Ateism
51 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Ateism
Parvlon skrev:Finns det något intressant att säga om ateism?
Nej . Jag har sett här en tråd om ateism som en medlem försökte starta och diskussionen dog ut nästan omgående. Ateism är " tomt " och mest skrämmer mig aggressiva fanatiska ateister .
Jag har läst om stora ateister som sökte Gud och blev kristna .
Re: Sv: Ateism
Parvlon skrev:Finns det något intressant att säga om ateism?
Jag har en fråga till dig. Innan du fann gud, vad trodde du då? Var du agnostiker? Ateist?
Ateism
Varför ska man söka när man är nöjd och mår bra? Det är som att leta efter problem...Dunderbar skrev:Jag är nog en ateist.....
Men grejen är att jag ser inte ens någon poäng med att försöka söka efter något att tro på..
Min bror var en sökare, nu är han fast i en knasig bokstavstolkande tro i en församling som är precis under gränsen för att klassas som sekt. Han påstår att han mår bra men jag tror inte på honom när jag ser vilka bekymmer han har.
Ateism
Dunderbar skrev:Men grejen är att jag ser inte ens någon poäng med att försöka söka efter något att tro på..
Miche skrev:Varför ska man söka när man är nöjd och mår bra? Det är som att leta efter problem...
Jag letade inte efter Gud, Han uppenbarade sig för mig ändå.
Ateism
Jag ser noll mening med att säga att man är ateist. Varför ens ta ställning för eller emot religion? Jag kan se en mening med neuroleptika i många fall dock. Men hade det inte varit religion hade det varit något annat som gick överstyr för dessa personer.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
kapuni skrev:Ateism är avsaknad av tro. Därför är ateism tomt.
Nja... det är avsaknad av religiös tro. Att vara ateist är inte detsamma som att vara inkapabel att tro på något öht.
Ateism
Som om det inte var det jag menade... Du letar verkligen efter fel du...tahlia skrev:kapuni skrev:Ateism är avsaknad av tro. Därför är ateism tomt.
Nja... det är avsaknad av religiös tro. Att vara ateist är inte detsamma som att vara inkapabel att tro på något öht.
Eller så uttrycker du dig luddigt på ett forum som är till för människor som ofta är väldigt bokstavliga?
Ateism
Det är de religiösa som tvingat fram behovet av ordet ateism. Jag har inget behov av det men när det frågas så reagerar de så jävla konstigt när man säger att man inte är troende, när man däremot säger att man är ateist så brukar man lämnas i fred (undantaget är väl på detta forum...)sugrövmanövern skrev:Jag ser noll mening med att säga att man är ateist. Varför ens ta ställning för eller emot religion? Jag kan se en mening med neuroleptika i många fall dock. Men hade det inte varit religion hade det varit något annat som gick överstyr för dessa personer.
Ja det brukar vara rätt populärt att försöka förtydliga hur man fungerar. Vanligen för att undvika att dras in i onödiga konflikter. Hjälper dock föga när människor också har för vana att förutsätta att man säger det mesta av helt andra anledningar.
kapuni skrev:Som om det inte var det jag menade... Du letar verkligen efter fel du...tahlia skrev:kapuni skrev:Ateism är avsaknad av tro. Därför är ateism tomt.
Det är en viktig distinktion för att belysa att ateister inte är "tomma".
Ateism
DIProgan skrev:kapuni skrev:Som om det inte var det jag menade... Du letar verkligen efter fel du...tahlia skrev:
Det är inget jag har påstått heller. Men jag tror nog att folk förstod andemeningen.
Ateism
kapuni skrev:DIProgan skrev:kapuni skrev:Som om det inte var det jag menade... Du letar verkligen efter fel du...
Det är inget jag har påstått heller. Men jag tror nog att folk förstod andemeningen.
Om du mår bra med din tro så är det väl bra...
Men tjafsa inte med oss som inte känner behov av att ha någon tro
Ateism
kapuni skrev:Det är inget jag har påstått heller. Men jag tror nog att folk förstod andemeningen.
Folk som fungerar precis som du och således följer samma tankemönster, förstår nog andemeningen. Men så var det ju det här kruxet med att alla inte fungerar likadant då. Jobbigt att hålla i minnet men inte mindre sant för det.
Ateism
tahlia skrev:kapuni skrev:Det är inget jag har påstått heller. Men jag tror nog att folk förstod andemeningen.
Folk som fungerar precis som du och således följer samma tankemönster, förstår nog andemeningen. Men så var det ju det här kruxet med att alla inte fungerar likadant då. Jobbigt att hålla i minnet men inte mindre sant för det.
High five på det uttalandet!!
Återgå till Intressanta intressen