De vanliga Sömnmedlen (Z-medicinerna) cancerframkallande

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kemisten » 2014-07-06 15:18:43

Nu verkar det rätt klarlagt: De vanliga sömnmedicinerna (zopiklon, eszoplikon, zolpidem m.fl.) är verkligen cancerogena: Läs mer

http://www.drugs.com/sfx/eszopiclone-side-effects.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Zopiklon
http://escholarship.org/uc/item/12r2f32g

Dock verkar de senaste rönen inte ha inarbetats i svenska fass ännu men det lär komma.
kemisten

Anslöt: 2011-02-21

De vanliga Sömnmedln (Z-medicinerna) cancerframkallande

Inläggav Parvlon » 2014-07-06 15:24:42

Typiskt att det är den medicin jag tar ibland för att ställa om dygnet. Imovane.

Men frågan är om det är ämnet eller den hypnotiska effekten som orsakar cancer. Att sömnen är viktig förstår man ju och jag har alltid varit misstänksam mot "falsk" sömn.

wiki skrev:There have been 15 epidemiological studies, which have shown that hypnotic drugs cause increased mortality, mainly due to increased cancer deaths.
[...]
One possible explanation for the increased cancer deaths is that the Z-drugs have an adverse effect on the immune system.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-06 15:36:27

Kanske folk kan få bensodiazpiner istället :-)154 . Cansur :-)003 .
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Patrix » 2014-07-06 15:37:57

Skönt att jag inte är så korkad att jag proppar i mig dessa piller.
Patrix
Inaktiv

Anslöt: 2014-03-07

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-06 15:43:53

Patrix skrev:Skönt att jag inte är så korkad att jag proppar i mig dessa piller.
Bra för dig att du inte har sömnproblem :-)Happy .
sugrövmanövern

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-06 15:49:35

De vägrade tro på att jag fått inflammation i käkmuskulaturen av stilnoct, för det står inte i FASS liksom :roll: . Känns ju finemang att man nu ska få cancer också. Ville hela tiden ha flunitrazepam, men vägrades det i många år, stilnoct var det starkaste jag fick, det eller vara vaken.
sugrövmanövern

Inläggav Patrix » 2014-07-06 15:56:42

sugrövmanövern skrev:
Patrix skrev:Skönt att jag inte är så korkad att jag proppar i mig dessa piller.
Bra för dig att du inte har sömnproblem :-)Happy .

Har enorma sömnproblem men inte behöver man mosa i sig farliga substanser för det? Pest eller kolera.
Patrix
Inaktiv

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-06 16:02:55

Patrix skrev:Har enorma sömnproblem men inte behöver man mosa i sig farliga substanser för det? Pest eller kolera.
Hur gör du för att överleva? För att inte utveckla psykossjukdom? För att inte flippa? Har du ett väldigt stabilt psyke och ett bra immunförsvar?
sugrövmanövern

Inläggav Patrix » 2014-07-06 16:12:54

sugrövmanövern skrev:Hur gör du för att överleva? För att inte utveckla psykossjukdom? För att inte flippa? Har du ett väldigt stabilt psyke och ett bra immunförsvar?

När det är riktigt illa, alltså sömnlöst flera nätter i rad kan jag såklart inte klara av vardagen alls. En gång var jag nära att bli tvungen in på psyket men visste ju att jag bara skulle få starka mediciner där.

Cirdadin blir nu för tiden räddningen som lyckas vända de värsta sömnlösa perioderna. Men det brukar gå långt innan jag överväger att ens ta en sån tablett.
Får lika stor ångest av att ta mediciner som att vara sömnlös så det kan kvitta liksom.

Borde påverkas mer av sömnbristen än vad jag gör så jag kanske har ett stabilt psyke. Immunförsvaret är nog inget fel på, aldrig sjuk någonsin.
Patrix
Inaktiv

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-06 16:24:27

Okej Patrix. Circadin höll på ta kål på mig. Bra att vara extremt försiktig med den. Den är livsfarlig om man har nåt autoimmunt, eller hormonellt fel, vilket man ofta inte är medveten om förrän någonting boostar det så det bryter ut.

Jag har aldrig fått några extra mediciner under mina psykinläggningar, inte ens när jag var aggressiv. Fick dock eget rum, en gång typ i ett förråd pga platsbrist, för de andra patienternas säkerhet.

Tror inte det är vanligt att de trugar i en meds på psyket faktiskt.
sugrövmanövern

Re: Sv: De vanliga Sömnmedln (Z-medicinerna) cancerframkalla

Inläggav tahlia » 2014-07-06 16:27:39

Du skulle nog bli "korkad nog" om du inte kunde somna trots att du är så trött att du bara vill gråta. Efter två dygn när du slutligen kollapsar av utmattning bara för att vakna igen inom 3-4 timmar och starta om hela proceduren - skulle du mäjligtvis inte längre känna dig så korkad om du fick mediciner som hjälper.

Tänk först - skriv sen.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav colaflaska » 2014-07-06 16:35:33

Fan, jag som fullkomligt älskar min stilnoct.

Och kan bara hålla med Tahlia.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav Patrix » 2014-07-06 17:47:37

tahlia skrev:

Du skulle nog bli "korkad nog" om du inte kunde somna trots att du är så trött att du bara vill gråta. Efter två dygn när du slutligen kollapsar av utmattning bara för att vakna igen inom 3-4 timmar och starta om hela proceduren - skulle du mäjligtvis inte längre känna dig så korkad om du fick mediciner som hjälper.

Tänk först - skriv sen.

