Kontaktpersoner – vad kan de göra?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-22 11:44:58

alfapetsmamma skrev:
Bror Duktig skrev:något "kontaktpersonsaktigt" om jag vill, trots att de "inte får".
De två första personerna (två i rad) var riktigt bra och intresserade i jobbet och är intressanta att prata med. Någon gång ska man tydligen ha tur också.


Vad roligt att läsa sånt också! :)
Det var som en glad överraskning för mig att få bra personer, då jag oftast har mycket svårt att komma överens eller känna mig bekväm med "vårdpersoner".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:42:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-22 11:50:07

Lilla Gumman skrev:Så man kan ha kontaktperson fast man har kompisar. Men det blir ju då "en kompis till" att träffa och man bör nog överväga om man vill/hinner ha en kontaktperson om man redan har kompisar. Kommunen brukar gärna skicka en tant till ens hem för att diskutera all hjälp man kan få via LSS, så det gäller att tydligt säga nej om man inte är intresserad.
Det låter som motsatsen till hur min kommun agerar.
Enligt min kommun så måste man vara totalt isolerad för att få en kontaktperson. Inte ha en vän, ingen sambo, ingen släkting, ingen daglig verksamhet.

Jag undrar vad som gäller egentligen, och om det finns några ramar för kommunerna, och som sätter stopp för extrem tolkning.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:42:58, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav harrypotter » 2008-07-22 14:26:30

Man kan byta kontaktperson.
Jag hade en där personkemin inte stämde. Så jag sa till LSS att vi inte fungerade och nu skall jag få en ny. Få se hur hon är.
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 14:42:58, redigerad totalt 1 gång.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Inläggav Pemer » 2008-07-22 16:16:46

Bror Duktig skrev:
Lilla Gumman skrev:Så man kan ha kontaktperson fast man har kompisar. Men det blir ju då "en kompis till" att träffa och man bör nog överväga om man vill/hinner ha en kontaktperson om man redan har kompisar. Kommunen brukar gärna skicka en tant till ens hem för att diskutera all hjälp man kan få via LSS, så det gäller att tydligt säga nej om man inte är intresserad.
Det låter som motsatsen till hur min kommun agerar.
Enligt min kommun så måste man vara totalt isolerad för att få en kontaktperson. Inte ha en vän, ingen sambo, ingen släkting, ingen daglig verksamhet.

Jag undrar vad som gäller egentligen, och om det finns några ramar för kommunerna, och som sätter stopp för extrem tolkning.


Totalt skitprat, uppenbarligen. Annars hade ju aldrig t ex jag kunnat få en.

Ofta finns det tydliga ramar egentligen, men enskilda kommuner skiter högaktningsfullt i dem och tycker att "kommunal bestämmanderätt" står över lagarna också... :roll:

Som vi ser med skräckexemplet Uppsala Läns Landsting och reglerna för rätt till tandvårdsstöd.

(Se den klistrade tråden om tandvårdsstöd för mer info om det - rätten till det stödet i alla fall, obstruerandet i Uppsala är kanske bara avhandlat i någon av det otal andra trådar som finns i ämnet, minns inte nu.)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:42:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-07-22 21:21:12

Debbido skrev:
Alien skrev:Sen finns ju ledsagare också:
Ledsagarservice ska underlätta för personer med funktionshinder att delta i samhällslivet. Ledsagning kan till exempel ges för besök hos vänner eller för att delta i fritidsaktiviteter eller resor.


Jag har svårt att förstå skillnaden. Men kanske är det så att man behöver en ledsagare för att rent fysiskt bege sig till något ställe. Om man t ex pga att man är rörelsehindrad, hörselskadad, synskadad el har social fobi inte klarar att åka själv. Alltså för någon som redan har vänner och fritidsaktiviteter men har svårt att besöka vännerna och utöva aktiviterna.

Medan kontaktperson är för den som är psykiskt isolerad. Någon som ska fungera som en vän och hjälpa personen få vänner och hitta på fritidsaktiviteter. Alltså en mer krävande uppgift.


Oavsett sjukdom kan personlig assistent eller ledsagare eller kontaktperson bli aktuell, eller kunde. Jag menar att kommunerna stramar åt mer och mer så snart kan ingen få någonting. Det finns psykiskt sjuka med personlig assistent.

