för vissa, de som skyr komplexitet.
Kanske du skojar. Ibland skriver du skämtsamt och det känns som om du inte tar dig själv på 100% allvar.
Jag har skrivit det här tidigare:
En pappa som har sitt barn på halvtid är en ganska dålig far på flera punkter.
Mamman försöker påpeka detta för att pappan ska bli lite bättre.
Pappan går i direkt försvar och börjar berätta om andra föräldrar som är ännu sämre. Som är frånvarande eller misshandlar sina barn.
Pappan tar aldrig till sig något av vad mamman sa eller vad barnet signalerade. Han utvecklades inte. Hans barn fick betala många terapitimmar som vuxen...
Människor som lägger allt ansvaret för allt elände på andra och aldrig fundera vad man själv kan göra eller vad som är konsekvenser av egna handlingar är problematiska för sig själv och andra.
Religion
jojomamma skrev:kjwkjw skrev:du har ingen anning om hur rasistiska folk är i de ställen som inte är västvärlden va? du kan ju testa att besöka ett ställe i sydafrika där bara svarta bor eller gå runt med ett kors i irak och se vad som händer.
att folk alltid tror att västfolket är dom värsta...
Du låter som en sann Sverigedemokat. All skuld ligger alltid på andra och man vägrar att syna sig själva. Enkla lösningar, lätt att köpa för vissa, de som skyr komplexitet.
Kanske du skojar. Ibland skriver du skämtsamt och det känns som om du inte tar dig själv på 100% allvar.
Jag har skrivit det här tidigare:
En pappa som har sitt barn på halvtid är en ganska dålig far på flera punkter.
Mamman försöker påpeka detta för att pappan ska bli lite bättre.
Pappan går i direkt försvar och börjar berätta om andra föräldrar som är ännu sämre. Som är frånvarande eller misshandlar sina barn.
Pappan tar aldrig till sig något av vad mamman sa eller vad barnet signalerade. Han utvecklades inte. Hans barn fick betala många terapitimmar som vuxen...
Människor som lägger allt ansvaret för allt elände på andra och aldrig fundera vad man själv kan göra eller vad som är konsekvenser av egna handlingar är problematiska för sig själv och andra.
och enligt dig så är alla västerlänningar onda, du låter som en sann SVDare.
och jag menade inte att alla icke-västerläningar är rasister, jag menade att rasism där är lika stor som det är här kanske tom större, men det vill du inte veta av eftersom det raserar hela din världsbild. du tror bara för att man är fattig och har varit i krig så är man en snäll människa.
förstår inte var denna diskusssion kom ifrån, detta har inget att göra med att jesus blev nekad som messias av judarna, trots att dom väntade på han.
Religion
kjwkjw skrev:
och enligt dig så är alla västerlänningar onda, det är du som låter som en sann sverigedemokrat.
och jag menade inte att alla icke-västerläningar är rasister, jag menade att rasism där är lika stor som det är här kanske tom större, men det vill du inte veta av eftersom det raserar hela din världsbild.
om
förstår inte vad du vill ha sagt med andra stycket, vad har det att göra med att judarna nekade att jesus var messias?
Jag utryckte mig dåligt om jag skrev att alla västerlänningar är onda. Jag skrev något jag egentligen sagt att jag ska låta bli. Jag anser att man inte lägga rasism pga någons färg, utan bedömma varje människa efter sina handlingar.
Helt kan man inte radera ut sin historia och konsekvenser av den. Har kolonialtiden förstört mycket. Jag tycker fortfarande att de som tjänade mycket på utarmningen av en hel kontinent har ett visst ansvar för att hjälpa till att bygga upp kontinenter igen. Nu har det gått så lång tid så jag tycker att de som bor i dessa länder har det största ansvaret för återuppbyggnaden.
