Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav elle » 2014-07-08 12:18:10

Parvlon skrev:Jesus säger att Han ska bygga kyrkan. Inte Petrus.

18Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den.

Och hur lär Jesus ut att man blir befriad från dödsriket? Jo, det var väl tron på att han är Guds enfödde, Messias och Herren.

Jag måste ha läst slarvigt . Inte enbart tro. Tro och gärningar .
Mi­na bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men in­te har gärning­ar? In­te kan väl tron rädda ho­nom? Om en bro­der el­ler sys­ter är ut­an kläder och sak­nar mat för da­gen, vad hjälper det då om någon av er säger: ”Gå i frid, håll er var­ma och ät er mätta”, men in­te ger dem vad krop­pen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, ut­an gärning­ar, är den död.

Nu kanske någon frågar: ”Har du tro?” – Ja, och jag har gärning­ar. Vi­sa mig din tro ut­an gärning­ar, så skall jag med mi­na gärning­ar vi­sa dig min tro. Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de on­da an­dar­na tror det, och dar­rar. Men in­ser du in­te, tanklösa människa, att tro ut­an gärning­ar är ut­an ver­kan?
( Jak 2:14-26 )
http://www.bibeln.se/las/tema/61

Parvlon skrev: Det kan man ju tro men finns det inget mer belägg än den bibelversen, menar du?

Duger det här ? Jag hade fel om Clemens .
000-talet

PETRUS
(Simon Petrus)

Enligt Bibeln en av Jesus lärjungar som av honom fick nycklarna till himmelriket.
Martyr och helgon, avrättad genom att korsfästas uppochner.
Festdagar 29 juni (tillsammans med Paulus – Petri och Pauli dag) och 22 februari (Petrus Cathedraticus).
Erkänd av katolska kyrkan som den förste biskopen av Rom.
Även dyrkad som helgon inom östlig kristendom.

Sankt Linus

Martyr och helgon med festdag 23 september.
Även dyrkad som helgon inom östlig kristendom med festdag 7 juni.

Sankt Anacletus I eller Cletus

Martyr och helgon med festdag 26 april (före 1961 13 juli).
Tidvis felaktigt ansedd som två olika personer med namnen Anacletus och Cletus.

Sankt Clemens I
CLEMENS San Clemente de Roma.jpg Okänt födelseår
Rom 88, 91 eller 92 97, 99 eller 101
Chersonesos på Krim

Martyr och helgon med festdag 23 november.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_p%C3%A5var

Parvlon skrev: Alla människor kan och ska förlåta andra människor. Annars kommer inte Gud att förlåta en själv. Verserna finns några poster tidigare som säger detta.

Alla människor kan inte förlåta synder utan bara präster . Du postade tidigare om synder .
Parvlon skrev:Jag tror det handlar om alla människor;

Joh 20:23
Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden.”
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-08 13:30:46

elle skrev:Kristna ? Du vet ingenting om oss .
Era inlägg här visar hur ni tänker.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-08 14:06:26

nescio skrev:Alla människor kan inte förlåta synder utan bara präster.
Fast nu står det ju på flera ställen i bibeln att man ska göra det.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav elle » 2014-07-08 18:14:08

Parvlon skrev:Fast nu står det ju på flera ställen i bibeln att man ska göra det.

Jag förnekar det inte men ditt tidigare citat handlar om något annat.

Je­sus sa­de till dem igen: ”Frid åt er al­la. Som Fa­dern har sänt mig sänder jag er.” Se­dan an­da­des han på dem och sa­de: ”Ta emot he­lig an­de. Om ni förlåter någon hans syn­der, så är de förlåtna, och om ni bin­der någon i hans syn­der, så är han bun­den.” Joh 20, 21-23

Källa : bibeln.se

Jämför med :

Då kom Petrus fram till ho­nom och sa­de: ”Her­re, hur många gång­er skall min bro­der kun­na göra orätt mot mig och ändå få förlåtel­se av mig? Så myc­ket som sju gång­er?” Je­sus sva­ra­de: ”Jag säger dig: in­te sju gång­er ut­an sjut­tio­sju gång­er. Matt 18,21