Ledsagaren får, i min kommun, inte komma innanför dörren och dagen får inte ändras. Alltså var jag för sjuk för ledsagare. Om jag inte kan gå ut så måste ju ledsagaren få komma in?! Nej.

Eftersom jag kan äta och skita själv så återstod bara kontaktperson.

Jag vet inte om jag orkar med henne, har träffats tre ggr. Hon är enbart intresserad av att tjäna en extra slant till sina studier. Hon är påtagligt ointresserad av vad mina sjukdomar innebär i praktiken. Hon håller koll på klockan så att den inte går en minut över tvåtimmarspasset som kommunen har bestämt (fel!). Hon avbryter mig så fort jag pratar specialintresen eller något som är för allvarligt eller sjukdomar. Hon kräver att jag kallpratar.

Jag ger henne några chanser till sen avbryter jag nog det här. Jag behöver en medmänniska, inte en arbetsnarkoman.
Hon är iofs duktig på att hitta passande utflyktsmål för mig, t ex gallerier, men hon är själv helt ointressserad av konst och oinsatt. Hon är anti-intellektuell och jag är intellektuell. OK, vi gillar naturen, men av olika skäl.


Det är ju inte klokt att ledsagaren inte får komma innanför dörren, som om du var farlig. Är de rätt för att du ska tvinga vederbörande att städa eller vad? Det verkar som din kontaktperson funkar bättre som ledsagare. Annars kan du väl nu när du mår bättre fysiskt ansöka om ledsagare i stället.

Lagen låter ju bra:
Den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda
levnadsvillkor. Insatserna skall vara varaktiga och samordnade.
De skall anpassas till mottagarens individuella behov samt
utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som
behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett
självständigt liv.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:42:58, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-07-22 21:46:20

alfapetsmamma skrev:
Bror Duktig skrev:något "kontaktpersonsaktigt" om jag vill, trots att de "inte får".
De två första personerna (två i rad) var riktigt bra och intresserade i jobbet och är intressanta att prata med. Någon gång ska man tydligen ha tur också.


Vad roligt att läsa sånt också! :)


Ja, för det mesta har jag läst om att folk inte passat ihop med sin kontaktperson och tvärtom. Så det är skönt att läsa att det kan funka bra också.

Annars så känns det som en paradox: Den som lätt kan hitta en kontaktperson själv behöver det egentligen inte (kan ju umgås med personen ändå). Den som är helt ensam och isolerad är extra beroende av en lämplig kontaktperson men har svårt att få nån som passar.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:42:58, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-07-23 1:23:23

Bror Duktig skrev:
Lilla Gumman skrev:Så man kan ha kontaktperson fast man har kompisar. Men det blir ju då "en kompis till" att träffa och man bör nog överväga om man vill/hinner ha en kontaktperson om man redan har kompisar. Kommunen brukar gärna skicka en tant till ens hem för att diskutera all hjälp man kan få via LSS, så det gäller att tydligt säga nej om man inte är intresserad.
Det låter som motsatsen till hur min kommun agerar.
Enligt min kommun så måste man vara totalt isolerad för att få en kontaktperson. Inte ha en vän, ingen sambo, ingen släkting, ingen daglig verksamhet.

Jag undrar vad som gäller egentligen, och om det finns några ramar för kommunerna, och som sätter stopp för extrem tolkning.


Så står det iaf inte i lagen. Jag undrar om inte ett avslag grundat på dessa kommunens egna hemsnickrade regler skulle kunna överklagas till länsstyrelsen med framgång.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-07-23 1:32:59

Jag försöker tänka på skäl för och emot att en aspergare blir kontaktperson till en annan aspergare:

För
- En aspergare kanske förstår en annan aspergare bäst
- Om man själv haft det besvärligt pga sin AS men nu fått det bättre, kan man vilja agera mentor till andra
- Det kanske inte finns så många som vill vara kontaktpersoner, och ingen av dem har erfarenhet av AS

Emot
- En deprimerad aspergare blir inte hjälpt av en annan deprimerad aspergare. Den lycklige aspergare som har vänner, partner och jobb har kanske inte tid. (Å andra sidan kan en aspergare som saknar något el allt av detta och ändå är någorlunda harmonisk vara en förebild.)
- En aspergare kanske har dålig ork och kan inte ställa upp så mycket som personen önskar
- En aspergare kan vara för labil att klara av det

Jag tror att LSS-enheten saknar förmåga att bedöma om man är stabil nog att fungera som kontaktperson. Plus den idiotiska idén att man inte får ha (haft) kontakt med psykolog. Vem vet bäst hur det är att må dåligt om inte den som själv mått dåligt? Och det svartvita tänkandet att antingen är man hjälpare el hjälpbehövande.

