Religion
Religion
Varför inte diktator? Nej, jag är väldigt demokratiskt lagd faktiskt. Och påven rekommenderar bön till helgon och änglar, det misstänker jag grovt är något helt annat än Guds vilja.kjwkjw skrev:Men vad står det i bibeln att besöka kyrkan? Du hade faktiskt passat som präst tror jag...kanske t.o.m påve.
Det står nog väldigt lite om kyrkan, kanske för att den kristna kyrkan knappast var särskilt stor då. Däremot står det att Herren säger att man hellre ska be hemma i sitt hem än att stå på torget och be långa böner (så att andra människor hör). Eller är det olika kyrkor som menas när det står "församlingar"? Jag vet inte.
Hade du frågat mig vad jag tror om kyrkan så tror jag en missar något om man inte går till kyrkan när man känner för det och någon gång utöver det.
Senast redigerad av Parvlon 2014-07-05 0:44:49, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Ett avsnitt ur GT, om när israeliterna hämnades på Midjans folk.
Ja, det hade gjort som man brukar i krig. Men Herren blev förtörnad. Man får förutsätta att Herren talade genom Moses:
De krigande hade inte varit grymma nog som låtit kvinnorna och gossebarnen överleva.
Ja, här går det inte tro på något mesigt "Gud är kärleken". Gud i GT bryr sig bar aom Israels folk. Och som en far för folket är han otroligt sträng.
Här skriver en pingssyster hur svårt hon har att förlika sig med denna Gudsbild:
Om man nu inte ser på Bibeln som "Guds ord" blir det lättare att få ihop det. Bibelns berättelser skrevs ned vid olika tillfällen av olika människor. Och deras Gud var enligt den då rådande kulturen.
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... Kapitel_31Fjärde Moseboken skrev:Och de gingo till strids emot Midjan, såsom HERREN hade bjudit Mose, och dräpte allt mankön.
8 Och jämte andra som då blevo slagna av dem dräptes ock de midjanitiska konungarna Evi, Rekem, Sur, Hur och Reba, fem midjanitiska konungar; Bileam, Beors son, dräpte de ock med svärd. Jos. 13:21 f.
9 Och Israels barn förde Midjans kvinnor och barn bort såsom fångar; och alla deras dragare och all deras boskap och allt deras övriga gods togo de såsom byte.
10 Och alla deras städer, i de trakter där de bodde, och alla deras tältläger brände de upp i eld.
11 Och de togo med sig allt bytet, och allt vad de hade rövat, både människor och boskap.
12 Och de förde fångarna och det rövade och bytet fram till Mose och prästen Eleasar och Israels barns menighet i lägret på Moabs hedar, som ligga vid Jordan mitt emot Jeriko.
13 Och Mose och prästen Eleasar och alla menighetens hövdingar gingo dem till mötes utanför lägret.
Ja, det hade gjort som man brukar i krig. Men Herren blev förtörnad. Man får förutsätta att Herren talade genom Moses:
Men Mose förtörnades på krigsbefälet, över- och underhövitsmännen, när de kommo tillbaka från sitt krigståg.
15 Mose sade till dem: »Haven I då låtit alla kvinnorna leva?
16 Det var ju de som, på Bileams inrådan, förledde Israels barn till att begå otrohet mot HERREN i saken med Peor, och som därigenom vållade att en hemsökelse kom över HERRENS menighet. 4 Mos. 22:5 f. 25:1 f. 2 Petr. 2:15 f.
17 Så dräpen nu alla gossebarn, och dräpen alla kvinnor som hava haft med män, med mankön, att skaffa.
18 Men alla flickebarn som icke hava haft med mankön att skaffa, dem mån I låta leva för eder räkning.
De krigande hade inte varit grymma nog som låtit kvinnorna och gossebarnen överleva.
Ja, här går det inte tro på något mesigt "Gud är kärleken". Gud i GT bryr sig bar aom Israels folk. Och som en far för folket är han otroligt sträng.