Och när ni ställer er och ber, skall ni förlåta dem som ni har något otalt med. Då skall också er fa­der i him­len förlåta er era över­trädel­ser.” Mark 11, 25

Ha fördrag med varand­ra och var över­se­en­de om ni har något att före­brå någon. Lik­som Her­ren har förlåtit er skall också ni förlåta. Kol 3 , 13
elle

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-08 19:13:31

elle skrev:Ha fördrag med varand­ra och var över­se­en­de om ni har något att före­brå någon.
Då ska jag vara över­se­en­de med alla dumheter ni skriver här.
Storsint av mig, eller hur?
nescio

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-08 20:28:27

Ursäkta för felciteringen men jag tror på Jesus ord i bibeln. Förlåter man inte andra människors deras synder så blir man inte heller förlåten av Fadern. Med måttstocken man dömer andra blir man dömd själv.

Faktiskt så innan jag fick frågan om jag ville släppa in Jesus i hjärtat, så gick vi igenom massvis av saker som jag tidigare tyckt var handlingar av dumma människor men numera tycker/tror/vet jag att det handlar om dumma handlingar.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-09 1:51:30

kjwkjw
Inaktiv

Anslöt: 2013-09-14

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-09 1:53:13

nescio skrev:
elle skrev:Kristna ? Du vet ingenting om oss .
Era inlägg här visar hur ni tänker.

och inlägg från er ateister visar hur ni tänker. fördomssfulla och hatiska. och ni vägrar lyssna. ni har redan besämt er för att ni har rätt.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-09 1:59:17

Miche skrev:
Myrkr skrev:Alltså, religion gör människor lyckliga eftersom det är ett helhetspaket. Ett happy meal.
Man får gemenskap, svar på svåra frågor, mening med livet.
Allt som man behöver i livet, allt som gör människor lyckliga.
Det går att få allt det där på annat håll, men det förutsätter att man samlar ihop det själv, hittar en egen gemenskap, egna svar, en egen mening med livet. Det kräver mer arbete.
Det är, helt enkelt, lagen om minsta möjliga motstånd som får människor att välja religionen.
Låter som en rimlig beskrivning till varför människor köper tokigheterna i religionerna (åtminstone när de från början är sökare).

vilka tokigheter?

lämna tråden om du bara är ute efter att smutkasta din gud.

forsätt dyrka din ps3 eller kvinna eller vad du nu finner för menning med ditt liv. måste vara härligt.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-09 2:09:47

Frimodig skrev:Religion är en sorts primitiv mänsklig reaktion. När vi var totalt utlämnade och förstod ingenting. Vi hade varandra, alla andra var en sorts fiender. Vi skapade historier som höll ihop oss. För att klara av att överleva.

Överlevande är kriteriet. Det var smart att skapa religioner, in the long run.

För att skapa gemenskaper, gemensamma mål, och en sorts tro på livet och framtiden.

Det är genant att förklara sånt här. Jag behandlar er som idioter, som inte kan tänka själva. Jag måste förklara. Det vore väldigt kul att träffa nån som visar att jag är totalt ute och cycklar.

Frimodig

du är ute och cyklar som vanligt.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-09 2:17:56

elle skrev:
Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Jag har en enkel fråga. Alla ni som tror på Gud och sånt, här på forumet. Varför kommer hon aldrig hem till mig? Varför kommer aldrig nån högre makt hem till mig?

Fan, jag bjuder på the. Gott the. Men ingen kommer trots att jag har en excellent balkong, särskilt idag.

Frimodig

Och varför ska Gud komma till dig ? Är det något speciellt med dig ? Du bryr dig inte ändå .

sant. har pratat med många ateister som säger att "även om gud visade sig för dom eller ens om dom blev återupväckte från döden" så hade dom ändå inte trott.

så ignoranta är dom.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav elle » 2014-07-09 7:27:43

Parvlon skrev:Ursäkta för felciteringen men jag tror på Jesus ord i bibeln. Förlåter man inte andra människors deras synder så blir man inte heller förlåten av Fadern. Med måttstocken man dömer andra blir man dömd själv.