Så om aspergare vill hjälpa aspergare får det ske utanför myndigheters regi.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-07-23 1:41:58

Lysande sammanfattat!

Sammanställningar av det slaget är just sådant som OA skulle kunna samla i info-mateiral till kommuner och landsting - "aspergares egna erfarenheter - så blir vi bäst hjälpta, så kan vi själva hjälpa, så...." och så vidare.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-23 10:23:56

Alien skrev:
Bror Duktig skrev:
Lilla Gumman skrev:Så man kan ha kontaktperson fast man har kompisar. Men det blir ju då "en kompis till" att träffa och man bör nog överväga om man vill/hinner ha en kontaktperson om man redan har kompisar. Kommunen brukar gärna skicka en tant till ens hem för att diskutera all hjälp man kan få via LSS, så det gäller att tydligt säga nej om man inte är intresserad.
Det låter som motsatsen till hur min kommun agerar.
Enligt min kommun så måste man vara totalt isolerad för att få en kontaktperson. Inte ha en vän, ingen sambo, ingen släkting, ingen daglig verksamhet.

Jag undrar vad som gäller egentligen, och om det finns några ramar för kommunerna, och som sätter stopp för extrem tolkning.


Så står det iaf inte i lagen. Jag undrar om inte ett avslag grundat på dessa kommunens egna hemsnickrade regler skulle kunna överklagas till länsstyrelsen med framgång.
Vid överklagan kan den skickliga LSS-handläggaren enkelt vrida till informationen, ljuga med andra ord.
Länsrätten går ganska lätt på det. Vidare så är det tydligen även rätt lätt för LSS-handläggaren att vrida till lite mer så att kammarrätten inte ens tar upp ärendet.

"Been there, done that" som det heter.

Men du skriver länstyrelsen. Kan de göra något, eller är det länsrätten du menar?
Jag har sett att man ska kunna ta kontakt med länstyrelsen under ärendets gång om man anser något vara fel.

Läste i tandvårdskorttråden. Med tandvårdskortsansäkan gick det undan för mig i min kommun.
Jag hade i och för sig redan sökt andra LSS-insatser, men det krävdes endast ett mail, och sedan hade jag ett tandvårdskort utan tidsbegränsning med posten dagen därpå.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-23 11:47:57

Får man som kontaktperson INTE ha haft kontakt med psykolog??? Det låter helt bakvänt.

Om jag skulle få nån (jag vill inte ha nån, men däremot kanske ett personligt ombud, om det fanns nån som var bättre på sånt än jag) skulle jag mycket hellre ha nån som haft det tufft och kommit igenom det. För mig skulle det vara en stor merit att ha haft kontakt med psykiatrin. Sjukt feltänkt som jag ser det.

Och då kan jag inte bli det heller. Där ser man. Jag som tänkt jag skulle vara skitbra som kontaktperson.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Camilla » 2008-07-23 13:38:00

Hej!
Det här med kontaktperson, om man skulle vilja vara det, hur går man tillväga då? Vänder man sig till kommunen? Det måste vara lite annorlunda än att söka ett vanligt jobb som till exempel personlig assistent? Och vad får man för det? Hur många timmar i månaden? Jag tänker att det kunde ju vara en bra grej att göra.
Senast redigerad av Camilla 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Camilla
 
Inlägg: 194
Anslöt: 2008-05-27

Inläggav Pemer » 2008-07-23 20:12:28

Att inte anses lämplig om man har /haft/ kontakt med psykolog har bara jag nämnt om när jag anmälde mig att arbeta som jourhavande medmänniska. Inget förefaller känt om någon sådan begränsning för att vara kontaktperson.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-23 20:17:02

Pemer skrev:Att inte anses lämplig om man har /haft/ kontakt med psykolog har bara jag nämnt om när jag anmälde mig att arbeta som jourhavande medmänniska. Inget förefaller känt om någon sådan begränsning för att vara kontaktperson.


