Religion
Religion
nescio skrev:Vara rolig, skulle jag snarare säga att jag försöker vara. Ingen borde bli lurad av ett sådant uppenbart felcitat av elles post precis innan min. Men en del har ju ingen humor.kapuni skrev:Han försöker återigen provocera, denna gång genom medvetet felcitat.
Vara rolig på en annan persons bekostnad heter det
Religion
Det kan man ju tro men jag tror inte att Jesus/Guds vilja nås fram främst/enbart genom Påven och den katolska kyrkan.elle skrev:Att påven är Petrus efterträdare och hans symbol är nyckeln .
Självklart vet han om dig. Men att du inte har fått veta om hans existens tror jag är som jag ser det synd för du skräpar ner så mycket. Men varför skulle Gud vilja uppenbara sig för en person som inte tror på högre makter?Frimodig skrev:Fast din Gud är allsmäktig, hon är liksom tvungen att veta av mig. Om hon inte vet av mig så är hon inte allsmäktig. Skitenkelt. Det är skitkul när grejer kokar ner till logik. Deduktiv logik. Sånt som är sant eller falskt. Frimodig
Fast å andra sidan, om man är allsmäktig, så har man också valet att inte veta av vissa människor.
Religion
elle skrev:Frimodig skrev:Frimodig skrev:Jag har en enkel fråga. Alla ni som tror på Gud och sånt, här på forumet. Varför kommer hon aldrig hem till mig? Varför kommer aldrig nån högre makt hem till mig?
Fan, jag bjuder på the. Gott the. Men ingen kommer trots att jag har en excellent balkong, särskilt idag.
Frimodig
Och varför ska Gud komma till dig ? Är det något speciellt med dig ? Du bryr dig inte ändå .
Men kära nån. Hon är allsmäktig. Hon måste ha koll på jockar som förnekar henne. Hennes allsmäktighet, allvetenhet och allgodhet.
Jag borde vara en riktig nagel i ögat på henne. Jag menar, shit, hon har koll på allting. Det är skitkul. Och hon bestämmer allting, även mig, enligt tron. Det är vad allsmäktighet betyder.
Deduktiv logik är en riktigt kul grej.
Ni argumenterar för en begränsad Gud. Intressant. Vad är det hon inte har koll på?
Frimodig
Religion
.Ordspråksboken 15
…28Den rättfärdiges hjärta betänker vad svaras bör, men de ogudaktigas mun flödar över av onda ord. 29HERREN är fjärran ifrån de ogudaktiga, men de rättfärdigas bön hör han. 30En mild blick gör hjärtat glatt, ett gott budskap giver märg åt benen.
Psaltaren 145:18
HERREN är nära alla dem som åkalla honom, alla dem som åkalla honom uppriktigt.
Psaltaren 145:19
Han gör vad de gudfruktiga begära och hör deras rop och frälsar dem.
Ordspråksboken 1:28
Då skall man ropa till mig, men jag skall icke svara, man skall söka mig, men icke finna mig.
Ordspråksboken 15:8
De ogudaktigas offer är en styggelse för HERREN, men de redligas bön behagar honom väl.
Religion
För att hen ska börja tro på högre makter?Parvlon skrev:Men varför skulle Gud vilja uppenbara sig för en person som inte tror på högre makter?
Är det du som är "annan person" här? Inte mitt problem om du saknar humor.elle skrev:Vara rolig på en annan persons bekostnad heter detnescio skrev:Vara rolig, skulle jag snarare säga att jag försöker vara. Ingen borde bli lurad av ett sådant uppenbart felcitat av elles post precis innan min. Men en del har ju ingen humor.
Religion
Jag glömde abc.
Gud, hon, är tre grejer.
Allvetande.
Allgod.
Allsmäktig.
3 grejer. Allt som händer är hennes fel, eller förtjänst. Varenda detalj.
Om jag sitter på balkongen och dricker öl så är det hennes beslut. Hon har liksom koll på allting.
Och eftersom det där är väldigt krångligt, så väljer troende att reducera henne.
Det intressanta är hur de reducerar henne. Vad har hon inte koll på?
Vad har Gud inte koll på? Alltså, förutom att hon är en brud.
Frimodig
Gud, hon, är tre grejer.
Allvetande.
Allgod.
Allsmäktig.
3 grejer. Allt som händer är hennes fel, eller förtjänst. Varenda detalj.
Om jag sitter på balkongen och dricker öl så är det hennes beslut. Hon har liksom koll på allting.
Och eftersom det där är väldigt krångligt, så väljer troende att reducera henne.
Det intressanta är hur de reducerar henne. Vad har hon inte koll på?
Vad har Gud inte koll på? Alltså, förutom att hon är en brud.
Frimodig
Religion
Jag satt faktiskt på balkongen och drack öl alldeles nyss.
Nej, allt (ont) är inte Guds fel. Han har skapat allt ont och allt gott, allting.
Satan är den här världens Furste. Det sade Jesus själv. Hans rike är av en annan värld. Satan frestade Jesus och sade att bara Jesus bugade sig för honom skulle Jesus få alla världens riken.