När det gäller citatet "judarna nekade att jesus var messias" skriver du som troende kristen. Jag är humanist och för religionsfrihet. Jag skulle aldrig komma på idén att tänka att någon annan borde byta religion nu eller vid tidigare tillfälle. Det ingår liksom inte i min tankevärld. Däremot skulle jag gärna se religioner fredligare och med större förståelse och respekt för varandra.
Religion
Du är väldigt villig att sprida lögner helt utan någon som helst källkritik eller ens att länka till källan vilket gör det omöjligt att debattera med dig.elle skrev:Har läst i utlandet på polisens hemsida samt läst i en bok att Sverige toppar statistiken på brottslighet men man hittar ingenstans att läsa på svenska sidor . Någon måste ljuga om statistiken .
Kom igen när du skriver korrekt information.
Religion
Miche skrev:Du är väldigt villig att sprida lögner helt utan någon som helst källkritik eller ens att länka till källan vilket gör det omöjligt att debattera med dig.elle skrev:Har läst i utlandet på polisens hemsida samt läst i en bok att Sverige toppar statistiken på brottslighet men man hittar ingenstans att läsa på svenska sidor . Någon måste ljuga om statistiken .
Jag är kanske mer beläst än du är och för mig behöver du inte mera bevisa att du saknar kunskaper om religion , kristendom och kristna . Dina enda källor om religion är skvaller från Aftonbladet .
Jag tror på vad jag har läst men du får fortsätta tro på sagovärlden .
Förresten , har aldrig sett att du hänvisar till källor dina lögner om kristna och kristendomen men du är alltid villigt att smutskasta kristna och varför diskuterar jag ens med dig i den här tråden .
Senast redigerad av elle 2014-07-11 16:26:53, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Humanismen förenar medmänsklighet och förnuft i en strävan att skapa ett bättre samhälle, där ansvaret läggs på människan själv. Demokrati och mänskliga rättigheter är universella värden som måste gälla alla människor, oavsett var man råkar leva.
Grundläggande för humanismen är kritiskt tänkande och en vetenskaplig kunskapssyn. Humanismen är en sekulär - icke-religiös - livssyn som anser att det inte finns några förnuftiga skäl att tro på religiösa dogmer, gudar eller övernaturliga förklaringar av tillvaron. Humanister har en kritisk inställning till alla former av religion, nyandlighet och ockultism
Secular humanism encourages skeptical yet creative thinking.
Religions on the other hand do not.
Kan vi tillsammans bygga en bättre värld? Eller ska vi sandlådekriga med varandra?
Grundläggande för humanismen är kritiskt tänkande och en vetenskaplig kunskapssyn. Humanismen är en sekulär - icke-religiös - livssyn som anser att det inte finns några förnuftiga skäl att tro på religiösa dogmer, gudar eller övernaturliga förklaringar av tillvaron. Humanister har en kritisk inställning till alla former av religion, nyandlighet och ockultism
Secular humanism encourages skeptical yet creative thinking.
Religions on the other hand do not.
Kan vi tillsammans bygga en bättre värld? Eller ska vi sandlådekriga med varandra?
Religion
Kristendom stoppar inte vetenskap eller humanism. kristendomen uppmanar till humanism.
Vad gör svenska kristna så hemska? Vi är inget hinder för er ateister.
Gud gav alla fri vilja, ni får alltså göra vad ni vill. Det finns ingen tvång i kristendom.
Vad gör svenska kristna så hemska? Vi är inget hinder för er ateister.
Gud gav alla fri vilja, ni får alltså göra vad ni vill. Det finns ingen tvång i kristendom.
Religion
elle skrev:Miche skrev:Du är väldigt villig att sprida lögner helt utan någon som helst källkritik eller ens att länka till källan vilket gör det omöjligt att debattera med dig.elle skrev:Har läst i utlandet på polisens hemsida samt läst i en bok att Sverige toppar statistiken på brottslighet men man hittar ingenstans att läsa på svenska sidor . Någon måste ljuga om statistiken .