Märkligt för mycket personal som arbetar med krisarbete, som t ex Röda Korset, har ju kontiunerligt samtal med psykolog för att gå igenom sina känslor efter upplevelser i sitt yrkesutövande.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Pemer » 2008-07-23 20:35:40

Ja, och jag anförde som sagt att jag kände det som en fördel att med Asperger och rätt till stöd enligt LSS ha psykologmöjligheter helt gratis.

Men de hade fler sökande än de hade möjlighet att ta emot, så de måste sovra. Enklare att sovra där man känner att det finns något slags argument med i bilden, antagligen ska jag inte ta det alltför personligt. De behövde kunna sålla bort X antal sökande, och det där lät som ett sakligt skäl att kunna föra mig till den gruppen, även om de kanske tyckte det var synd att mista just mig.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Debbido » 2008-07-24 2:28:32

Alien skrev:[Det är ju inte klokt att ledsagaren inte får komma innanför dörren, som om du var farlig. Är de rätt för att du ska tvinga vederbörande att städa eller vad? Det verkar som din kontaktperson funkar bättre som ledsagare. Annars kan du väl nu när du mår bättre fysiskt ansöka om ledsagare i stället.


De tänker väl att ledsagaren ska se till att den handikappade verkligen kommer UT, för att det är bra för personen. Men här tappar man återigen bort begreppet sjuk. Alla har inte stabila handikapp. En del har sjukdomar som går upp och ned. Så frisk att jag alltid kan hålla just en viss dag och tid samt alltid vara stark nog att gå ut och roa mig den dagen - så frisk kommer jag aldrig att bli mer. Har haft RA i 32 år, så här väntar jag inget tillfrisknande.

Jag kanske vänjer mig vid min kontaktperson, vice versa.

Valde själv en kontaktperson år 2000, i min dåvarande församling. Hon var fantastisk och gav av sig själv hela tiden. Hon gav mig ofta 3-4 timmar per vecka. Efter två år fick hon annat att göra, tyvärr. Hon hade varit vårdlärare och hade stor kunskap om sjukdomar.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Alien » 2008-07-25 15:44:59

Bror Duktig skrev:
Alien skrev:
Bror Duktig skrev:Det låter som motsatsen till hur min kommun agerar.
Enligt min kommun så måste man vara totalt isolerad för att få en kontaktperson. Inte ha en vän, ingen sambo, ingen släkting, ingen daglig verksamhet.

Jag undrar vad som gäller egentligen, och om det finns några ramar för kommunerna, och som sätter stopp för extrem tolkning.


Så står det iaf inte i lagen. Jag undrar om inte ett avslag grundat på dessa kommunens egna hemsnickrade regler skulle kunna överklagas till länsstyrelsen med framgång.
Vid överklagan kan den skickliga LSS-handläggaren enkelt vrida till informationen, ljuga med andra ord.
Länsrätten går ganska lätt på det. Vidare så är det tydligen även rätt lätt för LSS-handläggaren att vrida till lite mer så att kammarrätten inte ens tar upp ärendet.

"Been there, done that" som det heter.

Men du skriver länstyrelsen. Kan de göra något, eller är det länsrätten du menar?
Jag har sett att man ska kunna ta kontakt med länstyrelsen under ärendets gång om man anser något vara fel.

Läste i tandvårdskorttråden. Med tandvårdskortsansäkan gick det undan för mig i min kommun.
Jag hade i och för sig redan sökt andra LSS-insatser, men det krävdes endast ett mail, och sedan hade jag ett tandvårdskort utan tidsbegränsning med posten dagen därpå.


Du har rätt, överklagar gör man till länsrätten. Men länsstyrelsen har ju tillsyn, så skulle man inte kunna vända sig dit och ifrågasätta reglerna? Eller kanske till Socialstyrelsen?
Länsstyrelserna har tillsyn över verksamheterna enligt LSS i länet, både kommunala och enskilda, och har rätt att inspektera dessa. Länsstyrelserna ska informera och ge råd till enskilda och till kommunerna. De ska främja samverkan i planering mellan kommuner, landsting och andra samhällsorgan.