Här skriver en pingssyster hur svårt hon har att förlika sig med denna Gudsbild:
http://www.dagen.se/opinion/asikt/jag-klarar-inte/Dagen skrev:Andra svåra exempel är där Gud befaller att en man ska stenas till döds eftersom han samlat ved på sabbaten. För en uppstudsig son som inte lyder trots tuktan gäller även här stening.
Synen på kvinnan är också helt omöjlig. Om en man förgriper sig på en orörd flicka ska han böta till flickans far och sedan gifta sig med flickan. Hon blir alltså dömd till livstid med en våldtäktsman.
Om man nu inte ser på Bibeln som "Guds ord" blir det lättare att få ihop det. Bibelns berättelser skrevs ned vid olika tillfällen av olika människor. Och deras Gud var enligt den då rådande kulturen.
Religion
Parvlon skrev:Varför inte diktator? Nej, jag är väldigt demokratiskt lagd faktiskt. Och påven rekommenderar bön till helgon och änglar, det misstänker jag grovt är något helt annat än Guds vilja.kjwkjw skrev:Men vad står det i bibeln att besöka kyrkan? Du hade faktiskt passat som präst tror jag...kanske t.o.m påve.
kanske åldern som spelar han ett spratt?
det övergår hela mitt förstånd varför jag ska be till moses eller gabriel.
iaf när vi människor äntrar himlen så kommer vi vara kraftfullare än änglarna, vi ska tydligen döma dom.
Religion
Alien skrev:Ett avsnitt ur GT, om när israeliterna hämnades på Midjans folk.https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... Kapitel_31Och de gingo till strids emot Midjan, såsom HERREN hade bjudit Mose, och dräpte allt mankön.
8 Och jämte andra som då blevo slagna av dem dräptes ock de midjanitiska konungarna Evi, Rekem, Sur, Hur och Reba, fem midjanitiska konungar; Bileam, Beors son, dräpte de ock med svärd. Jos. 13:21 f.
9 Och Israels barn förde Midjans kvinnor och barn bort såsom fångar; och alla deras dragare och all deras boskap och allt deras övriga gods togo de såsom byte.
10 Och alla deras städer, i de trakter där de bodde, och alla deras tältläger brände de upp i eld.
11 Och de togo med sig allt bytet, och allt vad de hade rövat, både människor och boskap.
12 Och de förde fångarna och det rövade och bytet fram till Mose och prästen Eleasar och Israels barns menighet i lägret på Moabs hedar, som ligga vid Jordan mitt emot Jeriko.
13 Och Mose och prästen Eleasar och alla menighetens hövdingar gingo dem till mötes utanför lägret.
Ja, det hade gjort som man brukar i krig. Men Herren blev förtörnad. Man får förutsätta att Herren talade genom Moses:Men Mose förtörnades på krigsbefälet, över- och underhövitsmännen, när de kommo tillbaka från sitt krigståg.
15 Mose sade till dem: »Haven I då låtit alla kvinnorna leva?
16 Det var ju de som, på Bileams inrådan, förledde Israels barn till att begå otrohet mot HERREN i saken med Peor, och som därigenom vållade att en hemsökelse kom över HERRENS menighet. 4 Mos. 22:5 f. 25:1 f. 2 Petr. 2:15 f.
17 Så dräpen nu alla gossebarn, och dräpen alla kvinnor som hava haft med män, med mankön, att skaffa.
18 Men alla flickebarn som icke hava haft med mankön att skaffa, dem mån I låta leva för eder räkning.
Här skriver en pingssyster hur svårt hon har att förlika sig med denna Gudsbild:http://www.dagen.se/opinion/asikt/jag-klarar-inte/Andra svåra exempel är där Gud befaller att en man ska stenas till döds eftersom han samlat ved på sabbaten. För en uppstudsig son som inte lyder trots tuktan gäller även här stening.
Synen på kvinnan är också helt omöjlig. Om en man förgriper sig på en orörd flicka ska han böta till flickans far och sedan gifta sig med flickan. Hon blir alltså dömd till livstid med en våldtäktsman.
