"Jesus var en radikal revolutionar". Bok av Reza Aslan.
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Teorin är inte precis ny. På romartiden fanns det många judar som kämpade emot ockupationsmakten, seloterna. Sven Wernström skrev en ungdomsbok på temat Kamrat Jesus (1971).
Men nu har amerikansk teolog, född i Iran, gett ut en bok som heter Upprorsmakaren - berättelsen om hur Jesus från Nasaret blev Jesus Kristus (Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth).
Detta har väl ställt till stort ståhej i USA. Dessutom är författaren muslim.
Det faktum att han var muslim var något som intervjuaren fastnade på i Fox News.
Jag blir ju lite sugen på att läsa boken. Men det viktigaste av allt är detta:
Ja, utan att vara särskilt bibelsprängd har jag ett minne av att Jesus sa till den rike yngligen att han skulle sälja allt han ägde och ge till de fattiga, och att man inte kan tjäna både Gud och Mammon.
Men jag har för mig att i kalvinismen anser man att Gud redan bestämt vilka som ska komma till himlen. Och det visar han genom att ge dem värdslig framgång. Så att vara rik visade att man var utvald av Gud.
Sedan har vi ju den s k framgångsteologin här i Sverige också, Livets ord.
Men nu har amerikansk teolog, född i Iran, gett ut en bok som heter Upprorsmakaren - berättelsen om hur Jesus från Nasaret blev Jesus Kristus (Zealot: The Life and Times of Jesus of Nazareth).
Detta har väl ställt till stort ståhej i USA. Dessutom är författaren muslim.
http://www.dn.se/dnbok/jesus-var-en-rad ... olutionar/DN skrev:Hans familj invandrade till USA från Iran efter revolutionen 1979, och han växte själv upp som kristen, men konverterade till islam i 20-årsåldern.
I Aslans nya bok försöker han korrigera många av de felaktiga myterna om Jesus som är vanliga framför allt i USA i dag, och i synnerhet de reaktionära kristna idéer som präglar framför allt den kristna högern här.
– Självklart är titeln lite provokativ, men jag tyckte att den var perfekt eftersom den belyste varför Jesus är relevant i dag. Jag har försökt skriva den här boken i tio år, men först nu har jag fått tid, säger Aslan.
Det faktum att han var muslim var något som intervjuaren fastnade på i Fox News.
Det mediala genombrott för ”Upprorsmakaren” i USA kom efter att Aslan gästade den konservativa tv-kanalen Fox News för att prata om sin nya bok förra sommaren. Programledaren för det religiösa debattprogrammet ”Spirited debate” vägrade att acceptera att Aslan, i egenskap av att vara muslim, kunde analysera Jesus med någon akademisk trovärdighet. Under tv-inslagets första minut påpekade programledaren vid tre tillfällen att Aslan är muslim, och började sedan med frågan: ”Jag vill poängtera här att du är muslim, så varför har du skrivit en bok om kristendom?”
– Tja, jag är en akademiker med fyra examina, som doktorerat i religionshistoria och studerat kristendomens ursprung i två decennier, svarade Aslan.
Programledaren var inte nöjd, utan fortsatte: ”Men vi måste ändå fråga oss hur det kommer sig att du är intresserad av ... kristendomen?”
– För att det är mitt jobb, svarade Aslan.
Så höll det på, i nio minuter. För Reza Aslan var det inte första gången han utsatts för fördomsfulla frågor i en tv-intervju, så när han lämnade tv-studion ryckte han bara på axlarna och fortsatte sin dag som om inget hade hänt. Men ett par timmar senare lades ett klipp från intervjun upp på nyhetssajten Buzzfeed med rubriken ”Är det här den pinsammaste intervjun Fox News har gjort?”. Länken exploderade på den sociala webben och klippet hade snart setts av flera miljoner amerikaner. Aslan vaknade nästa morgon av att hans agent ringde, överlycklig.
Jag blir ju lite sugen på att läsa boken. Men det viktigaste av allt är detta:
Han argumenterar för att varje geografisk region och varje specifik kultur runtom i världen har skapat sin egen bild av vem Jesus var – en bild som i sin tur säger väldigt mycket om dessa samhällen. USA är, enligt Aslan, det enda landet där man har låtit Jesus budskap ligga till grund för det som kallas ”prosperity gospel”, välståndets gospel, som mässas i megakyrkor i framför allt Södern och i Kalifornien av kändispräster som Joel Osteen. Det är ett slags materialistisk kristendom som sammanflätar marknadsliberala värderingar med religion – ju mer förmögen du blir, desto mer sannolikt är det att du har levt som en god kristen person.
– Det är den snabbast växande protestantiska rörelsen i USA just nu och det bygger på idén att Jesus vill att du ska sträva efter materiell rikedom. Det är förstås precis tvärtemot allt Jesus egentligen sade. Jag hoppas att boken kan korrigera den här historielösa och motbjudande bilden av Jesus som blivit så populär här. Jag såg en republikansk kongressledamot som sa att Jesus skulle vara emot välfärdsprogram om han levde i dag. Så många av den kristna högerns talespersoner representerar värderingar som är så långt från Jesus som man kan komma, säger Aslan.
Ja, utan att vara särskilt bibelsprängd har jag ett minne av att Jesus sa till den rike yngligen att han skulle sälja allt han ägde och ge till de fattiga, och att man inte kan tjäna både Gud och Mammon.
Men jag har för mig att i kalvinismen anser man att Gud redan bestämt vilka som ska komma till himlen. Och det visar han genom att ge dem värdslig framgång. Så att vara rik visade att man var utvald av Gud.