Socialstyrelsen har den centrala tillsynen över lagens tillämpning. Socialstyrelsen ska följa, stödja och utvärdera verksamheten, ta initiativ till förändringar och vara kunskapsförmedlare. Socialstyrelsen kan ge ut föreskrifter och allmänna råd angående LSS.


Sen undrar jag hur länsrätten bestämmer. Går de enbart på pappren el får man själv närvara och tala för sin sak?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-25 17:16:28

alien skrev:Sen undrar jag hur länsrätten bestämmer. Går de enbart på pappren el får man själv närvara och tala för sin sak?
Den som överklagar skriver en del ihop med de papper den skickar in.

Sedan får den man överklagar mot, yttra sig, d.v.s. i praktiken "försvara sig".

Efter det så har jag i mina fall fått yttra mig över kommunens yttrande.
Enligt domarna så verkar det inte som att något mer yttrande har ägt rum efter det.

Så det verkar som att någon överklagar, sedan får båda parter yttra sig.

Det som jag har varit med om har allt varit skriftligt via pappersbrev.
Men jag har inte frågat om man får närvara fysiskt eller framföra sina yttranden muntligt. Så jag vet inte om man får det eller ej.

Angående länstyrelse och socialstyrelse:
Förutom länstyrelsen och socialstyrelsen så finns JO att anmäla till om kommunen gör något sakfel som att strunta i att handlägga ansökningar, förhala handläggning, gör sig onåbara m.m.
Fast det blir ju just att anmäla och kanske få kommunen kritiserad, de ger inte råd och lägger sig inte i tolkanden av lagar.
För min del är det något som jag tycker verkar bra när ett ärende är över, och jag funderar på att kontakta länstyrelsen nästa gång det blir problem under pågående ärende.
Kanske socialstyrelsen skulle kunna vara till hjälp för att inte LSS-lagen ska bli tolkad helt åt #¤%& men jag tror att kommunerna om de bestämt sig, inte bryr sig om annat än domar och prejudikat.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alien » 2008-07-25 17:38:49

Camilla skrev:Hej!
Det här med kontaktperson, om man skulle vilja vara det, hur går man tillväga då? Vänder man sig till kommunen? Det måste vara lite annorlunda än att söka ett vanligt jobb som till exempel personlig assistent? Och vad får man för det? Hur många timmar i månaden? Jag tänker att det kunde ju vara en bra grej att göra.


Jag kollade vad det stod om kontaktpersoner i min stad. Men konkreta krav för kontaktpersoner stod bara för yngre:
Kontaktpersoner ger stöd till ungdomar
Att vara kontaktperson innebär att vara en vuxen förebild och ett personligt stöd för en ungdom genom regelbunden kontakt. En kontaktperson bör vara minst 25 år.

Under tonårstiden händer mycket som gör att det kan gunga under fötterna på ungdomar. Att frigöra sig ifrån sina föräldrar kan lätt skapa konflikter hemma. Ibland kan det behövas en vuxen person utanför familjen att "bolla" tankar och funderingar med. En person som bryr sig och som kan lyssna som finns där bara för ungdomen, fristående ifrån familj och kompisar. Att vara kontaktperson innebär att vara ett föredöme och en förebild.

Att få kontaktperson är en förebyggande insats, som är helt frivillig. Vanligtvis träffas ungdom och kontaktperson en gång i veckan. Som kontaktperson har man rätt till stöd och handledning ifrån socialtjänsten.

Kontaktperson för funkionshindrade:
Kontaktpersonens uppgift är att hjälpa den enskilde i personliga angelägenheter. Kontaktpersonen ska i första hand vara ett personligt stöd och hjälpa till på olika sätt.

Kontaktpersonen kan även vara som en vän för personer med funktionshinder som saknar gemenskap med andra till exempel i arbetslivet eller fritidssammanhang. En viktig uppgift bör vara att hjälpa till att bryta den enskildes isolering och underlätta ett självständigt liv i samhället.


För Malmö står följande:
Kontaktperson enl LSS
En kontaktperson är en medmänniska som kan delta i fritidsaktiviteter och ge råd som inte kräver expertis.
Den som omfattas av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) kan få tillgång till en kontaktperson.
Det är viktigt att personkemin stämmer mellan den sökande och kontaktpersonen. Fungerar den första sammankomsten bra tecknas ett avtal där det står hur kontakten ska fungera.