Jesus är Herren.
Nej, allt (ont) är inte Guds fel. Han har skapat allt ont och allt gott, allting.
Jak 1:12
Salig är den som håller ut i prövningen, ty när han har bestått sitt prov skall han få livets krona, som Gud har lovat dem som älskar honom. 13 Ingen som frestas skall säga: "Det är Gud som frestar mig." Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon. 14 Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död. 16 Bedra inte er själva, mina älskade bröder.
Satan är den här världens Furste. Det sade Jesus själv. Hans rike är av en annan värld. Satan frestade Jesus och sade att bara Jesus bugade sig för honom skulle Jesus få alla världens riken.
Matteus 4:8 Sedan tog djävulen honom till toppen av ett mycket högt berg och visade honom världens alla länder med all deras prakt.
9 Jag ska ge dig alltsammans, sa han, om du bara böjer knä och tillber mig.
10 Försvinn, Satan, svarade Jesus honom. För Skriften säger: 'Du ska bara tillbe Herren, din Gud, och lyda honom.'
Jesus är Herren.
Senast redigerad av Parvlon 2014-07-05 20:16:46, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Logik applicerad på teologi tenderar att missa målet p.g.a vanliga fel i resonemangen.
Jag surfade just lite, och hittade om misstag i logiken:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fallacies
Och för resonmang just inom teologi:
http://www.pagesorthodoxes.net/ressources/theologie/ORT703/ORT703-LogicalFallaciesInTheology.pdf
Jag har länge varit nyfiken på sådant här, rent allmänt och framför allt för några hundra år sedan. Då hade man ju inte sådan koll som modern teori om olika former av logik.
Så jag har misstänkt att sådana resonemang kan bli helt uppåt väggarna.
http://www.pagesorthodoxes.net/ressources/theologie/ORT703/ORT703-LogicalFallaciesInTheology.pdf
Jag har länge varit nyfiken på sådant här, rent allmänt och framför allt för några hundra år sedan. Då hade man ju inte sådan koll som modern teori om olika former av logik.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Religion
Alien skrev:Människans fria vilja går ju inte ihop med Guds allmakt. Alltså måste Gud i så fall frivilligt avstått från en del av sin allmakt.
Jag läste nyligen någon som menar att den fria viljan har att göra med ens mått av självdisciplin. Och har man fri vilja, eller är Herren nådig och låter människan falla, i somligt?
Jag är rädd för att detta har för mycket att göra med den mänskliga naturen för att jag skall vara säker alls om vad jag pratar om.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Religion
Alien skrev:Människans fria vilja går ju inte ihop med Guds allmakt. Alltså måste Gud i så fall frivilligt avstått från en del av sin allmakt.
Joo, och så ansvarar hon för resultatet eftersom hon har totalkoll.
Hon är liksom ansvarig för hela skiten.
Hur du än vänder på det.
Så, vad gäller inte för henne?¨
Allvetande, allmakt, allgodhet.
Var finns begränsningen?
Det här är deduktiv logik, skitkul.
Frimodig
Religion
nescio skrev:Är det du som är "annan person" här? Inte mitt problem om du saknar humor.elle skrev:Vara rolig på en annan persons bekostnad heter detnescio skrev:Vara rolig, skulle jag snarare säga att jag försöker vara. Ingen borde bli lurad av ett sådant uppenbart felcitat av elles post precis innan min. Men en del har ju ingen humor.
Du förlöjligar troende och religion systematiskt och du kallar det för " humor " ? Varför startar du inte en tråd och frågar troende om de gillar din " humor " ?
Du kan inte komma med något bättre än det gamla vanliga och skriva då och då hur dumma troende är . Läs Bibeln om du söker Gud .
Religion
Parvlon skrev:Det kan man ju tro men jag tror inte att Jesus/Guds vilja nås fram främst/enbart genom Påven och den katolska kyrkan.elle skrev:Att påven är Petrus efterträdare och hans symbol är nyckeln .
Det kan man tro eller ska tro eftersom det är Jesus egna ord .
Religion
Det där borde religiösa läsa. I stort sett allt de skriver är något slags argumentationsfel. Särskilt ad hominem och halmgubbar.notwoodstock skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fallacies
Religion
Hettan skrev:Jag pratar om medvetande inte intellekt. Det ena vakar över det andra. Kan du med 100% säkerhet säga att medvetande inte är universellt? Medvetande är tystnad, så vad skiljer medvetanden åt?
Kan du med 100% säkerhet säga att medvetande = tystnad ?
Religion
Parvlon skrev:Jag har inte läst eller hört att han pratar om påven nånstans.elle skrev:Det kan man tro eller ska tro eftersom det är Jesus egna ord .
