Väldigt förenklad matlagning
Hur som helst lagade jag kycklingen idag enligt schemat. En annan Söndag hade jag gjort ungefär samma grej. (maten ska räcka för en extra portion på Måndag): 1 kycklingfile utan ben, 2 lökar(vi valde färsklök den här gången istället för enbart rund 'vanlig' lök), 2 tomatkonserver som jag åt med fetaost och sallad(tomat+persilja med lite olivolja i). Det blev en soppa för jag la 1 liter vatten i en 3 liters kastrull(mätte för att vara säker på volymen av kastrullen). Alltså en större kastrull som behöver en större platta på spisen.
Kanske inte så simpelt. Jag la också till lite olivolja och lite salt i kastrullen. Skillnaden från förra gången är att jag hade i 2 tomatkonserver i kastrullen istället för 1. Mitt boendestöd tyckte att eftersom tomatkonserverna var så billiga kunde jag ha i 2 istället för 1.
Kanske inte så simpelt. Jag la också till lite olivolja och lite salt i kastrullen. Skillnaden från förra gången är att jag hade i 2 tomatkonserver i kastrullen istället för 1. Mitt boendestöd tyckte att eftersom tomatkonserverna var så billiga kunde jag ha i 2 istället för 1.
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-08-11
Idag blev det verkligen förenklat. Jag har kokat potatis. Den väntar på att jag ska komma ner och hälla i tonfisk från burk. Hmm, salladen är nog det svåraste steget nu. Skära en tomat. Dra bort lite persilja från en persilja i krukväxt, på med lite lök, hälla på lite olivolja och klart. Inget salt för det lade jag i vattnet som jag kokade potatisen i.
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
.
Jag kan tipsa om denna sidan, startsida: http://www.recepten.se/
Enkla recept, bra beskrivningar och steg för steg-bilder.
Recepten är indelade i olika kategorier så man enkelt hittar.
Direkt till kategorier: http://www.recepten.se/hitta-recept
Jag tycker den sidan är bra alla fall
Jag kan tipsa om denna sidan, startsida: http://www.recepten.se/
Enkla recept, bra beskrivningar och steg för steg-bilder.
Recepten är indelade i olika kategorier så man enkelt hittar.
Direkt till kategorier: http://www.recepten.se/hitta-recept
Jag tycker den sidan är bra alla fall
Koka ris. Häll i djupfrysta ärtor. Klart. Kanske inte luktar så gott men smakar bättre...
- Tor_och_i2p
- Inaktiv
Ärtor, liksom majs, är vedervärdigt.
Jag ska; koka nudlar, hälla av vattnet, hälla på kryddpåsen och äta direkt ur kastrullen. Det är på gränsen till för många moment för att räknas som "förenklad", men det får duga.
Jag ska; koka nudlar, hälla av vattnet, hälla på kryddpåsen och äta direkt ur kastrullen. Det är på gränsen till för många moment för att räknas som "förenklad", men det får duga.
Tor_och_i2p skrev:Om en lök är lite 'rutten' i nån del av den kastar ni hela eller skär ni av skalen tills det inte finns något brunt kvar?
Tror inte det är farligt. Om löken är stött och mjuknat där hackar jag bara av den biten.
Något som är skönt att ha är en riktigt stor stekpanna.
Om man steker köttfärs kan man steka den klart och sedan ha i korta små pastabitar (finns flera varianter t ex sådana menade för soppa), spä med "lagom" med vatten och koka tlls pastan är mjuk.
Vill man ha en mer spännande rätt kan man steka med t ex lök, paprika och svamp med färsen.
Sedan krydda med det man tycker om. Hittar man en god blandkrydda funkar den till ganska mycket. (Mina favvos är örtpeppar eller tikka masala.)
Om man steker köttfärs kan man steka den klart och sedan ha i korta små pastabitar (finns flera varianter t ex sådana menade för soppa), spä med "lagom" med vatten och koka tlls pastan är mjuk.
Vill man ha en mer spännande rätt kan man steka med t ex lök, paprika och svamp med färsen.
Sedan krydda med det man tycker om. Hittar man en god blandkrydda funkar den till ganska mycket. (Mina favvos är örtpeppar eller tikka masala.)
Önskade mig just en större stekpanna, jag tror jag skall köpa en sån fyrkantig.
Enkel matlagning: Skala potatis. Koka potatis. Skär upp potatis. Stek potatis. Servera med en klick hamburgerdressing att doppa i. Enkelt och delikat, men ganska tidskrävande.
Enkel matlagning: Skala potatis. Koka potatis. Skär upp potatis. Stek potatis. Servera med en klick hamburgerdressing att doppa i. Enkelt och delikat, men ganska tidskrävande.
Huggorm skrev:Önskade mig just en större stekpanna, jag tror jag skall köpa en sån fyrkantig.
Inte mycket proteiner i det där. Hur orkar du arbeta utan att få i dig proteiner?