För att bli kontaktperson bör man ha ett stort engagemang och intresse för andra människor. Kontaktpersonen får utbildning, fortbildning råd, stöd och handledning. Något krav på särskild yrkeskompetens ställs inte.

Så inget hindrar dig att ringa LSS-handläggare och fråga t ex om vilket arvode man får och om en aspergare kan vara kontaktperson för andra aspergare.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Debbido » 2008-07-26 1:05:36

I morgon väntar min fjärde träff med kontaktpersonen. Nu har hennes bil havererat och min färdtjänst är idragen, så det börjar dra ihop sig till problemlågtryck. Om båda saknas kommer min livskvalitet att paja helt. Sitta på ett fik och titta på Kungsgatan i en småstad, varje vecka....KUL!

Men just nu har vi fjordfestival så då går det väl an. Hon slår nu två flugor i en smäll då hon kommer att vara barnvakt samtidigt som hon träffar mig. Hmmm...hoppas ungen är trevlig.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-26 11:40:06

Debbido skrev:Hon slår nu två flugor i en smäll då hon kommer att vara barnvakt samtidigt som hon träffar mig. Hmmm...hoppas ungen är trevlig.
Å fy fan! Pardon my french but suck my ass :shock: . Kontaktpersoner verkar mest vara någon slags lågintelligenta energivampyrer, efter vad jag har förstått. Finns säkert undantag men...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Alien » 2008-07-26 12:01:44

Pemer skrev:Att inte anses lämplig om man har /haft/ kontakt med psykolog har bara jag nämnt om när jag anmälde mig att arbeta som jourhavande medmänniska. Inget förefaller känt om någon sådan begränsning för att vara kontaktperson.


Begränsningen kanske ligger i villkoren. Alltså hur länge förväntas man vara kontaktperson, 10 ggr/veckor el ett år? Och om den "kontaktsökande" vill ha mer kontakt, måste man ställa upp med det? Telefonsamtal, kanske mitt i natten el tidigt på morgonen, när man sover? Antar att det står i avtalet.
Och vid bristande personkemi så bryts det hela.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav mitzerl » 2008-07-26 13:46:19

Alien skrev:Så inget hindrar dig att ringa LSS-handläggare och fråga t ex om vilket arvode man får och om en aspergare kan vara kontaktperson för andra aspergare.


Det bästa är väl kanske att inte tala om att man själv är aspergare, för då försvårar man det nog för sig. Inte behöver man skriva på näsan för folk hela tiden att man har AS, inte gjorde jag det när jag blev ledsagare åt en tjej med Down syndrom och autistiska drag. Sen, om det funkar bra med uppdraget och personkemin stämmer med brukaren man har, så är det ju inget som hindrar att man berättar för honom/henne att man själv har AS.

Sen är det Stöd och Service, och inte LSS-handläggare, man skall ta kontakt med om man själv vill bli kontaktperson eller ledsagare och som har koll på frågor om löner och så. LSS-handläggaren skriver beslut, och Stöd och Service är det som anställer. Och Stöd och Service struntar blankt i vad du själv har för eventuella diagnoser, bara man kan sköta uppdraget.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Debbido » 2008-07-26 16:00:32

sugrövmanövern skrev:
Debbido skrev:Hon slår nu två flugor i en smäll då hon kommer att vara barnvakt samtidigt som hon träffar mig. Hmmm...hoppas ungen är trevlig.
Å fy fan! Pardon my french but suck my ass :shock: . Kontaktpersoner verkar mest vara någon slags lågintelligenta energivampyrer, efter vad jag har förstått. Finns säkert undantag men...


Tack för din kommentar! Ja, jag tyckte ju att det var sjukt att ens föreslå mig en sådan sak. Men hon ser det inte som sin uppgift att själavårda mig, utan bara att ta mig ut på vädring, och då gör det väl inget om hon tar med sig några ungar? Så får vi vädras allihop.

Jag avbokade träffen idag. Var trött och det kändes för jobbigt att åka kommunalt och springa omkring med en unge på ett nöjesfält (festival).

Om jag säger upp den här kontaktpersonen så kan det ta ett halvt år innan jag får ett nytt förslag. Tricky!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in