Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2014-06-29 7:56:40

Respekt för äldre människor finns i (nästan?) alla kulturer så det kan ni kristna inte ta åt er äran för. Av någon underlig anledning så försvann det för några årskullar i Sverige.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav elle » 2014-06-29 8:04:18

Miche skrev:Respekt för äldre människor finns i (nästan?) alla kulturer så det kan ni kristna inte ta åt er äran för. Av någon underlig anledning så försvann det för några årskullar i Sverige.

Av någon underligt anledning ?

Men finns det respekt för äldre i länder i Europa som har förkastat kristendomen ?
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav kapuni » 2014-06-29 8:13:31

Miche skrev:Respekt för äldre människor finns i (nästan?) alla kulturer så det kan ni kristna inte ta åt er äran för. Av någon underlig anledning så försvann det för några årskullar i Sverige.

Det beror nog på vad man jämför med. Du, som jag antar är svensk, har väl kanske inget att jämföra med. Eftersom du antagligen tror och tycker att svensken är idealet av respekt för andra människor. Om du vidgade dina vyer lite så skulle du upptäcka att svensken inte är så respektingivande mot folk som du skulle vilja påstå. Jämförelsevis.

Och vadå att kristna skulle ta åt sig äran...? Det är det väl ingen som har påstått! Sedan kan man ju iofs. fundera på om det ändå finns ett samband mellan det stora antalet ateister och den bristande respekten i Sverige.

Då respekten försvann hos några årskullar... Du menar året då du föddes eller?
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav tahlia » 2014-06-29 8:40:11

kapuni skrev:Och vadå att kristna skulle ta åt sig äran...? Det är det väl ingen som har påstått!

Jodå

elle skrev:Fast människvärdet och respekt för ( gamla ) människor börjar med kristendomen eller kristna värderingar...

Vansinnigt magstarkt att inte bara hävda att ateister samt alla som har en annan religion/tro än kristna är mer benägna att inte se något människovärde och mindre benägna att ha respekt för äldre människor utan att dessutom påstå att de som då faktiskt har det, har "kristna" värderingar.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav elle » 2014-06-29 10:49:21

tahlia skrev:
elle skrev:Fast människvärdet och respekt för ( gamla ) människor börjar med kristendomen eller kristna värderingar...

Vansinnigt magstarkt att inte bara hävda att ateister samt alla som har en annan religion/tro än kristna är mer benägna att inte se något människovärde och mindre benägna att ha respekt för äldre människor utan att dessutom påstå att de som då faktiskt har det, har "kristna" värderingar.

Finns det respekt för äldre i Europa i de länder som har förkastat kristna värderingar ? Ja , nej ? Diskriminerar man inte äldre ? Är det inte så att bara friska och unga människor som har " ett värde " i samhället ?
elle

Anslöt: 2011-01-09

Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav tahlia » 2014-06-29 12:01:28

Och andra religioner och kulturer än den kristna respekterar inte äldre?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav jojomamma » 2014-06-29 12:26:20

Respekt och medkänsla

I tv excellerar Idoljuryn i sarkasmer. På nätet kryllar det av personangrepp i diverse hatbloggar. Även på vårt lilla forum, ett forum för alla med vissa funktionsnedsättningar förekommer hat och nedsättande kommentarer, ibland så långt gående att man skulle kunna kalla det mobbning. Kristna är liksom icke kristna barn av vår tid där den den narcissistiska personlighetstypen blivit allt vanligare, vi uppfostras till den och media underblåser den hela tiden: Individualism framför allt.

Både kristna och icke-kristna har påverkats av "Satsa på dig själv" kampanjerna som påbörjades på slutet av 70-talet. Att få sina egna behov tillfredställda står mycket högt. Medkänsla och respekt är ord man inte ens förstår innebörden av eftersom man inte tillämpar det eller mött det.

Jag tänker på min egen situation i den här tråden och tråden Religion. Jag har i stort blivit ignorerad. Jag kontaktade några jag känner som är medlemmar på forumet. De svarade att det var mycket vanligt att man ignorerar dem man inte känner sedan tidigare. Respektlöst anser jag. Oavsett om du är kristen eller inte.

Det enkla rådet är att du visa andra människor respekt, inte kräva att andra visar det för dig eller för andra grupper. Börja jobba med dig själv.
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Inläggav Wine » 2014-07-07 21:08:13

kapuni skrev:...
Det är intressant, och jag har märkt av det ju mer jag befinner mig utanför Sverige. Att det nästan ses som en självklarhet att förakta kristna. Jag har absolut märkt att många svenskar har en konstig syn på kristendom.
...

Vet inte om du sett detta kapuni men ca 17 minuter in i klippet talar Göran Hägglund (i Almedalen) om hur folk väljer och röstar, ca 19 minuter in i klippet undrar programledaren om inte Göran Hägglund med sin bakgrund som arbetargrabb från Degerfors egentligen borde vara vänsterpolitiker:

SVT Play - Almedalen 2014 - Debatt, 30/6 20.00

:wink:
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Intressanta intressen

Logga in