Visst berättar Gamla Testamentet mycket om hur Gud är hämndlysten och våldsam. En stor del av Moseböckerna handlar om alla detaljerade lagar och förbud, och hur Gud hämnas om man inte följer dem. I de historiska böckerna om Israels historia är framställs Gud som en orättvis och ilsken fotbollsdomare, som bara bryr sig om det egna lagets framgångar.
Men vi kristna är inte som judarna bundna vid Gamla Testamentet, eller det gamla förbundet som Gud där ingick med Israels folk. Nya Testamentet berättar om ett nytt förbund eller avtal som Gud gör med människorna, då Han låter sig födas till jorden som en människa i Jesus för att få fred med människorna. Tack vare att Jesus dör på korset för våra synders skull blir Guds krav på rättvisa uppfyllt, och Han visar sin kärlek mot oss i stället för att gå till rätta med oss som Han gör med Israels folk i Gamla Testamentet.
Det betyder att när de kristna kyrkorna läser om Guds vrede i Gamla Testamentet så tänker vi på att det handlar om ett förhållande som inte längre gäller. Nya Testamentets fredsavtal mellan Gud och människa är viktigare än den tid som var i Gamla Testamentet. Nu gäller i stället dessa tre, som Paulus skriver i 1Kor 13, tro hopp och kärlek. Och störst av dem är kärleken.
Religion
Klart intressanta inlägg, Alien, och det som jag själv håller med om, kjwkjw!
Jag skrev någonstans om en bok, som även finns på svenska:
https://www.goodreads.com/book/show/176755.God
Men nu läste jag recensionerna, och inser att den verkar skriven bara till en del såsom jag förut uppfattade det.
Min tes, som jag fick från boken, är att Gud för människan från utvecklingssteg till utvecklingssteg. Med en till synes annorlunda förhållningsmetod till människan, beroende på hur långt etiskt hon kommit. I början uppfattar jag det som om Gud är nöjd om hon bara hämnas "öga för öga och tand för tand". Sedan, I Mose lag kommer etiken in, som upprättar ett Heligt Israel, med de krig på vägen, som Herren Gud ser som nödvändiga, för hela historiens fortskridande. Och det i GT är ju fortfarande väldigt Heligt på massor av sätt, även för de som vill lyda NT.
Sedan, som ju är poängen, att Messias, Kristus, kommer och predikar som enskild person, men med Fadern som gör sakerna åt Honom, en tro som bygger 100% på icke-våld. Och tyvärr är priset för att genomdriva segern, att det blir på korset, med resultatet att både demonstrera Uppståndelsen från de döda, och därmed Evigt liv. Samt t.ex instiftelsen av nattvarden (nya Förbundet), och allt annat som han gör under sin aktiva period.
Sedan så har det ju tagit 2000 år med kristnade kulturer, innan humanismen segrar mer i mycket, ändå. För mycket barbariskt har kristendomen varit igenom.
Men är då Herren Gud, Fadern, Sonen och den Helige anden så mångfacetterad som historien verkar visa? Min egen arbetshypotes är att Gud tyvärr fick ledsaga människan i ett segertåg från total barbari till en rätt så humanistisk troende västvärld. Och där Katolska kyrkans och protestantismens kristna, verkar ha fullkomnat Kristi och Faderns avsikter genom oerhört mångas livsgärningar.
Andra religioner ger jag mig inte på att försöka förstå, just nu i alla fall.
Slutligen, så är ju frågan om allt detta trassel beror på de onda makterna, som Satan, Lucifer och allt vad det står skrivet om? Vad hade dessa för roll genom historien? Eller är det väl så att människorna i alla tider, ju varit människor, med arv, miljö, kulturell påverkan, och egna fel och brister?
Så Gud kanske har ledsagat människorna genom de led som krävdes för att bygga något så fast att tro på Jesus och efterföljelse ger oss Evigt Liv, även om det ju inte alltid är lätt med korsbärande. Se på hur många martyrer som det finns på många ställen i världen just nu.