Jag är kanske mer beläst än du är och för mig behöver du inte mera bevisa att du saknar kunskaper om religion , kristendom och kristna . Dina enda källor om religion är skvaller från Aftonbladet .
Förresten , har aldrig sett att du hänvisar till källor dina lögner om kristna och kristendomen men du är alltid villigt att smutskasta kristna och varför diskuterar jag ens med dig i den här tråden .
kristna-syster må gud välsigna dig.
Senast redigerad av kjwkjw 2014-07-11 16:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Religion
kjwkjw skrev:elle skrev:Miche skrev:Du är väldigt villig att sprida lögner helt utan någon som helst källkritik eller ens att länka till källan vilket gör det omöjligt att debattera med dig.
kristna-syster må gud välsigna dig.
Tack Kjwkjw . Det var snällt skrivet . Gud med dig
Religion
Jag vill börja att säga att ordet religion som titeln på tråden är innefattar även oss utan religion men med åsikter.
Jag är inte så bevandrad i kristendomen men det finns några grejer jag absolut inte köper. Det här sakerna finns tack och lov inte i alla trossamfund:
* Abortmotståndet
* Förbud mot preventivmedel
* Förbud mot sex innan äktenskapet
* Synen på homosexuella som missfoster
* Förbud mot kvinnliga präster
* Patriarkalisk organisation (oinskränkt fadervälde) är gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande inom familjen, manliga ledares envälde och övervikt för männens inflytande.
* Pyramidstyrt
* Framgångsteologi - har du hamnat i rullstol är det guds straff
* Motverkar eukumeniska relationer
* Inte tillåta sina barn viss kunskap om sex, samlevnad och andra religioner
Det finns säkert mer. Samtliga ovanstående punkter (utom möjligen pyramidstyrt, där bryr jag mig inte) tycker jag politiskt/humanistisk inkorrekta.
Jag är inte så bevandrad i kristendomen men det finns några grejer jag absolut inte köper. Det här sakerna finns tack och lov inte i alla trossamfund:
* Abortmotståndet
* Patriarkalisk organisation (oinskränkt fadervälde) är gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande inom familjen, manliga ledares envälde och övervikt för männens inflytande.
* Pyramidstyrt
Det finns säkert mer. Samtliga ovanstående punkter (utom möjligen pyramidstyrt, där bryr jag mig inte) tycker jag politiskt/humanistisk inkorrekta.
Religion
Förbud mot kvinnliga präster? Jag blev döpt av en kvinnlig präst från Island.
Var står det att homosexuella är missfoster? Bara att dom är syndare. HERREN älskar alla och ser alla som hans barn. Ingen blir gladare än HERREN om ni blir troende.
Var står det att homosexuella är missfoster? Bara att dom är syndare. HERREN älskar alla och ser alla som hans barn. Ingen blir gladare än HERREN om ni blir troende.
Religion
Tack jojomamma. Du sammanfattar det bra.jojomamma skrev:Jag vill börja att säga att ordet religion som titeln på tråden är innefattar även oss utan religion men med åsikter.
* Abortmotståndet
* Pyramidstyrt
Religion
kjwkjw skrev:jojomamma skrev:Miche skrev: Tack jojomamma. Du sammanfattar det bra.
det ena leder till det andra..Frimodig skrev:Jag skrev ett inlägg här. Vart försvann det?
Frimodig
jag tog bort det.
Det här är intressant. Hur behandlar man en sån här jocke. Alltså, 2 grejer. Hur behandlar moderatorer en sån här jocke? 2, hur behandlar jag en sån här jocke?
När det gäller 2, jag är långsint lagd. Jag föredrar att betala tillbaka.
Frimodig
Religion
Frimodig skrev:kjwkjw skrev:jojomamma skrev:
det ena leder till det andra..Frimodig skrev:Jag skrev ett inlägg här. Vart försvann det?
Frimodig
jag tog bort det.
