De vanliga Sömnmedlen (Z-medicinerna) cancerframkallande

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Plasticfck » 2014-07-07 10:06:27

Har sökt lite info kring detta nu, och det verkar som om det inte är något nytt ...
Det har tydligen pratats om detta sedan 2005, och gjorts undersökningar kring det ännu tidigare, om jag förstått det rätt.

Läste igenom studien som TS länkar, och förstår följande:

* Studien gjordes på en testgrupp, som alltså intog "Z-drugs", och jämfördes med en kontrollgrupp - som alltså fick placebo/sockerpiller.
- Vad som faställdes, var att det i testgruppen (de som fick medicinerna) fanns betydligt fler fall av cancer, än i kontrollgruppen (som fick placebo)

Då testpersonerna var slumpmässigt utvalda (vad jag förstår) - har det inte tagits hänsyn till ytterligare riskfaktorer för cancer hos testpersonerna, typ ålder/kön/livsstil.

Redan här tycker jag att man förstört underlaget för studien
, då det antagligen finns alldeles för stora variationer (ålder/kön/livsstil/andra bidragande faktorer till cancer) hos deltagarna för att bevisa att det är z-medicinerna som ger förhöjd cancerrisk/orsakar cancer.

Vad jag förstår - har det inte heller undersökts 1. i vilken mängd z-medicinerna ger förhöjd cancerrisk 2. efter hur lång tids bruk de ger förhöjd cancerrisk.

I studien utvecklade vissa av testpersonerna cancer väldigt tidigt - typ efter 14 dagar - medan andra utvecklade det efter flera månader.
Med så stora variationer, bör det ju vara svårt att fastställa att medicinerna ORSAKAT cancern ...
De som fått det efter 14 dagar, bör ju ha fått det av andra anledningar ?
(Så snabbt kan det ju inte gå pga. ett läkemedel ?)

Man kan även fråga sig om testpersonerna undersöktes innan studien utfördes - och bedömdes vara cancerfria.
Om de redan hade cancer växande inom sig innan studien påbörjades, förstör det ju testresultatet ...

Anyways - efter att man klumpat ihop alla studier i ämnet, konstaterar studien i TS inlägg slutligen att:
"Meanwhile, the likehood of cancer causation is sufficiently strong now that physicians and patients should be warned that hypnotics possibly place patients at a higher risk for cancer"

Så - patienten bör typ varnas om att z-medicinerna MÖJLIGTVIS ger en högre risk för cancer, iaf enligt denna studie(!!!) - men att saken behöver undersökas djupare innan det kan FASTSTÄLLAS både att z-medicinerna 1. ger högre risk att utveckla cancer 2. orsakar cancer.
(författaren skriver t.o.m detta själv)

Den studien som TS länkar är från 2008, så detta är inga "nya rön" ...
Man undrar ju OM saken undersöks vidare, nu när det gått 6 år - och när detta kommer bli något man informerar patienter här i sverige om ...
Men, then again - känns som om preparat som ger förhöjd cancerrisk skrivs ut på löpande band ändå, och att man SJÄLV får sitta och googla sig till om det man stoppar i sig är carcinogent eller inte.

FCUK.
Plasticfck

Anslöt: 2013-06-18

Inläggav Plasticfck » 2014-07-07 10:18:34

Det enda (vad jag förstår) - som kunnat FASTSTÄLLAS - är att z-medicinerna gav en högre risk att utveckla cancer hos djur, enligt någon studie. (står i en av TS länkar)
Vore intressant att hitta den studien och läsa om hur den utförts.
(Någon som pallar leta ?)

Rätta mig gärna om jag har fel i något i inlägget ovan.
Läste studien som TS länkar igår, och kritiserade den enligt vad jag kom ihåg utantill idag.
Kan hända att jag missat något/förstått något fel.
Plasticfck

Anslöt: 2013-06-18

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-07 11:34:46

Keep calm and eat csnsurpillz. Tänker jag. Djur får alltid cansur av hästdoser humanmedicin. Det är ju typ möss de använder. De får alltid snabbväxande cansur.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Savanten Svante » 2014-07-08 18:20:07

sugrövmanövern skrev:Keep calm and eat csnsurpillz. Tänker jag. Djur får alltid cansur av hästdoser humanmedicin. Det är ju typ möss de använder. De får alltid snabbväxande cansur.

och Kancer av macdonnalds.

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-08 19:41:24

Savanten Svante skrev:och Kancer av macdonnalds.

Dat feel wen cabsur...
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav kiddie » 2014-07-08 20:22:27

Håller med om att vanebildning är en av de mildaste biverkningarna. Är skittrött på att detta används om och om igen för att få folk att ta mer moderna och naturligtvis mycket dyrare meds. Stilnoct var en favvo för mig men nu är jag allergisk mot den, kanske lika bra.

Jag får bättre sömn av benso än utan eftersom jag fortfarande har litegranna tendens till för mycket REM och benso motar bort. Överdriven REM-sömn fick jag efter att ha tagit Efexor som totalt pajade min sömn, dödade all djupsömn i åratal efter.

Jag kommer nog hålla hårt i mina bensos. Kanske får man cancer av dem med, men de känns ju mer testade iom den tid de skrivits ut. Nu tar jag dem på kvällen både för lugn och sömn. Får rätt saftiga panikkänslor av de icke vanebildande medsen man kan använda för sömn. Så nej tack.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in