Har varit där hundratals gånger och sömnen styr mitt liv, tro mig. 30 minuters sömn på 5 dygn är nog mitt rekord.
Kan kan vänja sig att klara av det. Sömnbrist är farligt, likaså långtidsbehandling av sömnmedicin. Det är lite som att sopa problemen under mattan tills vidare. Skönt att min insikt utan sömnmedicin tydligen var bättre än ditt enligt dessa rön :wink:

Droga på!
Patrix
Inaktiv

Re: Sv: De vanliga Sömnmedlen (Z-medicinerna) cancerframkall

Inläggav tahlia » 2014-07-06 19:50:43

Så vad gör man om sömnbristen hindrar en från att få och ha ett liv? Är det värt att dö i förtid till fäljd av svår sömnbrist och inte ens kunna slutföra grundskolan,.ha vänner eller intressen istället för att dö i förtid av mediciner, få sova och ha/klara det mesta?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav kullan » 2014-07-06 19:57:44

Jag är glad som slipper ta sån där smörja. Tråkigt att så många måste äta sånt. Förstår att vissa har problem annars.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Patrix » 2014-07-06 20:15:00

tahlia skrev:Så vad gör man om sömnbristen hindrar en från att få och ha ett liv? Är det värt att dö i förtid till fäljd av svår sömnbrist och inte ens kunna slutföra grundskolan,.ha vänner eller intressen istället för att dö i förtid av mediciner, få sova och ha/klara det mesta?

En bra grundmedicinering som man är komfortabel med om det är nödvändigt. Men det viktigaste är att arbeta på orsakerna till sömnproblemen.
Träning är även otroligt positivt på sömnen. Men det är ju upp till en själv och sin läkare vilken väg man vill, och är villig att ta. Jag föredrar att inte stoppa i mig kemikalier och sopa problem under mattan tills vidare. Man skall hitta en lösning som funkar på lång sikt.

Det är bra att forskning uppmärksammar kronisk användning av psykofarmaka (och andra mediciner) och hur de påverkar oss. Dessa sömnmediciner är trots allt egentligen menade att ta under väldigt korta perioder i livet, något som inte är fallet inom aspergerproblematiken.
Patrix
Inaktiv

Inläggav Kristofer » 2014-07-06 20:18:29

Patrix skrev:Träning är även otroligt positivt på sömnen. Men det är ju upp till en själv och sin läkare vilken väg man vill, och är villig att ta.

Jag tränar oftast fem dagar i veckan och jag drog ändå med enorma sömnproblem vid den här perioden för ett år sedan. Det är inte så enkelt.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav kapuni » 2014-07-06 20:23:50

Patrix skrev:Man skall hitta en lösning som funkar på lång sikt.
För många är medicin den långsiktiga lösningen.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-06 20:31:55

Jag föddes med sömnproblem. Min mamma var förtvivlad, hon vankade av och an, smygkollade i en spegel och nej, mina ögon var vidöppna.

I gengäld skrek jag aldrig, jag var ett lättsamt barn. Men som förälder blir man ju skitorolig när ens bebis inte sover.

Såattee... och nej, jag fick inte sömnmedel som barn, rent fungerande sömnmedel fick jag först någon gång när jag var över 30.

Då hade jag blivit svårt sjuk och man kan ju bara ana, hur mycket av det som beror på ett helt liv av alldeles för lite sömn. Vad jag vill komma fram till med detta är att det är för fan inte alltid ens eget fel att man har sömnproblem.

Jag låg knappast som bebis och grubblade eller hade dålig sömnhygien. Hade fan en morsa som var hemmafru och skötte mig tämligen exemplariskt såvitt jag förstått.
sugrövmanövern

Inläggav Patrix » 2014-07-06 20:32:24

kapuni skrev:För många är medicin den långsiktiga lösningen.

Möjligt, dock inte vanebildande benzopreparat som kronisk behandling. Slött från läkarnas sida enligt mig. Min personliga läkare säker likadant. Tyvärr är vården idag inriktad på medicinering med dålig uppföljning för att spara tid och pengar.
Patrix
Inaktiv

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-06 20:36:47

Patrix skrev:

Möjligt, dock inte vanebildande benzopreparat.
Utan istället.. vad? Vanebildning är den mildaste biverkningen som finns anser jag. Hellre det än tardiv dyskinesi, cancer, restless legs med mera.
sugrövmanövern

Inläggav kapuni » 2014-07-06 20:40:14

sugrövmanövern skrev:
Patrix skrev:

Möjligt, dock inte vanebildande benzopreparat.
Utan istället.. vad? Vanebildning är den mildaste biverkningen som finns anser jag. Hellre det än tardiv dyskinesi, cancer, restless legs med mera.
+1
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav Patrix » 2014-07-06 20:41:36

Jag syftar även givetvis på biverkningar andra skador långvarigt bruk kan medföra om du läst mina tidigare inlägg.
Patrix
Inaktiv

Inläggav Wine » 2014-07-06 22:00:01

Många har en livsstil som faktiskt orsakar sömnproblem, att i första hand försöka komma underfund med vad det kan vara som orsakar sömnproblemen borde vara första prioritet men det jag erfarit vid kontakter med vården har varit att man inte kollar vad som kan orsaka sömnproblemen utan istället skriver ut recept på läkemedel ganska lättvindigt. Har aldrig haft problem med att få sömnmedel förskrivet av vården, även de som är beroendeframkallande som Stilnoct, Zopiklon o.s.v. trots att man ganska snabbt blir beroende av dem. Man får ju heller inte samma kvalitet på sömnen när man tar sömntabletter.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården

Logga in