Det här är intressant. Hur behandlar man en sån här jocke. Alltså, 2 grejer. Hur behandlar moderatorer en sån här jocke? 2, hur behandlar jag en sån här jocke?
När det gäller 2, jag är långsint lagd. Jag föredrar att betala tillbaka.
Frimodig
Dum, dum, dum. Jag glömde att vi inte spelar på lika villkor.
Jag blir väldigt irriterat när jag inte fattar. Vi spelar inte på samma bollplan.
Fan, du tog säkert bort mitt inlägg, det är ok. Det är ok. Ok.
Frimodig
Religion
Jaha, nu får jag skriva om. Det försvann förra gången. Fast det var bättre.
Nå, religion är 2 saker. Saker de tror på och gemenskapen. Och i grund och botten är gemenskapen viktigare.
Det är för att gemenskapen är så viktig som människor runt om i världen tror på de mest märkliga religioner, som kristendom. De vill ha en gemenskap. De vill visa att de tillhör ett sammanhang. Deras liv ursäktas liksom genom gemenskapen. Gemenskapen ger livet mening. De ingår i ett sammanhang, de är inte helt ensamma.
Jag kom på det här för nån vecka sedan.
För mig har alltid religioner varit en intellektuell katastrof. Men om man ser det som en gemenskapsgrej, så blir det nåt mer djuriskt. Ungefär som en vargflock. Nåt som präntadedes in i vår hjärna genom evolutionen.
Personligen har jag aldrig gillat gemenskaper. Noll behov. En del av asperger light i mitt fall.
Så, nu har jag, ungefär, skrivit om.
Frimodig
Nå, religion är 2 saker. Saker de tror på och gemenskapen. Och i grund och botten är gemenskapen viktigare.
Det är för att gemenskapen är så viktig som människor runt om i världen tror på de mest märkliga religioner, som kristendom. De vill ha en gemenskap. De vill visa att de tillhör ett sammanhang. Deras liv ursäktas liksom genom gemenskapen. Gemenskapen ger livet mening. De ingår i ett sammanhang, de är inte helt ensamma.
Jag kom på det här för nån vecka sedan.
För mig har alltid religioner varit en intellektuell katastrof. Men om man ser det som en gemenskapsgrej, så blir det nåt mer djuriskt. Ungefär som en vargflock. Nåt som präntadedes in i vår hjärna genom evolutionen.
Personligen har jag aldrig gillat gemenskaper. Noll behov. En del av asperger light i mitt fall.
Så, nu har jag, ungefär, skrivit om.
Frimodig
Religion
Bara för att bevisa att Frimodig har fel, som om det skulle förvåna någon.
Gemenskap med Gud/Jesus i anden har jag väldigt mycket men innan jag fick min nuvarande Gudstro så låg jag på psyket med en massa folk kring mig varje dag och innan det så var det också mycket folk ett år ungefär. Innan dess vart jag i princip asocial. Nu har jag inte ens gått till kyrkan, dock varit på väg flera gånger (missat tider osv). Visst har jag ändrat på beteende en hel del och på så sätt utsätter mig för risk till social kontakt mycket mer än innan och förhoppningsvis hittar jag en församling jag trivs med i framtiden men det var inte det som gjorde att jag blev religiös, utan gemenskap med Gud.
Gemenskap med Gud/Jesus i anden har jag väldigt mycket men innan jag fick min nuvarande Gudstro så låg jag på psyket med en massa folk kring mig varje dag och innan det så var det också mycket folk ett år ungefär. Innan dess vart jag i princip asocial. Nu har jag inte ens gått till kyrkan, dock varit på väg flera gånger (missat tider osv). Visst har jag ändrat på beteende en hel del och på så sätt utsätter mig för risk till social kontakt mycket mer än innan och förhoppningsvis hittar jag en församling jag trivs med i framtiden men det var inte det som gjorde att jag blev religiös, utan gemenskap med Gud.
Återgå till Intressanta intressen