Jag har inte någon verifikation på hur vettig denna tankemodell är. Åtminstone så försvarar den Gud, Skaparen, att han gjorde antagligen en skapelse som var förgänglig, med synden, som ju kom. Men han själv har ju behövt hantera hedendom också, hur nu dessa avgudar passar in i det hela. För det är ju förbjudet i 10 Guds bud.
Så min tes är att teorier om Gud missar poängen med vad han har åstadkommit för Heliga troende, efter hela denna historia. Men dessa föds ju i synd, Helighet kommer man ju till genom den lära som är klart underfundig.
Paulus roll i det hela är ju väldigt stor också, men så var han ju klart unik, också med sin bakgrund. Jag tycker att det är spännande hur enormt intelligent det han skriver, är.
/bibelord:/
Jag skrev någonstans om en bok, som även finns på svenska:
https://www.goodreads.com/book/show/176755.God
Men nu läste jag recensionerna, och inser att den verkar skriven bara till en del såsom jag förut uppfattade det.
Min tes, som jag fick från boken, är att Gud för människan från utvecklingssteg till utvecklingssteg. Med en till synes annorlunda förhållningsmetod till människan, beroende på hur långt etiskt hon kommit. I början uppfattar jag det som om Gud är nöjd om hon bara hämnas "öga för öga och tand för tand". Sedan, I Mose lag kommer etiken in, som upprättar ett Heligt Israel, med de krig på vägen, som Herren Gud ser som nödvändiga, för hela historiens fortskridande. Och det i GT är ju fortfarande väldigt Heligt på massor av sätt, även för de som vill lyda NT.
Sedan, som ju är poängen, att Messias, Kristus, kommer och predikar som enskild person, men med Fadern som gör sakerna åt Honom, en tro som bygger 100% på icke-våld. Och tyvärr är priset för att genomdriva segern, att det blir på korset, med resultatet att både demonstrera Uppståndelsen från de döda, och därmed Evigt liv. Samt t.ex instiftelsen av nattvarden (nya Förbundet), och allt annat som han gör under sin aktiva period.
Sedan så har det ju tagit 2000 år med kristnade kulturer, innan humanismen segrar mer i mycket, ändå. För mycket barbariskt har kristendomen varit igenom.
Men är då Herren Gud, Fadern, Sonen och den Helige anden så mångfacetterad som historien verkar visa? Min egen arbetshypotes är att Gud tyvärr fick ledsaga människan i ett segertåg från total barbari till en rätt så humanistisk troende västvärld. Och där Katolska kyrkans och protestantismens kristna, verkar ha fullkomnat Kristi och Faderns avsikter genom oerhört mångas livsgärningar.
Andra religioner ger jag mig inte på att försöka förstå, just nu i alla fall.
Slutligen, så är ju frågan om allt detta trassel beror på de onda makterna, som Satan, Lucifer och allt vad det står skrivet om? Vad hade dessa för roll genom historien? Eller är det väl så att människorna i alla tider, ju varit människor, med arv, miljö, kulturell påverkan, och egna fel och brister?
Så Gud kanske har ledsagat människorna genom de led som krävdes för att bygga något så fast att tro på Jesus och efterföljelse ger oss Evigt Liv, även om det ju inte alltid är lätt med korsbärande. Se på hur många martyrer som det finns på många ställen i världen just nu.
Jag har inte någon verifikation på hur vettig denna tankemodell är. Åtminstone så försvarar den Gud, Skaparen, att han gjorde antagligen en skapelse som var förgänglig, med synden, som ju kom. Men han själv har ju behövt hantera hedendom också, hur nu dessa avgudar passar in i det hela. För det är ju förbjudet i 10 Guds bud.
Så min tes är att teorier om Gud missar poängen med vad han har åstadkommit för Heliga troende, efter hela denna historia. Men dessa föds ju i synd, Helighet kommer man ju till genom den lära som är klart underfundig.
Paulus roll i det hela är ju väldigt stor också, men så var han ju klart unik, också med sin bakgrund. Jag tycker att det är spännande hur enormt intelligent det han skriver, är.