Faktiskt så innan jag fick frågan om jag ville släppa in Jesus i hjärtat, så gick vi igenom massvis av saker som jag tidigare tyckt var handlingar av dumma människor men numera tycker/tror/vet jag att det handlar om dumma handlingar.

Katoliker biktar sig för att få sina synder förlåtna. Jag kan inte be en vanlig människa om att hon förlåter mina synder men protestanter tror kanske inte att man syndar och behöver bikta sig .

Och ditt tidigare citat om syndernas förlåtelse har faktiskt stöd i Bibeln . Likadant om tro . Protestanter tror att enbart tro behövs för att bli frälst men det finns stöd i Bibeln att tro utan gärningar är död eftersom även demoner tro på Kristus .
elle

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-09 12:50:23

Men om du syndar mot mig, och jag förlåter din synd, så förlåter fadern mig. Troligvis dig också. Men att det är bättre/riktigare att du istället för att bli förlåten av mig går till påven och biktar dig, tycker jag låter dumt. Vi har en präst i himlen och varför inte be honom istället.

Protestanter tror att enbart tro behövs för att bli frälst
Fast det är ju inte vad Jesus sagt. Man ska vara inskriven i livets bok som skrevs innan Jorden blev till. Men Guds nåd ska man inte berömma sig av genom handlingar står det, kanske var det du syftade på.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-09 13:31:32

elle skrev:
Alien skrev:Alltså, alla som pratar om vetenskap och logik, missar poängen med religioner. Religionerna har en berättelse, som tilltalar människan. Den tilltalar deras fantasi och känslor. I synnerhet de som inte studerat vetenskap och logik, men även andra. .

Jag har läst att många vetenskapsmän är troende . De tror på Gud . Hur kan det tilltala deras fantasi och känslor . De kan vetenskap och logik och är troende eller kanske därför .

Har du något belägg för att någon blivit religiös av logiska och rationella orsaker? Hänvisa till det i så fall.

De som är religiösa har antingen blivit uppvuxna i det, el så blivit det pga någon livskris el religiös upplevelse. Jag tvivlar starkt på att någon blivit troende pga vetenskap och logik.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-09 14:18:06

Alien skrev:De som är religiösa har antingen blivit uppvuxna i det, el så blivit det pga någon livskris el religiös upplevelse.
Du har glömt sökarna, de som inte riktigt vet hur de ska bära sig åt för att hitta "hem".

Min bror provade en massa olika saker innan han gick alfakursen och blev religiös.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-09 14:26:43

”Ingen kan säga: ”Jesus är Herre”, om han inte är fylld av den heliga anden” (1 Kor 12:3).

”Gud har sänt sin Sons Ande in i vårt hjärta, och den ropar: ”Abba! Fader!” (Gal 4:6)

"Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid: sanningens ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er." ( Johannesevangeliet 14:16-17 )

"Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande." ( Johannesevangeliet 3:4)

Att personer med livskriser får hjälp av Jesus är inte konstigt;

"...Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." (Markus 2:17)
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-09 15:07:01

Miche skrev:
Alien skrev:De som är religiösa har antingen blivit uppvuxna i det, el så blivit det pga någon livskris el religiös upplevelse.
Du har glömt sökarna, de som inte riktigt vet hur de ska bära sig åt för att hitta "hem".

Min bror provade en massa olika saker innan han gick alfakursen och blev religiös.