Sedan har vi ju den s k framgångsteologin här i Sverige också, Livets ord.
Jag är lite ledsen över att det är så lätt gjort att döma USA för ett fenomen som "prosperity Gospel".
USA gör oerhört mycket gott, och ibland så är det ju underligt nog Gamla Testamentets Gud som är ute i världen och krigar, tillsammans med dom.
Och jag är nyfiken på hur otroligt kontrastrikt land som USA är, det finns ju också t.ex sådant som Amish People.
Men man skall inte dra allt över en kam - det är så otroligt mycket spännande som jag stöter på från USA, som vi i grundskolan fick lära oss, var en smältdegel av alla världens folk. Utom kommunister?!
Men kristendomen är ett mysterium, det finns alla sorter, från Metodister och Katoliker till "Family Worship Churches". Och Judendom inte att förglömma. Jag råkade köpa en referensvolym om Trosrörelser i USA, och även andra religioner står med där.
Och om vissa fenomen verkar osunda, så tror jag åtminstone på de underverk som görs i bl.a i s.k. karismatiska kyrkor. Som i Livets Ord.
Slutligen, så är ju frågan hur Herren Gud, den Allsmäktige ser på världen, med all blandning av kulturer. Behövs arméer så länge det finns människor på jorden?
Uppenbarligen så fungerar ju världens stater både klart risigt och allt "bättre", frågan är då om man läser historien, upprepar inte saker sig själva? Människorna är ju kanske omogna tills dom lärt sig av sina och andras misstag. Så varför skulle en så "relativt ny" nation som USA klara den orimliga mix av fenomen utan att också religion blir lidande?
Och dessutom, nettoeffekten av Kristenheten i USA, vad som görs för övriga världen, är stor.
Men om dom sprider pengar som livsfilosofi, så borde ju det vara på sin plats med en noggrann granskning, för dom påverkar ju kristendom i hela världen.
Och någon berättade för mig att deras stora procent troende/kristna (ca 80%?!), delvis hänger ihop med den kulturella vanan att höra till någon kyrka, gå dit delvis som social aktivitet. Snyggt klädd, eller som förnuftigare kyrkor för nytillkomna, lite mer avslappnat. Jag tror en religionssociolog kan reda ut allt detta med lite intressanta siffror.
Jag läste någon gång att en stor procent har aldrig tvivlat på att Jesus funnits.
Och en sak som slog mig nu, är att det är ju utvandrare, fattiga kanske, företagsamma, orimligt kämpande, t.ex västerut i landet, som byggt upp så mycket. Så sociologiska faktorer spelar ju stor roll även i hur kristenheten ser ut.
Och hippies och drogkultur slåss dom ju också med. Så de kristnas blandning sväljer jag nog lite själv som person.
Ledsen om jag blev långrandig, borde gå och koja.![Gillande :-)Happy](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/NEW_smile_happy.gif)
USA gör oerhört mycket gott, och ibland så är det ju underligt nog Gamla Testamentets Gud som är ute i världen och krigar, tillsammans med dom.
Och jag är nyfiken på hur otroligt kontrastrikt land som USA är, det finns ju också t.ex sådant som Amish People.
Men man skall inte dra allt över en kam - det är så otroligt mycket spännande som jag stöter på från USA, som vi i grundskolan fick lära oss, var en smältdegel av alla världens folk. Utom kommunister?!
Men kristendomen är ett mysterium, det finns alla sorter, från Metodister och Katoliker till "Family Worship Churches". Och Judendom inte att förglömma. Jag råkade köpa en referensvolym om Trosrörelser i USA, och även andra religioner står med där.
Och om vissa fenomen verkar osunda, så tror jag åtminstone på de underverk som görs i bl.a i s.k. karismatiska kyrkor. Som i Livets Ord.
Slutligen, så är ju frågan hur Herren Gud, den Allsmäktige ser på världen, med all blandning av kulturer. Behövs arméer så länge det finns människor på jorden?
Uppenbarligen så fungerar ju världens stater både klart risigt och allt "bättre", frågan är då om man läser historien, upprepar inte saker sig själva? Människorna är ju kanske omogna tills dom lärt sig av sina och andras misstag. Så varför skulle en så "relativt ny" nation som USA klara den orimliga mix av fenomen utan att också religion blir lidande?
Och dessutom, nettoeffekten av Kristenheten i USA, vad som görs för övriga världen, är stor.
Men om dom sprider pengar som livsfilosofi, så borde ju det vara på sin plats med en noggrann granskning, för dom påverkar ju kristendom i hela världen.
Och någon berättade för mig att deras stora procent troende/kristna (ca 80%?!), delvis hänger ihop med den kulturella vanan att höra till någon kyrka, gå dit delvis som social aktivitet. Snyggt klädd, eller som förnuftigare kyrkor för nytillkomna, lite mer avslappnat. Jag tror en religionssociolog kan reda ut allt detta med lite intressanta siffror.
Jag läste någon gång att en stor procent har aldrig tvivlat på att Jesus funnits.
Och en sak som slog mig nu, är att det är ju utvandrare, fattiga kanske, företagsamma, orimligt kämpande, t.ex västerut i landet, som byggt upp så mycket. Så sociologiska faktorer spelar ju stor roll även i hur kristenheten ser ut.
Och hippies och drogkultur slåss dom ju också med. Så de kristnas blandning sväljer jag nog lite själv som person.
Ledsen om jag blev långrandig, borde gå och koja.
![Gillande :-)Happy](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/NEW_smile_happy.gif)
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22