/bibelord:/
Spoiler: visa
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Religion
Det är viktigare att lyssna.kjwkjw skrev:
det var skönt att läsa, jag har socialfobi. är det en plikt att predika då?
http://sv.bibelsite.com/swe/james/1.htmJakobsbrevet 1
19Det veten I, mina älskade bröder. Men var människa vare snar till att höra och sen till att tala och sen till vrede. 20Ty en mans vrede kommer icke åstad vad rätt är inför Gud. 21Skaffen därför bort all orenhet och all ondska som finnes kvar, och mottagen med saktmod det ord som är plantat i eder, och som kan frälsa edra själar. 22Men varen ordets görare, och icke allenast dess hörare, eljest bedragen I eder själva. 23Ty om någon är ordets hörare, men icke dess görare, så är han lik en man som betraktar sitt ansikte i en spegel: 24när han har betraktat sig däri, går han sin väg och förgäter strax hurudan han var. 25Men den som skådar in i den fullkomliga lagen, frihetens lag, och förbliver därvid och icke är en glömsk hörare, utan en verklig görare, han varder salig i sin gärning.
Religion
Finns det nån profetia som säger att Jesus skulle hängas upp på kors och var Guds vilja eller "priset för segern"?notwoodstock skrev:Sedan, som ju är poängen, att Messias, Kristus, kommer och predikar som enskild person, men med Fadern som gör sakerna åt Honom, en tro som bygger 100% på icke-våld. Och tyvärr är priset för att genomdriva segern, att det blir på korset, med resultatet att både demonstrera Uppståndelsen från de döda, och därmed Evigt liv. Samt t.ex instiftelsen av nattvarden (nya Förbundet), och allt annat som han gör under sin aktiva period.
Religion
Parvlon skrev:Finns det nån profetia som säger att Jesus skulle hängas upp på kors och var Guds vilja eller "priset för segern"?notwoodstock skrev:Sedan, som ju är poängen, att Messias, Kristus, kommer och predikar som enskild person, men med Fadern som gör sakerna åt Honom, en tro som bygger 100% på icke-våld. Och tyvärr är priset för att genomdriva segern, att det blir på korset, med resultatet att både demonstrera Uppståndelsen från de döda, och därmed Evigt liv. Samt t.ex instiftelsen av nattvarden (nya Förbundet), och allt annat som han gör under sin aktiva period.
Vet inte vad som står i GT, men:
Ga 3:13* Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse för vår skull. Det är ju skrivet: »Förbannad är var och en som är upphängd på trä.» (1917 års Bibel)
- notwoodstock
Religion
Tack. Nootwoodstock.
Står ingenstans i bibeln vad jag kan komma ihåg.Alien skrev:Man ska tacka Gud för både det onda och det goda.
Jakobsbrevet 5
13Får någon bland eder utstå lidande, så må han bedja. 14Är någon glad, så må han sjunga lovsånger.
Religion
Parvlon skrev:Tack. Nootwoodstock.Står ingenstans i bibeln vad jag kan komma ihåg.Alien skrev:Man ska tacka Gud för både det onda och det goda.
...
Kom att tänka på en mystisk sak (tog med fler verser):
Ef. 3:14* ¶ Fördenskull böjer jag mina knän för Fadern--
15* honom från vilken allt vad fader heter i himmelen och på jorden har sitt namn--
16* och beder att han ville efter sin härlighets rikedom förläna eder, att I genom hans Ande växen till i kraft till eder invärtes människa,
17* och att Kristus genom tron må bo i edra hjärtan, och att I mån vara rotade och grundade i kärleken,
18* så att I, tillika med alla de heliga, till fullo förmån fatta vad bredden och längden och höjden och djupet är
19* och så lära känna Kristi kärlek, som övergår all kunskap. Ty så skolen I bliva helt uppfyllda av all Guds fullhet. (1917 års Bibel)
- notwoodstock
Religion
Parvlon skrev:Står ingenstans i bibeln vad jag kan komma ihåg.
Då kanske det står i Talmud, var ju rabbinen som sade det.