Jag skall inte arbeta, klockan är halv tio på kvällen och dessutom har jag semester. Annars är väll kolhydrater bra när man skall jobba, är ju massa energi i det?slackern skrev:Huggorm skrev:Önskade mig just en större stekpanna, jag tror jag skall köpa en sån fyrkantig.
Inte mycket proteiner i det där. Hur orkar du arbeta utan att få i dig proteiner?
Huggorm skrev:Jag skall inte arbeta, klockan är halv tio på kvällen och dessutom har jag semester. Annars är väll kolhydrater bra när man skall jobba, är ju massa energi i det?slackern skrev:Huggorm skrev:Önskade mig just en större stekpanna, jag tror jag skall köpa en sån fyrkantig.
Även protein är bra annars förtvinar musklerna om du har ett fysiskt tungt arbete vilket elmontör kan vara.
Lite av en myt att man inte kan jobba/sporta på kolhydrater. Det kan man visst! Skitbra bränsle.
Sedan behöver man proteiner för att bygga muskler men det är en lite annan sak som inte är like "akut" som energin.
Sedan behöver man proteiner för att bygga muskler men det är en lite annan sak som inte är like "akut" som energin.
Jag äter ju inte stekta potäter varje dag, det var faktiskt flera månader sedan sist. Det har blivit väldigt mycket chili con carne den sista tiden, och där finns det massa kött och protein
Huggorm skrev:Jag äter ju inte stekta potäter varje dag, det var faktiskt flera månader sedan sist. Det har blivit väldigt mycket chili con carne den sista tiden, och där finns det massa kött och protein
Du ser. Bönorna innehåller väl både kolhydrater och protein? Men det finns nog en orsak att svensk husmanskost brukar kallas för skogshuggarmat. Nu menar jag inte att chiliconcarne är svenskt från början.
slackern skrev:Huggorm skrev:Önskade mig just en större stekpanna, jag tror jag skall köpa en sån fyrkantig.
Vad omtänksamt av dig att uppmärksamma att Huggorm kanske inte får i sig det han behöver för att orka med sitt arbete.
Ha ha, chili con carne var jag 12 år då jag åt för första gången, då var det superexotiskt!!
Dåförtiden om bönor åts vad det bruna bönor minsann!
Dåförtiden om bönor åts vad det bruna bönor minsann!
Chili con carne är också superenkelt att laga. Först steker man ett paket köttfärs, ett sånt på runt 400g. När köttfärsen är brun tömmer man i två glas vatten och en påse med knorrs kryddblandning och så rör man runt lite. Sedan får det stå och sjuda en liten stund innan man tömmer i en burk vita bönor i tomatsås. Jag brukar tömma i en burk champinjoner också, men det är valfritt. Så får det sjuda en stund till och sedan är det klart. Jag brukar äta en portion direkt och frysa in tre portioner till senare. Ris kokar jag varje gång, det är enklast.
ICA har en bra (dock inte fyrkantig) som fått väldigt bra betyg i tester (jag har en sån, köpte den till mamma men hon hann inte använda den länge innan hon flyttade till ålderdomshemmet).Huggorm skrev:Önskade mig just en större stekpanna
Den är keramisk vilket minskar risken för repor och skit (som med teflon), den har dock blivit missfärgad men den funkar bra. När jag bara ska steka kött använder jag dock teflonpannan eftersom den är lättare att diska när man steker kött.
Så här såg stekpannan ut från början... Här är webbsidan.
Nu har den en massa bruna fläckar.
Kanske skulle satsa på en sådan, min nuvarande är från ikea. Den förra brann teflonet upp på, men jag använde den ett tag efter det i alla fall. Giftigheten visade sig vara överdriven
Huggorm skrev:
Huggorm skrev:Kanske skulle satsa på en sådan, min nuvarande är från ikea. Den förra brann teflonet upp på, men jag använde den ett tag efter det i alla fall. Giftigheten visade sig vara överdriven
Gosse lilla du ska ju helt klart köpa en gjutjärspanna utan kvalitet.
http://www.skeppshult.com/sortiment/tra ... nor/0290t/
Jag kör med gjutjärn. Letar en större sådan panna nu. Ibland säljs de begagnat för att de kostar skjortan som nya och är outslitliga. Min "lilla" gjutjärnspanna är nog 50-60 år gammal.
kiddie skrev:Jag kör med gjutjärn. Letar en större sådan panna nu. Ibland säljs de begagnat för att de kostar skjortan som nya och är outslitliga. Min "lilla" gjutjärnspanna är nog 50-60 år gammal.
En sexhundring tycker inte jag är särskilt mycket pengar.
https://www.cervera.se/Till-Koket/Stekp ... dtag-26-cm
Den är för liten. Jag vill ha mer som en wokpanna som att den har höga kanter.
kiddie skrev:Den är för liten. Jag vill ha mer som en wokpanna som att den har höga kanter.
Typ en sådan?
https://www.cervera.se/Till-Koket/Stekp ... anna-30-cm