Men varför är vissa människor sökare då? Har de ett behov av religion, som inte andra har? Eller bara av en känsla av mening, något som lika gärna kunde ha uppfyllts av en politisk rörelse, en hobby, ett kulturellt intresse etc?
Alien
Moderator

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-09 15:17:38

Alien skrev:Men varför är vissa människor sökare då? Har de ett behov av religion, som inte andra har? Eller bara av en känsla av mening, något som lika gärna kunde ha uppfyllts av en politisk rörelse, en hobby, ett kulturellt intresse etc?
Jag tror att det kan vara så, de behöver hitta något som känns meningsfullt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-09 15:18:17

elle skrev:
Alien skrev:Jag läste en gång en novell av Chesterton som handlade om en ateist som absolut ville övertyga en kristen om att Gud inte fanns. Den kristne ville inte alls bli övertygad, han var lycklig i sin tro, men till slut blev han det. Kan ni gissa hur det slutade?

Att den troende mötte Gud till slut som han förlorade tro på ...

Så lyckligt slutade det inte. Den fd kristne var rasande på ateisten som till slut övertygat honom om att det inte finns någon gud.

"Hela tiden har jag velat döda dig. men jag visste ju att det var emot guds bud. Men nu finns det inte längre något som hindrar mig."

Slutsats 1: Försökt inte övertyga en religiös om att någon gud inte finns, det kan straffa sig. Kanske var det Chesterons avsikt med novllen?

Slutsats 2. Om man inte tror på Gud kan man göra vadsomhelst. Som Dostojevskij skrev "Om Gud inte finns, är allt tillåtet". Men det stämmer inte. Förutom lagen så har även icke-religiösa moral och samvete.
Alien
Moderator

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-09 15:53:56

Alien skrev:Slutsats 2. Om man inte tror på Gud kan man göra vadsomhelst. Som Dostojevskij skrev "Om Gud inte finns, är allt tillåtet". Men det stämmer inte. Förutom lagen så har även icke-religiösa moral och samvete
Då kanske religion passar för människor som inte har något eget samvete.
nescio

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-09 16:04:09

Jag tror inte någon har "ett eget samvete" från början, dvs helt medfött. Vi har fått det via uppfostran, främst från föräldrana men också skola, kyrka, politisk "indoktrinering" etc.
Alien
Moderator

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-09 17:10:48

Parvlon skrev:Alla människor kan och ska förlåta andra människor. Annars kommer inte Gud att förlåta en själv.
Ska man förlåta Gud också? Han som är allsmäktig och har skapat allt, är väl ansvarig för det mesta av allt ont som sker. Kommer Gud att hamna i helvetet för sina synder?
nescio

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-09 17:45:32

Alien skrev:
elle skrev:
Alien skrev:Jag läste en gång en novell av Chesterton som handlade om en ateist som absolut ville övertyga en kristen om att Gud inte fanns. Den kristne ville inte alls bli övertygad, han var lycklig i sin tro, men till slut blev han det. Kan ni gissa hur det slutade?

Att den troende mötte Gud till slut som han förlorade tro på ...

Så lyckligt slutade det inte. Den fd kristne var rasande på ateisten som till slut övertygat honom om att det inte finns någon gud.

"Hela tiden har jag velat döda dig. men jag visste ju att det var emot guds bud. Men nu finns det inte längre något som hindrar mig."

Slutsats 1: Försökt inte övertyga en religiös om att någon gud inte finns, det kan straffa sig. Kanske var det Chesterons avsikt med novllen?

Slutsats 2. Om man inte tror på Gud kan man göra vadsomhelst. Som Dostojevskij skrev "Om Gud inte finns, är allt tillåtet". Men det stämmer inte. Förutom lagen så har även icke-religiösa moral och samvete.

Vad var det som fick den kristne att ändra sin trosuppfattning och sluta tro på Gud?

Var det en sann berättelse?
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-09 18:13:30

nescio skrev:Ska man förlåta Gud också? Han som är allsmäktig och har skapat allt, är väl ansvarig för det mesta av allt ont som sker. Kommer Gud att hamna i helvetet för sina synder?
Varför förlåta något du inte tror på? Det kanske är bättre än man tror, i slutändan. Nej, jag tror snarare att det är där Gud saknas, som är helvetet.
Parvlon
Inaktiv

Återgå till Intressanta intressen

Logga in