Något liknande står ju i Jobs bok. Job förlorar sina oxar och åsnor (dvs sina rikedom) och han förlorar också alla sina tio barn:
Då stod Job upp och rev sönder sin mantel och skar av håret på sitt huvud. Och han föll ned till jorden och tillbad
21 och sade: »Naken kom jag ur min moders liv, och naken skall jag vända åter dit; HERREN gav, och HERREN tog. Lovat vare HERRENS namn!»
Just "Herren gav och Herren tog, lovprisat vare hans namn" känns som det hör ihop med begravning.
Religion
Apropå att läsa bibeln som en roman, så finns här en recension av biblen som om den varit en roman:
Där har vi striden mot Midjan igen. Men den värsta kritiken är mot "huvudpersonen", dvs Gud:
Denna "recension" ingår i serien Klassikervarning, om klassiker man bör undvika. Avsiktligt orättvisa betraktelser.
http://www.dn.se/dnbok/gamla-testamente ... affiaboss/DN Kultur skrev:Det som ibland är uppenbar och hejdlös komik i ”Pang i bygget”–klass (som när en av de otaliga bifigurerna, profeten Elisa, hånas av några barn för sin flintskallighet och hämnas genom att kalla fram två björnar som massakrerar mobbarna) slår med jämna mellanrum över i ett politiskt patos med minst sagt rättshaveristiska drag. I en scen förebrår huvudpersonen ”Gud” sina anhängare för att de inte slagit ihjäl alla medlemmar av ett rivaliserande gäng, utan skonat de överlevande kvinnorna för att utnyttja dem sexuellt. Kritiker har uttryckt förståelse för de hatiska känslouttrycken med hänvisning till utövarnas marginaliserade samhällsposition samt menat att de bör fattas metaforiskt, men jag vill ändå sätta vissa frågetecken för den saken.
Där har vi striden mot Midjan igen. Men den värsta kritiken är mot "huvudpersonen", dvs Gud:
Visst kan man se paralleller till den klassiska maffiabossklichén i denne ”Guds” pendlande mellan auktoritära excesser och självömkande krav på sina hunsade undersåtars kärlek, visst kan man förstå skildringen av honom som en outtalad kritik mot ett patriarkalt system, men denne patriark känns ändå något för godtyckligt gestaltad.
Denna "recension" ingår i serien Klassikervarning, om klassiker man bör undvika. Avsiktligt orättvisa betraktelser.
Religion
elle skrev:Hinduerna menar att de som har en bra karma skall komma att födas i en hög kast i sitt nästa liv. Man förnekar på så sätt att kastsystemet vore orättvist. Är man född i en lägre kast får man alltså skylla sig själv. Det är en hård, men rättvis, bestraffning för hur man levt i sitt förra liv.
Okej jag vet inte men det stämmer nog då. Kanske inte skulle nämnt en religion som jag inte direkt vet riktlinjerna för.
Själv gillar jag inte lägga mig i fack men buddismen är den religion jag funnit mig själv relatera mest med. Inte för jag tror på allt som jag läser utan finns väl alltid något bra att plocka
elle skrev:Sen gillar jag inte tanken att man gör sig själv till en gud . Låter inte ödmjuk .
Så här tror jag: Man är inte gud i form av allsmäktig eller något. Du är gud i form av att du är universum som återupplever sig självt men intellektet försöker ta över upplevelsen. Men du är inte bara du, du är jag och allt annat medvetande. Så allt är universum. Allt är gud.
Religion
Hittade en själv; Jesus egna ord.Parvlon skrev:Finns det nån profetia som säger att Jesus skulle hängas upp på kors och var Guds vilja eller "priset för segern"?notwoodstock skrev:Sedan, som ju är poängen, att Messias, Kristus, kommer och predikar som enskild person, men med Fadern som gör sakerna åt Honom, en tro som bygger 100% på icke-våld. Och tyvärr är priset för att genomdriva segern, att det blir på korset, med resultatet att både demonstrera Uppståndelsen från de döda, och därmed Evigt liv. Samt t.ex instiftelsen av nattvarden (nya Förbundet), och allt annat som han gör under sin aktiva period.