Nej , men har du läst hela NT 3 ggr har du läst hans samtal med Petrus :
Petrus kallar Jesus för Messias
13När Jesus kom till området kring Caesarea Filippi frågade han sina lärjungar: ”Vem säger människorna att Människosonen är?” 14De svarade: ”Somliga säger Johannes döparen, men andra säger Elia och andra Jeremia eller någon profet.” – 15”Och ni”, frågade han, ”vem säger ni att jag är?” 16Simon Petrus svarade: ”Du är Messias, den levande Gudens son.” 17Då sade Jesus till honom: ”Salig är du, Simon Barjona, ty ingen av kött och blod har uppenbarat detta för dig, utan min fader i himlen. 18Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. 19Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen.”20Sedan förbjöd han lärjungarna att tala om för någon att han var Messias
http://www.bibeln.se/las/2k/matt#q=Matt+16
Religion
Lustigt att Jesus säger "allt du löser.." till den personen som du verkar mena är den första påven, och att han på ett annat ställe säger;
Jag tror det handlar om alla människor;
Jag tror inte påven har större makt än den enskilde att förlåta människor.
Kanske var Petrus den förste som med munnen bekände att Jesus är Guds son?
Matt 18:18
Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen.
Jag tror det handlar om alla människor;
Joh 20:23
Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden.”
7. Ty om ni förlåter människor deras skuld så skall er himmelske Fader också fölåta er. Men om ni inte förlåter människorna deras skuld så skall er Fader i himmelen inte heller förlåta er eran skuld.
Jag tror inte påven har större makt än den enskilde att förlåta människor.
1 Kor 1:27
Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam,
Kanske var Petrus den förste som med munnen bekände att Jesus är Guds son?
Romabrevet 10
…8Vad säger den då? »Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta (nämligen ordet om tron, det som vi predika).» 9Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst. 10Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst.
Religion
notwoodstock skrev:Logik applicerad på teologi tenderar att missa målet p.g.a vanliga fel i resonemangen.
Teodicee-grejen är ingen brist på logik.
3 grejer. Allsmäktig, allvetande och allgod. Och det stämmer uppenbarligen inte med utfallet. Säg Somalia, Afghanistan och Irak och kommunistkina, osv.
Så vad är brudens begränsning? Vad var det som gick fel?
Ett enkelt och praktiskt sätt att tillämpa deduktiv logik.
Poängen med deduktiv logik är att om antagandena är sanna, så måste slutsatsen vara sann. Det sakliga innehållet i antagandena överförs liksom till slutsatsen.
Så, om hon är allsmäktig, allgod och allvetande, så kan inte världen se ut som den gör. Nånting blev fel.
Frimodig
Religion
Vad säg som att den här världen vi lever i är någon helt annat andeväsen som styr, Satan, och att Jesus bygger på ett nytt kungarike i himlen, där allt är frid och fröjd för att frestelser,döden, mördarens och åklagarens fader brinner här nere.Frimodig skrev: Så, om hon är allsmäktig, allgod och allvetande, så kan inte världen se ut som den gör. Nånting blev fel.
Vet inte varför du har fått för dig att Gud/kristus är en "hon". Herren benämner oss ofta i ett feminimint perspektiv och när vi uppstår i det nya(egentliga) rike ska vi få nya andliga kroppar, lika kristus. Där ingen är varken man,kvinna,träl eller slavdrivare. Där Jesus är det enda ljus man behöver. Att uppleva det som att bli uppryckt, och sen frälst på psyket gör det aningen svårt att berätta i mänskliga termer.
!Job 40:2
Vill du tvista med den Allsmäktige, du mästare? Svara då, du som så klagar på Gud
Religion
Alltså, alla som pratar om vetenskap och logik, missar poängen med religioner. Religionerna har en berättelse, som tilltalar människan. Den tilltalar deras fantasi och känslor. I synnerhet de som inte studerat vetenskap och logik, men även andra. Vetenskapen förklarar men kan inte ge mening och tröst till människor. Lyckliga människor behöver kanske ingen religion, men alla människor är inte lyckliga.
Just det där om den allvetande guden tror jag inte alls bekymrar människor. I alla religioner så tycks det förekomma onda andar el iaf onda begär. I myterna förekommer ständigt kampen mellan det Goda/Gud och det Onda/Djävulen. Och det är ingalunda självklart att det goda avgår med segern, även om de brukar det i berättelserna. Tänk på en film som Exorcisten. Där är det inte ens det Onda som vinner människors själar utan Den Onde kan ta människors kroppar i besittning.
Just det där om den allvetande guden tror jag inte alls bekymrar människor. I alla religioner så tycks det förekomma onda andar el iaf onda begär. I myterna förekommer ständigt kampen mellan det Goda/Gud och det Onda/Djävulen. Och det är ingalunda självklart att det goda avgår med segern, även om de brukar det i berättelserna. Tänk på en film som Exorcisten. Där är det inte ens det Onda som vinner människors själar utan Den Onde kan ta människors kroppar i besittning.
Religion
Jag läste en gång en novell av Chesterton som handlade om en ateist som absolut ville övertyga en kristen om att Gud inte fanns. Den kristne ville inte alls bli övertygad, han var lycklig i sin tro, men till slut blev han det. Kan ni gissa hur det slutade?
Återgå till Intressanta intressen