Jag är rädd inför framtiden, vill hoppa av gymnasiet!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Jag är rädd inför framtiden, vill hoppa av gymnasiet!

Inläggav Oliver Qvist » 2014-07-09 19:57:16

Hej!

Jag har haft lite problem med mina studier. Jag är 17 år och vill nu hoppa av gymnasiet och söka om nästa år till en annan linje. Problemet är att jag fyller 18 år i september, och då vill mina föräldrar att jag skriver in mig i arbetsförmedlingen och att jag börjar försörja mig själv. Det känns läskigt även dock jag har redan sommar jobbat 3 år i en Konstpark kallad Wanås. Gillar verkligen att jobba där, jag får klippa gräs och trimma, tvätta konstverken och umgås med trevliga människor. Men nu blir det ju riktigt, att skriva in sig på arbetsförmedlingen utan gymnasium betyg.

Jag vet fortfarande inte vad jag vill arbeta med, jag vet inte vad jag är bra på ännu.
Något jag har märkt är att jag blir riktigt glad att se när folk använder eller tar nytta av något jag har skapat eller gjort. TEX, denna veckan trimmade jag ner gräset runt ett bord-bänk så att gäster kunde ta sig fram och sitta där och fika. Några timmar efter jag var klar med trimmandet så kom det en familj och satt sig där vid bordet, tack vare att jag hade trimmat gräset där! Jag fick en så skön och stolt känsla!

Jag är rädd för min framtid, jag har klantat mig så mycket med skolan de senaste åren. Jag vill bara ha en till chans på gymnasiet! Blir nog någon snickare/teknik utbildning!

Moderator: Kompletterade rubriken.
Oliver Qvist
Ny medlem

Anslöt: 2014-05-03

Jag är rädd!

Inläggav Siggelina » 2014-07-09 20:16:28

Är nog bra att gå ut gymnasiet oavsett linje. svårt få jobb annars. sedan behöver man inte jobba med just det man läst till. Man kan gå någon vuxenutbildning och ta lån.
Siggelina

Anslöt: 2014-06-21

Jag är rädd!

Inläggav slackern » 2014-07-09 20:23:11

Siggelina skrev:Är nog bra att gå ut gymnasiet oavsett linje. svårt få jobb annars. sedan behöver man inte jobba med just det man läst till. Man kan gå någon vuxenutbildning och ta lån.

Den enda typen utav arbete man kan få är på typ McDonalds.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Jag är rädd!

Inläggav slackern » 2014-07-09 20:24:16

Dina föräldrar måste betala för dig så länge du pluggar på gymnasienivå fram tills du fyller 21. Men om du bara är hemma och slackar utan att plugga efter du har fyllt 18 har dom inget ansvar för dig.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Jag är rädd!

Inläggav Biskswe » 2014-07-09 20:30:27

Hallå!

Arbetsförmedlingen kommer att skicka dig till en någon typ av skola "Lärnia" eller liknade. där ska du vara 8 timmar om dagen tills du har läst upp till gymnasiekompetens.
om det tar 6månader eller två år bryr de sig inte om , utan du får vara där tills du har klarat av alla kurser.

Det tråkiga är att i vanliga skolan så är det jätte lätta att ordna godkänt i basämnena, i den skolan du hamnar nu tjänar de pengar på dig så länge du går i deras "skola" och det är betydligt tuffare att klara godkänt nivå.

Lycka till.
Biskswe

Anslöt: 2013-12-26

Jag är rädd!

Inläggav kiddie » 2014-07-09 20:48:13

Om du känner nu att du valt helt fel linje så kan du söka och se om du kommer in på en annan. Då måste som sagt dina föräldrar försörja dig (som sagt till 21), de kanske försöker tvinga dig slutföra din nuvarande linje genom hota med AF?

Jag valde också fel och mina föräldrar var rasande då jag bytte skola och sedan läste upp enstaka ämnen. De tyckte jag skulle kämpat på med det som kändes helt fel.

Beroende på hur det blivit fel så kanske du kan läsa in enstaka ämnen på komvux eller folkhögskola? Om det inte är en väldigt specialinriktad linje du nu vill gå.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Jag är rädd!

Inläggav enkille » 2014-07-09 22:07:20

Gymnasiet blir helt klart mindre jobbigt att ta sig igenom om man hittar en linje man har något intresse för. Sen om du nån gång kommer på vad du vill bli så är det betydligt kortare väg att gå än att börja traggla från början igen. Så det är ett bra val att söka igen till en linje du tycker verkar bra !
enkille

Anslöt: 2014-05-20

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in