http://sv.bibelsite.com/swe/john/3.htmJohannes 3
9Nikodemus svarade och sade till honom: »Huru kan detta ske?» 10Jesus svarade och sade till honom: »Är du Israels lärare och förstår icke detta? 11Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Vad vi veta, det tala vi, och vad vi hava sett, det vittna vi om, men vårt vittnesbörd tagen I icke emot. 12Tron i icke, när jag talar till eder om jordiska ting, huru skolen I då kunna tro, när jag talar till eder om himmelska ting? 13Och likväl har ingen stigit upp till himmelen, utom den som steg ned från himmelen, Människosonen, som var i himmelen. 14Och såsom Moses upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bliva upphöjd, 15så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv.
Religion
Religioner är nåt sorts sammanhållande kitt. De skapar mänskliga gemenskaper. Det måste vara nåt extremt starkt behov hos homo sapiens sapiens.
Om man tittar på vad olika religioner påstår så blir man lätt förfärad.
Det är så dumt så man trillar runt 5 gånger. Den genuina dumheten blir liksom en naturkraft.
Personligen så vill jag bjuda in alla typer av högre makter till mig på Linnégatan 19 i Uppsala. Alla är hjärtligt välkomna. Alla är välkomna, jag bjuder på the.
Fast ingen kommer, det är skitkonstigt. Jag menar, alla är välkomna, det är rätt skönt på min veranda nu. Fast ingen kommer.
Hur i all sin dar kan jag veta att ingen kommer?
Frimodig
Det är så dumt så man trillar runt 5 gånger. Den genuina dumheten blir liksom en naturkraft.
Personligen så vill jag bjuda in alla typer av högre makter till mig på Linnégatan 19 i Uppsala. Alla är hjärtligt välkomna. Alla är välkomna, jag bjuder på the.
Fast ingen kommer, det är skitkonstigt. Jag menar, alla är välkomna, det är rätt skönt på min veranda nu. Fast ingen kommer.
Frimodig
Religion
Frimodig skrev:Religioner är nåt sorts sammanhållande kitt. De skapar mänskliga gemenskaper. Det måste vara nåt extremt starkt behov hos homo sapiens sapiens.
Frimodig
Jag har en enkel fråga. Alla ni som tror på Gud och sånt, här på forumet. Varför kommer hon aldrig hem till mig? Varför kommer aldrig nån högre makt hem till mig?
Fan, jag bjuder på the. Gott the. Men ingen kommer trots att jag har en excellent balkong, särskilt idag.
Frimodig
Religion
Frimodig, ett enkelt svar vore att Gud inte vill veta av dig men jag tror att Gud är med alla människor, på ett eller annat sätt.
Edit, såg din edit . Hoppas citeringen blev korrekt.
Något åt det hållet. Bara Gud vet allt och dömer rättvist.elle skrev:Ok. Då vet jag nu att Jesus är för dig en diktator . Fine .
Religion
Parvlon skrev:Frimodig, ett enkelt svar vore att Gud inte vill veta av dig men jag tror att Gud är med alla människor, på ett eller annat sätt.Något åt det hållet. Bara Gud vet allt och dömer rättvist.elle skrev:Ok. Då vet jag nu att Jesus är för dig en diktator . Fine .
Fast din Gud är allsmäktig, hon är liksom tvungen att veta av mig. Om hon inte vet av mig så är hon inte allsmäktig. Skitenkelt.
Det är skitkul när grejer kokar ner till logik. Deduktiv logik. Sånt som är sant eller falskt.
Frimodig
Religion
Frimodig skrev:Frimodig skrev:Jag har en enkel fråga. Alla ni som tror på Gud och sånt, här på forumet. Varför kommer hon aldrig hem till mig? Varför kommer aldrig nån högre makt hem till mig?
Fan, jag bjuder på the. Gott the. Men ingen kommer trots att jag har en excellent balkong, särskilt idag.
Frimodig
Och varför ska Gud komma till dig ? Är det något speciellt med dig ? Du bryr dig inte ändå .
Återgå till Intressanta intressen